welke monitor voor flightsimulatie?

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Flyby99
Observer
Observer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 10:14

welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door Flyby99 »

Ik heb internet incl. dit forum intensief doorzocht voor achtergrondinformatie om een goede monitorkeuze te kunnen maken, maar het blijft lastig. Zowel TN panelen als IPS panelen worden voor flightsimulatie gebruikt. TN panelen hebben het voordeel van een snelle responsetijd (1 tot 2 ms) en zijn goedkoper maar hebben een beperkte kijkhoek met een mindere kleurenkwaliteit, terwijl IPS panelen een natuurgetrouwe kleurenweergave hebben (gunstig voor VFR vluchten) maar weer een langere responsetijd (tot 10-12 ms) en meestal duurder zijn.
Overwegingen hierbij die ikzelf heb zijn:
- IPS panelen hebben de beste panel technologie met een natuurgetrouwe kleurweergave, hetgeen mij aanspreekt, in het bijzonder bij VFR vluchten
- hoe bezwaarlijk is een langere responsetijd bij IPS panelen? Is dat nadelig van invloed op een simulatie als FSX? FSX is nl. geen FPS game waar 1 of 2 ms een bepalende factor is.
- qua panel (24 inch) heb ik voorkeur voor een resolutie van 1920x1200 i.p.v. de standaard 1900x1080: het ziet er bij FSX visueel wat ruimer uit als je uit je cockpit kijkt; 3 schermen van 1900x1080 naast elkaar ziet er nogal uitgerekt uit. Maar dit is een persoonlijke smaak.

Ik heb onlangs een pc gekocht en wil voor een triple monitor set up kiezen incl. een 4e kleinere monitor voor flightplanning/instrumentenpaneel. Monitoren die ik voor flightsimulatie voorbij heb zien komen (in prijsklasse € 150 tot € 250) zijn o.a.:
- Asus 23 inch - PA238Q - IPS - 1920x1080 - 6ms - HDMI, DVI-D, DisplayPort
- Dell 24 inch - U2412M - IPS - 1920x1200 - 9ms - DVI-D, DP
- Acer 23,8 inch - G247HYLbidx - IPS - 1920x1080 - 4ms - DVI-D, HDMI
- Liyama 23 inch - X2485Ws-B1 - IPS - 1920x1200 - 5ms - DVI-D, HDMI
- ASUS 23,8 inch - VN248QA - IPS - 1920x1080 - 5ms - HDMI, DP

- BenQ 24 inch - RL2455HM - TN - 1920x1080 - 6ms - DVI-D, 2xHDMI
- Liyama G-master black hawk - 24 inch - GE2488HS-B1 - TN - 1ms - HDMI, DVI
- BenQ 24 inch - GL2460HM - TN - 1920x1080 - 2ms - HDMI, DVI

Mijn PC-configuratie is:
- moederboard: MSI H170 Gaming M3 ATX H170
- grafische kaart: GigaByte GV-N970 G1 Gaming-4GD Geforce GTX 970 4 GB GDDR5
- geheugen: Corsair Vengeance LPX 16GB
- processor: Intel Core i7-6700 3.4 GHz 8MB cache
- SSD: SanDisk Plus 240 GB
- SSD: SanDisk Plus 120 GB
- HD: Seagate Barracuda 2TB

Wie van jullie ervaren flightsim-gebruikers kan mij hierbij adviseren, vooral als het aankomt op responsetijd, kleurenweergave en panelgrootte?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door FlipS »

Ik kan alleen uit mijn eigen ervaring reageren. Hopelijk zijn er anderen die ook reageren.

Ik gebruik een IIayma E2607WSD 26" 1920 x 1200 beeldscherm (TN). Dat scherm is alweer zes jaar oud. Ik ben daar zeer tevreden over. Responsetijd 2 ms, voldoende goede kleurweergave. Kijkhoek is geen enkel probleem bij gebruik van één beeldscherm.
Ik probeer een zodanige zoomfactor te kiezen dat ik het instrumentenpaneel ongeveer op ware grootte zie.
Daarnaast heb ik een scherm van mindere kwaliteit voor extra vensters.

Ik overweeg de aanschaf van een beeldscherm met resolutie 2560 x 1440. 2560 x 1600 schijnt niet voor te komen. Uiteraard is een hoge resolutie aantrekkelijk en ik vind één scherm aantrekkelijker dan een aantal naast (en eventueel boven) elkaar. Omdat ik geen home cockpit heb (ik sim met enkele tientallen verschillende vliegtuigen zodat een home cockpit een te grote beperking zou geven) bedien ik veel met de muis via het beeldscherm. Een grotere hoogte van het beeldscherm is dan aantrekkelijk. Als ik overstap van 1920 x 1200 naar 2560 x 1440 krijg ik iets meer hoogte en vooral meer breedte. Als ik de zoomfactor kies naar verhouding van de beeldhoogte, krijg ik alleen meer uitzicht opzij.
Er zijn nog niet veel videokaarten die 3840 x 2160 (Ultra HD) ondersteunen; bovendien is dat nog buitengewoon kostbaar. Flight simmers die dat hebben, zijn daar zeer enthousiast over.

Hoewel de frame rate niet erg belangrijk is in een flight simulator voor pc, moet de responsetijd naar mijn oordeel niet groter zijn dan 5 ms. Je moet je realiseren dat je, om nauwkeurig te kunnen sturen, snel op de beweging moet kunnen reageren. Als je een frame rate hebt van 20 fps, dan heb je elke 50 ms een nieuw beeld. Als de frame rate niet in de pas loopt met de beeldverversingsfrequentie, zal de tijdsduur al langer worden. Als daar dan bovendien nog een lange responsetijd bij komt, kan sturen minder nauwkeurig worden.

De natuurgetrouwheid van de kleuren is geen belangrijk issue: de kleuren in de flight simulator zijn niet natuurlijk. Je went eraan.

De diagonaal is minder belangrijk dan de resolutie maar je moet niet met je neus op het scherm zitten. Bij gebruik van één beeldscherm is 26"of 27" een geschikte maat. Zet je drie schermen naast elkaar, dan zou je voor een kleinere diagonaal kunnen kiezen.

Ik was eens bij iemand op bezoek die zes grote beeldschermen had: drie naast elkaar, twee boven elkaar. Ik weet niet meer hoe groot die schermen precies waren maar dat zal ook 26" of 27" zijn. Doordat een groot deel van je kijkhoek dan gevuld is, ga je beweging 'voelen' terwijl je stil op je stoel zit!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Flyby99
Observer
Observer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 10:14

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door Flyby99 »

Beste FlipS, bedankt voor het uitwisselen van je ervaringen.

Ik vroeg me nog af waarom jij één beeldscherm aantrekkelijker vind dan drie beeldschermen. Om een schot voor de boeg te geven: bij drie schermen voel je - zoals je aangeeft bij die persoon met zes beeldschermen (dat is natuurlijk nogal wat) - meer de beleving van het vliegen (die ervaring deel ik; ik heb wel eens voor drie schermen gezeten).
Bovendien moet je bij één beeldscherm - i.t.t. drie schermen - steeds naar links en rechts “pannen” om te zien wat er links en rechts buiten gebeurt b.v. bij het vliegen van een circuit. Dus welke voordelen zie jij bij één scherm (afgezien van wat de videokaart aan kan bij meerdere schermen)?
Ik vlieg ook met X-Plane op een iMac 27-inch beeldscherm en eerlijkheidshalve moet ik toegeven dat dat door de grootte en de kwaliteit van dit scherm ook best wel een vliegbelevenis is (afgezien van het “pannen”....).

Wat betreft de natuurgetrouwheid van de kleuren ben ik het wel met je eens; om daar nu een issue van te maken...dat went inderdaad. Wel blijft lijkt me de kijkhoek van een TN paneel cruciaal; zolang je stil zit voor je scherm (stel je hebt er één) zal het wel meevallen; iets anders is als je met drie schermen werkt, waarbij je per definitie ook onder een schuine hoek naar de buitenste schermen kijkt (vanuit je ooghoeken) in welk geval de kleurenweergave toch wel minder zal zijn dunkt mij. Maar ik ruil mijn mening graag in voor gebruikers van TN-panelen.

Hoor graag jouw vervolgreactie en uiteraard ook die van andere vliegfanaten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door FlipS »

Op dit moment is één van de redenen dat ik mij beperk tot één beeldscherm (+ hulpbeeldscherm) dat ik geen ruimte heb om meer schermen op te stellen. Inderdaad ervaar ik te weinig 'beweging' en dat hoop ik nog eens op te lossen met een groter beeldscherm.
Een andere reden is dat ik één beeldscherm aantrekkelijk vind omdat er dan geen randen van de beeldschermen in het zicht zijn en ik, zoals ik al noemde, graag voldoende kijkhoogte wil hebben. Om voldoende detaillering te hebben, verlang ik wel naar een scherm met hoge resolutie. Eén scherm van 1920 x 1200 zit wat mij betreft net op het randje van wat acceptabel is. Ik zal even een paar voorbeelden geven van wat ik gewoonlijk op het scherm zet:

Afbeelding
Aerosoft DA20-100 Katana en NL2000

Afbeelding
A2A Accu-Sim T-6 Harvard en ORBX FTX PFJ

Afbeelding
Nemeth Design CH-47 Chinook en ORBX FTX UK

Zoals genoemd heb ik een 26" beeldscherm; dat staat op circa 80 cm van mijn ogen. De vele schakelaars en alle handels blijven zo buiten beeld. De Chinook heeft dan ook nog een uitgebreid overhead panel. Door verder uit te zoomen zou ik wel meer zien maar dan worden de instrumenten slecht afleesbaar; bovendien geeft dat geen realistisch beeld. Ik moet dus ook heel vaak op en neer pannen. TrackIR zou het pannen voor mij wellicht wat verlichten. Overigens ervaar ik het pannen geenszins als probleem; het gebrek aan bewegingservaring wel. Zou mijn portemonnee dat trekken, dan installeerde ik dus Ultra HD en dan het liefste een scherm met 40" diagonaal.
Maar dit is dus mijn persoonlijke ervaring en mening.

In een triple monitor set up worden de buitenste schermen meestal onder een hoek gezet maar niet zodanig dat je recht op alle drie schermen kijkt. Hoe de kleurenweergave dan is, weet ik niet.
Een triple monitor set up lijkt me vooral aantrekkelijk in combinatie met een home cockpit zodat op en neer pannen niet van toepassing is.

Waarschijnlijk zal een zware videokaart in FSX geen problemen hebben met drie beeldschermen en misschien ook niet met één groot scherm; in Prepar3D zal dat waarschijnlijk wel een probleem zijn omdat de videokaart daarmee veel zwaarder belast is dan met FSX. Met andere flight simulators voor pc heb ik geen ervaring.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
tonippel
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 147
Lid geworden op: 07 jan 2007, 11:20
Locatie: Rotterdam

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door tonippel »

LS.

Ook ik ben op zoek naar een vervangend beeldscherm voor FS9 aangezien het huidige scherm kapot is, dat was een samsung 24 inch met een resolutie 1920+1200.
Waarom heb ik voor deze resolutie gekozen omdat ik zag dat de res.1920+1080 toch een vertekening te zien gaf .een ronde meter was toch wat ovaal terwijl bij de res. 1920+1200 dit toch wat minder is.
Hoe zit dat bij de res. van 2560+1440.Veel monitoren zijn er niet groter dan 24 inch met een res.1920+1200.Hoewel de spoeling steeds dunner wordt.En ik zou graag een 27 inch of groter willen.Deze hebben veelal een res. van 2560+1440.
Misschien kan iemand mij op weg helpen .

Groeten Ton Ippel
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door FlipS »

Vertekening zou niet mogen optreden als je de resolutie van het beeldscherm in FSX hebt ingesteld. Ik heb een enkele keer wel vertekening gehad met enkele freeware vliegtuigen door een verkeerde instelling in het panel.cfg van de betreffende vliegtuigen.

Ik zie inderdaad geen 27" 1920x1200 beeldschermen meer en zelfs geen 25"terwijl het aanbod grote 2560x1440 beeldschermen inmiddels flink is toegenomen. Ik heb zo'n scherm nog niet aangeschaft zodat ik nog geen ervaring heb met de invloed op de performance. Ik vermoed dat je er vooral een goede videokaart voor moet hebben en misschien in FSX ook een wat zwaardere cpu. Mocht één van de andere bezoekers van dit forum ervaring hebben met een 2560x1440 beeldscherm, dan zouden we die ervaringen graag lezen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Reinier
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:41

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door Reinier »

Goedeavond allemaal,

Ik ben eerlijk gezegd het spoor bijster, wat zou voor FSX2020 nou een goede monitor zijn?
TN? VA?
is 60Hz verversing genoeg?
In ieder geval heb ik 3 monitoren die ik nu gebruik op 60Hz, en dat gaat prima..
En wat zou de reactietijd moeten zijn?
Ik heb geen idee.

Ik wil straks als FSX2020 uitkomt wel 2 4k-monitors kopen (32")
32 inch is ongeveer de breedte van de cockpit :-)
Plus een touchscreen voor de honeywell FMS, dat ga ik proberen met een 10 inch scherm van Ilyama,
qua grootte komt dat aardig overeen.
(Er komt dan ook een nieuwe PC uiteraard)

Maar wat is nu wijsheid, TN / VP?
en is 4ms reactietijd goed genoeg?
Weet iemand dat?

Misschien moet ik gewoon eens bij coolbleu (of zo) gaan kijken,
en daar ter plekke kijken, dat weet je in ieder geval wat je in
huis haald voor (al) dat geld...

grz
Reinier
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door FlipS »

Hangt er een beetje vanaf wat je doet met de flight simulator en vooral wat voor beeld je op het scherm zet. Als je recht vooruit kijkt (in VC of beeld zonder instrumenten als je een home cockpit hebt), zullen eigenlijk alle schermen voldoen.
Ik heb sinds kort een 4K OLED scherm. Reactietijd 21 ms: geen probleem. Voor P3D heb ik de verversingsfrequentie ingesteld op 30 Hz: ook geen probleem.
Voor gaming wordt een zo hoog mogelijke verversingsfrequentie en een zo kort mogelijke reactietijd geadviseerd, maar in dat opzicht is flight simulation niet te vergelijken met een game.

Gewoonlijk zit je recht voor het scherm, zodat de ideale kijkhoek ook geen probleem is waardoor alle soorten LED-scherm geschikt zijn.

4K: dat zijn ruim acht miljoen pixels en in mijn geval 30 keer per seconde, daar moet de videokaart nogal aan trekken. Mijn GTX1080Ti heeft daar moeite mee. Ik heb flashes en andere kleine ongemakken niet weg kunnen krijgen met andere instellingen via de grafische instellingen van het programma, noch wijzigingen in Prepar3D.cfg c.q. FSX.cfg, noch via instellingen van de grafische kaart. Ik ervaar het niet als hinderlijk, maar er zijn bij mij dus wel wat zichtbare problemen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Reinier
Observer
Observer
Berichten: 8
Lid geworden op: 29 dec 2019, 20:41

Re: welke monitor voor flightsimulatie?

Bericht door Reinier »

Hallo allemaal,

Ik heb van de vrije tijd de gelegenheid genomen om gewoon naar winkels te gaan en met eigen ogen de diverse
monitors te zien en te vergelijken.
Even dit; ik pretendeer niet de waarheid te hebben, hieronder mijn mening, bevindingen.
1) voor monitoren hoef je niet naar de winkels van coolbleu te gaan, ik ben naar de XXL geweest in Arnhem en Tilburg,
beide winkels hadden maar een paar moniroren, en allemaal IPS.
Uiteindelijk kwam ik bij paradigit in eindhoven, daar waren een goed aantal monitoren van verschillende soorten.
IPS VA, 5ms, 144Hz en de normale schermen.

Bij het erste IPS scherm viel al gelijk op: de kijkhoek is gewoon goed! of je moet extreem onder een kleine hoek kijken,
en dan heb ik het over 30gr of minder
De kleuren en schepte ed waren bij IPS de beste.

Bij paradigit kon ik VA TN en IPS vergelijken...en verversingssnelheid en reactietijd
De andere (dan IPS) schermen vielen op doordat ze als het ware een soort grijze waas hadden, het keek gewoon niet lekker.
Toen kwam ik bij een 144Hz scherm met 1ms reactietijd, ik pakte een window en draaide deze over het scherm rond,
en tot mijn grote verbazing was dit niks beter dan een 'gewoon scherm' met 60Hz en 4ms reactietijd.

BENQ monitoren vielen mij tegen, deze leken een wazig beeld te geven, letters leken niet scherp op het beeld,
maar dat is mijn mening, en ander vind het misschien anders.

Voor mij dus IPS 60Hz en 4ms.

Eigenlijk hetzelfde als wat FlipS ook al schreef.
Plaats reactie