Settings Grafische kaart

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Graag een antwoord op mijn volgend probleem.
Ik ben in het bezit van een AMD Radeon R9 200 / HD 7900.
Deze kaart wil ik op een juiste wijze afstellen voor mijn FSX gebruik. Op het internet gezocht en vond onderstaande afbeelding;
Afbeelding
Om deze instellingen toe te passen heb ik intern gezocht bij de AMD software maar kon dit menu totaal niet vinden.
Het enige wat ik boven water kon toveren was dit;
Afbeelding
Ik heb het idee dat dit verdwenen is door de aanpassing / updates van de software.
Vraag is nu of iemand mij op weg kan helpen om mijn huidige videokaart de maximale performance te geven en deze toe te wijzen aan FSX.
Graag een duidelijke toelichting / beschrijving of verwijzingen die een antwoord geven op mijn vraag.

Ik ben weer blij met het goede antwoord.
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door greencan »

Afbeelding
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Ja dat had ik al gevonden, heb het eerste plaatje hiervan ook uitgeknipt om hier te plaatsen.
Toch bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door FlipS »

Wellicht enkele overbodige opmerkingen: we zien op jouw plaatje niet het menu van het AMD CCC. Ik open dat menu via een icoontje rechtsonder in de taakbalk. Via 'Alle programma's' zou het ook moeten kunnen.
Het is mogelijk dat AMD CCC niet is geïnstalleerd. In dat geval zoek je naar een driver voor je kaart op de site van AMD. Dan zou AMD CCC mee moeten komen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Goedemorgen Flips, als dat bij jou wel het geval is dan denk ik inderdaad dat het niet is mee geinstalleerd.
Betekent dit als ik het CCC wil dat ik eerst alle huidige software moet verwijderen?
Vervolgens de software opnieuw downloaden en installeren.
Ik denk dat je dan een keuze menu krijgt waar je kan aanvinken wat je wel en niet geinstalleerd wilt hebben.

Kan je daar iets over zeggen a.u.b.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door FlipS »

Je hoeft niets te verwijderen. Als je nog een oude installer voor de driver hebt, zou je kunnen proberen of je die nogmaals kunt installeren. Maar wellicht draait je kaart nu op de met Windows meegeleverde driver en is er helemaal geen oude installer.
Als de installatiewizard vraagt of je de oude driver door de nieuwe wilt vervangen, moet je dat met een vinkje bevestigen.

Als je nog oude installers hebt, bewaar die dan; uitgepakt of als zip-bestand. Bij mij werkte FSX op gegeven moment niet meer; nader onderzoek leerde dat automatisch een nieuwe driver was geïnstalleerd en dat die niet samenwerkte met FSX. Dit is een probleem dat zich zowel bij videokaarten van AMD als van Nvidia kan voordoen. Ik heb toen een oude driver opnieuw geïnstalleerd en zo ingesteld dat updates niet automatisch worden opgehaald. (De versie van CCC hoort bij een bepaalde versie van de driver, dus bij installatie van een oudere driver krijg je meteen de bijbehorende oudere versie van CCC).
Eerlijk gezegd weet ik niet of je via AMD oudere drivers kunt vinden maar vaak zijn die dan weer wel te vinden via andere sites; dat voor het geval je ook met een compatibiliteitsprobleem wordt geconfronteerd en je zelf geen oude installer hebt.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Helder Flips, ik ga op zoek naar mijn eigen software dvd.
En je hebt gelijk al die automatische updates zijn ook niet altijd een verbetering.

Niettemin dank voor je uitleg.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door FlipS »

Succes ermee! We lezen graag of het lukt.

Wat betreft updates: 'never change a winning team'. Beveiligingssoftware moet je steeds bijhouden maar over updates van drivers adviseer ik om die alleen te vernieuwen als het foutenlogboek aangeeft dat een driver niet goed functioneert.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door PeterL »

Goedemorgen,
Vorig jaar heeft AMD met een grote update het CCC vervangen door het menu wat jij te zien krijgt. Daarmee kan je gewoon dezelfde instellingen uitvoeren als met het CCC. Als je gaat zoeken zal je al snel op inmiddels oudere topics in diverse fora verwezen worden naar CCC, maar dat is dus niet meer aktueel.
Ik heb precies dezelfde videokaart als jij en heb ook alleen de AMD Radeon software. Dus maak je geen zorgen en ga zeker niet op zoek naar CCC om dat dan te gebruiken.

Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door FlipS »

Dank Peter! Dat was mij niet bekend. Ik heb na de hiervoor vermelde problemen het automatisch updaten uitgeschakeld. Ik heb een andere kaart dan jullie en nu die met een oude driver wel goed functioneert, laat ik dat maar liever zo.
Als de HD7900 met de laatste update wel goed functioneert, is er natuurlijk geen reden om een oudere te installeren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Oeps, toch ccc opgezocht gevonden en geinstalleerd.
Wellicht moet ik dan nu toch maar updaten als dat kan. Ik kom er nog wel op terug om een vervolg te geven aan dit topic.
Even gegoocheld en is het dit "radeon-crimson-15.12-with-dotnet45-win7-64bit" bestand".
En kan ik dat ongestraft installeren of moet ik eerst de oude drivers verwijderen?
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door Polito »

Als ik me er even mee mag bemoeien :wink:
Dat bestand kun je gewoon installeren, zo wordt de oude versie door de nieuwe vervangen.
Aldus mijn recente ervaring.
De CCC bleef bij mij onveranderd, dus probeemloos.
Succes!
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Er was iemand die een antwoord gaf op mijn vraag die eenzelfde videokaart bezat als ik.

Graag een antwoord op mijn volgende vraag.
Om mijn performance optimaal te laten zijn zou ik graag de juiste of meest goede instellingen willen weten om FSX zo vloeiend mogelijk te laten verlopen.
Niet dat ik onvoldoende frames heb of zo daar zit het niet in maar de opbouw van het beeld in combinatie met PMDG verloopt moeizaam. Ook met afsluiten blijft het beeld lange tijd grijs voor het zich hersteld.
Naast FSX heb ik ORBX een scenery geinstalleerd.

Zou deze man dit eens willen beschrijven zodat ik deze kan overnemen.


Voor de duidelijkheid geef ik hieronder mij hardware weer.
I7 4790 CPU 400 Ghz
16 GB intern memory
Win7 64 bit.
Video AMD Radeon R9 200 / HD7900
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door PeterL »

Goedemorgen,
Ik wil wel mijn settings doorgeven, maar ik denk dat je daar niet veel mee opschiet. Ik heb geen I7, maar een AMD FX8320 16G en dat is al een eerste verschil. Verder vlieg ik niet met de PMDG en maak ik geen gebruik van ORBX sceneries. Met FSX vloog ik een aantal jaren propliners uitsluitend boven de USA, sinds een jaar ben ik weer terug bij de A320 en vlieg nu boven Europa met photoscenery voor Duitsland, Benelux, Engeland en Italie, dus geen enkele invloed op fps en een enorm verschil met ORBX. De instellingen van mijn videokaart heb ik eigenlijk niet veranderd omdat ik daar niet zo'n kijk op heb. Of beter gezegd: ik heb geen flauw benul wat het allemaal betekent. Verder heb ik FSX SE en heb alle tweaks achterwege gelaten, schijnt met Steam niet meer nodig te zijn.
Ik heb wel een flightsim die strak op 24 fps draait en nooit problemen geeft en het wisselen van spotview naar cockpitview of anders gaat flitsend snel.
Het is een feit dat FSX veel gebruik maakt van de CPU en veel minder van de GPU. Dus misschien is de combinatie PMDG met ORBX eerder een mogelijke oorzaak van je probleem dan de instellingen van je kaart.
Maar dat is maar een idee, ik ben geen hardwarekenner.

Overigens: "deze man" heet gewoon Peter, zoals je 4 berichten hierboven kan zien.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door FlipS »

In aanvulling op de informatie van Peter: het zou kunnen dat het probleem niet in de instellingen van de videokaart zit, noch in PMDG en/of ORBX, maar in fsx.cfg. Om te beginnen adviseer ik altijd om de target frame rate zo laag mogelijk te zetten als prettig is voor een vloeiende beweging. Omdat de frame rate in FSX nogal op en neer schiet, heb ik die wat hoger dan het minimum; ik heb die op 24. In het stabielere P3D heb ik target frame rate op 20 en wellicht is dat ook een geschikte waarde voor FSX SE. Door deze lage instelling krijgt de cpu meer tijd om zich met andere dingen bezig te houden dan alleen een hoge frame rate. Alle textures die geladen worden, gaan door de cpu en daar is ook tijd voor nodig.

Verder zit er een instelling in fsx.cfg: FIBER_FRAME_TIME_FRACTION. Default is 0.33. Veel mensen verlagen deze waarde, zelfs tot 0.1, om een hogere frame rate te halen. Nadeel is dat het laden van textures dan in het gedrang komt. Je kunt hier gewoon mee experimenteren; welke instelling voor jouw pc met de door jou gekozen add-ons de beste is, kun je alleen zelf uitvogelen door de waarde te veranderen. Probeer dan ook waarden groter dan 0.33.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Beste Peter en Flips,

Dank voor jullie uitgebreide commentaren. Ik ben het zeker eens dat iedere pc toch weer anders is en werkt met FSX. Hangt allemaal af van de hardware. Het gaat mij ook zeker niet om de framerate want die is wel oké.
Ik ga zeker met onderstaand citaat eens wat stoeien.

(Verder zit er een instelling in fsx.cfg: FIBER_FRAME_TIME_FRACTION. Default is 0.33. Veel mensen verlagen deze waarde, zelfs tot 0.1, om een hogere frame rate te halen. Nadeel is dat het laden van textures dan in het gedrang komt. Je kunt hier gewoon mee experimenteren; welke instelling voor jouw pc met de door jou gekozen add-ons de beste is, kun je alleen zelf uitvogelen door de waarde te veranderen. Probeer dan ook waarden groter dan 0.33.)

Deze filosofie kan ik mij wel in vinden en ga eens wat met deze getallen experimenteren.
Over de resultaten zal ik mijn bevindingen hier melden.
jacojet
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 11
Lid geworden op: 26 aug 2015, 19:12

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door jacojet »

fijn dat ik deze conversatie tegenkom, en graag zou ik wel willen weten hoe de resultaten zijn van u.
ik heb namelijk dezelfde grafische kaart.

ik hoor graag van u.
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: Settings Grafische kaart

Bericht door elstoplo »

Ik heb mijn framerate op 25 gezet en dat is prima maar dat wist ik al.
De optimale perfomance bereik je door verschillende tweaks in FSX.CFG. Overigens is daar genoeg over te vinden op het net. Waarom zeg ik dat omdat mijn settings niet altijd werken op een andere pc. Dus u zult met probeersels uit moeten vinden wat het beste is voor uw FSX. En let op PMDG vraagt ook nogal wat memory.

Suc6
Plaats reactie