Geld betalen om door een luchtruim te vliegen

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Geld betalen om door een luchtruim te vliegen

Berichtdoor Tsaar Martijn I op 16 jan 2012, 17:45

Deze zomer ga ik hoogst waarschijnlijk naar Mongolië, ter voorbereiding hier voor heb ik een boekje over Mongolië gehaald met de algemene informatie over dat land.

Nu las ik bij het hoofdstuk "Economie" dat Mongolië redelijk veel inkomsten krijgt uit de luchtvaart. Deze inkomsten komen volgens het boekje uit dat vliegtuigen tussen China en Europa veel gebruik maken van het Mongoolse Luchtruim.

Nu kan ik me wel iets voorstellen dat er betaalt zou worden voor het gebruik van infrastructuur, denk maar aan de Zwitserse Vignetten, haven geld en internationale trein tarieven. Maar kan een land ook kosten vragen voor luchtverkeersleiding als je erover heen vliegt, en dan me name gebieden als Mongolië, Siberië en dergelijke onbewoonbare gebieden?
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Re: Geld betalen om door een luchtruim te vliegen

Berichtdoor Bandbox op 16 jan 2012, 18:00

Jazeker. De service die aangeboden wordt moet toch ergens van betaald worden. Dat een gebied onbewoonbaar is wil niet zeggen dat het dan gratis is om overheen te vliegen. Je kan het inderdaad in het straatje van vignetten enzz plaatsen.
Bandbox
Senior Supervisor
Senior Supervisor

Berichtdoor PatrickZ op 16 jan 2012, 20:37

Niets is gratis, maar ik kan me voorstellen dat er wel degelijk concurrentie op dit gebied is. Blijkbaar kan Mongolië heel goedkoop werken als het gaat om ATC en radarcontrole, en kiezen veel maatschappijen er daarom voor om voor vluchten tussen China (en ook Korea en Japan) en Europa over Mongolië te vliegen. Als het Chinese luchtruim net iets zuidelijker en het Russische luchtruim net iets noordelijker duurder zijn dan is de keus snel gemaakt. De goedkoopste route is dus niet altijd de kortste route.
PatrickZ
Supervisor
Supervisor

Woonplaats: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Berichtdoor Xolon op 16 jan 2012, 20:48

Vergeet ook niet dat de korste route tussen Europa en Japan via Mongolie/Sibirie loopt. Je wilt immers een grootcirkel vliegen en deze gaat zo goed als over de noordpool.
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey
Xolon
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Tsaar Martijn I op 16 jan 2012, 20:49

Dus KLM, Lufthansa etc krijgen dus een rekening voor het gebruik van Mongoolse, Kazachsaanse of andere luchtruimen.

Maar hoe zit het dan met de luchtverkeersleiding rond Amsterdam of andere luchthavens, die zouden dan in de havenbelasting zitten?
Gereisd met het vliegtuig 7960 KM. Gereisd met de trein 25799KM
Tsaar Martijn I
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor Mad Viper op 17 jan 2012, 11:50

Klopt, de ATC gelden voor het gebruik van de luchthvane zitten in de havengelden verwerkt. Daarnaast heb je ook gelden voor het gebruik van de route binnen in het luchtruim.
Waarom gebruik je niet gewoon een PB daarvoor?
Mad Viper
Supervisor
Supervisor

Woonplaats: eerste straat links dan een hele draai op de rotonde

Keer terug naar Civil Aviation