Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor Bjorrrn op 08 maart 2012, 19:50

Het grootste verschil tussen de 737-100/200 En de -300 t/m de -900 is toch wel dat de -100 en -200 low bypass engines hebben, weet iemand waarom Boeing destijds bij die type toestellen die motoren koos en bij de latere versies de high bypass engines?

Bvd. :D
Gevlogen met:
- KLM 777-200, 747-400, 737-300, 737-800,a330-300,- Transavia 737-700, 737-800
- Northwest Airlines a330-300 - Delta airlines 777-300
Avatar gebruiker
Bjorrrn
Student Pilot
Student Pilot
 
Berichten: 18
Geregistreerd: 23 feb 2012, 19:14
Woonplaats: Tilburg

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor chiemboeing op 08 maart 2012, 19:56

Ik denk dat ze in die tijd (1967) niet veel keuze hadden. Dat lijkt mij het meest logisch, maar het kan ook iets anders zijn :wink:

Chiem
chiemboeing
Instructor
Instructor
 
Berichten: 424
Geregistreerd: 09 sep 2008, 17:46

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor PeterL op 08 maart 2012, 21:27

Wat de motoren betreft klopt dit, er was nog niets anders beschikbaar. Maar er waren natuurlijk nog veel meer verschillen. Bij de 300 en 400 werd de fmc ingevoerd. Bij deze versies zie je een mix tussen analoog en digitaal en die ontwikkeling werd later verder doorgevoerd. Justflight heeft gisteren zijn nieuwste addon uitgebracht: de B737-200. Even afwachten wat de kwaliteit is, maar het ziet er goed uit. Dan hebben we nu in FSX alle versies van de 737 beschikbaar: Justflight met de 200, Wilco met de 300,400 en 500 en IFly en PMDG met de 700 en 800.

Peter


En ik lees net in mijn mail dat CaptainSim nu ook een uitbreiding heeft voor hun 737-200. Tot nu toe kon je alleen het model kopen, maar nu dus ook het panel met alle systemen. Hadden we tot nu toe voor de 200 nog geen enkele paywareversie, hebben we er ineens twee !!

Peter
PeterL
Instructor
Instructor
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 02 dec 2009, 19:08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor jeremykou op 09 maart 2012, 12:06

Wij hebben (of hadden, ik weet het niet) een 737-300 in de vloot die tot de eerste generatie 737-300's hoorde. Deze had dus nog wel één (1 ja) FMC, maar nog geen EFIS, dus de naaldjes werden gewoon aangepast door de FMC. Dit was qua flightdeck ook net een 727.

Is het ook niet zo dat de high bypass turbofan toen nog niet zo goed en geadvanceerd was als nu, als ze er uberhaupt al waren, of zijn die dingen ouder dan ik denk?
Groeten,
Jeremy


Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
jeremykou
Supervisor
Supervisor
 
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17 jul 2008, 22:13
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor PatrickZ op 09 maart 2012, 17:15

De 737-200 van Captain Sim en van JustFlight zijn één en dezelfde, JustFlight geeft namelijk in licentie de producten van andere ontwikkelaars uit waaronder Captain Sim.

In de tijd dat de 737-100/200 ontwikkeld werd bestonden de high-bypass engines toen nog niet bestonden. In die tijd had je alleen low-bypass, je ziet deze op alle toestellen uit die tijd. De 707, 727, DC-8, DC-9, Bac 1-11, etc. hebben allemaal low-bypass engines.

Later zijn de high-bypass engines ontwikkeld, die bleken efficienter dus vanaf dat moment zijn producenten die ook gaan gebruiken. Nieuwere toestellen hebben dan ook allemaal high-bypass engines.

Tegelijk is ook langzaam maar zeker de digitale cockpit geintroduceerd, voor die tijd was alles analoog. Van de 737 classic (300/400/500) bestaan verschillende gradaties tussen analoog en digitaal, afhankelijk van wat er in die tijd beschikbaar was en van de keuzes van de maatschappijen die ze kochten. Ik heb me ooit laten vertellen dat Southwest Airlines hun hele vloot aan 737-classics nog altijd volledig analoog uitgerust hebben.

Met de 737NG heeft Boeing de opties voor een analoge cockpit laten vervallen, deze zijn uitsluitend digitaal te verkrijgen.
Avatar gebruiker
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
 
Berichten: 1651
Geregistreerd: 28 apr 2007, 18:38
Woonplaats: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor 737freak op 09 maart 2012, 17:30

Het ligt iets anders, afgelopen week (weken?) zijn er 2 payware 737-200's uitgebracht, met een 3e op komst:

- Captainsim: 737-200 exterior model, nu ook met VC en systemen
- Justflight: 737-200 gemaakt door BlackBox Simulations
- MilViz: 737-200 in ontwikkeling, komt binnenkort uit

De Justflight 737-200 is dus een andere als de 737-200 van Captainsim die in delen wordt uitgegeven.
Afbeelding
|Intel Core i5-4690K 4,5 GHz| EVGA Geforce GTX970 4GB| ASUS Z97 Pro| 16GB Kingston DRR3-1866 |Samsung 830 256GB, WD Red 3TB, 2x WD Green 1TB| Noctua NH-U12P SE2| Corsair 600D| Windows 7 x64|
Avatar gebruiker
737freak
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 736
Geregistreerd: 13 mei 2009, 15:51
Woonplaats: Zeewolde

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor jeremykou op 10 maart 2012, 11:32

Jammer dat er niks voor FS9 is.. Verder ziet die MilViz 732 er erg goed uit!
Groeten,
Jeremy


Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
jeremykou
Supervisor
Supervisor
 
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17 jul 2008, 22:13
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor PeterL op 10 maart 2012, 12:37

Dus geen 2, maar zelfs 3 verschillende payware versies. Zou zoiets nu helemaal niet afgestemd worden door softwareontwikkelaars? Goed voor de klant zullen we maar zeggen, hebben we wat te kiezen. De High Bypass engines werden gelijk met de 300 ingevoerd, ik herinner me een vakantie naar Cyprus. We vlogen met een nagelnieuwe kist van Transavia, de "Evert van Bentem" (schaatsliefhebbers kunnen nu uitrekenen wanneer dat was} en die had de typische motorgondels met de afgeplatte onderkant. Dus de eertse versie van de CFM56 ?

Peter
PeterL
Instructor
Instructor
 
Berichten: 381
Geregistreerd: 02 dec 2009, 19:08
Woonplaats: Nieuwerkerk aan den IJssel

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor Patrick op 10 maart 2012, 16:03

jeremykou schreef:Jammer dat er niks voor FS9 is.. Verder ziet die MilViz 732 er erg goed uit!

Is er wel. Tinmouse 737-200 voor FS9 Freeware en voor freeware uitermate goed.
Patrick
 

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor tinus744 op 10 maart 2012, 22:56

PeterL schreef:We vlogen met een nagelnieuwe kist van Transavia, de "Evert van Bentem"


Ik heb de introductievlucht meegemaakt van de 737-300 bij Transavia met de Johan Cruijff. Was trouwens een cockpit met klokken een nog geen display's.

Ik heb een keer gesproken met een 737 vlieger van Ryanair. Hij had goede herinneringen aan de 737-200 omdat de motoren sneller reageerden dan de bypass pruttelaars van de 737-300.

Inderdaad, de 737-classic (en NG) vliegen met CFM. Het is echt een buitenbeentje. Het is, voor zover ik weet, de enige grote jet die maar met één motor te verkrijgen is. (als je de A340-200/300 even buiten beschouwing laat die dezelfde mtor gebruiken) Flightdeck verschilt ook wezenlijk van de andere Boeings. Een 737 NG is toch minder geavanceerd dan de 747-400 en al helemaal tov de 747-8

De 200 is vooral nog te vinden in Zuid Amerika. In europa en Azie is het ding zo goed als van de vliegvelden verdwenen. Ik woon zelf in Shenzhen China en bij Shenzhen Airlines hebben ze zelfs nog maar nauwelijks classics in de vloot. Zijn vrijwel allemal vervangen voor NG.

Blijft wel zijn charme behouden die eerste generatie jets. Ik heb zelf vaak met DC-9 en 727 gevlogen wat altijd hele leuke vluchtjes waren. Vooral die 727 sprak mij erg aan omdat je dan ook een BWK panel hebt dat ook werkt.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor jeremykou op 11 maart 2012, 10:43

Dank je Patrick, ik ga het straks maar weer eens allemaal bekijken. Eindelijk een vrij dagje, niet ingeroosterd voor een real life vlucht, en wat gaat hij doen? Juist, flightsim weer bekijken. Hoezo een hobby? :dup:

Dat de nieuwe(re) CFM motoren wat trager zijn dan de oude is logisch, immers moeten de turbines meer compressoren + een grote fan aandraaien. Echter hebben high-bypass motoren wel een groot voordeel. Het zijn eigenlijk combinaties van straight jets en propeller vliegtuigen (die grote fan gedraagt zich als een propeller), dus op lagere snelheden hebben ze een veel betere voortstuwing dan wat een straight jet zou hebben. Verder zijn ze veel veiliger omdat door centrifugaalkracht dingen zoals vogels en regen (bijna) alleen nog maar door de fan gaat, langs de motor zelf en het dus veel minder schade doet als in een straight jet. Ook zijn ze vele malen stiller omdat er een koude luchtstroom langs de jet straal zit en daarmee "pak" je het geluid wezenlijk in.
Groeten,
Jeremy


Afbeelding
ASL Airlines Ireland - First Officer A300-600
jeremykou
Supervisor
Supervisor
 
Berichten: 1383
Geregistreerd: 17 jul 2008, 22:13
Woonplaats: Tussen 0 en 40.000 voet. :-)

Re: Verschil 737-100/200 en 737-300 t/m 900?

Berichtdoor Bartflyer op 26 maart 2012, 19:21

Hoe zit het met de drain valves in zo'n CFM gebakje ?
Als je kijkt naar TAPA vlucht 110, dan zie je dat er wat betreft regen toch heel wat nog verbeterd is ten opzichte van de oudere CFM high bypass turbofans.
Na dat ongeval hebben ze de fanbladen aangepast van de (zeg ik het goed als ik zeg dat het eerste schoepenwiel, hetgeen waar je tegenaan kijkt, de lagedruk compressor is, zo niet? hoe heet het dan?)
bladen die zeg maar als propeller werken en de lucht naar de turbines brengt.

Maar er zijn ook drain valves bij gemaakt, om het water dat in de motor komt er sneller uit te laten.
Mijn vraag is: hoe openen die? Zijn dat sensoren die dat waarnemen en dan een signaal sturen (stukje regeltechniek) naar het corrigerend orgaan (de klep in dit geval)
Zitten hier ook limitaties aan qua snelheid/hoogte en zie je dat de kleppen open staan in de cockpit ?
Groeten Bart,Student Maritiem Officier en luchtvaartgek
vergeet niet mijn blog te bekijken; lees mee op: www[dot]bartpower.reismee.nl
Bartflyer
Senior Instructor
Senior Instructor
 
Berichten: 763
Geregistreerd: 11 jun 2011, 09:50
Woonplaats: In de polder


Keer terug naar Civil Aviation

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast