Ryanair, wow!!

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Ryanair, wow!!

Berichtdoor v1rotate op 09 maart 2011, 19:27

Ik zag zonet hoeveel vliegtuigen Ryanair in bezit heeft. Maar liefst 267!! En dan ook nog 46 in order. (B737-800)
Hoe komt Ryanair aan al dat geld? En hoe kunnen zij zo snel groeien?!

En ik las vanmiddag voor het eerst een heel oud bericht (uit +/- 2005) waarin stond dat Ryanair internationale vluchten uit wilde gaan voeren, onder de naam RyanAtlantic. Zijn dit nog actieve plannen? Vliegen ze straks zeker van Eindhoven naar NY La Guardia!! :lol:

Kan iemand mij dit alles uitleggen?
(en ik begrijp niet hoe Ryanair rond kan komen met zulke spotprijzen!)
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Re: Ryanair, wow!!

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2011, 19:51

Geloof maar dat je met Ryanair geen medelijden hoeft te hebben, die weten precies hoe ze de kosten laag kunnen houden en waar ze allemaal geld aan kunnen verdienen. Niet alleen van passagiers maar ook van bedrijven. Hoeveel denk je dat ze bijvoorbeeld krijgen van Hertz voor het aanbieden van huurauto's via hun site? Dat is zowel voor Ryanair als voor Hertz lonend, want Hertz haalt op die manier heel wat orders binnen.

De plannen voor RyanAtlantic heb ik van gehoord, maar voor zo ver ik weet staan die voorlopig in de ijskast. Betekent natuurlijk niet dat het er nooit van zal komen, maar niet op korte termijn. Overigens geloof ik niet dat ze dan vanaf Eindhoven gaan vliegen, het zal wel vanaf hun grotere Europese bases zijn zoals Stansted, Frankfurt-Hahn, Bergamo, Girona, etc. Dichtstbijzijnde zal misschien Charleroi zijn als de baan daar lang genoeg is. En in Amerika zullen het ook tweederangs vliegvelden zijn, dus geen La Guardia maar bijvoorbeeld Long Island McArthur.
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Woonplaats: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Berichtdoor v1rotate op 09 maart 2011, 20:11

Apart, maar dan vraag ik me weer af waarom KLM bijv. een vlucht naar Londen heeft, die meer dan 100 euro kost?
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Xolon op 09 maart 2011, 20:21

Ach, die van ryanair kosten 200,- als je (te) laat boekt :)

Het is een heel interessant systeem wat ze hanteren. Er is hier vast wel iemand die het fijne er vanaf weet.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2011, 20:54

Inderdaad kan Ryanair zo goedkoop zijn door een heleboel factoren. Ik zal er een aantal opnoemen:

- Ryanair vliegt vanaf secundaire luchthavens, die goedkoper zijn in de landingsrechten. KLM vliegt vanaf Schiphol, Ryanair vanaf Eindhoven. Dat is niet voor niks, dat is omdat Eindhoven gewoon veel goedkoper is dan Schiphol. Andere kant van de lijn het zelfde verhaal, Stansted is veel goedkoper dan Heathrow, Gatwick of City.

- Bij Ryanair heb je geen service aan boord zoals je dat bij KLM hebt. Bij KLM krijg je, zelfs op een korte vlucht als naar Londen, altijd gratis een broodje ham of kaas en op langere vluchten zit er gewoon een gratis maaltijd bij in. En uiteraard gratis drinken. Ryanair heeft dat ook allemaal aan boord, maar verre van gratis. Ik geloof dat je 2 euro voor een gevulde koek betaalt en 4 euro voor een blikje cola. Voor KLM zijn dit kosten, voor Ryanair inkomsten.

- Bij KLM wordt er nog wel eens een goeie film gedraaid tijdens de vlucht, Ryanair doet dat niet want films kosten geld. Het entertainment aan boord bestaat bij Ryanair uit verkooppraatjes en reclame, ze proberen je van alles te verkopen. Sieraden, loten, eten en drinken, noem maar op. Hun magazine waar je tijdens de vlucht in kan lezen staat ook vol met reclame.

- Bij KLM mag je koffer gratis mee, dit zit gewoon bij de prijs in. Bij Ryanair betaal je een extra toeslag als je een koffer meeneemt, de ticketprijs geldt voor jezelf en je handbagage maar niet voor ruimbagage.

- KLM doet altijd ruim voldoende incheckbalies open zodat iedereen gemakkelijk en zonder lange wachtrij kan inchecken. Ryanair vindt het helemaal niet erg als er lange wachtrijen staan voor de incheckbalies. Ze doen ook geen extra balie open, want dat kost geld.

- Bij Ryanair moet je verplicht thuis online inchecken en zelf je boardingcard printen, doe je dat niet dan betaal je 40 euro voor een kopie van je boardingcard. KLM doet hier niet moeilijk over, thuis inchecken of op het vliegveld dat maakt niks uit.

- Ryanair werkt niet met stoelreserveringen, er staat ook geen stoelnummer op je boardingcard. Het vliegtuig gaat open en je mag zitten waar je wil zolang er nog plek is. Wel kun je tegen extra betaling als eerste het vliegtuig in voor de rest zodat je eerste keus hebt. Zo voorkom je ook het gezeur van 'u zit op mijn plek' wat je bij de KLM nog wel eens hebt.

En uiteraard wat Xolon al aangaf de prijzen bij Ryanair zijn variabel. Er zijn slechts een beperkt aantal super-goedkope stoelen beschikbaar, maar deze worden steeds duurder.

Overigens zijn er nog meer maatschappijen die dit low-cost principe hanteren, maar Ryanair is wel de grootste in Europa. Wizzair is ook een bekende, deze vliegt vooral op oost-Europa maar is verder vergelijkbaar met Ryanair. Easyjet is ook een grote en bekende, alleen vliegt deze dus juist wel op de grotere vliegvelden en is daardoor ook ietsje duurder dan Ryanair of Wizzair. En in de VS is Southwest Airlines zeer bekend, Ryanair heeft heel veel dingen letterlijk gekopieerd van Southwest.
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Kevin op 09 maart 2011, 21:04

Kortom: alle luchtvaartmaatschappijen hebben een strategie. Door die strategie consequent toe te passen en risico's te durven nemen, ook al lijken beslissingen in eerste instantie slecht voor de reputatie, kan een maatschappij succesvol zijn, mits er ook een markt is voor een maatschappij met die strategie natuurlijk! :wink: We kennen allemaal wel de berichten waarmee Ryanair soms in het nieuws komt. Ryanair geeft niet aan onterechte kritiek toe, maar blijft haar eigen strategie volgen en daarmee doen ze het niet slecht...
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor v1rotate op 09 maart 2011, 21:07

Ok, dan weet ik genoeg. Maar wat was Ryanair voor maatschappij in 1990-2000? Toen ook al spotgoedkoop?
Of net zoiets als Martinair, zo'n "verborgen" maatschappij.
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2011, 21:20

Toen waren ze misschien nog niet zo spotgoedkoop als nu, maar het is altijd een prijsvechter geweest. Ze zijn ooit begonnen op de lijn Dublin-Londen en gingen daarmee toen gelijk flink onder de prijs van British Airways en Aer Lingus zitten die toen nog een monopolie op die lijn hadden en dus de prijzen kunstmatig hoog hielden.

Nog een grappig weetje: Aer Lingus is dan misschien de flag carrier van Ierland (nationale luchtvaartmaatschappij) maar Ryanair is veel groter. Daarmee is in Ierland de nationale airline dus niet de grootste.
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Tsaar Martijn I op 09 maart 2011, 21:21

Even terug komend op dat handbagage, je mag maar 1 stuk meenemen, van beperkte afmetingen, komt die erboven of heb je 2 stuks dan moet je dokken.

Zelf vindt ik Ryanair de beste maatschappij waar ik mee gevlogen heb.
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2011, 21:24

Ja, daar kan ik het wel mee eens zijn. Ik heb zelf ook eens met Ryanair gevlogen en het viel me niet tegen als je ziet wat je er voor krijgt. Hun stoelen zitten best lekker en ik had genoeg beenruimte ondanks dat ik vrij lang ben. In dat opzicht beter dan Transavia waar ik altijd klem zit tenzij ik bij de nooduitgang zit.

De beste waar ik mee gevlogen heb is KLM Cityhopper, maar de beste prijs-kwaliteit verhouding is toch echt Ryanair.
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Kevin op 09 maart 2011, 21:29

Transavia hanteert, verbazingwekkend genoeg, inderdaad een iets kleinere seat pitch dan Ryanair. Maar goed, voor alle zaken die Ryanair niet aanbiedt, mag dat kleine beetje extra ruimte natuurlijk wel. :wink:
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor v1rotate op 09 maart 2011, 21:46

[...]
Laatst bijgewerkt door v1rotate op 16 jan 2015, 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Tsaar Martijn I op 09 maart 2011, 21:58

Ik ging met mijn vader van Sneek naar Eindhoven om met Ryanair te vliegen en de zelfde avond weerterug, is wel vroeg opstaan een een kleine 2,5 uur rijden (Wat wij geen probleem vinden).

Eindhoven heeft een leukere sfeer dan Schiphol, Eindhoven oogt persoonlijker dan het massale Schiphol. Nu kom ik zowat elke dag op Plaza.
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2011, 22:21

Als je geluk hebt kun je over niet al te lange tijd vanaf Eelde vliegen met Ryanair, het schijnt dat ze daar belangstelling voor hebben als de baanverlenging voltooid is. Momenteel is voor noord-Nederland Bremen denk ik het dichtste bij, maar nog altijd een eind weg.

Overigens denk ik dat vanuit het noorden gezien Weeze net ietsje dichter bij is dan Eindhoven, en ook nog eens een ruimer aanbod. Ik heb toen ik met Ryanair vloog in ieder geval wel vanaf Weeze gevlogen. Even een weekendje naar Bergamo. :lol:
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor v1rotate op 10 maart 2011, 16:22

[...]
Laatst bijgewerkt door v1rotate op 16 jan 2015, 11:21, in totaal 1 keer bewerkt.
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor flyboeing op 11 maart 2011, 09:26

Het is maar net waarvoor je gaat. De een kiest voor KLM en Schiphol vanwege de service, kwaliteit, etc, etc. De ander gaat weer voor Ryanair vanwege de prijzen. Zelf heb ik niets tegen KLM en Schiphol. Prima maatschappij, goede service en Schiphol blijft een leuke luchthaven. Alleen KLM is duur...... Voor de langere vluchten zou ik dan ook wel voor KLM kiezen (mits de prijs goed is).

Met Ryanair heb ik alleen maar goede ervaringen. 3x Eindhoven-Stansted, 1x Weeze-Manchester. Jammer genoeg zijn de echte aanbiedingen zoals vroeger over. De eerste keer dat ik naar Stansted ging vloog ik voor welgeteld 5 euro p.p. retour (ticketprijs, belastingen en creditcard kosten). Dat haal je nooit meer.

Wil je voor relatief weinig geld vliegen, dan ga ik toch voor Ryanair. KLM kan altijd nog, maar ga niet (bijvoorbeeld) 200 euro betalen als ik met ryanair daar voor 70 euro kan komen :wink:.

Maar waarom blijft Ryanair nou toch winst maken? Heeft natuurlijk een aantal redenen. Een aantal heeft Patrick en Xolon ook al genoemd. Een die nog niet genoemd is, is het tanken van brandstof en de omlooptijd. Ryanair staat gemiddeld 30min aan de grond. Toestel landt, iedereen er uit, nieuwe mensen er in en vertrekken maar. Even snel de grove rotzooi opruimen en vliegen maar. Wat daar nog eens bijkomt is dat Ryanair 's ochtend (bijvoorbeeld) op Stansted (een van de grootste hubs van Ryanair) het toestel vol gooit en vervolgens daarmee een x aantal vluchten kan doen. Vervolgens komt het toestel weer terug op Stansted en wordt werderom vol gegooit met peut. Dit zorgt ervoor dat er niet elke keer getankt moet worden.

Uiteraard zal Ryanair nog wel meer punten hebben waarmee ze tijd en geld besparen, maar het overgrote deel is hier al genoemd.
Camera: Nikon D90 Lenzen: Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Grip: Nikon MB-D80 Battery grip
flyboeing
Instructor
Instructor

Berichtdoor Bandbox op 11 maart 2011, 11:38

at daar nog eens bijkomt is dat Ryanair 's ochtend (bijvoorbeeld) op Stansted (een van de grootste hubs van Ryanair) het toestel vol gooit en vervolgens daarmee een x aantal vluchten kan doen. Vervolgens komt het toestel weer terug op Stansted en wordt werderom vol gegooit met peut. Dit zorgt ervoor dat er niet elke keer getankt moet worden.

Dat noem ik geen voordeel. Heb het zelf meegemaakt met Afriqiyah en door die extra peut kwam er sneller clear ice waardoor er, bij een temp van +5C, gedeiced moest worden en daar gaat je voordeel dan.
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor Xolon op 11 maart 2011, 14:02

Helemaal tegenwoordig is het tanken afhankelijk van de plaatselijke brandstofprijs. Mocht de brandstof op de bestemming goedkoper zijn, dan zul je vaak zien dat maatschappijen hun vliegtuigen bij vertrek minimaal vullen (dure kerosine) en maximaal bijtanken op hun bestemming (goedkope kerosine).

Natuurlijk wordt er wel een rekensommetje gemaakt of het extra gewicht (extra getankte kerosine) niet teveel brandstof kost tijdens de vlucht terug.
Afbeelding
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Kevin op 11 maart 2011, 16:00

Bandbox schreef:door die extra peut kwam er sneller clear ice waardoor er, bij een temp van +5C, gedeiced moest worden en daar gaat je voordeel dan.
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Hoe kan er sneller ijs aangroeien doordat er extra brandstof is getankt? :hm
Afbeelding
Kevin
Moderator
Moderator

Berichtdoor Bandbox op 11 maart 2011, 16:12

De water die in de peut zit, zit er altijd in. Deze condenseert aan de buitenkant van de vleugel en bevriest meteen. Heb je dus veel peut mee wordt er dus veel gecondenseerd en blijft er langer een laagje ijs op je vleugel zitten. Het is eigenlijk niet echt ijs, meer rijp oid.

Is mij zeker al 4 keer gebeurt, waarbij het 1 keer flink uit de hand liep.
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor v1rotate op 11 maart 2011, 16:35

Nu wordt ik nieuwschierig, hoe liep het uit de hand dan?
- Living the dream -
v1rotate
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Bandbox op 11 maart 2011, 16:45

Ga ik niet tot in detail op in, maar kwam erop neer dat de piloot niet wilde deicen en de kist had toen een half uur vertraging.
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor jeremykou op 11 maart 2011, 16:51

@Bandbox; wat jij zegt is dat het water in de brandstof bevriest. Dit geeft echter geen ijsaanzetting op de vleugels, maar kan in het filter komen van de motoren. Daarom wordt het altijd verwarmt voordat het richting de motoren gaat.

Wat jij bedoeld is waarschijnlijk het water van de buitenlucht wat bevriest. Even voor de anderen; stel voor dat we 2 uur vliegen op FL340. Daar is het zo'n -55 graden Celcius. De brandstof heeft dus ook een hele lage temperatuur. Hoe meer brandstof erin zit, hoe langer het duurt voor het opwarmt. Nu gaat het vliegtuig dalen, en komt in vochtigere lucht (wolken, dicht bij zee etc.). De vleugels blijven echter beneden het vriespunt omdat de brandstof erin zo'n lage temperatuur heeft. De kleine druppeltjes in de lucht komen hier tegenaan, en bevriezen. Dit heet geen Clear Ice, maar Wing Frost (of iets wat er op lijkt).

Clear ice wordt veroorzaakt door "freezing rain", regen dat onder het vriespunt nog steeds vloeibaar is, maar geen vrieskernen heeft. Zodra het de vleugel raakt, heeft het de kans om te bevriezen, en zal als een heldere dikke laag aan de vleugel vastvriezen en verstoort zo de luchtstroom en dus de lift.
Groeten,
Jeremy

Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
jeremykou
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Bandbox op 11 maart 2011, 17:41

Je hebt helemaal gelijk, haalde even 2 dingen door elkaar.

Dit heet geen Clear Ice, maar Wing Frost (of iets wat er op lijkt).

Laatst hadden we wel degelijk Clear Ice wat veroorzaakt werd door teveel brandstof en de gevolgen daarvan. Wat jij bedoeld is de zogenaamde witte neerslag die je onder de vleugels kan zien.
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor Xolon op 11 maart 2011, 18:25

Nu ben ik toch ook wel heel benieuwd naar de details van dat verhaal, want naar mijn weten zullen volle tanks nooit dusdanig veel clear ice op de vleugels creëren (als ze dat überhaupt al kunnen veroorzaken) dat het de vliegveiligheid in het geding komt. Wing frost komt zeer regelmatig voor en is totaal onschuldig.
Afbeelding
Xolon
Supervisor
Supervisor

Volgende

Keer terug naar Civil Aviation