Deuren weglaten bij bestaand model

Zelf een toestel bouwen? Of vragen erover? De Hangar is ervoor!

Moderator: Moderator-groep

Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 08 okt 2018, 23:31

Hallo allemaal,
Sinds lange tijd heb ik FSX weer opgepakt. Nu met het idee dat ik van elk type/maatschappij waar ik mee gevlogen of aan gewerkt heb een kist in FS wil hebben.

Verleden week heb ik de Cessna U206 van Carenado aangeschaft en ben meteen aan het repainten geslagen. (nooit eerder gedaan, maar voorlopig resultaat is best aardig.)
Nu heb ik een paar vraagjes over de deuren. De kist die ik aan het repainten ben is de PH-SFD. De Para kist van de Rotterdamse skydive club. Ik heb daar halverwege jaren '80 een keertje in meegevlogen. Deze kist vloog toen met de deur verwijderd en nu wil ik dat ook in mijn model.
Echter, De deuren blijven dicht. Ook als ik ze verwijder in de repaint (gewoonweg niet "paint") heeft de kist een dicht vlak op dit deel en kan je niet naar het interieur kijken. En dat is nou net wat ik wil.

Heeft iemand een tip? Welk programma moet ik aanschaffen om dit te realiseren?

De tweede vraag; Op de neus van deze kist heeft Carenado de tekst "STATIONAIR 6 II" gezet. Dit komt door mijn paintlaag heen en blijft dus zichtbaar.


Hoe kan ik deze tekst alsnog verwijderen?


Ik hoop dat iemand antwoord heeft op deze (misschien voor jullie makkelijke) vragen.

Eric
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 10 okt 2018, 14:45

https://ibb.co/n48cw9

Dit bedoel ik: Stationair 6 II op de neus. Als ik de kleuren van de tekst verander, gaat de prop raar doen.
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 10 okt 2018, 14:55

https://ibb.co/eXN6Op

Als de deuren open kunnen, moeten ze ook verwijderd kunnen worden. De stoelen wilde ik verwijderen (zaten er toen ook niet in) maar ik heb alleen het leer eraf gehaald.

iemand??
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor FlipS op 10 okt 2018, 19:25

Het is mijn specialisatie niet, maar ik kan er toch wel iets over vertellen. Alle delen zitten in het model (het .mdl-bestand in de map 'Model'). De textures worden op (of eigenlijk door) het model geprojecteerd. Om de deur weg te laten, zou je het model moeten wijzigen. Ik denk dat je daar een tekenprogramma voor nodig hebt zoals gebruikt wordt om modellen van vliegtuigen voor FSX/P3D te tekenen.

De tekst 'Stationair 6 II' kan op verschillende manieren op het model geprojecteerd worden. Staat deze tekst op alle liveries? Dan denk ik dat de tekst in één van de textures zit. Het zou kunnen dat deze tekst om het goed leesbaar te houden in een hogere resolutie op een texture geprojecteerd wordt. Je vindt de tekst dan in een heel ander texture-bestand dan waarin je de gewone beschildering van het vliegtuig vindt.
Ik heb dit vliegtuig niet, maar het is gebruikelijk een aparte texture-map te maken waarin alle delen zitten die voor alle liveries gebruikt worden. Vaak heet die gewoon 'Texture' terwijl de andere texture-mappen een extensie hebben, of de bedoelde map heet 'Texture.common' of iets dergelijks. Zou de tekst dus op alle liveries staan, dan is de kans groot dat de texture met deze tekst in de algemene map zit.
Als dat zo is, dan kun je de tekst uit die texture weghalen, waarbij je moet opletten dat het hele gebied van die texture doorzichtig is, anders krijg je een vlek op de gewone texture. Dan kun je kiezen: wil je de tekst van alle liveries verwijderen, dan laat je de bewerkte texture in de map van het origineel staan, waarbij je de originele texture hernoemt (bijvoorbeeld door er 'Original' voor te zetten of door de extensie te veranderen in 'off' of iets dergelijks. De bewerkte texture moet dan de naam krijgen die de originele texture oorspronkelijk had.
Wil je de tekst alleen van de PH-SFD verwijderen, dan laat je de originele texture staan en zet je de bewerkte texture in de map van de PH-SFD.
Zou je de tekst van alle liveries willen verwijderen, dan moet dat in dit geval ook mogelijk zijn door bewerken van het model.

Staat deze tekst niet op alle liveries? Dan zou de tekst er op een andere manier op gezet kunnen zijn. Als dat zo zou zijn, zou je even moeten zoeken waar die vandaan komt. Bijvoorbeeld op de FSX default Cessna 172 kun je zelf een registratienummer of iets anders zetten via het Aircraft keuze menu en dan 'Details'. Dit werkt niet via een texture maar de zelf gekozen tekst wordt op het vliegtuig geprojecteerd. Op die manier zou Carenado het ook gedaan kunnen hebben, maar ik weet dus niet of dat ook via het Aircraft keuze menu gaat of langs een andere weg. Zou het zo zitten, dan kun je de tekst gewoon verwijderen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3246
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 10 okt 2018, 21:45

Flip,

Dank voor je antwoord. De tekst staat op elke uitvoering. Allen in een apart mapje van de Textures. De ene keer in het wit met een zwart randje, dan weer groen (ligt aan de uitvoering) Ik heb al geprobeerd de tekst in het mapje van de PH-SFD te verwijderen, maar dan gaat de propeller raar doen. Die veranderd dan in een zwarte schijf en de plek waar de tekst stond word dan een wit vlak.

Ook heb ik geprobeerd om de letters dan maar in te kleuren met de achtergrondkleur van het toestel. Toen was de tekst "verdwenen" maar het gaf hetzelfde resultaat met de propeller. Een zwarte schijf.

Ik heb het even teruggezet.

https://ibb.co/d6uPuU

Dit is met het vlak in de achtergrondkleur. Niets aan de hand zou je zeggen. (op het irritante witte vlakje na dan.)

Maar als ik de kist dan aanzet....

https://ibb.co/gx8W8p

Wordt het van kwaad tot erger.
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor arno op 11 okt 2018, 09:32

Ik heb een verzoekje ( PM) ingediend bij JanKees, of hij je verder kan helpen. Een van de bekendste painters die regelmatig op dit forum zijn kunsten toont.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10589
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 11 okt 2018, 10:06

Dank je. Er zal wel ergens een code staan die zegt dat het ene plaatje op een bepaalde plek moet komen en het andere plaatje op een andere plek. Alleen weet ik niet waar dat staat. Voor mijn 2e project heb ik hetzelfde probleem, echter hier hoeft de tekst niet weg, maar moet alleen omhoog. (in het rood van de neus.)

https://ibb.co/m5cedp

Ik weet dat dit misschien eigenlijk in het repainters forum moet, maar het begon met het verwijderen van de deuren... :wink:

Eric
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor FlipS op 11 okt 2018, 18:32

Als de propeller verandert als je de tekst verwijdert of verandert, vermoed ik dat er iets mis gaat met een layer bij het opslaan van de gewijzigde texture. Degene die je daar uitstekend mee zou kunnen helpen, is inderdaad Jan-Kees. Die paint sneller dan dat ik zijn paints kan installeren... :wink:
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3246
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Leendejager op 13 okt 2018, 13:08

Ik heb het toestel EN de sim niet maar ik denk het volgende.

Als je de texture waarop óók de propeller staat opslaat en de propellor verandert dan in een zwarte schijf dan weten we twee dingen.

1. De texture betreft dus waarschijnlijk de animatie van de draaiende propeller en de plackard die je wilt verwijderen.

2. Bij het bewerkenvan de texture is waarschijnlijk de transparatie verdwenen.

Ergo, als je het textvakje verwijdert en daarna het bestand opslaat met behoud van transparantie , dan is de text weg en heb je nog steeds een mooie draaiende propellor

Je mag mij het betreffende bestand( bewerkte EN originele versie) ook even sturen, dan kijk ik even.

PS
Dit soort vragen komen beter tot hun recht als ze geplaatst worden op het Paintersforum.
We hebben het hier over een Carenado model en daaraan valt niet te "builden" alleen te painten.
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Avatar gebruiker
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
 
Berichten: 3454
Geregistreerd: 06 jan 2007, 09:41
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 13 okt 2018, 23:32

Leen,

Dank je wel voor je reactie.

Ik was begonnen met de vraag hoe de deuren te verwijderen. Vandaar dat ik het in dit Forum had geplaatst. Nu ben ik er achter dat dat niet kan (jammer).

Ondertussen heb ik mijn repaints weggegooid en wil ik overnieuw beginnen. Ik zoek alleen nog een kaal model van de Carenado 206. Het schijnt dat je die met Acabus FSrepaint 2 zelf kan maken. Klopt dat? Alleen kan ik dat programma nergens vinden. (mijn vorige repaint had ik de klinknagels en naden overgetrokken op een nieuwe layer en de bestaande paint weggegumd en opnieuw ingevuld.) beginnersfoutje. :? moet sneller en makkelijker kunnen.
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Leendejager op 14 okt 2018, 08:38

Normaal gesproken heeft een Carenado model altijd één kale witte livery.
Aan FSRepaint heb je hiervoor helemaal niks.
Vande ze witte kale livery "blank" kun je met behulp van een goed paintprogramma (dus NIET FSRepaint) een layerfile maken.

Gebruik Paint.net, GIMP, Paintshop of Photoshop of iets dergelijks
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Avatar gebruiker
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
 
Berichten: 3454
Geregistreerd: 06 jan 2007, 09:41
Woonplaats: Vlaardingen

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 14 okt 2018, 08:55

Normaal gesproken heeft een Carenado model altijd één kale witte livery.


Zit die dan ergens verstopt? Ik heb alleen ge-painte modellen. Of heb ik weer het geluk dat ik een kist heb gekocht waar geen witte livery bij zit? :cry:
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01

Re: Deuren weglaten bij bestaand model

Berichtdoor Ericdenos1968 op 14 okt 2018, 08:57

Ik gebruik DTXBMP en Photoshop CS6.
Ericdenos1968
Observer
Observer
 
Berichten: 8
Geregistreerd: 08 okt 2018, 19:01


Keer terug naar The Building Hangar

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron