SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door boonens »

Vraag van een nieuweling. Ik heb vandaag een Saitek Pro Flight Cessna Yoke gekocht. Wanneer ik de yoke naar mij toe trek, hoor ik een vrij luide klik uit de kast komen. Is dit normaal? Ik hoor het namelijk niet wanneer ik de yoke van mij af duw. Alvast bedankt!
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum!
Het lijkt mij niet normaal. Ik heb niet de Cessna yoke maar een ander model van saitek. Voor zover ik weet is de constructie van de Saitek yokes steeds identiek; is alleen het uiterlijk verschillend. De mijne heeft nooit klikken gegeven, in geen enkele richting. Er is ook geen reden om een klik in de beweging te maken.
Als je de yoke nieuw gekocht hebt, zou ik hem terugbrengen. Als hij tweedehands is, kun je hem openmaken. De twee helften zitten bij die van mij met 16 schroefjes aan elkaar waarvan er twee in de ring om de as van de yoke zitten. Waarschijnlijk is het euvel vrij simpel te verhelpen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
boonens
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 27
Lid geworden op: 29 apr 2014, 20:32
Locatie: Beusichem

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door boonens »

Bedankt voor de reactie! De yoke is nieuw gekocht, dus die gaat terug naar de verkoper. Gelet op de staat van de doos en de manier waarop e.e.a. was ingepakt, vermoed ik dat dit model al eens door een klant is geretourneerd geweest. Dit is de tweede maal dat mij dit overkomt bij deze webwinkel, dus die hebben een klant minder.

Nogmaals bedankt voor de snelle reactie FlipS!
-- Smooth seas do not make skillful sailors --
fsxpilot
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2009, 18:04

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door fsxpilot »

Wie kan me aub helpen,
Ik heb een Saitek pro flight joke system met bijhorend throttlequadrant.
In fsuipc "betaalde versie" heb ik via de axis bv de zwarte "linkse" hendel geselecteerd als mijn throttle 1.
Maar als ik in mijn cockpit de hendel nog maar een beetje verzet schiet hij al van iddle naar max .....
Ook de flaps krijg ik maar niet afgesteld.
Ik vind dit echt erg moeilijk en zie het bos niet meer door de bomen.....
Heb ik nu een kat in een zak gekocht :G:
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Heb je dat met de andere handels ook?
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
fsxpilot
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 15
Lid geworden op: 06 mar 2009, 18:04

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door fsxpilot »

Ja, ik heb de bij fax controles joystick enabled uitgevinkt en dan bij fsuipc eerst de 1ste hendel bij axis assigment ingesteld als zijnde throttle 1, maar als ik dan wil gaan kalibreren dan gaat het echt niet de goeie kant uit ik heb echt het gevoel dat ik er zelf geen enkele controle over krijg.... zowel bij de zwarte , blauwe , rode hendel
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Ik heb denk ik een probleem met mijn Saitek Throttle Quadrant en daarbij vraag ik jullie tips / hulp.

als ik de assen toe wil wijzen in FSUIPC dan krijg hele rare waarden.
Bijv throttle(s) vol open 16283 en bij Idle bijv 0 of 125.
Dit moet dan toch een negatieve waarde worden - tenminste zo zie ik het op vele voorbeelden op internet.
(bijv: -16283 o.i.d.)

Wie kan mij misschien verder helpen.

Alvast bedankt,
wim1976
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 156
Lid geworden op: 31 mar 2011, 15:37
Locatie: Barneveld

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door wim1976 »

Van mijn throttle quadrant die gekoppeld is aan de yoke is bij mij een hendel afgebroken. Nu kan ik twee dingen doen. Een nieuwe TQ kopen met USB aansluiting of een de yoke vervangen door een Cessna yoke van Saitek. Dat laatste overweeg ik te doen mits de Cessna versie een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de standaard yoke van Cessna. Kent iemand de verschillen uit eigen ervaring? Graag hoor ik ze.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

"Accurate 1:1 scaled yoke handle found in Cessna® light aircraft." Daar gaan we dan maar vanuit... :wink: Verder zitten op de Cessna yoke twee knoppen meer, maar ontbreekt de stopwatch/timer. Technische gezien zit er volgens mij geen verschil tussen die twee yokes. De yoke basis, tafelklem en throttle komen op mij identiek over.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PeterL »

Goedemorgen,
Ik heb 2 losse throttlequadrants van Saitek om te gebruiken bij de c-47 en de Catalina. Normaal gesproken moet er 1 TQ geinstalleerd worden in combinatie met de Saitek Yoke. In Settings/Controls is de TQ dan te herkennen als Saitek Proflight Yoke oid. Vervolgens kan een 2e TQ aangesloten worden die dan in Settings/Controls herkent wordt als Saitek Throttle Quadrant. Nu zie ik wel 2x de TQ in het menu, maar is er slechts 1 in te stellen, de andere doet niets. Omdat ik de yoke niet heb is de vraag: is het mogelijk om 2 TQ's aan te sluiten zonder de yoke. Omdat ik hier niets over kan vinden vermoed ik dat ik op zoek moet naar een Saitek Yoke zonder TQ, want 3 is teveel. Klopt dit of weet iemand een oplossing.

Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Ik vermoed dat het niet zonder meer mogelijk is om twee Saitek throttle quadrants te laten samenwerken. In de FAQ's op de website van Saitek/Mad Catz is wel uitleg te vinden over het aansluiten van meerdere throttle quadrants, zelfs voor viermotorige vliegtuigen, maar steeds in combinatie met de Saitek yoke.
Als je voldoende elektrotechnisch onderlegd bent, zou je ze ook kunnen aansluiten via een extra stukje hardware. Open cockpits levert een USB axes card (o.a. verkrijgbaar via Aviationmegastore) en Leo Bodnar levert vergelijkbare printplaatjes. Je bent dan een stuk goedkoper uit dan met een yoke maar je zult de throttle quadrants dan moeten openmaken om de regelaars op deze printplaatjes aan te sluiten.
Er is af en toe tweedehands aanbod Saitek yokes maar ik zou adviseren om een nieuwe yoke te kopen omdat de yoke met potentiometers werkt (die kunnen verslijten in tegenstelling tot de Hall sensoren in bijv. de Saitek Pro Flight Controller) waardoor je van een tweedehands exemplaar niet zeker bent dat die nog goed functioneert terwijl daarvoor gewoonlijk wel hoge prijzen worden gevraagd. Met wat Googelen vind je al een nieuwe Saitek yoke voor € 109,-.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PeterL »

FlipS,
Nooit bij stilgestaan dat het combineren van 2 throttlequadrants alleen mogelijk is icm de yoke. Ik heb nog overwogen eerst hier op DFS advies te vragen, maar heb dat achterwege gelaten. Mijn kennis op het gebied van hardware is -laten we zeggen- enigszins beperkt zoals weer eens blijkt. Dus jouw advies om er aan te gaan sleutelen is geen optie. Een yoke aanschaffen lijkt nu de enige mogelijkheid. Maar omdat die altijd samen met een tq geleverd worden, zou ik een tq over hebben. Tja, voorlopig eerst maar eens op vakantie en daarna zie ik wel verder.

Peter
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Ja, het is natuurlijk jammer van het geld. Aan de andere kant: als je nu een TQ over hebt, dan heb je er nog maar één tekort om viermotorige vliegtuigen (Constellation misschien?) te vliegen.
Overigens: omdat je bij viermotorige vliegtuigen mixture en prop pitch meestal tegelijk verstelt, zou je die elk aan één handel kunnen toewijzen zodat er vier overblijven voor de throttles en je een viermotorig vliegtuig ook met twee TQs kunt vliegen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PeterL »

Bij nader inzien toch maar een Saitek yoke besteld. Goed beschouwd hoor je een DC-3 of een Catalina ook niet met een stick te vliegen, het is geen A320 tenslotte. Wat dus inhoudt dat ik een splinternieuwe Saitek Throttlequadrant te koop set in de rubriek Vraag en Aanbod.

aanvulling van arno: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=20035
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Voor wat mijn reactie nog waard is: ik had een yoke plus een extra TQ. Vervolgens ging de bij de yoke geleverde TQ stuk, waarna ik een nieuwe TQ heb gekocht (met USB aansluiting). Uiteindelijk had ik dus 2 losse Saitek TQ's en dit heeft bij mij nog nooit voor problemen gezorgd. Het kán dus wel.
PeterL
Instructor
Instructor
Berichten: 404
Lid geworden op: 02 dec 2009, 19:08
Locatie: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PeterL »

Blijft het feit dat je 1 van de 2 TQ's aansluit via de yoke. Ik neem aan dat je ze dus niet allebei rechtstreeks op de pc aansluit. Daar zit het probleem, volgens mij. Maar bedankt voor de reactie.

Mvg, Peter
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Thair.nl »

De aansluiting op de yoke gebeurt , bij de met de yoke meegeleverde TQ, via een PS/2 plug, de extra TQ gebruikt een USB plug. Doordat deze op de yoke worden aangesloten, worden deze, via de Saitek yoke, door Windows herkend en zijn vermoedelijk daardoor bruikbaar. Heb je al geprobeerd om SPAD als driver te downloaden en daarmee te kijken of je beide TQ's zonder Saitek yoke goed aan de praat kan krijgen.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PW053 »

Al tijden "knippert" het display op mijn Saitek yoke :-x
Zijn er anderen die dat ook ondervinden :?:
Weet Miss. iemand een oplossing :?:
Ik kan er eigenlijk niets over vinden, behalve dat het een gekend probleem is.

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Ik heb dat sinds kort ook maar weet helaas niet de oplossing. Wellicht zou het een los contactje kunnen zijn.
Ik laat er door iemand met kennis van electronica even naar kijken, indien ik wat weet meld ik het hier wel. :?:
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Ik heb dat sinds kort ook maar weet helaas niet de oplossing. Wellicht zou het een los contactje kunnen zijn.
Ik laat er door iemand met kennis van electronica even naar kijken, indien ik wat weet meld ik het hier wel. :?:
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door arno »

PeeWee schreef:Al tijden "knippert" het display op mijn Saitek yoke :-x
Je zou eens kunnen kijken bij configuratiescherm/hardware c.q. apparaten of er een uitroeptekentje staat bij een usb-apparaat. Of misschien de yoke eens op een andere usb plaatsen.

Tik ook eens in by Google: "saitek yoke display flickering". Dan zie je wat meldingen daar over
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Dank Arno, ik ga dat allemaal even bekijken :dup:
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PW053 »

Thnx, Arno :wink:

>Een aparte stekkervoeding gebruiken voor de yoke maakt blijkbaar niet uit.
>Een USB hub met eigen voeding ook niet.
Dit heb ik zelf echter niet geprobeerd, vond het op verschillende andere fora.
Saitek adviseert nl. bij gebruik van de USB aansluitingen OP de yoke een stekkervoeding.

>Met drivers heeft het niets te maken.

>Het enige wat ik kon vinden was:
Als je erg handig bent... 8) Zet er 2 nieuwe groene led's in of plaats 2 serieweerstanden van 0,5 W 330 Ohm ermee in serie. Dan is het probleem opgelost..... :fl:
(bron: http://www.flightsim.com/vbfs/showthrea ... flickering )
Even naar onderen scrollen.

Blijkbaar word het display verlicht met 2 groene led's.
Vreemd dat Saitek dit probleem zelf niet oplost aangezien er heel wat klachten over dat knipper display zijn.

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Mijn Saitek Pro Flight Yoke stuurt (rol richting) alsof er grote speling op zit; in een gebied van zo'n 10 graden gebeurt er niets. Je zou denken: null zone. Maar nee, die staan op 0 zoals ik ze heb ingesteld.
Ik heb het apparaat open gemaakt om te kijken of er speling in het mechanisme zit. Die zit er wel wat in, maar lang niet zoveel als de dode zone.
Dit is vooral opmerkelijk omdat ik de yoke bijna nooit gebruikt heb; ik heb vrijwel alleen het Saitek X-52 Pro Flight Control System (joystick) gebruikt. Ik schat dat ik de yoke hooguit 50 uur gebruikt heb, tegen zeker meer dan 1000 van de X-52. Die laatste is nog net zo nauwkeurig als toen die nieuw was.

Is er een andere afstelling waarin er, zonder dat ik dat weet, een nul zone is ingesteld? Of is mijn yoke gewoon versleten?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door PW053 »

FlipS, Heb je de gevoeligheid op 127 staan :?: , dat maakt nl. ook nog uit :idea:
Wat ook kan zijn is dat de yoke en stick niet dezelfde instellingen nodig hebben.
Het is me trouwens niet bekend of FSX automatisch naar de gebruikte hardware overschakelt ><

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Plaats reactie