Fuelplan 737NG

Big bird forum!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
erikkx1
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:54
Contacteer:

Fuelplan 737NG

Bericht door erikkx1 » 06 jan 2013, 14:33

Ik heb een vraag voor de echte piloten of voor iemand die het precies weet. Het gaat over de fuelplanning van een 737NG. Als ik kijk in de manual van de NGX staat daar dat je deze formule moet gerbruiken:
NM x 1000 kg = trip fuel. Dus stel je trip is 840NM dan gebruik je 8.4 x 1000kg = 8400kg aanboord voor je trip fuel. Als ik dan alle reserves uitreken kom ik uit op een totaal van 11720 kg. 200 voor taxi, CONT 420 + final 700. Dat maakt een reserves van ongeveer 3400 kg. Nou als ik het dus in de FMC ga invullen en ik ga het goed bekijken, komt het erop neer dat je met 8400kg tevens ook al de reserves van 3,4 hebt. Ik begrijp niet helemaal waar het niet goed gaat, het lijkt mij dat de formule met x 1000 kg niet klopt. Want nu hou ik ook 6000kg over met de landing. Zo mijn vraag is, wat is de juiste formule om het met de hand te berekenen of wat doe ik fout?
ASUS P8Z68-V_Pro, Nvidia MSI GTX 770 4GB, Intel i5 2500K 4,5Ghz, Corsair 8 GB 1600 kit RAM.
PROUD FSX USER!

Gebruikersavatar
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1466
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door Xolon » 06 jan 2013, 19:28

Leuke, maar iets wat lastige vraag.

Onze benodigde kilootjes kerosine word door flightplanning berekend. Dit doen ze aan de hand van ons geplande gewicht, vlieghoogte en de wind. Zo bekijk ik nu een vlucht van ESKN (NYO) naar LEBL (BCN). Heen is 1300nm met een gemiddelde tailwind van +35kts. Dit geeft een trip burn van 6213KG. De terugweg is 1390nm met een gemiddelde headwind van 45kts. Hier is dan ook 8886KG voor de trip nodig. Dit is dus zonder taxi, cont en reserves.

Voorbeeld 2:
NYO-BVA : 800nm wind +6 4680KG
BVA-NYO : 834nm wind -19 5223KG

Hoop dat je hier iets aan hebt om je formule bij te stellen :dup:
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Gebruikersavatar
erikkx1
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:54
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door erikkx1 » 06 jan 2013, 19:36

mm, nu vind ik het nog ingewikkelder worden :lol:
Ik wist niet dat er zo 2000kg verschil in kan zitten als je beetje wind tegen hebt. Is dit ook zo in FSX met de NGX en met een goede weer add-on zoals active sky?
Het laatste stukje van je post begrijp ik alleen niet helemaal. Misschien wil je dat iets duidelijk uitleggen?
ASUS P8Z68-V_Pro, Nvidia MSI GTX 770 4GB, Intel i5 2500K 4,5Ghz, Corsair 8 GB 1600 kit RAM.
PROUD FSX USER!

Gebruikersavatar
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1466
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door Xolon » 06 jan 2013, 20:22

Ik heb eerlijk gezegd geen idee in hoeverre de fuelburn in FS zich vergelijkt met de realiteit. Ik heb al sinds een tijdje geen FS meer op de computer staan en de NGX heb ik al helemaal nooit werkend gezien. En ja, de wind kan behoordlijk parten spelen. Zo had ik in de laatste week van december ook een vlucht naar Barcelona welke door de aanwezige jetstream ´maar´ 2h50min duurde. Terug duurde helaas een goede 4 uur :shock: Je zult begrijpen dat deze 1h10min extra vliegtijd ook wat meer brandstof eiste.

Welke ´tweede´ deel snap je trouwens niet?
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Gebruikersavatar
erikkx1
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:54
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door erikkx1 » 06 jan 2013, 20:48

Ja, ik weet wel eventjes genoeg, ik bedacht me meer zoiets van, als de computer het benodigde brandstof berekent, doet hij dat ook met een formule, of met een bepaalde waarde, dus vroeg me meer af of je die waarde weet. Als ik i.p.v 1000kg x 800kg doe, dan komt het al aardig in de buurt. :dup:
Xolon schreef: Voorbeeld 2:
NYO-BVA : 800nm wind +6 4680KG
BVA-NYO : 834nm wind -19 5223KG
Dit gedeelte, zal we iets heel simpel zijn, maar ik zie even niet waar je die getalletjes met de brandstof vandaan haalt. :wink:
ASUS P8Z68-V_Pro, Nvidia MSI GTX 770 4GB, Intel i5 2500K 4,5Ghz, Corsair 8 GB 1600 kit RAM.
PROUD FSX USER!

Gebruikersavatar
Xolon
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1466
Lid geworden op: 15 jan 2007, 22:28
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door Xolon » 06 jan 2013, 21:15

Ow sorry, die heb ik snel uit het officiele vliegplan voor die vlucht gehaald :wink:
Afbeelding
FO Boeing 737-800 | C-47 Grease Monkey

Gebruikersavatar
erikkx1
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 858
Lid geworden op: 25 jul 2008, 16:54
Contacteer:

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door erikkx1 » 06 jan 2013, 22:21

maarja er is niet echt een standaart waarde van zoveel kg per nm? En dan even alle extras en wind niet meegrekend.
ASUS P8Z68-V_Pro, Nvidia MSI GTX 770 4GB, Intel i5 2500K 4,5Ghz, Corsair 8 GB 1600 kit RAM.
PROUD FSX USER!

Gebruikersavatar
lexsis
Instructor
Instructor
Berichten: 471
Lid geworden op: 26 jul 2010, 13:46

Re: Fuelplan 737NG

Bericht door lexsis » 06 jan 2013, 22:28

Misschien handig om ook FCOM V1 te checken bij de Peformance Dispatch afdeling. Hier staan namelijk wel voor een aantal onderdelen van je vlucht vaste fuel waarden voor bepaalde afstanden in allemaal tabellen. :wink:

Plaats reactie

Terug naar “Civil Aviation”