SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klawo »

Nico (Nocilla)

Onderstaande tekst van jou vond ik op dit forum. ook ik heb wat problemen met het instellen can de Saitek Yoke en trottle. Dan nu de tekst.

"Voor de zoveelste keer raad ik aan FSUIPC te gebruiken (payware versie) voor het juist afstellen van de besturingsapparatuur.
Ik ben momenteel bezig met een handleiding die een stuk eenvoudiger is dan Pete Dowson's handleiding, wellicht dat deze het komende weekend hier beschikbaar is."

War vind ik deze handleiding,

gr Klaas
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door arno »

klawo schreef:War vind ik deze handleiding,gr Klaas
Even naar beneden scrollen:
http://www.dutchfs.com/downloads/other/ ... leidingen/
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Op de hoofd pagina, bij downloads/handleidingen staat die onderaan.
Het is weliswaar een handleiding voor de CH products in combinatie met FSUIPC maar dat mag niet uitmaken.
Ik heb/had de yoke, trhottles en pedalen van CH products, de pedalen heb ik inmiddels vervangen door die van Saitek daar die van CH products niet meer goed werkten.
Ik lees dat je de pedalen niet hebt wat ik een gemis vind.
Succes met het instellen van je besturingsapparatuur van Saitek.
Laat het even weten als het gelukt is.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klawo »

Bedankt beide. Ik doe mijn best en je hoort zeker van mij
Klaas
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klawo »

Nog even een vraag: Ik heb de FSuip snelstart handleiding gedownload om de Saitek yoke en trhottles via FSuipc te laten werken, maar nu heb ik afgelopen dagen de software SST-software ook geinstalleert. Moet deze sofware worden verwijderd of kan het blijven zitten.

Dan dit. Ik heb 1 yoke en 1 throttlehandel. In deze handleiding wordt uitgegaan van een tweemotorig vliegtuig, dus throttle 1 en 2.
Betekend dit dat ik voor throttle 2 dezelfde handeling verricht met dezelfde handel en dit vermeld in het dropdownmenu als throttle 2 en voor een 747 met 4 motoren vervolgens throttle 3 en throttle 4 ?

Trouwens het aanbevolen Mega-Ultimate FS-Inn Installatie handleiding voor eventueel online vliegen kan ik niet vinden op Avsim. Maar mijn engels is niet top, dus kan ik best wat niet goed hebben begrepen. Ik heb FSinn al geinstalleerd i.v.b. met het vliegen via Onlinesim

gr Klaas
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Klaas wat is SST software?

Wat betreft de vraag over het instellen van de enkele throttle voor meerdere motoren ga ik van middag dat zo goed mogelijk uitleggen middels enige afbeeldingen, nu even niet zoveel tijd namelijk.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klawo »

Die SST software voor de Saitek Yoke systeem heb ik van de Site van Saitek gedownload. Ik meen te hebben begrepen dat deze sofware is voor de instellingen van de Yoke en throttle. Ik heb deze Yoke en Throttle via Marktplaats gekocht, en helaas was er geen sofware en drivers bij. Pendalen komt ook nog wel een keer als de financien wat ruimer zijn.

gr .
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Haal de SST software van Saitek maar van je computer af daar heb je niets aan als je ook FSUIPC wilt gebruiken, die twee gaan niet samen.
Ik mag aannemen dat je de FS assigments inmiddels hebt verwijderd zoals aangegeven in de handleiding.
Als je zoals in de afbeelding hieronder de throttle handel van jou besturingsapparaat hebt toegewezen in de tabblad Axis Assigment dan moet je bij "Type of action required" de "Send direct to FSUIPC Calibration " aanvinken.
Vervolgens zet je een vinkje links naast het bovenste lege vakje en kies je uit het afrol menu Throttle1 gevolgd door Throttle 2 daar de Beechcraft een 2 motorig vliegtuig is, bij een 4 motorig vliegtuig voeg je natuurlijk de 3e en de 4e eraan toe.

Afbeelding

Je moet hierna hierna natuurlijk wel de handel toewijzing kalibreren en doe je bij het tabblad Joystick Calibration.
Zoals je in de onderstaande afbeelding ziet is de derde pagina geopend, daar kun je links bij Throttle 1&2 deze kalibreren, hoe dat moet staat in de handleiding.
Vergeet ook niet om "No Reverse Zone" aan te vinken linksboven, daar je op de handels van de Saitek Yoke geen mogelijk hebt om de reverse goed in te stellen, ik ga er tenminste vanuit dat het net zoals bij CH products Yoke niet mogelijk is.
Dit kan natuurlijk wel met de Throttle Quadrant, daar zit namelijk een z.g.n. klink op de handel nabij de onderste stand.

Afbeelding

Tip van de dag;

Lees ook de door mij vertaalde handleidingen van Peter Dowsons FSUIPC grondig door, er gaat een wereld voor je open.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
klawo
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 43
Lid geworden op: 10 mei 2009, 12:03

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klawo »

Nico dank je wel voor de duidelijke plaatjes, en op het gevaar af dat je heel erg ...... toch een vraag. Begrijp ik goed dat ik eerst een type vliegtuig moet laden, en dan voor dit vliegtuig ook de gegevens invul/aanpassen? M.a.w. voor elk type vliegtuig afzonderlijk de gegevens eenmalig invullen?
Dus ik laad een chessna: vul de throttle gegevens in = throttle 1
voor de Beechcraft 2 motoren = throttle 1 en 2
voor de 747 is 4 motoren = throttle 1,2,3,4

Of zie ik het helemaal verkeerd en hoef ik eenmalig jou handleiding te volgen en alle 4 de throttle's aan vinken en naar FScuip transporteren.

Gr Klaas
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Je moet per vliegtuig type alles instellen, maar je kan natuurlijk wel voor b.v. de beechcraft en de DC3 de zelfde instellingen gebruiken, dat zijn tenslotte allebei tweemotorige vliegtuigen.
Hoe je dat moet doen kan je lezen in het hoofdstuk Gebruikers profielen voor alle instellingen van de besturingsapparaten van de FSUIPC Gebruikers Gids.
Ik heb dat allemaal per vliegtuig type gedaan omdat ik alle drie de besturingsapparaten heb en nog veel meer instellingen kan doen waarover ik hier niet ga verhandelen.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
beechbaron58
Instructor
Instructor
Berichten: 345
Lid geworden op: 14 feb 2009, 22:03
Locatie: Hellevoetsluis
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door beechbaron58 »

Heey allemaal,

Ik heb gisteren eindelijk mn rudders van saitek binnen gehad!!!! Het is echt een verbetering maar ik heb nu een probleem. Als ik mn Rechter toe brake induw gaat mn cessna omhoog, en daarna schiet die die 90 graden naar beneden. Als ik mijn linker toe brake indruk kantelt mijn vliegtuig naar rechts en als ik de toe brake loslaat gaat mijn vliegtuig naar links rondjes draaien. Dit is echt irrietant. Ik heb in de profile editor al aangepast maar in FSX schijnt er een instelling te zijn die dit veroorzaakt. Ik heb al gezocht maar ik kan niets vinden?!

Weet iemand wat ik uit moet zetten in FSX om dit probleem te verhelpen?

Groetjes,

Thomas
favoriete vliegtuigen: Beechcraft Baron 58, Cessna 172 & CRJ 700

iedereen word uniek geboren, velen sterven als kopieen
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Tijdens het FSWeekend zag ik een nieuw produkt van Saitek, nl. de Pro Flight BIP.
Lijkt me een leuk hebbedingetje wat werkt in combinatie met de al uitgebrachte Panels.
Ik heb het trouwens niet gezien maar gelezen in een daar aanwezig blad. Kennelijk te koop voor ca.100 Eng.Ponden bij Flightstore.co.uk
Is er iemand die er al iets over kan vertellen? :?:
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Hoi allen,
ik heb sinds een paar dagen de Saitek Pro Flight Throttle Quadrant. Met veel moeite heb ik deze mbv FSUIPC (geregistreerde versie 3.98a) met de handleiding (welke hier op de site staat) weten te calibreren (Hoop ik tenminste, want ik moet het nog uitgebreid testen) Ik vlieg met de PMDG 737 (later misschien de iFly737) en de Wilco A320 vol.1

Nu heb ik het volgende probleem:
Bij de PMDG functioneert m.i. alles goed maar bij de A320/airbus bewegen de throttle's niet mee met de actie van de quadrant. Het rare is dat bij reverse-thrust je de throttle's wel "achteruit"ziet gaan, maar bij "vooruit"blijven ze in de idle-stand staan. De motoren zelf doen wel wat ze moeten doen.
Kennen jullie dit probleem en/of heeft iemand hiervoor misschien een oplossing?

Bedankt alvast voor tips en trucs.
(PS - Ik heb Windows XP/FS2004 - maar ik weet niet of dit iets uitmaakt)
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Dit heeft niets met de Saitek throttles te maken, maar dat kon jij niet weten natuurlijk, anders zou je de vraag niet gesteld hebben. :wink: Het is namelijk zo dat de Airbus een afwijkend mechanisme m.b.t. de throttles heeft dan andere vliegtuigen. Wilco heeft dit willen simuleren, maar daardoor reageren de throttles van de Wilco Airbus serie niet als deze d.m.v. FSUIPC geprogrammeerd zijn. Voor deze kist zul je de throttles dus in het standaard FS menu moeten programmeren. :wink:
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Hallo Kevin,
Dus als ik het goed begrijp kan ik via het FS-menu - bijv mijn throttle-axis 1+2 gewoon toewijzen aan mijn gashendels van mijn Saitek Throttle en dat de instellingen welke ik gedaan heb mbv FSUIPC kan blijven gebruiken voor bijv mijn PMDG 737.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Ja, dat is correct. Mocht het nog niet werken, dan moet je de instellingen in FSUIPC misschien ook even verwijderen. Zolang je de throttles voor de Wilco Airbus maar in het FS menu instelt. :wink:
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Ok, dan ga ik dat proberen. Ik wil wel mijn instellingen in FSUIPC blijven gebruiken voor mijn PMDG want ik had voor de PMDG deze ook eerst gewoon in het FS menu ingesteld maar daar deed hij het niet in. Althans niet goed.

Bedankt zover.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Ho ho even een misvatting uit de weg ruimen.
Je kunt niet tegelijkertijd je assen in FS en FSUIPC toewijzen, het is het een of het is het ander.
Wat je wel kan doen is het volgende; als je in het tabblad Axis Assignment een as hebt toegewezen dan kan je bij "Type of action required" de "Send to FS as normal axis" aanstippen dan word de as als een normale FS as behandeld.
Ik weet niet of je daar na de as nog kan kalibreren, dat heb ik nog nooit uitgeprobeerd.
Succes met het toewijzen.

Edit
Ik heb het een en ander uitgeprobeerd wat de toewijzing in FS via FSUIPC betreft en het blijkt dat je ook de assen kunt kalibreren als je de assen op zo'n manier hebt toegewezen.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Hallo Nico

Wat je wel kan doen is het volgende; als je in het tabblad Axis Assignment een as hebt toegewezen dan kan je bij "Type of action required" de "Send to FS as normal axis" aanstippen dan word de as als een normale FS as behandeld.

Sorry, maar ik weet nu even niet meer wat ik moet doen.
Betekent dit dit als ik dit doe, je de instellingen via FSUIPC nog wel kan gebruiken voor de PMDG 737?

Alvast bedankt voor je reactie.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Kort en bondig: ja
Dus voor de PMDG 737 geld; Send direct to FSUIPC Calibration.
En voor de Wilco A320 geld dus; Send to FS as normal axis.
Alleen weet ik natuurlijk niet of het gaat werken voor de Wilco A320 want ik heb het toestel niet.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Nee, in de handleiding van Wilco staat dat zelfs dat niet werkt. Je moet de throttles echt in FS zelf aan je hardware toewijzen, om deze met de Wilco Airbus te laten werken. Als je voor andere kisten je hardware in FSUIPC wilt instellen, moet je dus de throttle assignments in FS verwijderen, voor je met die kisten gaat vliegen.
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Dit betekent dus, dat als ik wil wisselen tussen deze twee toestellen, ik eerst voor elk toestel apart alles opnieuw moet instellen.
Voor de Airbus - eerst alles in FS instellen
voor de PMDG - alles opnieuw in FSUIPC instellen, en de instellingen van de Airbus in FS verwijderen. etc, etc :?
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Als je met de PMDG wil vliegen, moet je inderdaad de instellingen in het FS menu verwijderen, maar de instellingen in FSUIPC kun je laten staan. Je kunt namelijk, als je de Wilco Airbus geladen hebt, de throttle assignments in FSUIPC verwijderen en 'aircraft specific' aanvinken. Dat zorgt ervoor dat de instellingen (of, in dit geval: de weggehaalde instellingen) in FSUIPC alléén voor dat toestel gelden.
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

sorry, maar dit begrijp ik niet helemaal.
Kan je mij stap voor stap uitleggen wat ik wel en wat ik niet moet doen om zo weinig mogelijk te veranderen?
Ik heb nogmaals uitgebreid de handleiding van FSUIPC doorgelezen, maar hier kom ik niet uit geloof ik.
Het heeft me nl. al heel veel moeite gekost om de instellingen zo krijgen zoals ik ze nu heb.

Excuses, maar ik ben niet zo goed in dit soort dingen.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

'De instellingen zoals je ze nu hebt', betekent dat dat je de hardware met behulp van FSUIPC aan de throttles hebt toegewezen? Als dat het geval is, laat dit dan zo en doe het volgende:
1 Laad de Wilco Airbus en open FSUIPC.
2 Daar waar je de throttles hebt ingesteld, verwijder je die instelling weer en vink je 'aircraft specific' aan. Dit laatste zorgt ervoor dat de gemaakte instelling alleen op het op dit moment geladen vliegtuig van toepassing is; vergeet dit dus beslist niet!
3 Ga nu naar de FS instellingen en wijs daar je throttles toe. Vervolgens kun je de Wilco Airbus vliegen.
4 Als je later weer met een ander toestel wilt vliegen, hoef je alleen maar de toewijzing van de throttles in het FS menu te verwijderen. :wink:
Plaats reactie