SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
jeremykou
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1373
Lid geworden op: 17 jul 2008, 22:13
Locatie: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door jeremykou »

Ik heb een goedkope joystick van de Mediamarkt, ik weet het merk niet eens, om het eens uit te proberen. Het vliegt wel oke, al is het wennen aan de null zone van zo'n ding, en ik mis toch echt feedback, dat ding wordt niet zwaarder. Je merkt niks van aerodynamische krachten.

Mijn vraag is; is er een joystick die een bepaalde weerstand geeft en die je dus goed af kunt trimmen? Met dat goedkope lichte ding waar ik nu mee vlieg is dat niet voor elkaar te krijgen!
Groeten,
Jeremy


Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
wim1976
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 mar 2011, 15:37
Locatie: Barneveld

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door wim1976 »

Joysticks en yokes met feedback bestaan wel maar worden veel minder gebruikt bij flightsims dan bij autoracespellen. Volgens mij vooral doordat bij moderne fly-by-wire systemen er ook geen krachten meer worden uitgeoefend op het stuur. Ik heb zelf een paar maanden gevlogen met een Thrustmaster X.Flight van een paar tientjes en dat werkte prima. Nu vlieg ik met een yoke met pedalen en twee throttle quadranten. Dit omdat het veel beter past bij het vliegtuig dat ik mij nu eigen probeer te maken. Als je wat anders wilt kijk dan naar welke vliegtuigen je meeste belangstelling naar uitgaat en kies op basis daarvan voor een bepaalde joystick of yoke.
wim1976
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 mar 2011, 15:37
Locatie: Barneveld

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door wim1976 »

De gevoeligheid van mijn yoke is naar links minder als naar rechts. Als ik naar rechts draait, dan reageert de yoke direct. Naar links moet eerst een beetje draaien voordat de yoke reageert. Ditzelfde fenomeen doet zich ook als ik de instellingen test met behulp van de drivers van de yoke. Net alsof de yoke hardwarematig niet goed gecentreerd staat. Is dit een probleem wat inderdaad met de hardware te maken heeft, zo ja hoe is dit het beste op te lossen. Het is namelijk erg irritant bij het vliegen en je wilt kleine correcties doorvoeren.

Het rare is dat als ik na het starten van de computer de USB-kabel eruit haal en weer in de computer steek het probleem over is. Alleen is dit wel erg bewerkelijk en ik weet ook niet of de levensduur van de USB-poorten of kabel hier tegen bestand zijn. Het probleem doet zich namelijk altijd voor als de USB-kabels al in de computer zitten voor het opstarten. Daarom denk ik zelf niet aan een hardwarematig probleem, maar goed iemand een idee?
Joene
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 31
Lid geworden op: 07 mar 2011, 15:19

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Joene »

Beste mensen

Ik denk er sterk over om een saitek yoke en throttle te kopen. Nu hebben hier een heel aantal mensen hier al ervaring mee hebben, dus ik vroeg me af of de trotse bezitters mij een beetje kunnen overtuigen over de toegevoegde waarde van deze set. Ik vlieg nu met een trustmaster joystick, niks bijzonders, maar doet prima zijn werk. Uiteraard heb ik het gevoel iets meer te willen, maar is deze set hierop het antwoord?

En hoe verhoudt deze set tegenover de set van ch products?
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Goedendag allen,

Ik heb een Saitke throttle quadrant en gebruik deze al enig tijd met plezier voor mijn throttles.
Echter ik wil de rechter lever gaan gebruiken voor mijn flaps (iFly 737).

Kan iemand mij uitleggen op welke manier ik dit het beste kan doen? (+ uitleg hoe te werk gaan)
Ik heb de geregistreerde versie van FSUIPC (laatste versie) en maak gebruik van FS9.

Is dit beter via FSUIPC of via FS-controls menu?

Ik verneem graag van jullie de ultieme oplossing.
Dutchie
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 jul 2011, 09:43
Locatie: Nederweert

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Dutchie »

Je kan igg (als ik me niet vergis) naar assingments (in fs9) dan het meest rechtse vakje (iets met axes) en daar naar de flaps 's scrollen, new assigment, beweeg de throttle en voilà. 8)
Tja
Gebruikersavatar
v1rotate
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1460
Lid geworden op: 11 jul 2010, 16:47
Locatie: Bournemouth, UK
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door v1rotate »

(verwijderd)
Laatst gewijzigd door v1rotate op 08 feb 2016, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Living the dream -
Dutchie
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 jul 2011, 09:43
Locatie: Nederweert

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Dutchie »

Ik heb dat zelfde probleem gehad en deze oplossing heb ik nog niet helemaal geprobeerd maar er zit igg wel toekomst en want voor mij werkte ie redelijk: http://forum.avsim.net/topic/246258-hel ... -problems/ (even 11 naar beneden)
t is een beetje gefrut maar wel goed mogelijk 8)
Tja
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Gaat het om de throttle unit die bij de Yoke werd geleverd? Deze heb ik na één poging tot reparatie helaas moeten vervangen door een nieuw USB exemplaar. Ik had exact hetzelfde probleem als jij.
Mijn eerste oplossing heb ik vorig jaar in dit topic gepost. Zie http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 00#p188818. Wat ik heb gedaan, is het opnieuw vastlijmen van de (oranje) potmeters in de throttle unit (zie de foto's in het AVSIM topic). Die waren namelijk los gegaan. Helaas zijn ze nogmaals los geraakt, maar bij de tweede poging ze te lijmen braken de kabeltjes en heb ik besloten een nieuwe USB throttle unit aan te schaffen.
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Ik heb van iemand overgenomen van CH Products een Yoke en Pedals.
Deze hebben een gamepoort aansluiting.
Zoals bij de meeste pc's zit er geen gamepoort meer op.
Maar ik dacht met een geluidskaart en een verloop van Game naar USB moet het toch mogelijk zijn om het geheel aan de praat te krijgen.
Ik heb een Windows 7 64 bits machine met een I7 processor.
Die geluidskaart is al niet compatble (na instal drivers loopt pc vast) en die verloop heb ik mijn twijfels over.
Heeft iemand enig idee of ik dit werkend kan krijgen?

Ik zou heel blij zijn met enige reactie.
Elstoplo
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FsTheo »

De gameport op de geluidskaart is denk ik een beetje verleden tijd, het zou kunnen dat Windows 7 daar geen ondersteuning meer aan verleend.

Maar verloopstukjes zijn er in elk geval wel:
http://www.usbgear.net/item_9.html

Dus nu even op zoek naar een computerwinkel in de buurt! :D

Theo :wink:
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Dank Theo voor je antwoord, ik ga op zoek.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FsTheo »

Later zag ik nog een optie; er schijnen geluidskaarten te zijn die wèl compatible zijn met Windows 7 èn een 'spelpoort' hebben. En dan hebben we het over kaarten van rond een tientje!

http://www.informatique.nl/123354/emine ... t-5-1.html

Theo :wink:
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Dat is grappig Theo dit had ik ook gelezen en dacht dit is mijn kans. Dus eentje besteld ook bij Informatique.
Volgende dag in huis en bij het open maken bleek er geen gamepoort op te zitten.
Toen heb ik de leverancier (Eminent) gebeld en mijn probleem voorgelegd.
Daags erna kreeg ik een stevige mail met uitleg dat Windows 7 geen gamepoorten meer ondersteunt en de gamepoorten zijn weggelaten op de geluidskaart.
Gelukkig kon ik de kaart weer terugsturen.
Ik denk dat ik mijn set maar verkoop aan iemand die nog wat op XP of Vista doet want daar werkt het wel.
Maar bedank voor je support en weet je mijn verhaal nu ook.
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Heeft iemand een idee hoe ik aan een printplaatje kan komen (inclusief onderdelenlijst) voor een Yoke van CH products en wel in USB uitvoering?

Hier zal ik heel blij mee zijn.
Gebruikersavatar
v1rotate
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1460
Lid geworden op: 11 jul 2010, 16:47
Locatie: Bournemouth, UK
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door v1rotate »

(verwijderd)
Laatst gewijzigd door v1rotate op 08 feb 2016, 21:42, 1 keer totaal gewijzigd.
- Living the dream -
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PW053 »

Om de zoveel tijd raak ik de Saitek instellingen in FSX kwijt. Zeer irri......... :evil: Het gebeurde bij mijn vorige Vista pc, maar nu ook bij mijn W7 pc. Ook na een 3e kompleet nieuwe installatie van alles (en dat is een behoorlijke klus :!: ).
Ik heb de rudder pedalen, de nieuwe TPM unit (werkt stukken beter) en yoke. De oude Throtlle quadrant (met die 3 handels) gebruik ik niet meer, vanwege spikes.
Herkent misschien iemand dit :?:

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
thebest07111
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 773
Lid geworden op: 10 feb 2012, 14:12
Locatie: ergens op de wereld.

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door thebest07111 »

halllo,

ik heb een saitek throttle.
waar in fsx kan ik instellen dat ik met 1 hendel 2 motoren bedien gas geef zegmaar.

Gr
Als er spellingsfouten in mijn tekst staan zit ik waarschijnlijk op de ipad.
Afbeelding
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door arno »

Bij de optie "settings"/ "controls"
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Nog een vraag die ik graag beantwoord zou zien
Mijn Yoke gaat nogal stroef, d.w.z. dat als ik haar naar mij toe haal zij niet spontaan teruggaat. Andersom is dat ook af en toe het geval.
Kan dat aan de veer liggen (in het binnenwerk) of is het een kwestie van voldoende smering. Dat laatste heb ik gedaan en helpt niet. Het lijkt alsof het wat schuurt.
Zijn er meer van dit soort klachten en kunnen die opgelost worden?
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Goedendag,
Ik heb een Saitek Throttle Quadrant en vlieg met de Ifly 737- (700, 800, 900).
Ik heb al diverse keren geprobeerd om deze throttle te calibreren via FSUIPC (betaalde versie)
Ik heb zo'n beetje alle handleidingen/tips/trucs van het internet afgehaald (ja, en ook de nederlandse vertaling op deze site) en uitgeprobeerd, maar ik krijg het niet voor elkaar.

Ik heb inmiddels een pak papier liggen met uitdraaien met fotoafbeeldingen, zonder afbeeldingen etc, etc.
Iedereen weet weer een andere methode om eea te calibreren/installeren.
Maar mij lukt het dus niet.

Ik heb m.b.v. de handleiding op dit forum ook alles al geprobeerd, maar als ik bijv. de throttles naar idle laat gaan, gaan automatisch de thrustreversers weer aan, en omgekeerd.
Ook heb ik de thrustreversers al geprobeerd te calibreren via de buttons pagina. (Dit moet volgens mij)
maar als ik dan de throttles naar idle laat gaan, schakelt ook automatisch de thrustrevers in.
Terwijl ik (volgens mij) de max en min. waarden in FSUIPC heb ingesteld bij max en idle.
Kortom, ik weet het niet meer, en kom er ook niet meer uit.

Ik wil graag het volgende:
linkse handle - throttle 1 + reverse
middelste handle - throttle 2 + reverse
rechtse/rode handle - flaps

Is er iemand die mij uit deze misere kan helpen?
Ik vlieg dus alleen met de iFly (700/800/900) en dit alles in FS2004
(Met de laatste betaalde FSUIPC versie)

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Dutchie
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 140
Lid geworden op: 31 jul 2011, 09:43
Locatie: Nederweert

SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Dutchie »

Dat zal waarschijnlijk de veer zijn, je zou hem "even" open moeten maken en kijken wat de staat van de veer is.
Tja
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Lion schreef:
Ik heb m.b.v. de handleiding op dit forum ook alles al geprobeerd, maar als ik bijv. de throttles naar idle laat gaan, gaan automatisch de thrustreversers weer aan, en omgekeerd.
Ook heb ik de thrustreversers al geprobeerd te calibreren via de buttons pagina. (Dit moet volgens mij)
maar als ik dan de throttles naar idle laat gaan, schakelt ook automatisch de thrustrevers in.
Terwijl ik (volgens mij) de max en min. waarden in FSUIPC heb ingesteld bij max en idle.
Kortom, ik weet het niet meer, en kom er ook niet meer uit.
Toch is het niet zo moeilijk hoor, ik zal het in kort nog een keer uitleggen, maar eerst het volgende;
Ik heb de throttle quadrant van CH Products en niet die van Saitek, op de gene die ik heb zit een zogenaamde dode zone, dat zit ook op die van Saitek als ik het goed heb, tenminste, ik heb dat eens een keer uitgeprobeerd bij de LHS in Aalsmeer.

Nu even hoe je dient te handelen met het instellen;
Zet de handel naar voren en druk op de rechtse SET knop.
Zet de handel naar achteren en druk op de linkse SET knop.
Zet de handel in de dode zone en druk op de middelste SET knop.
Zet de handel halverwege de dode zone en het onderste punt en druk nogmaals op de middelste SET knop.

Het waarom van het punt halverwege is omdat als je de handel per ongeluk door de dode zone heen trekt je niet gelijk de reverse aanzet.

Ik hoor het wel als het al dan niet gelukt is :dup:
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Nocila,

Bedankt tot zover. Ik zal het eens gaan uitproberen.
Maar als je de handel helemaal naar achteren drukt, dan kom je toch automatisch in de reverse-zone.
En dat is bij de Saitek toch een button-control?
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Of dat het bij Saitek de reverse een button-control is dat weet ik niet maar als je je controls wil instellen via FSUIPC dan moet je toch de software van Saitek c.q. uitschakelen/verwijderen.
En mocht je de reverse via knoppen/schakelaars willen bedienen dan kan dat natuurlijk ook.
Als je dat wilt dan moet je de "No reverse Zone" box linksboven checken op de derde pagina van de Joystick Calibration tab, dan zie je dat er geen middelste kolom aanwezig is, alleen de linkse en rechtse.
Je gaat nu als volgt te werk;
Zet de handel naar voren en druk op de rechtse SET knop.
Zet de handel tegen de dode zone aan en druk op de linkse SET knop.
Nu heb je geen reverse op je handel(s), het stukje van de dode zone tot onder is nu een loos stukje.
Om de reverse aan een knop/schakelaar toe te wijzen ga je natuurlijk naar de Buttons + Switches tab.
Check vervolgens de "Select for FS control" box rechtsboven en zoek in de "Control sent when button pressed" of "Control sent when button released" afrol lijst de 'Throttle Decr' als je de reverse in stappen wilt instellen of 'Throttle Decr Small' als je ze in nog kleinere stappen wilt instellen.
Gebruik 'Throttle Incr' of 'Throttle Incr Small' om de reverse weer uit te schakelen.
De toetsen F2 en F1 op je toetsenbord kan je natuurlijk ook blijven gebruiken.
Je kunt de reverse ook onafhankelijk van elkaar laten werken door voor 'Throttle1 Decr/Incr' en 'Throttle2 Decr/Incr' te opteren.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Plaats reactie