Home Cockpit

Thuis een complete cockpit aan het nabouwen? Een paar klokjes op je bureau? Of een volledig ingerichte 747? Laat het ons zien!

Moderator: Moderator-groep

arno
Site Admin
Site Admin

Re: Home Cockpit

Bericht door arno » 02 mei 2016, 19:58

TheDutchPilot schreef:Verder surf ik heel het internet over om een TQ zelf te bouwen of het voor een laag prijsje te gaan kopen.
Houdt dan ook onderstaand onderdeel op ons forum in de gaten.
http://www.dutchfs.nl/forum/viewforum.php?f=41
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 02 mei 2016, 21:15

Bedankt! heb meteen even een bericht op gezet.

Groet Quinten

Thair.nl
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Thair.nl » 02 mei 2016, 22:13

Hoi Quinten,

ik zou voor het bouwen van het frame voor het OVH paneel gewoon vurenhout nemen. Ik heb op deze site ook een bouwverslag gemaakt, kijk daarvoor maar eens op http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=18366.

In de MIP worden in totaal 4 monitors en een hardware CDU (tweedehands) gebruikt. Het linker scherm toont de clock, PFD en ND van de Captain, het middelste scherm toont de standby instrumenten en de Upper EICAS, het rechterscherm toont de clock, PFD en ND van de first officer. Onder de middelste monitor is, naast de CDU voor de captain nog een monitor aanwezig waarop de lower EICAS en de CDU voor de first officer worden weergegeven.

in de pedestal is een monitor aanwezig waarop afwisselend de pedestal en het OVH paneel kunnen worden weergegeven. Dit zijn normale monitors en de daarop weergegeven schakelaars moeten met de muis bediend worden. Als ik opnieuw zou moeten beginnen met een B738 cockpit zou ik waarschijnlijk gebruik gaan maken van touch screens. De pedestal kan op één scherm worden weergegeven, voor de OVH heb je dan twee schermen nodig (gezien de grote hoeveelheid schakelaars). Op dezelfde manier kunnen touch screens ingezet gaan worden voor de MIP, de MCP en beide EFIS instrumenten. Ook de beide CDU's en de lower EICAS kunnen op een touch screen worden weergegeven.

In totaal zijn dan 7 van dergelijke schermen nodig waarvoor je dan ongeveer €1.750,00 kwijt bent. Daar staat tegenover dat je enorm veel geld uitspaart aan de afzonderlijke schakelaars, annunciators, meters en niet te vergeten de interfaces. Dit alles bij elkaar zorgt niet alleen voor een besparing van €10.000,00 tot €20.000,00 maar zorgt ook voor een sterk versimpelde interfacing en het niet hoeven solderen en zo. Het nadeel is dat echte knoppen er meer overeenkomstig de werkelijkheid uitzien. De gebruikte monitors zouden dan 22" exemplaren moeten zijn (net zoals ik voor de SEP van plan ben) en deze zijn aanmerkelijk groter en goedkoper dan iPads.

Ik heb inmiddels vier extra monitors tegen de "deuren" hangen (twee links en twee rechts). Op de linkerkant worden de plates en de IVAO schermen weergegeven, aan de rechterkant draait FSC en het ProSim Instructor Station.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 02 mei 2016, 22:52

Ik moet erg hard nadenken om ook die touchscreens te nemen, er zitten wel goede voordelen aan. Maar 1 Groot nadeel: Je mist de werkelijkheid.
Daarom denk ik er ook gewoon aan om het met knoppen en switches etc. te doen. Toch wat realistischer dan touchscreens. En met een beetje doorzettingsvermogen (en een goed betaalde baan :lol: ) kom je er wel :wink:
Verder wil ik een "zaag-plan" van de MIP etc. gaan maken en vervolgens naar de bouwmarkt sturen. (heb ik gelezen op jou topic :mrgreen: )
En dan in elkaar zetten. Ik ga het dan verven met die speciale "boeing-verf" en later de onderdelen erin zetten. Hetzelfde met de pedestal en OVH.
En weet je waar je die 'stickers' kan krijgen van de MIP, OVH en Pedestal? Of moet je dat bijvoorbeeld printen en dan plastificeren?
Dan nog 1 vraag, Is het makkelijker om alles eerst te bouwen. MIP, Pedestal,Overhead etc. en dan pas het te gaan solderen? Of 1 voor 1 te solderen/aansluiten.

Groet Quinten

Thair.nl
Instructor
Instructor
Contacteer:

Bericht door Thair.nl » 03 mei 2016, 06:47

Hoi Quinten,

hou er rekening mee dat een bouwmarkt alleen maar rechte stukken zaagt, dus geen schuine kanten en/of gaten. Deze zal je echt zelf moeten gaan aanbrengen. Die speciale Boeing verf heeft RAL 7011 als nummer. Zelf vind ik die kleur een beetje te blauw, dus ik heb de bouwmarkt een kleur grijs laten maken die overeenkomt met de panelen van Open Cockpits.

Over het algemeen kan je de stickers well ergens kopen bij een of andere zaak die in flight sim spullen handelt. Zal wel zoeken worden.

Ik heb eerst het frame voor de MIP in de werkplaats gemaakt en gemonteerd. Toen dat klaar was heb ik het stukje bij beetje uit elkaar gehaald en geverfd. Nadat alles klaar was is het materiaal naar de sim kamer gebracht en daar weer in elkaar gezet. Daarna is de nodige hardware aangebracht. De monitors zijn in het frame gezet en de diverse schakelaars en annunciators op hun monageplaten gemonteerd. Pas nadat die volledig waren bedraad, aangesloten en getest, zijn deze panelen vastgezet.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 03 mei 2016, 17:25

Oke top, bedankt.
Ik heb nu al een lijstje gemaakt met hoe en wat. Ik ga ook zometeen een lijst maken met hoeveel geld ik ga besparen met o.a. zelfbouw.
En dan maar eens flink gaan sparen en met mijn frames beginnen.
Verder nog een vraag: Wat is een motorized throttle? en welk verschil zit er tussen de normale?
Ook zag ik op deze website: http://www.flightsimpm.com/products#!/7 ... y=11158156
Een Throttle Quadrant Pro v2.1 voor maar 610 euro. Veel goedkoper lijkt mij dan bij bijvoorbeeld LHS. En er zal vast (ondanks dat het er niet staat) wat BTW bij komen, maar niet zoveel als bij LHS.
Op deze website zitten ook meer goedkopere spullen van een goede kwaliteit.
En wat raad jij aan als een goede monitor? (waar bijvoorbeeld ProSim737 op staat) Ik heb geen ruimte voor zo'n projector (ofzo), dus zou ik een goede monitor willen. En hoeveel inch moet zo'n monitor zijn? of verschilt dat met hoe jijzelf het wil.

Groet Quinten

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 04 mei 2016, 07:34

hallo quinten

Veel vragen , Haha

Ik zal me niet zo bezig houden met een throttel quadrant , Ga je eerst concentreren op je pc setup. en maak daarna een lijstje wat je echt wil hebben , En wat niet .
Verder kan je hier op de site het een en ander vinden hoe wij het gemaakt hebben.
Maak tekeningen , en bekijk hoe het in elkaar gemaakt word.
Ook wij maken dingen , Die na gemaakt zijn toch niet lijkt te kloppen.
Het is ook zo hoe realisich wil je het hebben . soms moet je water bij de wijn doen om het 1 en ander passend tekrijgen.
Mijn advies is , lees eerst alles eens door , spit het forum door , Maak een plan , wat bij je budget hoort .

gr dennis
Afbeelding

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 04 mei 2016, 09:57

Quinten, mocht jij met je project beginnen en ons ( middels foto's of updates) op de hoogte willen houden maak dan een eigen topic aan. Bijvoorbeeld "Quintens homecockpit".
Zie mijn bericht: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=57&t=16761 We plakken er dan een "sticky" op zodat het bericht (als je een tijdje niets aanvult) niet helemaal naar beneden zakt.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 11 mei 2016, 14:38

Hallo, een kleine update.

Ik heb even rustig aan gedaan met mijn cockpit ivm. school. Maar ik kan tussendoor natuurlijk nog even plannen maken.
Ik heb ook inmiddels een advertentie op marktplaats gezet en iemand gevonden die frames van de MIP etc. kan uitzagen.

Groet Quinten

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 28 mei 2016, 11:25

Hallo,

Ik heb nagedacht en gezien dat ook een boeing 747 cockpit erg mooi is om te maken en in te vliegen.
Daarom dus deze vraag: is een b747 cockpit goedkoper dan een b737?

Groeten

LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Contacteer:

Bericht door LNRalph » 28 mei 2016, 12:32

Is vrijwel dezelfde cockpit, op een paar dingen na. Zal je eerder meer geld kosten dan minder.

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 29 mei 2016, 14:06

Sorry mannen, maar na heel wat te hebben nagedacht ben ik tot conclusie gekomen om eerst mijn droom als verkeersvlieger proberen waar te maken.
Bedankt voor alle tips die ik zeker kan gebruiken als het mij echt niet lukt om verkeersvlieger te worden.
Veel succes verder.

Groeten Quinten

LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Contacteer:

Bericht door LNRalph » 31 mei 2016, 15:16

Dan kan sim vliegen juist helpen. Al is het maar om bepaalde procedures te leren. Het een sluit het ander niet uit...

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 01 jun 2016, 14:20

Ja snap ik, maar dat geld dat ik in de simulator stop kan ik ook zo goed opsparen voor mijn opleiding

LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Contacteer:

Bericht door LNRalph » 01 jun 2016, 15:00

Klopt. Maar het kan zeker geen kwaad om met een joystickje o.i.d. te vliegen op je sim. Flight planning, navigeren, procedures, etc...

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 01 jun 2016, 15:52

Zeker, maar als je iets wilt doen moet je het ook goed doen. Met MIP en alles erbij

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 04 jun 2016, 14:27

Hallo,

Bij welk fs software kan je zelf kiezen tussen welke vliegvelden je wilt vliegen? en ook de meeste (of alle) vliegvelden beschikbaar zijn?
En is het dan ook als je bijvoorbeeld van amsterdam naar new york vliegt, de zelfde tijd vliegen als in het echt?

Groet Q

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 04 jun 2016, 16:55

haha, het begon echt weer te kriebelen toen ik een paar dagen niet bezig was met de cockpit. Vandaar ook die vragen in eerdere reacties...
sorry... ik weet ook niet wat wilde :mrgreen: maar nu wel, een eigen home cockpit!

Ik heb na het lezen van Foofighters zijn cockpit topic besloten om de dubbele panels (EFIS etc.) een dummy te van kopen.
Dat om geld te besparen en toch realistisch eruit te laten zien.
Verder heb ik meerdere mensen gevonden die voor mij o.a. de MIP kunnen uitzagen. Kost 750 euro, toch wel goedkoop aangezien je in bijvoorbeeld LHS een MIP voor 1000 euro nog wat hebt. Maar zal alsnog proberen om goedkoper te onderhandelen en eventueel zelf te bouwen.
Ook wil ik panels van de OVH en Pedestal die niet zo belangrijk zijn/niet persé gebruikt hoeven te worden ook een dummy te van kopen.
En elke cockpit bouwer weet dat je moet solderen om je cockpit te laten communiceren met bijvoorbeeld prosim.
Alleen, is er ook een andere weg daarvoor? Iets met USB ofzo, zeg maar wat.

edit: Is er naast prosim737 ook een ander progamma wat net zo gebruiksvriendelijk is?? En dat niet heel erg duur & ook goed/makkelijk te verbinden is met je cockpit?

Groet Q.
Laatst gewijzigd door TheDutchPilot op 05 jun 2016, 11:35, 1 keer totaal gewijzigd.

ph-dla
Senior Controller
Senior Controller

Bericht door ph-dla » 05 jun 2016, 10:11

hallo quinten

Idd je zal concessies moeten doen , begin gewoon , eerst simpel , vlieg dan en ga dan stapje voor stapje uitbreiden.
Wij moeten ook sparen , en hard werken , om weer een onderdeeltje tekopen , En je weet alles wat met flightsim temaken heeft kost een berg geld.
Vandaar dat somige projecten 3 tot 5 jaar duren , En dan zijn ze nog niet af.
Zelf ben ik ook iets meer als een jaar bezig , en soms heb ik er helemaal geen zin in , ( vooral in de zomer )
mip maken voor 750 euro >< dat is echt teveel.

suc6 dennis
Afbeelding

Aviationpilot
Senior Instructor
Senior Instructor

Bericht door Aviationpilot » 05 jun 2016, 18:43

ph-dla schreef: en soms heb ik er helemaal geen zin in , ( vooral in de zomer )
mip maken voor 750 euro >< dat is echt teveel.
Haha hier ga ik helemaal in mee
Bouwen met deze temperaturen... nee, bedankt, zit liever buiten! :mrgreen:
De prijs is inderdaad véél te hoog voor alleen een MIP

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 12 jun 2016, 08:51

hai,

ik heb de mip van 1480mm dus ongeveer 150 cm.
nou is mijn kamer ongeveer 175 centimeter in de breedte. dus hou ik 25 centimeter over. zijn er dan ook dingen zoals de stoelen of een klein beetje yoke?
zo niet kan ik namelijk misschien toch een shell bouwen van de resterende 12,5 cm aan ieder zijn kant. (een zwart 'doek' mag er na mijn mening ook omheen)

Gr

Paul94
Instructor
Instructor

Bericht door Paul94 » 27 jun 2016, 22:49

Ik zou het nog even bij de Saitek laten gezien je leeftijd. Een goede cockpit gaat je namelijk al snel in de duizenden euro's kosten.

Saitek modules zou je eventueel ook kunnen verwerken in een zelfgemaakte MIP. Het is dan wel niet conform de originele Boeing 737, maar dit scheelt je wel aanzienlijk veel geld gezien je kleine budget.

Vanwaar trouwens gelijk de drang om een 737 te maken, waarom geen general aviation?\

Gr, Paul
Zie ook mijn Beechcraft Duke GA cockpit :-)

Paul94
Instructor
Instructor

Bericht door Paul94 » 04 jul 2016, 22:19

Dag Quinten,

Ik ben momenteel bezig met het maken van een CAD bestand voor de 737-800 MIP. Het is de bedoeling om dit vervolgens uit mdf te lasersnijden en te verkopen via marktplaats en andere sites.

Wellicht iets voor jou? :)
Zie ook mijn Beechcraft Duke GA cockpit :-)

TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door TheDutchPilot » 11 dec 2016, 20:03

Hallo,

Na 5 maanden van afwezigheid is er niets opgeschoten met de Boeing 737 cockpit, maar ik heb nu een Beechcraft duke simulator met wat saitek dingen en heb in die 5 maanden echt goed nagedacht hoe het verder moet. En ben tot de conclusie gekomen dat ik in toch heel heel heel heeeeel graag een B737 simulator wil hebben.
Ik ga mijn Beechcraft simulator verkopen en zet daarmee een eerste stap. Ik wil binnen 10 jaar (klinkt heel lang maar het is zo) mijn 737 cockpit afhebben.
Ik start in de kerstvakantie ook mijn baantje en probeer zo zuinig mogelijk om te gaan met geld en al het beetje te sparen. Met wat zelfbouw natuurlijk.
In deze topic staat al heel veel informatie dus dat kan ik goed gebruiken.

Gr.

elstoplo
Instructor
Instructor

Bericht door elstoplo » 12 dec 2016, 15:13

Als je een beetje handig bent dan kan je de gehele MIP zelf bouwen.
Het is de goedkoopste variant en dat heb ik ook gedaan. Zelf de panels heb ik zelf gemaakt incl, de Gear en verlichting. Je moet geen haast hebben want dat breekt je op.
Aansluiten van alle functies moet ik nog doen maar gaat via een Arduino, daar kan heel veel mee. Dat laatste krijg ik wel wat hulp bij want dat beheers ik niet.
Maar al het overige is goed te doen en ik schat dat ik op dit moment nog geen € 175,- kwijt ben.
Ik heb het hier alleen over de MIP, dus geen pc en beeldschermen.

Plaats reactie

Terug naar “Building at Home”