Fokker G.1 sim

Zelf een toestel bouwen? Of vragen erover? De Hangar is ervoor!

Moderator: Moderator-groep

Fokker G.1 sim

Berichtdoor Mathieu op 01 jan 2010, 15:56

Goededag,

Als eerste de allerbeste wensen voor allen hier! Ik zal me eerst even voorstellen, Mathieu v/d Bosch is de naam en woon in Friesland. Ik ben werkzaam als machinist op baggerschepen en werk over de hele wereld, komende week ga ik voor 6 a 7 weken naar Abu Dhabi.

Ik heb mij hier geregistreerd omdat ik mij graag wat wil verdiepen in het sim gebeuren en dan vooral de techniek. Zelf ben ik nooit bezig met sims en heb ook weinig ervaring/belangstelling met pc's. Vanwaar die belangstelling? Wel, ik ben al jaren bezig met het bouwen van de romp van een fokker G.1 en nu ga ik binnen kort bezig met het aanpassen van de wijzerplaten van de Amerikaanse instrumenten naar de juiste Nederlandse wijzerplaten. Als ik toch bezig ben wil ik ze gelijk zo aanpassen dat ze te gebruiken zijn voor een simulator.

Ik heb inmiddels een interessant boek gekocht over het zelf instrumenten maken voor simulatoren, maar ben nu op zoek naar informatie van welke software het meest geschikt is voor zo'n project als ik heb. Op de verschillende forums wat gelezen dat de meest gebruikte FSM of X-plane zijn. Zou een van deze 2 geschikt zijn of zijn er nog interessante alternatieven? Zijn er verder ook mensen hier die ervaring hebben met het zelf bouwen van instrumenten of met producten van simkits?
Meer over mijn werk is te zien op www.fokker-g1.nl en http://fokker-g1.nl/ontwerpen-stap5.htm

Tot zover mijn eerste bericht :)

Groet,

Mathieu.
Mathieu
Student Pilot
Student Pilot

Re: Fokker G.1 sim

Berichtdoor FsTheo op 01 jan 2010, 19:11

Welkom op Dutchfs Mathieu! :dup:

Eigenlijk is dit onderdeeltje bedoeld voor mensen die met software zelf een toestel proberen te maken voor FS en zijn de echte knutselaars te vinden in 'Building at home'. :D Maar we verplaatsen hem daar wel naartoe.

De G-1... :M: Stond je ook op Eelde met een stand tijdens de Aviodrome viering, afgelopen zomer? (Nou ja, zomer.. die dag niet! :lol: ) Of was dat Pim?

In de hobbysfeer zijn de door jou genoemde simulatoren, MSFS en X-Plane waarschijnlijk de enige twee die geschikt zijn om door te linken naar hardware zoals een zelfbouw cockpit. FS is wat algemener, een leuk toestel, een leuke omgeving om overheen te vliegen. X-Plane is veel realistischer kwa vliegen. Hoewel ik daar gelijk aan toevoeg dat ook de omgeving daar met de dag beter wordt.

Met het echt zelf bouwen van een cockpit zijn er niet zoveel bezig op Dutchfs, laat staan dat dan de instrumenten ook nog zelf gemaakt worden! En veel bouwers zijn vaak toch bezig met een eigentijds toestel, de 737 bijvoorbeeld.

Voor het koppelen van zo'n cockpit aan een sim, zijn verschillende software pakketten in omloop, Project Magenta is denk ik de bekendste, maar niet de goedkoopste.

Er is een G-1 in omloop voor FS2004, ik heb er eens mee proefgevlogen vanaf Ockenburg, vanaf een scenery die gebouwd is door ons lid fspe. Echt lekker liep dat niet, ik moest doorrollen tot ergens in de Laan van Meerdervoort voordat ik loskwam. :lol:

Maar het is zeker een mooi toestel. 'Standby' zou ik zeggen, misschien komen er nog wat reakties waar je wat (meer) aan hebt! :D

Theo :wink:
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Patrick op 01 jan 2010, 20:28

Hallo Mathieu,

Dit ga ik zeker volgen. Indrukwekkend hoor! Ook de details, het zoeken naar originele meters met Nederlandse tekst. Heb voorlopig weer iets te volgen!

Patrick
Patrick

Berichtdoor Mathieu op 01 jan 2010, 23:04

Hoi,

Dank voor jullie reactie!

@Theo, ik ben er inmiddels achter dat de meeste actievelingen bezig zijn met moderne toestellen. Prachtig om te zien wat ze zoal bouwen, maar ook een beetje mijn probleem dat ze iets "van de plank" halen. Ik zal dus veel moeten zoeken! Wel heb ik contact met iemand die een prachtige Connie sim gebouwd heeft, een link is: http://conniesim.blogspot.com/
Verder ben ik me nu eigenlijk aan het oriënteren wat er zoal mogelijk is, zelf leg ik de lat erg hoog. Dan is het tenminste nog altijd mogelijk bij voortschrijdend inzicht de doelstelling lager bij te stellen. Ik onderzoek dus ook of het mogelijk is een vacuumsysteem te maken zodat het mogelijk is een aantal instrumenten zoals de hoogte meter enz kan gebruiken zonder de instrumenten om te bouwen. Een aantal van de instrumenten die ik heb hebben een dusdanige historische waarde dat ik ze gewoon niet verbouwen kan. Wie je overigens op Eelde trof weet ik niet, maar ik was het een iedergeval niet! Ik kom nooit op dat soort festiviteiten, meestal zit ik in het buitenland en als ik dan thuis ben hebben gezin en klassieke volvo's ook veekl aandacht nodig :)

(at) Patrick, Erg snel gaat het bij dus niet, ben veel in het buitenland en heb daar geregeld geen internet ><
Maar ik zal zoveel mogelijk van de voortgang hier tonen!

Groet,

Mathieu.
Mathieu
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Mathieu op 10 jun 2016, 21:53

Beste mensen,

Inmiddels 6 jaar geleden dit topic begonnen over mijn plannen/dromen over een sim van de Fokker G.1. Helaas stille dood gestorven, niet de droom maar wel de uitvoering. Te druk met al mijn projecten, familie en daarnaast is het beroep als varende ook niet bevorderlijk voor zulke projecten. Daarnaast ben ik digibeet en hoewel internet een prachtig medium heeft het ook het nadeel dat er zoveel informatie beschikbaar is dat men door de bomen het bos niet meer ziet. Maar goed, de droom is er nog! Nu toch ergens iets te proberen met de uitvoering.

Dus nu mijn vraag, heeft er iemand de zelfde plannen als ik die misschien gebruik wil maken van mijn kennis t.a.v. toestellen uit de jaren 30/40?

Wat heb ik zelf voor ogen? Wel iets uit eind jaren 30/ mei 40 met werkende instrumenten. Hoeft dus geen G.1 te zijn! Ik heb het boek "Mike's flightdeck" liggen waarin beschreven wordt hoe je zelf instrumenten kunt maken, daarnaast is er in Nederland een firma die instrumenten voor flight simulators verkoopt. De instrumenten die zij leveren zijn ook gebruikt voor de Connie simulator welke in Zwitserland gebouwd is. Heeft iemand ervaring met zulke instrumenten?

Daarnaast vind ik zo'n motion platform ook erg interessant, iemand daar ervaring mee?

Zal van het weekend eens wat foto's maken van mijn G.1 hardware.

Groet,

Mathieu.
Mathieu
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor Mathieu op 21 okt 2016, 11:30

Hoi,

Ik ben toch eindelijk begonnen met het bouwen van een simulator, heeft even geduurd voordat het zover was maar vele andere verplichtingen maken het soms lastig met iets te beginnen. Voor diegene die belangstelling hebben, op mijn eigen forum ben ik een draadje begonnen op: http://www.nederlandseluchtvaart.nl/for ... -simulator Op pagina 2 kun je eerste foto's zien van hoe ik een instrument aan het maken ben.

Groet,

Mathieu.
Mathieu
Student Pilot
Student Pilot

Keer terug naar The Building Hangar