Wat er al zo komt kijken bij een landing.

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Re: Wat er al zo komt kijken bij een landing.

Berichtdoor KLM 2006 op 26 okt 2011, 17:57

@Xolon: mijn opmerking was niet als belediging richting het platform personeel bedoeld. Maar omdat een onterecht brandend lampje een (hoe klein dan ook) technisch mankement is, lijkt het mij onverantwoord om als captain enkel op het woord van een bagagelader die nog nooit een AMM heeft gezien, te besluiten dat het veilig is om te vertrekken. Er zouden naast een simpel vies sensortje namelijk veel meer aan de hand kunnen zijn, waar een bagagelader geen weet van heeft :wink: Ieder zijn vak zullen we maar zeggen

Om toch nog even terug te komen op het hele verhaal op de vorige pagina:
Ik ben het eens met wat Mad Viper en Bandbox zeggen. Een vliegtuig zal niet per definitie meer of minder mankementen gaan vertonen omdat hij wat ouder is. Bij een vliegtuig worden gedurende de levensduur zoveel onderdelen vervangen, dat bij wijze van spreken het enige wat nog origineel van fabriek af zal zijn, de romp, de vleugels en de staart/stuurvlakken zijn. Alle andere onderdelen zijn (al vele malen) vervangen. En daarbij komt nog eens dat veel onderdelen ruilartikelen zijn. Het is dus heel goed mogelijk dat een splinternieuwe 737 bij een motorwissel een veel oudere motor krijgt en dus volgens jullie theorie mankementen van een oude kist moeten gaan vertonen.
Afbeelding Afbeelding
KLM 2006
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 18:30

Ik heb best lol in dit soort discussies.

Als er dan word geschreven

Maar bij autos zijn er geen strikte richtlijnen waar je je aan moet houden, hooguit de APK maar dat is een lachertje. Bij een vliegtuig komt er qua onderhoud een hoop kijken waar jullie geen weet van hebben.

Ja dan moet ik als autotechnicus toch ook weer even lachen.
Veel merken ( ik zou er eigenlijk geeneen weten die niet meedoet ) hebben strikte voorschriften voor de standtijd van specifieke zaken.
Om er een paar te noemen.

Vervangen van de tandriem voor de distributie binnen zoveel km of na zoveel jaar.
Vervangen van de remvloeistof na .........
Vervangen van het oliefilter na.......
En de lijst is nog veel langer.

Met name zaken als tandriem en remvloeistof zijn van grote invloed op de veiligheid.
Dit zijn richtlijnen waaraan je je moet houden als je het helemaal goed wilt doen.
Die richlijnen zijn er dus wel degelijk alleen ontbreken controle en sancties.

Als een vliegtuigmonteur meent dat autos geen strikte technische voorschriften hebben die van invloed zijn op de veiligheid ?
Dan moet ie maar naar zijn werk gaan fietsen :y:
Of zijn auto geheel aan de dealer overlaten.
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor Patrick op 26 okt 2011, 18:30

Wat er al zo komt kijken bij een landing.

Een heleboel spotters ;)
Patrick

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 18:44

'Een heleboel spotters'

:lol: Whaha :P

Ja dat moet als piloot toch ook prachtig zijn, al die aandacht :mrgreen:
Lijkt me leuk, vlak voor 't landen (al heb je dan wel wat anders aan je hoofd) al die mensen zien staan, of voor je uberhaupt van de grond af bent al van die mensen die in de cockpit willen kijken enzo ...
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Bandbox op 26 okt 2011, 19:07

Maar bij autos zijn er geen strikte richtlijnen waar je je aan moet houden, hooguit de APK maar dat is een lachertje. Bij een vliegtuig komt er qua onderhoud een hoop kijken waar jullie geen weet van hebben.

Ja dan moet ik als autotechnicus toch ook weer even lachen.
Veel merken ( ik zou er eigenlijk geeneen weten die niet meedoet ) hebben strikte voorschriften voor de standtijd van specifieke zaken.
Om er een paar te noemen.

Vervangen van de tandriem voor de distributie binnen zoveel km of na zoveel jaar.
Vervangen van de remvloeistof na .........
Vervangen van het oliefilter na.......
En de lijst is nog veel langer.

Met name zaken als tandriem en remvloeistof zijn van grote invloed op de veiligheid.
Dit zijn richtlijnen waaraan je je moet houden als je het helemaal goed wilt doen.
Die richlijnen zijn er dus wel degelijk alleen ontbreken controle en sancties.

Als een vliegtuigmonteur meent dat autos geen strikte technische voorschriften hebben die van invloed zijn op de veiligheid ?
Dan moet ie maar naar zijn werk gaan fietsen :y:
Of zijn auto geheel aan de dealer overlaten.

Ik schuif even mijn principes opzij om hier nader op in te gaan.

Wat ik met mijn opmerking bedoelde is dat, ondanks de dingen die je aanhaalt, een auto veel vrijer in het onderhoud is (Pietje stuurt zijn auto braaf elke voorgeschreven beurt naar de garage terwijl Jan dat bijvoorbeeld niet doet, is dat dan fout? Niet persé.) Als er bij een vliegtuig een check niet gedaan wordt dan is dat vele male ernstiger en kan het leiden tot intrekking van het CofA.

Dus wat je aanhaalt met de volgende zin: "Die richlijnen zijn er dus wel degelijk alleen ontbreken controle en sancties."
Is nu net wat het grote verschil maakt in autotechniek en luchtvaarttechniek. En zo kunnen we nog wel even doorgaan.

Dat heb ik niet gezegd. Ik had het namelijk over strikte richtlijnen, dus wettelijke voorschriften, en dat is in Nederland alleen de APK (en wat daar bij hoort). De voorschriften die merken per type bepalen zijn niet in een wet vastgesteld en daar zit hem nou net één van de grote verschillen ten opzichte van de luchtvaart.

Ik heb geen vliegopleiding, maar weet ongeveer wel hoe de regels zijn omtrent dat onderwerp, ik ben niet achterlijk.
Daarbij krijg ik op school ook gewoon 'Wetten' als vak, dus nogmaals: ik ben niet achterlijk.
Dat ik veel vraag betekent niet dat ik niets weet, en als je de opmerking 'spreken is zilver, zwijgen is goud' kent, zou je dat ook moeten weten.

Beetje jammer dat dit riedeltje wordt opgehaald zodra er een stevige discussie ontstaat. Zeg ik dat je achterlijk bent? Totaal niet. Het vak wetten alleen is weliswaar niet genoeg om gelijk kennis van de luchtvaart te hebben, die proberen we je nu "bij te brengen" en dan vind ik het jammer dat er zo gereageerd word :wink:
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 19:18

Je probeert me niks bij te brengen, niks nuttigs in ieder geval, waar ik naar heb gevraagd.
Wat interesseert mij die cofa nou of wat dan ook.

In plaats dat je mijn vraag beantwoord over die visual approach, ga je door zeuren over een onderwerp waar ik tot 2x toe gevraagd heb er over op te houden, en een veel nuttiger vraag gesteld.
Helaas wil je hier nogmaals duidelijk maken dat je me zoveel probeert te leren; nou, dan faalt u hard moet ik zeggen.

Maar weet je dit is waarschijnlijk wat je nu wilt horen:

Sorry, Bandbox.
Mijn gemeende excuses voor het (nou ja, ik weet niet wat ik fout heb gedaan, ik heb een vraag gesteld, en daar antwoord op gekregen, nu word het nóg maar een keertje herhaalt, zo van: leuk! ik hoop dat nu een admin ingrijpt en dit onderwerp sluit. Waar ik veel antwoorden op belangrijke (voor mij) vragen heb gekregen.)
Excuses, ik zal je dus bedanken voor het feit dat je me zoveel bijgebracht hebt.

Ik weet nu in ieder geval het verschil tussen een auto en een vliegtuig *maar dat wist ik ook toen ik 4 was.*

Bedankt!

En oja: om nog even op dat 'wetten; verhaal terug te komen: je hoeft niet te weten hoe vaak een vliegtuig gecheckt moet worden om enige kennis van (luchtvaart)zaken te hebben.
Ik heb alleen gezegd dat ik niet achterlijk ben, en dat doe jij dan nonchalant af met een 'jammer dat dit iedere keer word gezegd', maar zo probeer je me intussen wel neer te zetten.

Persoonlijk vind ik dit een behoorlijk triest verhaal, wat mij betreft ben ik hier klaar, daar ik geen passend antwoord meer zal krijgen omdat dit geciteerd word, er een reactie op gegeven word, daar een reactie op gegeven word ....
Laatst bijgewerkt door Bartflyer op 26 okt 2011, 19:21, in totaal 1 keer bewerkt.
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 19:20

Als jij met strikte richtlijnen wetten bedoelt kan ik dat helemaal volgen , strikte richlijnen zijn op zich geen wetten maar zijn in het onderhavige geval verplichtingen binnen het kader van de wet.

Op zich is het APK gebeuren iets heel raars.
Als ik ter APK een auto aanbied van tien jaar oud met 100000km op het klokje dan word de remvloestof gecontroleerd op het niveau in het reservoir en daarmee uit.
Al is die remvloeistof dus tien jaar of ouder , hij komt gewoon door de keuring.
Dat zou er dus anders uit gaan zien op het moment dat ik daar iets over te zeggen had.
Bewijs van tijdige vloeistofwisseling niet aanwezig , direkt alsnog doen of gewoon afkeuren.

Leen

PS

Sterk voorval, zelf meegemaakt.
Piloot van sproeiPiper vraagt aan de chef een zaag om mee te nemen naar de Noordoostpolder tijdens sproeivluchten.
Op de vraag WAAROM was het antwoord " Om als ik weer in het prikkeldraad kom en een stukkie prop verspeel, ik er aan de andere kant net zoveel kan afzagen zodat ik niet al te rammelend in Rotterdam terug kan komen."
Ik moest bij Breur een mooie zaag gaan kopen en de piloot was er heel blij mee.
De vorige vlucht was de motor er bijna afgevallen en dat terwijl er aan één kant maar vijf centimeter af was.

Toen werd mij de betekenis van GA heel duidelijk. Gewoon Aanrommelen.
Dit gaat gelukkig in zijn algemeenheid niet op maar laten we de regels niet verheerlijken.
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 19:29

@Leendejager
Ja dat vind ik ook.
Ik klus in m'n vrije tijd wat bij bij een autogarage, en daar denken ze er precies zo over.
En gelijk heb je, het slaat ook nergens op.

En dat werd er ook bedoeld dat zulke dingen bij een auto minder nauw komen dan bij een vliegtuig.
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor greencan op 26 okt 2011, 19:47

Tot mijn genoegen zijn we nu 7 pagina's verder met over het algemeen interessante zaken.
Niet helemaal on topic altijd, maar zolang het interessant blijft heb ik niet de behoefte om in te grijpen.
Toch begint de toon van de discussie hier en daar spannend te worden als u begrijpt wat ik bedoel. :mrgreen:
Nou, verder maar weer..
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor KLM 2006 op 26 okt 2011, 19:50

Vandaar mijn keuze om het een en ander maar via PB af te handelen :mrgreen: Ik stel voor dat anderen hetzelfde doen.
Afbeelding Afbeelding
KLM 2006
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Gijs op 26 okt 2011, 20:00

Bartflyer schreef:Wat mij betreft mogen ze hard landen (niet harder als -600 ft/m (A), zo merk je tenminste dat je op de grond staat :wink:

Er zit ook een (echt) voordeel aan een wat hardere landing: het vliegtuig raakt z'n (kinetische) energie sneller kwijt. Wat weer een kortere remweg tot gevolg heeft. Vooral bij korte en/of natte landingsbanen kan dat handig zijn.

Misschien weet één van onze vliegers daar nog iets meer over te vertellen?
Fly free, fly FlightGear!
Gratis opensource flight simulator
Gijs
Instructor
Instructor

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 20:09

Ja ik hoorde eerder op dit forum dat vooral in de winter er over het algemeen wat hardere landingen worden gemaakt ja, dat was Joël of Jeremy die dat zei dacht ik ..
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 20:14

Ik heb hier helemaal geen verstand van ergens heb ik het vage gevoeld dat die redenering niet helemaal klopt.
De bewegings-energie in het horizontale vlak wordt hier m.i. niet door afgeremd.
De kenetische energie bestaat in dit geval uit twee komponenten de horizontale en de verticale.
Dat de resultante is de kinetische totale.
Valt de verticale weg blijft de horizontale gewoon bestaan.
Wel kan ik mij voorstellen dat door het zeer sterk indrukken van de banden de rolweerstand ( en zeker ook de sturende grip) tijdelijk sterk toeneemt en als je dan ook nog een beetje remt de werking daarvan effectiever is.

Maar ja zoals ik al eerder zei.............ik ben er niet zeker van dat mijn redenering wel klopt.

Leen
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor KLM 2006 op 26 okt 2011, 20:15

@Leen: wat jij hebt gepost, dat wou ik ook net posten :P Ongeacht de verticale snelheid van een landing, zal de horizontale snelheid gelijk moeten blijven om geen stall te krijgen, zo lijkt mij.
Afbeelding Afbeelding
KLM 2006
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 20:17

Nee dat denk ik niet omdat het hier gaat over een situatie NA touch-down.
Valt er niks meer te stallen.
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor greencan op 26 okt 2011, 20:20

Wat me dan gelijk op de volgende vraag brengt:
Er zijn natuurlijk luchthavens waar de omstandigheden wat weerbarstiger zijn dan wij hier kennen, en dan denk ik met name aan ver noordelijk gelegen vliegvelden waar men regelmatig met sneeuw en ijs te maken zal hebben.
Bestaan daar 'winterbanden' voor?
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 20:23

Volgens mij zijn vliegtuigbanden rubber-wise gesproken altijd winderbanden.
Ze zijn immers steenkoud als ze de grond raken, ik denk niet dat dat kleine stukje vliegen met de wieltjes uit de bandjes genoeg opwarmt.

Hoewel denkbaar is dat er "Poolbandjes" bestaan , dat moet dan bijna schuimrubber zijn.
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 20:26

Ik denk dat het weinig met kinetische energie te maken heeft, maar met de druk op de baan.
Als jij op een natte baan met -100 ft/m land, zullen je banden gaan glijden, omdat de druk van de banden op de baan gering is. Als je een grotere druk hebt, heb je meer grip, hardere landing qua verticale snelheid = meer druk = meer grip.

Zie het als: besneeuwde weg, auto komt bij bushalte aan, wil wegrijden, slipt weg. Bus komt aan, met 40 pax erin, dus zwaarder. Band oppervlak verschil te verwaarlozen, door de grotere druk op hetzelfde oppervlak reed hij zonder problemen weg.

Mij lijkt dat dit bij een vliegtuig hetzelfde is, of mag je dat niet met elkaar vergelijken? :P

Ik denk dat er geen winterbanden voor zijn, maar gewoon goede methoden om de baan vrij te maken... Maar dat kan net zo goed anders zijn, ik ben immers geen piloot noch grondbemanning, noch kofferlader ...

Ik denk inderdaad dat die band goed hard moet zijn, het lijkt me dat ze ook niet warm zijn als ze de baan raken...
Maar als ze dan warm zijn na bij een gate gestaan te hebben in een warm land, en je stijgt dan op.. dan lijkt het me toch ook dat de stukken band in de rondte vliegen ? :G:
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 20:29

Ik las ergens dat stoppen tijdens de start op een hete baan slechter is voor de banden dan een landing op diezelfde baan.
Warm rubber slijt immers veel harder dan hetzelfde rubber in koudere toestand.
De grip van heet rubber is optimaal en dat kennen we uit de racerij.
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

Berichtdoor lexsis op 26 okt 2011, 20:39

Het lijkt mij inderdaad ook met grip te maken te hebben.

Zover ik weet heb je bij BV. een autoland ook geen greaser. Een autoland wordt ook alleen in slecht weer gebruikt.
Waarom geen greaser? Omdat je wilt dat vliegtuigbanden direct grip op de baan hebben. Doe jij dit met om maar een achterlijk voorbeeld te noemen -4 FT p/m dan zul jij dus echt geen grip hebben op de baan en dus niet fatsoenlijk kunnen afremmen.

@Leen
Dan kan inderdaad kloppen. Als het goed is is er tijdens een RTO veel meer remvermogendan waneer jij autobrakes 1 gebruikt tijdens een landing. Jij wilt immers met een RTO in een zo kort mogelijke afstand tot stilstand komen lijkt mij. Of het onderhoudspersoneel daar nou zo blij mee is is een tweede. :mrgreen:
lexsis
Instructor
Instructor

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 21:00

Tja... Bij een RTO lijkt het mij een safety first verhaal ..

Maar kan iemand mij misschien uitleggen wat een Greaser is ? :oops:
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor lexsis op 26 okt 2011, 21:03

Dat is een hele zachte landig. En dan kun je het een greaser noemen.

Op ST. Barths is het bijvoorbeeld de regel: geen greaser maar op tijd dat ding op de grond krijgen.
lexsis
Instructor
Instructor

Berichtdoor greencan op 26 okt 2011, 21:07

Ik zeur nog even door.
In FSX kom ik onder andere deze banden tegen:

Afbeelding

Die profielverschillen zullen toch wel een functie hebben. De laatste, ATR 72-500 heeft slicks!
Afbeelding
greencan
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Bartflyer op 26 okt 2011, 21:13

Misschien heeft het met de snelheid van het toestel te maken.
Landingssnelheid wel te verstaan.

Foto 1 en foto 3 lijken erg veel op elkaar, maar foto 3 lijkt alsof ie meer versleten is.
Dat zou een reden kunnen zijn, maar het zou ook kunnen dat het betreffende toestel harder of zachter vliegt op het moment dat ie de baan raakt.

Misschien kun je met band 1 en 3 wel op onverharde terreinen landen, en met 2 en 4 (strepen met bandrichting mee of vlak) alleen op asfalt.
Het lijkt me ook dat foto nummer 1 het meest grip heeft ...

*telling van links naar rechts*
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor

Berichtdoor Leendejager op 26 okt 2011, 21:13

Blokprofiel ( Mustang /Spit ) is geschikt voor grasbanen.

Fijne blok ( semi slick ) gemengd gebruik.

Lijnprofiel voor harde baan.

Slick op ATR ik dacht het niet.
Afbeelding
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster

VorigeVolgende

Keer terug naar Civil Aviation