Onderdelen cockpit

Thuis een complete cockpit aan het nabouwen? Een paar klokjes op je bureau? Of een volledig ingerichte 747? Laat het ons zien!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
elstoplo
Instructor
Instructor

Onderdelen cockpit

Bericht door elstoplo » 04 apr 2016, 11:06

Het zal u niet onbekend zijn dat Cockpit bouw een prijzige hobby is. Velen onder ons zouden het wel graag willen denk
maar worden tegengehouden door de hoge prijzen.
Toch wil ik mij erin gaan verdiepen om een cockpit te gaan bouwen, geen grote maar een single of zo.
Maar voordat uiteraard eerst een begroting zien te maken wat er zo aan onderdelen benodigd zijn.

Ik zou graag willen weten of er bouwers en of kenners zijn waar zij hun onderdelen hebben gekocht. Er zijn er veel vermoed ik maar uiteindelijk gaat het om de knikkers.
Wie levert er dus het goedkoopst de benodigde producten in NL of Buitenland.

Dat zou ik graag van u willen weten.

arno
Site Admin
Site Admin

Re: Onderdelen cockpit

Bericht door arno » 04 apr 2016, 12:29

Lees de diverse berichten eens in dit onderdeel
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

chiemboeing
Instructor
Instructor

Bericht door chiemboeing » 04 apr 2016, 16:16

Hoi Elstoplo,

Leuk dat je er ook aan denkt een cockpit bouwen te bouwen, iets waar je erg veel plezier aan zult beleven.

Je kunt echt alle kanten op. Het leuke van deze hobby, hoe ik het zie in ieder geval, is dat er geen goed of fout bestaat. Iedereen bouwt zijn eigen ding, een volledige 737, of misschien iets generics; of zelfs iets wat daar tussen ligt. Groot budget staat (vaak) voor goede kwaliteit, met een kleiner budget, zoals velen (incl. ikzelf :D ), moet je vaak concessies doen, op functionaliteit en op kwaliteit, maar dat doet niets af aan het feit dat je er een prachtige cockpit mee kunt maken.

Ik zou je aanraden de volgende handleidingen eens door te lezen; gemaakt door een bouwer hier op het forum, waarin je misschien snel een wegwijs kan maken wat je wilt/kunt en doet. Mocht je er hierna nog niet uit komen, vraag gerust alles wat je wilt weten!

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=17661

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=17744

Gr, Chiem

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 04 apr 2016, 17:23

Chiem,

Dank voor deze nuttige informatie.

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 14 apr 2016, 07:53

Chiem,
Toch nog wat meer vragen die mij bezig houden. Buiten dat ik nu zowat alles doorgelezen heb over cockpit bouw zijn er voor mij wat aandachtspunten die mijn eerste prioriteit hebben. Dat zijn de beeldschermen en de opbouw daarvan. Geen enkele cockpitbouwer heeft het hierover in de berichten terwijl dit toch wel een eerste prioriteit verdient.
Ik ga uit van drie beeldschermen waarvan de bovenste twee voor de vieuw naar buiten moeten dienen.
Het derde scherm komt onder in het midden waar het PFD, PD en de Ecass op vertoont moeten worden. De vraag hier is hoe je dat voor elkaar krijgt. Met nadruk wil ik zeggen dat ik het op 1 pc zou willen uitvoeren. Ik heb eventueel nog wel een 2e gelijkwaardige beschikbaar maar alleen als het niet anders kan of eenvoudiger is.
Daar zijn diverse programma's voor zoals ProSim, Project Magenta en AeroSystem737. Buiten dat cockpitbouw al een dure hobby is, is het met deze software niet minder.
Ik heb hiervoor eens rondgekeken en zie diverse filmpjes van aanbieders wat het allemaal kan en ziet er veelbelovend uit. Maar nergens een handleiding of zo hoe je zo'n opstelling kan configureren. Mijn uitgangspunt is en blijft om eerste zeker te weten hoe dat allemaal werkt en of je dat zelf ook kan uitvoeren. Niet in alle gevallen is dat weggelegd voor de leek maar meer voor deskundigen. Ik heb wat demo's van Project Magenta en AeroSystem737 maar snap er niet zoveel van.
Anyway, ik zou graag wat aanwijzingen willen ontvangen hoe dat met de beeldschermen moet en ergens een uitleg voor de betreffende software.
Wellicht is er iemand die mij daarbij van advies kan dienen.

Bij voorbaat dank.

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 17 apr 2016, 19:58

elstoplo schreef: Ik ga uit van drie beeldschermen waarvan de bovenste twee voor de vieuw naar buiten moeten dienen.
Het derde scherm komt onder in het midden waar het PFD, PD en de Ecass op vertoont moeten worden. De vraag hier is hoe je dat voor elkaar krijgt. Met nadruk wil ik zeggen dat ik het op 1 pc zou willen uitvoeren. Ik heb eventueel nog wel een 2e gelijkwaardige beschikbaar maar alleen als het niet anders kan of eenvoudiger is.
Goedenavond,

De outside view is volledig afhankelijk van je wensen.
Mogelijkheden: tv-scherm, beamer & projectiescherm of 1 of meerdere (computer)beeldschermen.

Zelf heb ik een tweemanscockpit waarbij ik beschik over het volgende:
- Beamer & projectiescherm voor outside view
- 1x computerscherm voor PFD / ND captains side
- 1x computerscherm voor PFD / ND first officers side
- 1x computerscherm voor EICAS
- 1x computerscherm voor lower EICAS

Ik denk dat het niet verstandig is om slechts één PC te gebruiken.
Zoveel beeldschermen zijn naar mijn weten niet aan te sluiten op 1 PC.
De sterkste PC kun je gebruiken voor FSX en dus de outside view.
De andere PC's (1 of 2) kunnen "oudjes" zijn met veel oudere componenten.
Deze kun je gebruiken om de beeldschermen in de cockpit zelf aan te sturen.

Voor vragen over ProSim e.d kan ik je aanbevelen de websites / fora te bezoeken.
Zelf gebruik ik ProSim dat ik ten zeerste aan kan raden.
Mocht je hierover een vraag hebben raad ik je aan die hier te plaatsen: http://www.prosim737.com/forum

Groet,

Rik

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 25 apr 2016, 14:55

Prosim is wel een programma wat prijzig is en voor mij geen optie is.
Wel iets gelezen en een demo gedownload van Aerosystem737.
Maar dit is volgens mij niet compatble met de PMDG. Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 16 mei 2016, 09:16

Echt niemand die hier iets over kan zeggen?

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 16 mei 2016, 19:18

ProSim737 en soortgelijke programma's werken niet samen met PMDG.

Gr,

Rik

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 17 mei 2016, 12:06

Oke, maar de echte simmers en cockpit bouwers die vliegen toch wel met PMDG?
Het zou mij hoogst verbazen als dat niet zo was.

Maar hoe krijg ik mijn PFD en PD en Ecas op een ander scherm zonder deze software.
Iemand daar een atwoord op?

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin » 17 mei 2016, 20:55

Voor zover ik weet vliegen de cockpitbouwers, als hun cockpit eenmaal gereed/vliegbaar is, niet (meer) met PMDG. Vanuit het perspectief van je eigen cockpit is het immers niet meer nodig de animaties etc. aan de buitenkant van het model te zien. Voor de Boeing 737 is Prosim een gangbare optie. Deze software zorgt dan voor de diverse systemen etc. Bij Aviosim in het Aviodrome op Lelystad Airport gebruiken we dit ook en het werkt erg goed en prettig.

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 18 mei 2016, 07:30

Kevin, dank voor je reactie.
Het verbaast en verrast mij dat bij de cockpit beheerders afstand is of wordt gedaan van de PMDG. Maar ik snap het wel. Prosim is niet voor iedereen een optie vanwege de vrij hoge aanschafprijs.
Ik heb inmiddels wat getest met een trail versie van AeroSystem737 en dat werkt eigenlijk prima met een standaard B737.
Ik denk dan ook dat ik hier dan ook maar op door ga, nu eerst met vakantie en daarna maar aan de slag.

Iemand nog een idee waar ik de maten van cockpit parts kan vinden.
Ik heb al diverse zaagstukken klaar maar voor de onderdelen mis ik maten zodat ik deze kan inmeten en tekenen op het front van de Mip.
Hoor het graag van jullie.

Kevin
Moderator
Moderator
Contacteer:

Bericht door Kevin » 18 mei 2016, 08:53

Wellicht heb je iets aan onderstaande link?

https://www.google.nl/url?sa=t&source=w ... sws53cDjwQ

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 18 mei 2016, 10:26

Dank je wel, dit is een mooie uitleg.

Paul94
Instructor
Instructor

Bericht door Paul94 » 27 jun 2016, 22:55

Ik heb al mijn schakelaars e.d. van Technisch Conrad. Aanzienlijk goedkoper dan bijv. de luchtvaarthobbyshop.
Zie ook mijn Beechcraft Duke GA cockpit :-)

Plaats reactie

Terug naar “Building at Home”