Vliegen rond de wereld

Laat ons hier meegenieten van jouw ,zelfgemaakte, Flight Simulator screenshots en Flightsimulator filmpjes. ( geen echte luchtvaartbeelden)

Lees wel eerst de regels voor dit forum !

Moderator: Moderator-groep

Vliegen rond de wereld

Berichtdoor Fireridergamer op 13 apr 2015, 20:06

Beste forumleden,

De toetsweek is voorbij, en dat betekent weer wat tijd voor FS! Ook met een meivakantie dichtbij gaan de gedachten toch weer naar het virtuele luchtruim. En dit keer ga ik waarschijnlijk heel wat uurtjes maken, ik ben van plan om een reis te maken van ongeveer 23000 nm (42000 km) rond de wereld. Ik ga dit doen met de PMDG MD-11, en ik ben dan ook druk bezig met lezen van manuals. Ik heb nog geen idee hoeveel tijd dit in beslag gaat nemen, maar ik denk toch wel dat ik zeker 50 uurtjes zoet ben... Maar dit moet geen probleem opleveren voor school, dus het gaat nog wel even duren voordat ik de wereld rond ben (zomervakantie ofzo).

Het is nogal een groot project, maar ik heb er wel zin in. Omdat een vriend van mij zich afvroeg "wat ik nou eigenlijk met zo'n simulator doe, en waarom ik daar zoveel uren aan besteed" ben ik van plan een verslag van de vluchten te plaatsen, want waarom zou ik dit niet gelijk delen met mede-FS'ers? :D Ik hoop dat ik door dit te delen vrienden/familie een idee kan geven wat ik precies doe, ook hoop ik dat FS'ers mij kunnen verbeteren als ik iets niet goed doe of tips kunnen geven als ik iets beter kan doen (bijv flight planning). Het zou natuurlijk helemaal leuk zijn als ik iemand ergens mee kan helpen, wie weet.... :wink:

Ik denk dat de route er zo uit gaat zien:
Amsterdam - Vancouver - Los Angeles - Honolulu - Wellington - Brisbane - Singapore - Dubai - Rome - Amsterdam
(EHAM-CYVR-KLAX-PHNL-NZAA-YBBN-WSSS-OMDB-LIRF-EHAM)

Afbeelding

De routes zien er op dit moment zo uit:

EHAM-CYVR
EHAM SID AMGOD UL602 SUPUR UP1 GODOS UM981 NATEB UL602 TLA UN552 MAC DCT SUNOT NATA EMBOK N680A FEDDY SCAI YRL V181 YWG V300 VLR J500 YYN V300 YXC CUT5 BOOTH STAR CYVR
4593.5 nm

CYVR-KLAX
CYVR DCT YVR J5 PYRAM V165 FMG J5 EHF STAR KLAX
942.8 nm

KLAX-PHNL
KLAX PRCH9 DINTY R576 DENNS MAGGI3 PHNL
2221 nm

PHNL-NZAA
PHNL SID CARRP A579 NN A578 KALAG STAR NZAA
3924.1 nm

NZAA-YBBN
NZAA DCT AA A464 ELLAS Q39 SAVER G329 BN YBBN
1260.8 nm

YBBN-WSSS
YBBN SID ROM G326 BLI M635 TPG A464 SJ G580 HOSBA STAR WSSS
3397.6 nm

WSSS-OMDB
WSSS SID LELIB W401 JB G579 VJB B466 GUNIP N571 VUSET A454 PASOV B540 BUBIN STAR OMDB
3202.6 nm

OMDB-LIRF
OMDB SID MUVLA N571 ALPOB UL768 FIRAS A21 KTN R785 NIKAS UL619 VESAR UN135 IMR UN127 RIKSO UP14 PINDO UM603 BRD UL995 TEA UZ803 LAT STAR LIRF
2408.8 nm

LIRF-EHAM
LIRF ELB UM729 MOLUS UN853 DIK UM624 BUB UY28 HELEN EHAM
765.1 nm

De benodigde brandstof moet nog worden opgezocht, nog even zoeken of daar een intelligentere manier voor is dan http://www.fuelplanner.com... :hm

De eerste vlucht naar Vancouver duurt ongeveer 9 tot 10 uur, en het is nog even afwachten of ik daar komende zaterdag tijd voor heb. Wel, dan komt er waarschijnlijk wel een berichtje met wat screenshots. Niet, dan komt het later!

Met vriendelijke groet,

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Try and keep it that way the entire flight.
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Re: Vliegen rond de wereld

Berichtdoor Fireridergamer op 20 apr 2015, 20:17

Beste forumleden,

Afgelopen zaterdag, 18-4-2015, is het eerste deel van het project voltooid. Na 9:50 uur was KL681 vanuit Amsterdam geland in Vancouver, Canada. Het was een lange rit, maar het was de tijd zeker waard! De MD-11 is een fantastisch toestel om te vliegen. Een nadeel aan het lang vliegen is dat mijn computer de graphics op z'n laagst en geen add-ons moet draaien ongeveer om het allemaal aan te kunnen, hierdoor zijn de screenshots ook niet de mooiste. :(

Hierbij een kort verslag:

De gevlogen route ziet er als volgt uit:

EHAM AMGOD UL602 SUPUR UP1 GODOS UM981 NATEB UL602 TLA UN552 MAC SUNOT FEDDY IRLAV YYN YXC BOOTH CYVR

De route is in totaal 4593.5 nm lang, en de geplande lengte van de vlucht was 9:33 (FMC data). In het echt is dit rond de 9 uur, dus ik was tevreden. De benodigde brandstof bleek uiteindelijk 88000 kg te zijn omdat er langs de route nogal wat tegenwind te verwachten was...

Nadat de route gepland was, de informatie was ingevoerd in de FMC en de push van gate E7 compleet was werden de 3 motoren van de MD-11 gestart en was het taxiën naar baan 36L via A naar D en cross 36C at W5 en dan via V naar holding point V4. De departure zou de de BERG3V departure zijn. De charts haal ik overigens altijd van AIS-Netherlands, erg handig en gratis! Link: http://www.ais-netherlands.nl/aim/2015-02-19-AIRAC/eAIP/html/index-en-GB.html en voor de departure van runway 36L: http://www.ais-netherlands.nl/aim/2015-02-19-AIRAC/eAIP/html/graphics/eAIP/EH-AD-2.EHAM-SID-36L-1.pdf :wink:

Afbeelding

Na het taxiën was het tijd voor een line-up en dat blijft lastig als het wiel zo ver naar achteren zit, midden op de baan kon je het niet echt noemen. :fl: Nog even de parking brake en de laatste checklist afwerken, een clearance en daarna vol gas naar voren!

"KLM 681 Heavy, wind is 050 at 8, cleared take off runway 36L"

Het blijft een mooi geluid als je de motoren hoort aanzwellen. Na de call-outs "80-knots" en "V1" bleef alles stabiel en na "rotate" werd de neus de lucht in gestoken en na een paar seconden was het "positive rate" en natuurlijk "gear up". Om precies 11:00 NL tijd gingen de wielen van de grond. Rond de 4000/5000 voet op de autopilot en dan even naar buiten kijken:

Afbeelding

Er was niet zoveel turbulentie in de lucht en na 21 minuten zat het vliegtuig al op 32000 voet. Er was nog 80350 kg fuel over en de grond snelheid was 530 knots, een stukje wind in de rug dus!

Na (ongeveer) elk uur werd de brandstof even genoteerd en het verbruik genoteerd en het zag er naar uit dat een flink stuk van de 88000 kg brandstof verstookt zou worden. Ik moet eerlijk zeggen, ongeveer 9 uur (mach 0.83) in de cruise is wat saai, maar doorspoelen beschouw ik als vals spelen en daarom heb ik dat niet gedaan. Na 6 uur vliegen was ik via 2 step climbs van 2000 voet aangekomen op 36000 voet met 35850 kg brandstof. Nu werd die hoeveelheid wel erg veel, en doordat de wind een beetje begon te draaien leek het erop alsof ik teveel brandstof had meegenomen. Het maakt natuurlijk allemaal niet zo veel uit, het is en blijft een simulator en een deel van de werkelijkheid wordt natuurlijk wel weggesnoept om het leuk te houden. Na 6:32 kreeg ik de volgende warning: Fuel temp low, niet gek als je boven een vreselijk koude Hudson Bay vliegt. Dit betekende een daling naar 34000 voet en toen ging de warning snel weer weg. Een halfuurtje later werd er weer geklommen naar 36000 voet, en daar werd de vlucht dan ook op voortgezet. Boven Noord-Canada was er nog wat bewolking, maar voor de rest was het overal mooi weer!

Afbeelding

Na 8:41 uur was de brandstof 21700 kg en de grond snelheid 447 knots, ongeveer hetzelfde als de true airspeed. Een tijdje later werden Chilliwack, Abbotsford aan de rechterkant Harrison Lake zichtbaar, we waren duidelijk boven British Columbia. Na nog een klein tijdje werd er nog even gekeken naar de METAR op internet en leek het er op alsof ik baan 27L zou krijgen, maar inmiddels weten we het: Niets is wat het lijkt... Na 9:20 uur vliegen werd de descent ingezet.

Na geluisterd te hebben naar de ATIS van Vancouver bleek opeens dat de wind was gaan liggen en was baan 8R in gebruik. Tip: Kijk naar de actuele METAR voordat je een approach gaat plannen... :fl: Dit zorgde voor een aantal interessante bochten en een paar leuke uitzichten.

Afbeelding

Na een tijdje bevond het vliegtuig zich op base leg. De slats kwamen naar beneden, er werd gedraaid naar base leg. Hier werden de flaps naar 15 graden uitgezet en even later werd er naar links gedraaid voor de final approach. Hier kwamen de flaps naar 28, het gear naar beneden en uiteindelijk de flaps naar 35.

Afbeelding

Nadat er een stukje op de glide slope was gevlogen door de autopilot ging die eraf rond de 1200 voet en werd KLM 681 na 9:50 uur net iets te hard op baan 8R gezet. Na een taxi naar gate 73 via D1 H G en P werden de motoren uitgezet en de passagiers van boord gelaten.

Het was een fantastische vlucht en een leuke ervaring en ik zie uit naar het volgende kortere stuk: CYVR-KLAX. Ik raad iedereen aan om, zover mogelijk, ooit een lange vlucht te maken. Ik vond het erg leuk om zoiets gedaan te hebben, na een investering van veel tijd is het dan toch mogelijk om het vliegtuig aan de grond te zetten. Dat geeft een goed gevoel! :wink:

Ik ben van plan om nog meer te posten, en ik ga proberen om elke keer wat meer info te geven. Leer ik zelf ook gelijk een hele hoop. :)

EDIT:

Simulator= FSX boxed
Add-on scenery= NVT
Add-on airplane= PMDG MD-11
Repaint airplane= PMDG KLM repaint, staat op de website van PMDG zelf.

Met vriendelijke groet,

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Prefix op 21 apr 2015, 19:38

leuk! dit ga ik volgen
mijnalbum.nl/Album=EFD6FF47 My Photos!

Afbeelding
Prefix
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor mitchell op 29 apr 2015, 19:42

Leuk verhaal en shots.
Afbeelding
mitchell
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Fireridergamer op 20 mei 2015, 19:42

En toen stond de MD-11 in Los Angelos...

Omdat de KLM kist na zo veel tijd (school...) al weer terug naar Nederland was gevlogen, werd er een andere MD-11 voor de vlucht genomen. De MD-11 van Air Canada onder vluchtnummer ACA 1884.

Afbeelding

Route:
CYVR YVR J5 PYRAM DCT FMG DCT EHF KLAX

We vertrekken weer vanaf gate 73 met een ZFW van 171 ton en een GW van 198 ton. Ik heb 28000 kg kerosine meegenomen richting LAX. Met een flaps 22 departure leverde dit een V1 van 136 knots op, een Vr van 140 en een V2 van 157 knots. Na het invoeren van de route en het kiezen van de YVR 7 SID kon de APU worden gestart. Daarna de push back en het starten van de motoren.

Number 1 en 3 draaien al, en hier wordt nummer 2 gestart:

Afbeelding

Wind was er eigenlijk niet, en omdat er ook geen ATC online was werd besloten om op te stijgen vanaf 08R, dezelfde baan waar ook op geland werd. Na take off zou er op Runway heading geklommen worden naar 2000 ft en dan een rechtse bocht DCT YVR om door te vliegen naar het volgende waypoint: SEA. Op 4000 ft zou de autopilot aan gaan en dan zou de kist zichzelf naar LAX vliegen. Nadat de flight attendants hun stoel hadden ingenomen kon de MD-11 de baan op draaien en vol gas geven en dan is het afwachten....

V1, ROTATE!

Afbeelding

Al snel was de eerste 2000 ft onder het vliegtuig doorgegaan en werd er naar rechts gedraaid, om even later naar links te draaien om de route te vervolgen:

Afbeelding

Afbeelding

Na precies 25 minuten bereikte de MD-11 FL370 en vloog moeiteloos door naar T/D met een 20 knots tailwind. Via de KIMMO2 STAR met de EHF transition zou er een ILS-approach gevlogen worden op runway 24L. (Charts: http://nl.flightaware.com/resources/airport/KLAX/IAP/all/pdf) Er moest nog een extra waypoint worden ingevuld, JULLI (zie chart), om de approach goed te laten verlopen. En omdat mijn PC op de achtergrond een update van een of ander programma ging installeren viel de fps terug en mede namens een 11 knot 80 graden (!!) crosswind van links werd besloten om een autoland uit te voeren. DUAL-LAND werd groen op de PFD en de landing werd na minimums (200 ft) voortgezet.

Afbeelding

"500" ... "400" ... "Approaching minimums" ... "Minimums" ... "100"

Afbeelding

"50"... "40" ... "30" ... "20" ... "10" ... "Spoilers deployed!"

Met autobrakes medium en een tikje reverse werd de baan bij "Z" verlaten. Via E werd er naar D10 getaxied en daar werd de eerste gate aan de linker hand genomen, volgens mij niet helemaal geschikt voor een MD-11...

Afbeelding

Na 2:05 uur staat ook deze MD-11 op de grond en inmiddels zijn alle passagiers veilig van boord. We zijn we weer een vlucht verder, op naar Honolulu... (met vracht? :hm)

Simulator= FSX boxed
Add-on scenery= NVT
Add-on airplane= PMDG MD-11
Repaint airplane= PMDG Air Canada repaint, staat op de website van PMDG zelf.
Overig= IVAO

Bedankt voor de reacties!

Iedereen nog een fijne vlucht en tot de volgende keer,

Fireridergamer
Pre-flight checklist:
Sky above - checked
Ground below - checked
Fireridergamer
Student Pilot
Student Pilot

Keer terug naar Screenshots and movies