Vliegtuig verschijnt niet..

Zelf een toestel bouwen? Of vragen erover? De Hangar is ervoor!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Vliegtuig verschijnt niet..

Bericht door Marcel » 14 mar 2014, 13:29

Hallo!
Ik ben sinds kort een vliegtuig aan het ontwerpen in het ontwerpprogramma FSDS v3.5.1 en ik loop tegen een probleem aan..
Nu ik mijn ontwerp aan FSx (deluxe met acceleration) wil toevoegen verschijnt hij niet. Ik heb alle handelingen gedaan zoals het in de 'help' tutorial geschreven staat en hij doet het nog steeds niet.
Weet iemand misschien hoe je dit op kan lossen?

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Re: Vliegtuig verschijnt niet..

Bericht door FlipS » 14 mar 2014, 14:42

Welkom op dit forum, Marcel!

FSDS v3.5.1 is een geschikt ontwerpprogramma voor FSX; daarom vermoed ik dat sommige essentiële bestanden ontbreken waardoor FSX dit vliegtuig negeert.
Zijn alle mappen aanwezig (Model, Panel, Sound, Texture)? Zijn er een .air-bestand en een aircraft.cfg in de hoofdmap, is er een panel.cfg in de map panel en zijn er een texture.cfg en een thumbnail.bmp in de map Texture (c.q. een texture.cfg en een thumbnail.bmp in elke Texture-map als je meerdere textures hebt)?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 14 mar 2014, 15:31

Ja, ik heb de folder van de Extra 300 gekopieërd en de namen van de bestanden veranderd zodat ik dit kan gebruiken met FSDS.
Ondertussen heb ik het ontwerp deze map laten vervangen in plaats van dat je 'new aircraft' aanklikt. Door het vliegtuig te laten vervangen is het (soort van) gelukt om om het ontwerp toe te voegen, maar nu geeft FSx de volgende melding: 'Visual model could not be displayed'.
Suggesties?

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 14 mar 2014, 16:01

Als alles aanwezig is, zit er wellicht een fout in de verwijzingen. In het aircraft.cfg wordt verwezen naar het .air-bestand en naar de andere mappen. Een kleine complicatie is dat bij het .air-bestand naar de bestandsnaam wordt verwezen en bij de mappen naar de extensie:

sim= verwijst naar bestandsnaam van .air-bestand
model= verwijst naar extensie model-map
panel= verwijst naar extensie panel-map
sound= verwijst naar extensie sound-map
texture= verwijst naar extensie texture-map

Als FSX meldt: 'Visual model could not be displayed', dan kan er een fout zitten in de verwijzingen naar de model-map, de panel-map of de texture-map.
Verder mag er geen enkele letter verkeerd staan. Ik heb wel eens een freeware add-on geïnstalleerd die niet verscheen. Na een half uur zoeken zag ik dat de texture-map de naam Textures.xxxxx had. Texture is niet hetzelfde als textures, dus negeerde FSX dit vliegtuig.
Hopelijk kun je hier mee verder.

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 15 mar 2014, 12:21

Dankjewel voor de tips!
Sorry voor de latere reactie, ik heb eerst gekeken of ik het hiermee op kon lossen. Jammer genoeg heb ik die fout nog niet kunnen vinden..
Er staan wel enkele lege regels waar bij andere (originele) vliegtuigen wel tekst staat. Kan het ook hieraan liggen?

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 15 mar 2014, 12:43

Dat hangt ervan af hoe essentieel die regels zijn. Om welke regels gaat het? Of kun je anders de tekst van het blok [fltsim.0] plaatsen?
Alle drie bestanden in de map Model moeten door jou gemaakt zijn voor hetzelfde vliegtuig, anders zijn er afwijkingen waardoor FSX geen compleet vliegtuig (interieur en exterieur) kan samenstellen.

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 08:16

Als ik de aircraft.cfg open krijg ik dit te zien:
[fltsim.0]
title=Concept1
Sim=Concept1
model=
panel=
sound=
texture=
kb_checklist=

atc_id=nr1
ui_manufacturer=Marcel
ui_type=Concept1
ui_variation=Concept

Verder zijn alle bestanden in de folder 'model' door mij zelf gemaakt.

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 12:11

De lege regel maakt niets uit; je kunt hem laten staan of weghalen.
Volgens mij hebben de ontbrekende regels geen invloed op het verschijnen van het vliegtuig, dus daar zie ik ook geen probleem.
Als ik het goed begrijp, dan heet het .air-bestand Concept1.air en de Panel-map heeft geen extensie?
Ik veronderstel dat je het model Concept1 hebt genoemd, dan neem ik aan dat in de model-map drie bestanden staan:
Concept1.mdl
Concept1_interior.mdl
model.cfg

In model.cfg zou dan moeten staan
[models]
normal=Concept1
interior=Concept1_interior

De files in de Texture-map (die geen extensie heeft) waar Concept1.mdl en Concept1_interior.mdl naar verwijzen, moeten dezelfde namen hebben als in de .mdl-bestanden.
Klopt dat allemaal?

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 12:29

Dat verklaard al wat meer.
Ik heb in de model map geen bestand met interior staan..? Hoe wordt dit bestand aangemaakt?
In mijn model map staat:

[models]
normal=Concept1

Hier houd het verder mee op.

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 12:48

Hier houdt mijn kennis op; dit heb ik nog nooit gedaan. Ik veronderstel dat het bouwen van een interieur uit twee delen bestaat: het bouwen van de driedimensionale ruimte en het bouwen van een instrumentenpaneel. Ik veronderstel dat het eerste ook kan met het programma waar je de buitenkant mee bouwde. Voor het bouwen van een instrumentenpaneel kun je beginnen met deze pagina van Microsoft.
Ik hoop dat je hiermee op weg komt.
Wellicht heeft iemand al ervaring in het bouwen van een VC?

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 13:33

Dankjewel voor je hulp! Het heeft me in ieder geval verder geholpen.
Dan nog een klein vraagje.. Sommige ontwerpen die ik aanmaak verschijnen nergens in het menu. De computer herkent de folders wel maar ze zijn nergens te vinden. (ook niet met de zoek- optie)
Weet jij misschien waar je ze wel kan vinden? Eerst werden ze in de 'roaming' map onder MS FSx geplaatst.

Ook krijg ik geregeld de melding dat de DictFileName niet gevonden kan worden in het XtoMdl.exe bestand.
Nogmaals bedankt.

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 14:00

Wat bedoel je precies? Ik veronderstel dat bestanden die je maakt, in een directory worden opgeslagen, net zoals van elk ander programma. Dan kun je toch kiezen waar de bestanden worden opgeslagen?
Als het om vliegtuigen gaat, zou het logisch zijn om ze in een nieuwe map in ...\Flight Simulator X\SimObjects\Airplanes\ te plaatsen.

Als je nieuw aangemaakte bestanden helemaal niet kunt vinden, dan kun je een nieuw bestand aanmaken (waar vrijwel niets in hoeft te staan) en dan kijk je welke directory wordt aangegeven als je het op wilt slaan.
Is dit wat je bedoelt?

Ik kreeg trouwens nog een idee. Je zou in je ontwerp het ..._interior.mdl-bestand van een ander vliegtuig kunnen plaatsen. Dat .mdl-bestand verwijst naar bestanden in dat vliegtuig, in elk geval texture-bestanden en waarschijnlijk ook naar de Panel-map. Als je wilt proberen of je vliegtuig verschijnt met de VC van een ander vliegtuig, kun je het eenvoudigst je eigen Texture-map een eigen extensie kunnen geven, bijvoorbeeld Texture.ontw1 . Dan plaats je de texture-map van dat andere vliegtuig in de directory van je ontwerp. Je krijgt dan net zoiets als bij veel default vliegtuigen: een texture-map zonder extensie (waar gewoonlijk de interieur textures in zitten) en één of meerdere texture-mappen met extensie (waar de textures van het exterieur en andere specifiek bij die uitvoering horende textures in zitten).
Je moet dan het Texture.cfg-bestand in de map Texture.ontw1 uitbreiden met een 'alias' dat naar de Texture-map van het andere vliegtuig verwijst. Je hoeft deze Texture-map niet perse bij je eigen vliegtuig te zetten; als je dat niet doet, moet je achter 'alias =' het hele pad naar de gewenste map zetten.
In het aircraft.cfg verander je Texture= in Texture=ontw1

Waarschijnlijk heb je dan de Panel-map van dat andere vliegtuig ook nodig.

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 14:13

Dat is inderdaad een goed idee. Ik ga het gelijk proberen.

Ik kan nergens vinden waar hij de ontwerpen opslaat. De meldingen zeggen steeds dat het opgeslagen wordt in de SimObjects\Airplanes map, maar daar is nergens wat te vinden. De vorige concepten, die blijkbaar wel werkte, zijn opgeslagen in een andere map van FSx. Zou jij misschien kunnen vertellen waar je de mogelijkheid heb om het pad op te geven om je ontwerpen in op te slaan?

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 14:44

Vreemd dat het niet te vinden is als het wordt opgeslagen in de map \SimObjetcs\Airplanes. Je zou alle mappen in die directory eens kunnen doorzoeken; zoveel werk is dat niet. Een alternatief is dat je de hele map Airplanes tijdelijk verplaatst en er een lege map Airplanes voor in de plaats zet; dan moet te vinden zijn of daar iets in wordt gezet als je opnieuw een ontwerp opslaat.

Het pad wordt opgegeven door het programma dat je gebruikt; in dit geval FSDS. Meestal heb je bij 'Opslaan' en 'Opslaan als' een mogelijkheid om zelf een directory op te geven; de manier waarop dat gaat, kan verschillen. Misschien ligt in FSDS het pad vast als je 'Opslaan' gebruikt en komt het ontwerp altijd in de map SimObjects\Airplanes. Met 'Opslaan als' zou je de directory zeker zelf moeten kunnen kiezen. Zodra een directory gekozen is, wordt het pad automatisch aangemaakt.

Ik kan me niet voorstellen dat FSDS verborgen bestanden maakt; anders zou je als je echt niets kunt vinden via het Configuratiescherm de optie 'Verborgen bestanden weergeven' kunnen aanzetten.

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 14:58

Door de map met Airplanes tijdelijk leeg te maken heb je in het programma FSDS geen referentie vliegtuig meer waarvan het ontwerp de vliegeigenschappen van over kan nemen toch?
Ik ben er net wel achter gekomen dat wanneer ik mijn ontwerp direct over een ander ontwerp heen kopieër, dat hij het wel doet visueel en al.
Nu vraag ik mijzelf wel af waarom dit nu wel werkt.. Dit houdt dus in dat het kopieëren andere gevolgen heeft. Of ligt het verschil aan het kopieëren over geïmporteerde vliegtuigen? Want dit vliegtuig hoorde niet bij de standaard selectie.

De opties die ik normaal aanklik voor het ontwerp zijn:
referentie vliegtuig: meestal Extra 300S
- New Aircraft
- Auto Sort Parts
- Delete temp files
- Copy texture files

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 15:14

Ik begrijp dat FSDS het model van een ander vliegtuig (in jouw geval de Extra 300s) vervangt. Dan is ook te begrijpen dat je jouw bestand niet kunt terugvinden want ik neem aan dat dat dan de naam extra300s.mdl krijgt. Je zou aan de datum moeten kunnen zien dat het bestand vervangen is.
Tijdens de bewerking zou je tijdelijke bestanden moeten kunnen vinden, maar nadat je definitief hebt opgeslagen, worden die verwijderd.

Met deze werkwijze krijg je vanzelf ongeveer de situatie die ik eerder noemde; dan zou er een bestand extra300s_interior.mdl moeten zijn en dan zou je de VC van dat vliegtuig moeten hebben. Kennelijk gaat hier iets mis?
Met deze werkwijze krijgt je vliegtuig de vliegeigenschappen van de Extra 300s. Er bestaan ook programma's om vliegeigenschappen te wijzigen en programma's om zelf vliegeigenschappen vanuit niets te genereren. Dat vereist natuurlijk wel kennis van de werkelijke vliegeigenschappen en in principe ook kennis van .air-bestanden en aircraft.cfg's.

Is de default Extra 300s nog aanwezig? Dan zou je daar een back-up van kunnen maken (de hele map kopiëren en ergens buiten FSX plakken). Als dan bestanden aan je ontwerp ontbreken, kun je die kopiëren van de back-up.
Mocht de default Extra 300s nu niet meer functioneren en zou FSDS ook geen back-ups van vervangen bestanden hebben gemaakt, dan kun je het originele vliegtuig met de repair-functie van FSX weer herstellen. Als het bestand extra300s.mdl het door jou gemaakte bestand is, dan kun je dat het beste eerst even veiligstellen vóór je een repair uitvoert. Daarna kun je het beste de hele Extra-map weghalen zodat die compleet vernieuwd wordt.

Maar wellicht bewaart FSDS de originele bestanden en is deze operatie niet nodig. Er kunnen in één vliegtuigmap meerdere modellen zitten; dan zouden de verschillende blokken [fltsim.n] in het aircraft.cfg naar de verschillende modellen moeten verwijzen.

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 17 mar 2014, 15:22

Ja dat is denk ik wel een goed idee.
Als ik de eigenschappen van een bestaand vliegtuig overneem en toevoeg aan mijn eigen ontwerp doet het programma niet veel en het bestand ik niet meer terug te vinden. Pas wanneer ik het over een bestaan vliegtuig heen plak veranderd de lay-out. Jammer genoeg kopieërd die niet de VC gelijk mee, hieraan zal ik nog wat moeten doen.
Wat betreft het programma van vliegeigenschappen.. wat is hiervan de naam? De kennis van de vliegtuigen heb ik wel (studeer Luchtvaarttechniek) de kennis van de aircraft en -.air bestanden zullen wel de nodige tijd in beslag nemen.
Hartelijk dank voor je hulp tot zover!

Gr,
Marcel

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 17 mar 2014, 16:18

Kijk even op deze pagina waar diverse sites en bestanden bijelkaar staan met een aantal links naar de sites waar je ze kunt downloaden/kopen.

AirEd en AirWrench kunnen zowel bestanden genereren als editten, freeware Aircraft Airfile Manager (AAM) kan alleen editten. Omdat je bij dat editten tabellen etc. van andere vliegtuigen kunt importeren en aanpassen, kun je met AAM alles wat je wilt. Telkens als je een tabel of gegeven opent, geeft AAM daar een verklaring en enkele aanwijzingen bij. Ik heb AirEd en AirWrench niet; voor zover ik weet zit daar veel meer know how in dan in AAM zodat je bijvoorbeeld het profielnummer van de vleugels invoert, waarna deze programma's de daarbij behorende tabellen genereren.
Omdat ik zelden de toegepaste profielen kan vinden, werk ik meer vanuit mijn gevoel, op basis van publicaties met praktijkervaringen. Ik sleutel bijvoorbeeld aan de Sopwith Camel (1917) en GeeBee Z (1931) waarvan ik geen gegevens over toegepaste profielen kon vinden (ik betwijfel of zulke gegevens van de Sopwith bestaan; de GeeBee Z heeft als ik mij goed herinner het M6-profiel); er zijn geen piloten meer die met deze vliegtuigen gevlogen hebben maar er is wel iets bekend over de moeilijkheden van het vliegen met deze vliegtuigen. Beide vlogen zeer instabiel maar ik weet niet hoe erg. De Sopwith heeft bovendien het probleem van een rotatiemotor waardoor gyro-precession erg hoog is; daarvan weet ik niet hoe hoog. Ik weet alleen dat beide vliegtuigen zeer ervaren piloten vereisten, dus als je er simpel een rondje om de kerk mee kunt vliegen, zijn de flight dynamics zeker niet in orde.
Maar vanwege mijn gebrek aan specifieke kennis heb ik AirEd of AirWrench nog niet aangeschaft.

Yves Guillaume heeft het .air-bestand van MSFS geanalyseerd. Zijn rapport daarover kun je downloaden via Avsim. Flight dynamcis kunnen niet één op één vanuit Real Life naar MSFS worden omgezet; het rapport van Yves Guillaume helpt om uit te vinden hoe je het .air-bestand moet programmeren om toch de werkelijkheid te benaderen.

Microsoft geeft slechts summiere informatie over het .air-bestand maar het is nuttig om daar even kennis van te nemen.
De informatie voor het bewerken van het aircraft.cfg is uitvoeriger.

Succes ermee!

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 18 mar 2014, 10:09

Dankjewel voor de informatie en links!

Marcel
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door Marcel » 24 mar 2014, 15:40

Hoi!
Ik heb een vraag over ontwerpen die in FSDS gemaakt zijn.
Afgelopen dagen ben ik mijn eigen ontwerpen aan het maken met behulp van FSDS, dit gaat (gelukkig) tot nu toe nog redelijk goed. Het probleem zit hem nu alleen in de visuals van FSx.
Het concept is gemaakt en de materialen zijn toegekend. Jammer genoeg is elke keer als ik vlieg in de pilot mode, F9 view, zie ik niets anders dan lucht en grond. Het ontwerp is niet zichtbaar. Het enige wat er van het ontwerp te zien is zijn de schaduwen op de grond. Ik heb getwijfeld of het misschien aan de Pilot.View lag, maar dat is niet het geval.
Weet iemand hoe je dit oplost?

Alvast bedankt,
Marcel

Plaats reactie

Terug naar “The Building Hangar”