CPU of GPU

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Ruudie
Instructor
Instructor
Berichten: 419
Lid geworden op: 30 jun 2008, 13:20

CPU of GPU

Bericht door Ruudie »

Goede avond forumleden,

Ik heb een vraag betreffende mijn (gaming) PC.
Het zit namelijk zo, dat mijn PC ongeveer 4 jaar oud is, maar werkt nog prima. Ik gebruik hem alleen voor FSX omdat ik een macbook van de zaak heb en een ipad.

Na het opnieuw installeren van FSX steam en diverse PMDG add-ons, valt het op, dat (net als een jaar geleden) mijn FSX niet erg soepel loopt op de onderstaande combinatie.

AMD FX(tm)- 6350 Six core processor 3.90 GHz. in combinatie met een AMD Radeon R9 200 series videokaart.

Het heeft weliswaar wat weg van een diashow, maar als ik mijn settings op low zet, wil het nog wel gaan.
Dat is natuurlijk niet de bedoeling. als ik mijn hobby uitoefen, wil ik wel dat het er mooi en zo echt mogelijk uit ziet.
Er moet dus een upgrade komen.

Nu heb ik hier op dit forum zitten neuzen en zie verschillende tegenstrijdigheden.
De een zegt dat FSX op de CPU draait en de ander zegt dat FSX op de GPU draait.

Ik heb vanmiddag contact gehad met de computerwinkel bij ons in het centrum.
Die vertellen mij dat alleen een videokaart afdoende is, die een maatje zwaarder is, terwijl ik op diverse sites lees dat FSX wel degelijk draait op de CPU, en alleen de grafisch zware add ons (PMDG) op de GPU draaien.

Mijn budget in nou ook weer niet zo groot dat ik gelijk mijn hele systeem ga upgraden, maar wel met een videokaart, of een processor wil beginnen.

Mijn vraag is nu dus, wat kan ik het best doen. Ik merk dat de computerwinkel nou niet echt verstand heeft van mijn situatie. Ze waren zowaar aan de telefoon met elkaar aan het discuseren over wat ik nou moest upgraden. de ene zegt CPU en de ander GPU.

Is het inderdaad zo dat ik beter eerst een nieuwe processor moet aanschaffen, of is inderdaad een zwaardere videokaart voldoende?

Graag hoor ik hier jullie mening, want door alle verhalen, mythes en discussies op internet en in de winkel zie ik eigenlijk door de bomen het bos niet meer. Uiteraard wil ik dat ik FSX kan spelen, met de ook in de toekomst aan te schaffen add ons, zonder dat het een diashow wordt.

Ik hoor graag van jullie, en alvast bedankt voor de moeite.

Ruudie
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: CPU of GPU

Bericht door Thair.nl »

Hoi Ruudie,

FSX is inderdaad CPU gericht. Ik heb even gezocht naar de prestatie index van de door jou genoemde processor, maar heb daarbij nergens een '6350' kunnen vinden. Ik ben helemaal niet bekend met de type aanduidingen van AMD. Is dit daadwerkelijk de aanduiding van de CPU of zit er mogelijk een typefout in?

Je moet er wel rekening mee houden dat je alleen de CPU kan vervangen als zowel de huidige als de nieuwe CPU dezelfde socket (montagevoet) gebruiken. Je zal dus eerst uit moeten zoeken wat voor socket je huidige CPU heeft en daarna of er snellere CPU's zijn met dezelfde socket. Als er geen nieuwe CPU's met dezelfde socket meer verkrijgbaar zijn dan zal je naast de CPU ook moeten kijken naar een ander moederbord en geheugen.

De aanduiding R9 200 voor de videokaart is slechts een serie waarbinnen er een groot verschil is tussen de daadwerkelijke uitvoeringen. Dit kan lopen van een R9 270 (relatieve snelheid 4.2) tot een R9 285 (relatieve snelheid 28.4). Ook hier zal dus een nadere aanduiding van het daadwerkelijke type een stuk schelen wil je een gefundeerd advies kunnen krijgen.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: CPU of GPU

Bericht door FlipS »

Inderdaad heeft FSX vooral een goede cpu nodig. Dat is begrijpelijk als je weet dat MSFS ontwikkeld is in een tijd dat nog geen echte videokaarten bestonden; pc's hadden alleen een grafische adapter maar die had weinig rekenkracht. MS heeft steeds op die oude basis doorgebouwd. FSX zoals het uit het doosje komt, draait maar in één kern; je hebt FSX SP1 en SP2 nodig om het werk over alle cores te verdelen.
FSX Steam Edition heeft ook vooral een goede cpu nodig maar maakt al iets meer gebruik van de gpu.
Op PassMark is informatie te vinden over de FX6350. Hier zou FSX vrij goed mee moeten kunnen draaien. Ook de videokaart lijkt me alleszins voldoende.

Heb je FSX getweaked? Welke add-ons gebruik je nog meer?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Ruudie
Instructor
Instructor
Berichten: 419
Lid geworden op: 30 jun 2008, 13:20

Re: CPU of GPU

Bericht door Ruudie »

Bedankt voor het antwoorden heren. Het mag duidelijk zijn dat ik (nog) geen echte computer techneut ben.

Laten we voorop stellen dat FSX goed draait, zolang ik de settings maar op low/medium low zet.
FSX heb ik niet getweaked en heb verschillende Add-ons zoals:

PMDG 737 NGX 800-900
PMDG 747
PMDG 777-200LR/F
Mega Airport Oslo
Mega Airport Amsterdam
NL2000 waarvan ook alle vliegvelden
FlyTampa st. maarten
Mega Airport Frankfurt
Woai pakketten (alle)
Mallorca X

De specificaties van mijn grafische kaart zou ik dus niet kunnen vertellen. Hij staat in mijn computer aangegeven als AMD Radeon R9 200 series. welke van de 200 series durf ik niet te zeggen.

Ik hoop dat jullie hier iets mee kunnen, en ik hoor wederom graag van jullie.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: CPU of GPU

Bericht door FlipS »

Heb je FSX SP1 en SP2 óf Acceleration Expansion Pack (waar SP1 en SP2 onderdeel van zijn) geïnstalleerd?
Je hebt erg zware add-ons. Met jouw pc zul je geen fantastische frame rate kunnen halen bij hoge settings maar voor mijn gevoel zou je de settings hoger moeten kunnen zetten dan low/medium. Ik vermoed dus dat er verbetering mogelijk moet zijn en vandaar mijn vragen naar SP1, SP2 en tweaken.
Vooral SP1 geeft een enorme verbetering omdat FSX anders maar in één core draait waarvan de capaciteit ook nog gedeeld moet worden met andere processen.

Van tweaken mag je geen wonderen verwachten maar een verbetering van 5 tot 10% van de frame rate zit er waarschijnlijk wel in. De belangrijkste tweak is het toevoegen van AffinityMask in FSX.cfg. Hierbij wordt de verwerking van de 'engine' van FSX verplaatst van core 0 (in de computerwereld begint tellen bij 0; dit is dus de eerste core) naar core 1. De grafische voorbewerking wordt dan alleen door de cores 2 t/m 6 verricht, wat overigens ruim voldoende is. Zonder AffinityMask moet FSX de capaciteit van core 0 delen met Windows en eventuele andere toepassingen (automatische processen zoals updaten, defragmenteren en indexeren).
Ik zou moeten uitzoeken welk getal je voor AffinityMask moet invullen. Voor 4 cores weet ik dat uit mijn hoofd maar niet voor 6 cores.

Verder is het toevoegen van Highmemfix=1 in FSX.cfg een noodzakelijke verbetering voor de grafische verwerking.
Er is nog een aantal tweaks maar daarvan heb ik zelf nooit een merkbaar effect kunnen vaststellen. Je hoeft maar net even iets andere weersomstandigheden te hebben en je zou al denken dat een bepaalde tweak een verbetering of een verslechtering heeft gebracht; het weer heeft meer invloed dan die andere tweaks.

Als je het nog niet gedaan hebt, lees dan in elk geval
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18436
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18437
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=18438
waar je al veel wijzer wordt over het draaien van FSX.

Vroeger was er een website waar je automatisch kon tweaken maar sinds het verschijnen van FSX Steam Edition is die helaas 'uit de lucht'.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Ruudie
Instructor
Instructor
Berichten: 419
Lid geworden op: 30 jun 2008, 13:20

Re: CPU of GPU

Bericht door Ruudie »

Wederom hartelijk dank voor het antwoorden, en af en toe baal ik er ook van dat mijn computerkennis af en toe tekort schiet. Daarom ben ik ook blij dat ik lid ben van dit forum. :dup:

Het is namelijk een feit dat mijn computerwinkel zegt, dat het een redelijk raar verhaal is dat FSX meer met een CPU dan met een GPU doet. Daarom heb ik ook even besloten om eerst eens deze tweaks uit te voeren, want zo ver was ik nog niet. Ik ga er ook niet vanuit dat dit wonderen verricht, maar zal er hopelijk wel iets van merken.

Dat neemt niet weg dat ik wel van plan ben om de hardware te upgraden zodat ik in FSX, ook met toekomstige add-ons (vooral de grafische) niet met medium settings laat draaien. Dat zou ik namelijk zonde vinden. Vandaar dus mijn aanleiding om er achter te komen wat ik het beste kan upgraden. Ik hecht namelijk meer waarde aan dit forum als aan de computerzaak.

Ik voel er meer voor om de CPU te upgraden, aangezien de meerderheid aangeeft dat dit meer effect zal bieden.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: CPU of GPU

Bericht door FlipS »

Waar de computerwinkel zich waarschijnlijk in verkijkt, is vooral dat Microsoft al in 2009 is gestopt met de ondersteuning van FSX. Toen FSX ontwikkeld werd (2006) waren er al videokaarten die meer presteerden dan de vroegere grafische adapters maar veel was dat nog niet; niet te vergelijken met de high-end videokaarten die je nu kunt kopen. Microsoft kon dus niet anders dan bijna alle werkzaamheden door de cpu laten verrichten.

Bovendien beseft de computerwinkel waarschijnlijk niet dat FSX niet alleen een grafisch 'spel' is. Het berekenen van de beweging van een vliegtuig (eigenlijk de beweging van de aarde, want als je als piloot in de VC zit, staat het vliegtuig stil en beweegt de aarde) en het berekenen van alle aanwijzingen van de instrumenten vragen ook veel rekencapaciteit. Er zitten echt ontzettend veel formules in FSX (en in elke andere goede flight simulator). Sinds de eerste flight simulator voor pc (nou ja, eigenlijk nog geeneens de eerste) die ontwikkeld was door Bruce Artwick (en die in januari 1979 op de markt kwam), is de hoeveelheid formules steeds vergroot.

Doordat de add-ons steeds beter gedetailleerde textures (hogere resoluties) krijgen, is naast een steeds zwaardere cpu ook een zwaardere gpu nodig dan toen FSX net op de markt kwam, maar desondanks is het in de meeste computerconfiguraties nog steeds de cpu die de frame rate bepaalt/beperkt.

Om een dergelijk zeer complex programma als FSX te veranderen, is ook geen sinecure. Microsoft heeft de rechten van FSX verkocht aan Lockheed-Martin en aan Dovetail Games. Daarbij heeft Lockheed-Martin ook het grootste deel van het ACES team dat de flight simulator voor Microsoft ontwikkelde, overgenomen. Lockheed-Martin brengt een verbeterde versie van FSX uit onder de naam Prepar3D, Dovetail Games doet dat onder de naam Microsoft Flight Simulator X Steam Edition. In beide verbeterde versies is wat meer werk overgedragen aan de gpu; bovendien is vooral in Prepar3D de grafische weergave flink verbeterd waardoor je voor de nieuwste versie (v3) van dat programma zeker een goede videokaart nodig hebt.
Maar zowel Prepar3D als Steam Edition hebben nog steeds een goede cpu nodig; door steeds verdere verbetering (uitbreiding) van het programma niet minder dan de boxed version van FSX.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
Ruudie
Instructor
Instructor
Berichten: 419
Lid geworden op: 30 jun 2008, 13:20

Re: CPU of GPU

Bericht door Ruudie »

Goedemiddag,

Bedankt voor de goede antwoorden weer en de technische uitleg.
Een aantal tweaks kan ik niet uitvoeren, omdat ik al de Steam versie heb. In de topics die je voordraagt, staat boven dat dit niet geld voor de steam versie. Alleen de HIGHMEMFIX=1 heb ik er in gezet.

Daarnaast heb ik besloten, om een nieuwe processor aan te schaffen. Als ik de settings op high zet, wordt hij steeds trager. Ben dus benieuwd of dit met een zwaardere processor enigszins een beetje is te verhelpen. De volgende stap is dat uiteraard een grafische kaart.

Ik heb een afspraak gemaakt bij de computerwinkel. neem mijn computer daar mee naartoe en zo kunnen die mannen daar eens even kijken wat er allemaal in zit en hopen zo tot een passende oplossing te komen.

zodra dit is gebeurd laat ik uiteraard even weten wat er uit is gekomen.
Plaats reactie