Videokaarten vergelijken

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Videokaarten vergelijken

Bericht door dAniel #42 »

Een goede site om grafische kaarten te vergelijken is Tom's Hardware en dan deze pagina:

Graphics 2007

Hier kun je een test situatie kiezen, met onder andere 5 verschillende FSX instellingen.

Je krijgt dan de gemiddelde framerates van verschillende kaarten te zien. Je kunt twee kaarten selecteren om ze makkelijk te vergelijken, kies hier bijvoorbeeld je huidige kaart en de kaart die je op het oog hebt.

LET OP: De framerates zijn geen indicatie van de framerates die de kaart op jouw systeem gaat geven, je kunt ze alleen gebruiken om de kaarten onderling te vergelijken.

In het menu rechtsboven kun je ook oudere kaarten (Desktop Graphics Cards 200x) opvragen. Je kunt dan niet direct een vergelijk maken, maar door de FPS te onthouden en naast een zelfde test van een nieuwere kaart te leggen kun je toch een oordeel vellen.

Daniel
hansje

Bericht door hansje »

de 8800gtx is wel de beste, maar het zit wel heel dicht opelkaar tov andere games waarbijde 8800gtx helemaal uitblinkt!

kvraag me dan ook af of de benchmarks niet veranderen misschien na komst van de fsx dx10 patch
the-system

Bericht door the-system »

Ik heb me de 8800 GTS 640mb besteld. Die komt best goed uit de bus! :D
Voor de rest een E6600, en 2gb G.E.I.L PC 6400
Flight Fan

Bericht door Flight Fan »

hier nog eentje waarmee je hardware en uiteraard videokaarten kan vergelijken:

http://www.hardware.info/
EHAM

Bericht door EHAM »

Wat mij opvalt aan de vergelijking van Tom's hardware is:

1. de Nvidia-kaarten behalen hogere fps dan de ATI-kaarten. --> waarom zou je dan nog een ATI-kaart nemen?
2. de kaart met de meeste MB's eindigt niet bovenaan. --> moet je daar dan niet op letten?

Wie het weet mag het zeggen!

Joost de Wit
Airbusgek
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 170
Lid geworden op: 05 jan 2007, 12:33
Locatie: Oxford Airport
Contacteer:

Bericht door Airbusgek »

Het is algemeen bekend dat Nvidia op dit moment sneller is dan ATI, waarom zou je dan inderdaad nog een ATI-kaart kopen.

Het aantal MB's maakt niks uit, het gaat om de chip die er in zit.
Afbeelding
Part of class AP298, Oxford Aviation Academy
JLevi

Bericht door JLevi »

Waarom nog een ATI kaart nemen?

Waarom niet? ATI brengt nu ook topkaarten uit hoor, alleen de 8000 mag dan wel goed zijn, de X2xxx is net zo goed als de 8000 serie, en je bespaard een hoop geld met ATI's
EHAM

Bericht door EHAM »

En is er ook nog zoiets als betrouwbaarheid, maw dat het ene merk sneller defect gaat dan het andere oid?

En naar welk getal moet ik dan kijken op Tom's hardware als ik op de chip let?
Gebruikersavatar
dAniel #42
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 819
Lid geworden op: 06 jan 2007, 19:56
Locatie: Almelo
Contacteer:

Bericht door dAniel #42 »

Ik denk dat duurzaamheid niet zo'n groot probleem is, als je niet gaat overclocken zal een kaart eerder verouderd zijn dan dat hij kapot gaat. Neemt natuurlijk niet weg dat je wat reviews van/ervaringen met je keuze moet opzoeken.

Op de TH site worden de kaarten aan de hand van FPS (Frames Per Second) vergeleken, of te wel: welke kaart geeft bij een gelijke instelling het soepelste/vloeiendste beeld.

Nou zou je kunnen zeggen: 30 fps is genoeg, waarom zou ik voor 60 fps gaan? Als je 60fps hebt en je bent tevreden met 30, dan kun je dus je instellingen verder opschroeven, meer autogen, meer detail of complexere add-on's bijvoorbeeld.

Daniel
Eduardus

Bericht door Eduardus »

nVidia staat momenteel duidelijk aan de top, maar laten overnemen door AMD zijn prioriteiten verdeeld naar bijvoorbeeld onboard GPU in chipsets van AMD wat prioriteit van "stand-alone" grafische kaarten afhaalt.

Net als dat Intel momenteel voorloopt en AMD flink vertraging heeft opgelopen door het bouwen van Fab36 in Dresden. Wat mensen wel vergeten is dat de instructieset "EA64" in Intel top processoren die 64bit kunnen virtualiseren AMD technologie is, als vrijwel de exacte kopie van AMD64.
Kevin1025
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1100
Lid geworden op: 09 mar 2007, 17:11
Locatie: Den Haag

Bericht door Kevin1025 »

Ik heb 1x een ATI kaart gehad, Dat beviel me wel, Maar toen kreeg ik een nvidia kaart en nu wil ik daar nooit meer van af, Dus voor mij nog Nvidia! 8)
Gigabyte Z87-UD5H: Intel Core i7-4770K | 16GB DDR3 (at) 1866 | 2x SLI GTX780 3GB
NickZorz
Instructor
Instructor
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jan 2007, 15:12
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Bericht door NickZorz »

Nvidea beter dan ATI? ik wil Nvidea nog wel eens een ATI kaart zien verslaan dan in Half life 2. Maar ja toms hardware guide heeft wel games genomen die zijn geoptimaliseerd en gebouwt dmv Nvidea kaarten dus de vergelijking is nooit eerlijk. Vandaar dat die groene rakkers altijd net wat sneller zijn dan ATI.
JLevi

Bericht door JLevi »

De helft klopt soms niet, de 2600XT geheugen is 2,2 Ghz, terwijl er 1,1 Ghz staat
Daanpinxter

Bericht door Daanpinxter »

Het is nog december, Maar in November zou de 9800GT X/S verwacht worden. Deze kaart moet het paradepaard van Nvidia worden..Ik ben benieuwd, en samen met mn nieuwe opstelling moet het een mooi setje worden.
Incl:
E5420 (quadcore 2.5GHz 12mb l2)
Moederbord zal eentje worden die past op de 9800GTX.
4gb DDR2?3?
Nouja en dan dus misschien de 9800GTX.

Hier de specs van dat ding(Verwacht):
- 65nm process technology at TSMC.
- Over one billion transistors.
- Second Generation Unified Shader Architecture.
- Double precsion support (FP64).
- GPGPU native.
- Over one TeraFLOPS of shader processing power.
- MADD+ADD configuration for the shader untis (2+1 FLOPS=3 FLOPS per ALU)
- Fully Scalar design.
- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
- DirectX 10.1 support.
- OpenGL 3.0 Support.
- eDRAM die for "FREE 4xAA".
- built in Audio Chip.
- built in tesselation unit (in the graphics core"
- Improved AA and AF quality levels
Als dit 'm wordt is hij wel verschrikkelijk snel én kan je daar zeker de komende tijd lekker op gamen!
wallie1

Bericht door wallie1 »

Het is vaak ook zo dat een lichtere videokaart met in ieder geval minder videogeheugen, zoals een 8800GTS 320mb vaak toch echt SNELLER is dat een GTX met 768MB.
Dat aantal MB geeft echt niet aan of je videokaart nou echt snel is of niet.
Dat ligt natuurlijk aan het aantal MHz.

Zo is mijn XFX Geforce 8800GTS XXX 320MB met 580MHz/1800MHz (GPU/Geheugen) toch echt sneller dan de 8800GTX 768MB van een maat van me.

Offtopic: Ik heb alleen prestatie problemen met die Intel Dual Core E6400 die maar op 2,13GHz draait. Ik zal ooit eens, en dan bedoel ik echt OOIT, een snellere CPU moeten aanschaffen. Maar ik vind andere dingen even belangrijker dan computer, dus die fase is voorbij. 8)
Daanpinxter

Bericht door Daanpinxter »

Dan Moet je toch echt even hier kijken: Het gaat ten eerste niet over een 8800 serie, maar over de NIEUWE 9800 serie.

Moet je hier maar kijken:

- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
Nou dat is naar mijn idee de kaart met de snelste specs. rond deze prijsklasse. Volgens mij ook eerste kaart met GDDR4 Geheugen.
wallie1

Bericht door wallie1 »

Oja natuurlijk. Ik zei het in het algemeen.
Tja, als je veel geld heb, en weet echt niks beters om het aan uit te geven...
JLevi

Bericht door JLevi »

Daanpinxter schreef:Dan Moet je toch echt even hier kijken: Het gaat ten eerste niet over een 8800 serie, maar over de NIEUWE 9800 serie.

Moet je hier maar kijken:

- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
Nou dat is naar mijn idee de kaart met de snelste specs. rond deze prijsklasse. Volgens mij ook eerste kaart met GDDR4 Geheugen.
Nee, de 2600XT heeft ook GDDR4 geheugen.
De 2900 heeft ook 512bit interface, en 1024 mb geheugen.
Het lijkt opelkaar zou je denken, maar is het niet, de 8800 vermoord de 2900 in FSX.
Joey
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1538
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:35

Bericht door Joey »

Effe gewoon een vraagje omdat het tog over videokaarten gaat, ik heb nu de 6600GT als ik nou de 8600GT ga kopen, heb ik DX10 maar zijn de performens ook beter dan de 6600GT?

Joey
JLevi

Bericht door JLevi »

De 6600GT(Goede kaart) haalt 3 FPS minder in FSX dan de 8600GT.

Alleen dat kan verschillen, want iedereen heeft andere CPU's/Geheugen,
Joey
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1538
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:35

Bericht door Joey »

Voor die 3 fps, 110 euro uitgeven, nee bedankt weet iemand anders nog of het met andere dingen goed werkt?

Joey
JLevi

Bericht door JLevi »

Nogmaals: die 3 FPS kan bij jou net zo goed 10 zijn he.

En dit ging alleen over FSX.

Als ik jou was, zou ik wachten totdat de 8800GT goedkoper word, dat gebeurt wel als de 9000 serie uit is.
Joey
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1538
Lid geworden op: 03 feb 2007, 20:35

Bericht door Joey »

Ja inderdaad, daar zat ik ook al over te denken, maar netzogoed kan het bij mij -5 fps zijn dan.

Bedankt.

Joey
NickZorz
Instructor
Instructor
Berichten: 295
Lid geworden op: 05 jan 2007, 15:12
Locatie: Beneden-Leeuwen
Contacteer:

Re:

Bericht door NickZorz »

Daanpinxter schreef:Dan Moet je toch echt even hier kijken: Het gaat ten eerste niet over een 8800 serie, maar over de NIEUWE 9800 serie.

Moet je hier maar kijken:

- 512-bit memory interface.
- 1024MB GDDR4 graphics memory.
Nou dat is naar mijn idee de kaart met de snelste specs. rond deze prijsklasse. Volgens mij ook eerste kaart met GDDR4 Geheugen.
Mnou dan lopen ze dus ver achter op de ATI kaarten :P aangezien de Asus EAX1950XTX al GDDR4 geheugen had.
Daanpinxter schreef:Het is nog december, Maar in November zou de 9800GT X/S verwacht worden. Deze kaart moet het paradepaard van Nvidia worden..Ik ben benieuwd, en samen met mn nieuwe opstelling moet het een mooi setje worden.
Incl:
E5420 (quadcore 2.5GHz 12mb l2)
Moederbord zal eentje worden die past op de 9800GTX.
4gb DDR2?3?
Nouja en dan dus misschien de 9800GTX.
Mnou het is inmiddels januari en het kaartje is nog in geen velde of wegen te bekennen ;). Oke er is misschien een aankondiging gedaan maar dat is dan ook alles. Overigens kan op dit moment Nvidea met al hun kaartjes de kont kussen van ATI. Deze beschikken namelijk al over de DX10.1 uitbreiding en PCI-E2.

Je zult nu zeggen van ja maar NVidea haalt meer frames, nou hooguit 5 meer frames maar de ATI behaald meer kwaliteit.

Ik moet overigens nog steeds vermelden dat de strijd tussen deze 2 kaartenbouwers nog altijd oneerlijk verloopt. Aangezien de meeste gebruikte games Nvidea optimized zijn omdat ze gebruik hebben gemaakt van de Nvidea GPU's om games te bouwen.
JLevi

Re: Re:

Bericht door JLevi »


Ik moet overigens nog steeds vermelden dat de strijd tussen deze 2 kaartenbouwers nog altijd oneerlijk verloopt. Aangezien de meeste gebruikte games Nvidea optimized zijn omdat ze gebruik hebben gemaakt van de Nvidea GPU's om games te bouwen.
Grappig dat ze dan nog steeds drivers maken die voor veel problemen zorgen
Plaats reactie