AMD Phenom X4 overclocken

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door ray123 »

Hallo allemaal!

Ik heb net een nieuw systeem en heb inmiddels FSX en addons geïnstalleerd.
Nu ben ik bezig met het overclocken van de cpu.

Cpu: AMD Phenom X4 955 3.2 ghz
Moederbord: Asrock (model weet ik zo niet)

Ik heb hem nu overclockt in de bios via de EZ Overclock tool (automatisch). Ik probeerde eerst 4ghz maar toen wilde windows niet meer starten. Toen op 3.84ghz gezet en nu draait alles (tot nu toe) goed!

Is dit een goede manier om te overclocken of kan ik het beter handmatig doen?

Ik gebruik trouwens AMD Overdrive om het gebruik en de temperaturen van de cpu in de gaten te houden.
Tot nu toe gaat de temperatuur niet over de 35gr (zitten wel 2 koelers in de kast).

Graag advies. EZ mode gebruiken of handmatig? Tips?

Alvast bedankt :dup:
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door FlipS »

Ik zou zeker de EZ Overclock tool gebruiken (of een andere betrouwbare tool). De kwestie is dat er meer onderdelen op een hogere snelheid komen als je de cpu overklokt. Je moet dus controleren of alle onderdelen de hogere snelheid aankunnen. Zoals ik het begrijp, doet dit tool dat automatisch.

Ter informatie: vooral het RAM geheugen moet met de snelheid meekunnen, want alle bestanden gaan door dat geheugen, ook bij (terug)schrijven naar de HDD of SSD. Als er gaten vallen in de bestanden die naar de HDD of SSD gestuurd worden, wordt de software in de kortste keren onbruikbaar. Als je handmatig gaat overklokken, moet je eerst tests uitvoeren of die hogere snelheid mogelijk is. Ondere andere op Hiren's Boot CD (freeware) zit een testprogramma om het geheugen te testen.

De onderdelen van een pc worden door de fabrikanten gegarandeerd voor een bepaalde snelheid. Ze houden daarbij een ruime veilige marge aan omdat het in het productieproces niet mogelijk is om alle exemplaren exact gelijk te krijgen en alle exemplaren moeten toch aan de snelheidseis voldoen. Overklokken doe je binnen die marge. Zit er toevallig een onderdeel in je pc dat 'met de hakken over de sloot' aan de snelheid kan beantwoorden, dan zou dat onderdeel storingen veroorzaken bij overklokken. Daarin zit dus het risico van overklokken.
Te hoge temperaturen zijn gewoonlijk geen risico omdat er goede beveiligingen op de hardware zitten. Als de temperatuur te hoog wordt, zijn er meestal twee mogelijkheden: de kloksnelheid wordt automatisch (tijdelijk) omlaag gezet, of de hele pc wordt automatisch uitgeschakeld. Dan zou je de kloksnelheid weer omlaag moeten zetten.
AMD staat bekend om zijn hoge temperaturen. Als bij jou de temperatuur van alle cores op 35°C blijft, zit je wat dat betreft heel veilig.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door ray123 »

Wederom bedankt Flip!

Dan laat ik het lekker zo. 3.2ghz naar 3.84ghz is al best een vooruitgang dus.

Wat moet je ongeveer aanhouden als maximale temperatuur van de cpu? rond de 70 toch?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door FlipS »

De cpu mag ook nog wel 85°C worden maar ik zou toch proberen zulke temperaturen te vermijden. Het moederbord van een laptop van mij was gesneuveld door een haarscheur die waarschijnlijk ontstaan was door spanningen door uitzetten en krimpen rond de cpu. Die cpu zelf was nog heel maar er moest toen toch een nieuw moederbord in. Gelukkig nog onder garantie.
De koeler van mijn flightsim pc houdt de cpu altijd onder 50°C. Die pc draait na vele jaren intensief gebruik nog zonder problemen aan cpu of moederbord.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door ray123 »

Ok, nou dan hoef ik me gelukkig geen zorgen te maken. Heb hem nog niet boven de 40 graden zien uitkomen. (Wel de koelers op max tijdens vlucht, hoor je toch niet :))

Ik lees overal dat het het beste is om de antialiasing en filtering via de AMD Radeon instellingen te doen, maar op 1 of andere manier wilt hij dat niet doen :G:
Ik zet alle instellingen op: toepassingsinstellingen negeren en dan zelf de instellingen, maar FSX doet gewoon waar hij op ingesteld staat... vaag :hm

Alle standaard vliegtuigen lopen zo soepeltjes als het maar kan. Alle sliders open met alle schaduwen, bloom etc, maar de PMDG haalt niet eens 20 frames in de VC... zelfs niet als ik zo goed als alle sliders terug zet :down:

Misschien zou dx9 toch beter zijn kwa prestaties voor PMDG, maar die schaduwen in de cockpit zijn wel erg mooi :D
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door FlipS »

Ik zou dan beginnen met antialiasing en filtering in FSX uit te schakelen en dan instellen in AMD. AMD bood minder mogelijkheden dan FSX en daarom ben ik weer terug naar antialiasing en filtering in FSX. Of dat met jouw videokaart beter gaat, zul je moeten proberen maar ik verwacht geen of nauwelijks verschil met mijn videokaart. Ik merkte geen verschil in frame rate. Dat zal er wel zijn maar zo weinig dat het mij niet opviel.

PMDG is loodzwaar; waarschijnlijk de zwaarste vliegtuig add-ons die er bestaan voor FSX/P3D (en misschien ook wel voor X-Plane). Daar krijg je dan wel een heel mooi en compleet vliegtuig voor, maar dat stelt de pc zwaar op de proef.
Dat je met default vliegtuigen een relatief hoge frame rate haalt, is te begrijpen. Die vliegtuigen zijn gebouwd in 2006 voor pc's van 2006. Jongere pc's hebben daar dus niet de minste moeite mee. Als je nu nieuwe add-ons koopt, zijn die gebouwd voor pc's van nu. Omdat jouw pc al enige jaren oud is, zal die wat moeite hebben met de nieuwste add-ons, en dus zeker met PMDG.

PMDG vliegtuigen hebben HD textures met een resolutie van 4096 x 4096. Als je PMDG installeert, wordt die resolutie automatisch ingesteld in FSX.cfg. Maar als je daarna iets verandert in Settings > Display, zet FSX de resolutie weer terug naar 1024 x 1024. Daardoor zul je eerst denken dat je laatste wijziging een verbetering van de frame rate gaf, om daarna te ontdekken dat je vliegtuig er niet zo mooi meer uitziet. Je kunt in ieder geval proberen wat voor jou het beste compromis is: 1024, 2048 of 4096. Er is een programmaatje Tecture_Max_Load_Editor waarmee je deze instelling gemakkelijk kunt wijzigen zonder FSX.cfg zelf te hoeven openen. Het moet zelfs mogelijk zijn om het zo in te stellen dat de resolutie steeds automatisch wordt teruggezet naar de door jou gekozen waarde.

In principe zou preview DX10 dezelfde of iets hogere frame rate moeten geven dan DX9; ongeacht welk vliegtuig. Als je de instelling DX9/preview DX10 wijzigt, moet je FSX wel opnieuw starten om de nieuwe instelling te activeren.

Als ik met een zware kist vlieg, heb ik voor de approach minimaal 17 fps nodig. Met minder ga ik bewegingen overcompenseren zodat ik zwabberend binnenkom en meestal geen fluwelen touch down kan maken. In de lucht ben ik al tevreden met 10 fps maar daar heb je juist een hogere frame rate dan tijdens de approach omdat er dan geen dicht bebouwd vliegveld voor je ligt.
Kleine vliegtuigen krijg ik met 13 fps nog redelijk netjes aan de grond, maar meestal zoek ik toch naar een plekje waar ik altijd meer dan 20 fps heb. Maar zulke plekjes zullen met verkeersvliegtuigen niet gemakkelijk te vinden zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
ray123
Controller
Controller
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 dec 2014, 07:54

Re: AMD Phenom X4 overclocken

Bericht door ray123 »

FlipS schreef:Ik zou dan beginnen met antialiasing en filtering in FSX uit te schakelen en dan instellen in AMD.
Dat lukt dus niet. In de handleiding van de dx10 fixer staat dat dit komt door dx10.
Ik MOET in FSX zelf antialiasing en filtering inschakelen anders gaat het mis.

Ik kan dan bij AMD wél instellen welke soort antialiasing en filtering hij moet gebruiken. BIjv multisampling of supersampling.

Verder nog bufferpools geprobeerd op 0, 1000 en zonder. Met de AMD Overdrive ernaast... geen verschil in het gebruik van de gpu.

Merk wel dat de gpu bij het buitenaanzicht 50/70% gebruikt wordt, terwijl dat in de VC maar 20/25% is. Ook vaag... Dan heb je JUIST wat extra kracht nodig.

Heb nu de framerate op unlimited gezet en dat geeft erg veel verbetering bij de PMDG! Haal nu zo'n 25/30 fps in de VC :dup:

Scenery complexity vol open, autogen normal, schaduwen bloom enz allemaal aan.
Plaats reactie