Filmpje maken..

Laat ons hier meegenieten van jouw ,zelfgemaakte, Flight Simulator screenshots en Flightsimulator filmpjes. ( geen echte luchtvaartbeelden)

Lees wel eerst de regels voor dit forum !

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Filmpje maken..

Bericht door FsTheo »

Geregeld komt de vraag terug, "Hoe maak ik een filmpje?"

Vandaar dat ik nu wat dingen eens op een rijtje zet, uitgaande van, "Hoe ik een filmpje maak." En 'ik' ben 'ik', een ander zal het vast anders doen! :D

Wat hebben we nodig?

Allereerst FlightSimulator. :fl:

In FS9 zelf zit al de mogelijkheid om een video op te nemen.
Alleen het formaat is niet geschikt om het buiten FS te bekijken.
De recorder die ingebouwd is, neemt alleen de coordinaten op, zeg maar, de positie van jou toestel.
Je kunt daarna de video alleen maar bekijken in FS. Je kunt de film aan iemand anders geven die ook FS heeft.
Hij kan dan de video ook bekijken, alleen kunnen er wel vreemde dingen gebeuren. De ander zou bijvoorbeeld een andere scenery kunnen hebben. Terwijl jij een perfecte landing uitgevoerd hebt op Schiphol, zal een gebruiker van NL-2000 denken dat jij er mijlenver naast zit, omdat zijn scenery op een andere plek ligt. En, zoals ik schreef, alleen de coordinaten van het toestel worden opgenomen. Daardoor kan het nog gekker worden, als die ander het toestel niet heeft wat jij gebruikt. FS pakt dan de default Cessna om het filmpje toch te laten zien!
Je kunt er ook zelf voor kiezen om als kijker een ander toestel te pakken. Het filmpje kan dan gemaakt zijn met een zwever, terwijl jij er naar kijkt met een Boeing! Of je maakt de opname met een F16 en speelt hem af met een Robinson helicopter...

Afbeelding

De mogelijkheden van de ingebouwde recorder zijn heel beperkt.De opnamesnelheid kun je instellen tussen 5 en een kwart seconde, je kunt opnemen, afspelen en de video weggooien.

Afbeelding

De beperkingen waren al meer mensen opgevallen en dus is Matthias Neusinger gaan bouwen aan een 'losse' recorder. Deze doet hetzelfde als de ingebouwde van FS, maar heeft veel meer mogelijkheden en instellingen.

Afbeelding

Fs Recorder vind je hier: http://www.fs-recorder.net/

Bij de downloads op die site vind je ook FsRecorder Toolbox, waarmee je een tweede toestel precies dezelfde bewegingen kunt laten maken als het toestel wat je opnam. Je geeft in de Toolbox aan, dat je een tweede toestel wilt zien, op bijvoorbeeld 10 meter naar links en 5 meter naar achteren. Omdat daar dan een kopie verschijnt van de eerste opname, doet dat toestel exact hetzelfde, leuk om met nog meer toestellen formatie te vliegen.

Afbeelding

De beperkingen zijn je eigen computer en de framerates.

Maar goed, je maakt dan filmpjes waar niemand wat aan heeft, alleen je mede-FS-genoten. Je zou het filmpje aan meer mensen willen laten zien, bijvoorbeeld op YouTube. Daarvoor moet er echt gefilmd worden. En daarvoor zijn er weer programmaatjes die kunnen filmen wat zich op jou scherm afspeelt.

Twee bekende voorbeelden zijn Fraps en Gamecam, te vinden op http://www.fraps.com/ en http://www.planetgamecam.com/

Zelf gebruik ik CamStudio, gratis als beide anderen met twee voordelen. Ondanks dat het gratis is, verschijnt boven in beeld geen reclameregeltje, zoals bijvoorbeeld bij Fraps en ikzelf kan bepalen welk gebied van mijn scherm ik wil filmen. Dat kan het hele scherm zijn, of een Window, of zelfs een stukje van een Window. Je kunt dus een gebied bepalen binnen het venster van FS, zodat buiten het opgenomen beeld, kreten als 'Slew', 'Parking Brakes' en de framerates bovenin niet zichtbaar zijn.

Afbeelding

De witte hoekjes geven het gebied aan, wat gefilmd wordt. Voordeel is dat je tijdens de opname al wat kleiner kunt gaat werken, zodat de YouTube compressor er later niet al te hard inhakt!

CamStudio vind je hier: http://camstudio.org/

Met deze programmaatjes kun je dus . AVI scenes maken, die je later kunt monteren tot een film.

Alleen, ben je nu met twee dingen tegelijk bezig, het vliegen van je toestel, misschien zelfs de landing en het filmen vanuit een leuke hoek. Op YouTube zie je wel voorbeelden van mensen die met muis of numpad rondom het toestel draaien, linksom, rechtsom tot je er als kijker een beetje nerveus van wordt :AI: . Soms nog wisselend tussen Cockpit, VC, Spotplaneview, de opname in de gaten houden, gaat het wel goed met het geluid, en ohjee, pas op die wolkenkrabber!

En hier komt de Fs Recorder weer om de hoek kijken! Want omdat we de opname kunnen maken en zelf weer kunnen afspelen, met alle camerastandpunten die in FS mogelijk zijn, (want je neemt alleen de coordinaten, de plek van je toestel op, weet je nog!) kun je in alle rust eerst je vlucht maken.

Je vliegt gewoon je vlucht, take off, cruise en landing terwijl FsRecorder vastlegt waar jou toestel is. Daarna kun je de vlucht weer afspelen en die dingen eruit halen die je zou willen filmen. Je hoeft dan niet meer op het vliegen zelf te letten.

Je kunt met FsRecorder versnelt doorspoelen zodat je bijvoorbeeld opnames kunt maken van de landing. Uiteraard kun je ook losse opnames gaan maken, eentje van de take off, eentje van de vlucht en eentje van de landing. Met het monteren van de .avi's maak je er dan weer iets moois van.

Het voordeel van het 'voorfilmen' met FsRecorder is, dat je die opnames vaker kunt gebruiken.
Op YouTube zie je vaak filmpjes die in een keer gemaakt zijn. Toch wil de maker ons verschillende dingen laten zien. Er wordt dan vaak gewisseld met de <S> toets en in de spotplaneview wordt vaak heel nerveus om het toestel heengevlogen met bijvoorbeeld F1View of het Numpadje.

Als je televisiefims bekijkt zie je meestal dat de camera heel statisch is, hij beweegt nauwelijks ten opzichte van het onderwerp. Wil men toch het onderwerp uit een andere hoek laten zien, dan komt er een nieuwe scene. Maak die scene's niet te lang! Kijk bijvoorbeeld eens naar een film, het journaal en tel eens mee hoe lang een scene duurt. Vaak gaat dat maar om enkele secondes! Op die manier houd je de aandacht vast.

Geluid.

Om mijn computer zo min mogelijk te belasten, neem ik het geluid apart op.
Ik gebruik Audacity om op te nemen en te bewerken, http://audacity.sourceforge.net/ alweer, gratis! :lol:
Het is dan wel even opletten dat je in MovieMaker het geluid op de goede plek zet. Kijk maar eens naar het Antonov filmpje, de cockpit geluiden zijn eigenlijk iets te laat, het geluid langs de baan heb ik opgenomen door de 'Towerview', naast de baan te zetten

Sommigen gebruiken helemaal geen geluid, ze zetten er een muziekje achter.

Muziek is natuurlijk heel persoonlijk; ikzelf zal nooit voor muziek kiezen met zang erin. Mij leidt het teveel af. Bij mij gaat het vaak andersom, ik hoor een muziekje en zie daar beelden bij waarvan ik denk, dat past wel bij elkaar! Dat zie je bijvoorbeeld bij het Zweeffilmpje Ook daar heb ik flink gespeeld met de Towerview, soms stond die net zo hoog als waar het toestel vloog! :lol:

Tot zover wat ervaringen met filmpjes maken, er is vast veel meer over te vertellen, anderen zullen andere ervaringen hebben en als je op YouTube kijkt zie je dat velen het veel beter kunnen! :dup: Voor mij geldt de lol van het maken. :D

Theo :wink:
DeSjaak

Re: Filmpje maken..

Bericht door DeSjaak »

thnx zeer handige tutorial :D
etab
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1097
Lid geworden op: 10 jan 2007, 20:41
Locatie: Bieverwiek

Re: Filmpje maken..

Bericht door etab »

Kijk dat is handig.
Ga het vanavond eens proberen.
Wie zich nooit iets van kritiek heeft aangetrokken, Heeft nooit iets geleerd.
Sander
Senior Supervisor
Senior Supervisor
Berichten: 2368
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:53
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Re: Filmpje maken..

Bericht door Sander »

Dank U zeer :mrgreen: :dup:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Filmpje maken..

Bericht door Kevin »

Ik heb FsRecorder al. Werkt de RecorderToolbox ook met FSX?

EDIT: Ik was iets te voorbarig met vragen. Ik heb het net zelf gedownload en ben tot de conclusie gekomen dat het ook met FSX werkt. RecorderToolBox staat namelijk helemaal los van de twee programma's. Je kunt er leuke dingetjes mee doen, als het je ding is. :wink:
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Filmpje maken..

Bericht door FsTheo »

FsRecorder 'record' alleen maar coordinaten van je toestel. De Toolbox maakt daar een kopie van en brengt een veschuiving aan in die coords. De Toolbox werkt dus inderdaad niet met FS9 of FSX, maar met FsRecorder! :D

Theo :wink:
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Filmpje maken..

Bericht door Kevin »

Ik lees net dit artikel nog eens, maar kan het zijn dat de afbeeldingen zijn verwijderd? Ik zie ze namelijk niet meer en dat is best vervelend. :oops:
Patrick

Re: Filmpje maken..

Bericht door Patrick »

Het wil mij maar niet lukken. Geluid zit er niet op of wat dan ook.

Anyway, als ik vervolgens de boel wil gaan bewerken, want een hele vlucht opnemen is ook niets, dan kan ik met bv pinnacle de bestanden niet openen.

Destijds (maandje terug geloof ik) dus maar een screenshot impressie gemaakt adhv het filmje.

Heb de programma's gebruikt die jij het best vond in het verhaal hierboven.

Groetjes, Patrick
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

zijn er ook andere gratis videobewerkers?
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Filmpje maken..

Bericht door FsTheo »

De afbeeldingen zijn er gewoon Kevin!

De hele vlucht opnemen Patrick kan met FsRecorder. En later haal je daar de fragmenten uit en die film je. En met je filmbewerkingsprogramma zet je de scenes zoals je ze wilt zien.

Tot nu toe heb ik alleen Windows MovieMaker II als gratis programma ontdekt Koray, maar op zich werkt dat wel..
(En dus Googlede ik wat en vond Jahshaka! Misschien is dat wat voor je! :lol: )


Theo :wink:
Patrick

Re: Filmpje maken..

Bericht door Patrick »

thanks Theo, zal het nog eens proberen.

Patrick
captain-floris

Re: Filmpje maken..

Bericht door captain-floris »

ik heb mijn Computer nu iets aangepast, qua onderdelen.
ik gebruikte altijd Fraps en dan had ik met Fraps altijd 15fps
maar nog wel redelijk vloeiend zeg het er allemaal uit.
nu heb ik dus wat nieuwe dingen zoals nieuwe videokaart etc.. etc..
dan haal ik op FSX sliders naar ultra-high 40fps average.
maar als ik dan Fraps aanzet daalt dit zeker tot maximaal 15FPS en erg schokkerig.
ik schrok er wel van want ik had er nooit een probleem mee.
nu moet ik toch maar eens op zoek naar een ander opname programma.
iemand misschien ervaring met Gamecam?
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

Gamecam is niet zo goed, maar meer fps.
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1940
Lid geworden op: 21 jul 2008, 19:58
Locatie: Dakloos

Re: Filmpje maken..

Bericht door Tsaar Martijn I »

He floris, heb je ook geprobeert om de fps in Fraps aan te passen.

Ik heb zelf ook wat problemen met Fraps.

1. Krijg geen geluid meer.
2. De helft van het opgenomen filmpje wordt niet afgespeeld. Dus ik neem een stukje van 1 minuut op en krijg 30 seconde te zien en de andere een stilstaand beeld.
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
spaantje
Controller
Controller
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 mei 2008, 12:02
Locatie: Utrecht

Re: Filmpje maken..

Bericht door spaantje »

Eventueel kan je het ook nog proberen met Snagit. Ik kwam er laatst achter dat die ook in staat is om filmpjes te maken ;) naast dat het ook een erg handig programma is voor het maken van screenshots. (helaas niet gratis)
Greetings, Spaantje || - Ben niet gek, ben een vliegtuig 8) -
AfbeeldingAfbeelding
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

hey ik heb camstudio maar het beeld is heel lelijk, en kwaliteit staat op maximum. Wat moet ik doen/
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

iemand een idee/ :( :?:
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

Afbeelding
zo ziet het eruit
Daan6969

Re: Filmpje maken..

Bericht door Daan6969 »

Wat is er lelijk aan?
spaantje
Controller
Controller
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 mei 2008, 12:02
Locatie: Utrecht

Re: Filmpje maken..

Bericht door spaantje »

Dat vroeg ik me ook af..
Greetings, Spaantje || - Ben niet gek, ben een vliegtuig 8) -
AfbeeldingAfbeelding
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

Kijk eens naar de lucht... :fl: :fl: :tap:
spaantje
Controller
Controller
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 mei 2008, 12:02
Locatie: Utrecht

Re: Filmpje maken..

Bericht door spaantje »

Ligt dat dan aan het filmpje? of zie je dat normaal als je vliegt ook al..
En als je dat alleen bij het filmpje hebt, zie je dat al als je het opneemt.. Of alleen als je het afspeelt?
Greetings, Spaantje || - Ben niet gek, ben een vliegtuig 8) -
AfbeeldingAfbeelding
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:20
Locatie: Gorinchem

Re: Filmpje maken..

Bericht door koray-flyer96 »

Ik speel het nu af, maar tijdens het opnemen zie je het niet.
spaantje
Controller
Controller
Berichten: 86
Lid geworden op: 23 mei 2008, 12:02
Locatie: Utrecht

Re: Filmpje maken..

Bericht door spaantje »

Dan ligt het er waarschijnlijk aan de hoeveelheid frames dat je opneemt..
Ik weet niet of dat instelbaar is in camstudio?
Greetings, Spaantje || - Ben niet gek, ben een vliegtuig 8) -
AfbeeldingAfbeelding
boeman1995

Re: Filmpje maken..

Bericht door boeman1995 »

Tsaar Martijn I schreef:He floris, heb je ook geprobeert om de fps in Fraps aan te passen.

Ik heb zelf ook wat problemen met Fraps.

1. Krijg geen geluid meer.
2. De helft van het opgenomen filmpje wordt niet afgespeeld. Dus ik neem een stukje van 1 minuut op en krijg 30 seconde te zien en de andere een stilstaand beeld.
Hee, heb je de full-version of de demo, omdat ik recentelijk uitbond dat de demo0-versie maar 30 seconden opneemt en dan zonder waarschuwing weer stopt met opnemen!!! Hopelijk helpt dit :) of de full versie kopen of met behulp van utorrent ofzo downloaden:)
Plaats reactie