Pagina 1 van 3

Home Cockpit

Geplaatst: 28 apr 2016, 20:39
door TheDutchPilot
Hallo, ik ben Quinten en ben 13 jaar oud.

Ik ben al lang bezig met een plan om een home cockpit te gaan bouwen maar het lukt me steeds niet en het budget is te hoog.
zouden jullie mij kunnen helpen met deze vragen?

Info over de cockpit:
Ik wil een B737-NG cockpit bouwen.
Ik wil er graag een shell erbij.
De captain en F/O zitten er allebei bij.

Vragen:
Wat is goedkoper: Kant en klare onderdelen kopen of Helemaal zelf bouwen?
Hoeveel meter lang en breed is ongeveer gemiddeld een B737 home cockpit?
Hoeveel kost een B737 home cockpit met een shell erbij?
Hoeveel verschil zit er bij de kosten van een zelfgebouwde of een kant en klare cockpit?
Hoelang duurt het bouwen van een zelfgemaakte cockpit?

Als jullie geen vragen kunnen beantwoorden of weten jullie het niet, mag je ook antwoorden van wat jij vind. Alle opties kan ik goed gebruiken!

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 28 apr 2016, 21:47
door Thair.nl
Hoi Quinten,
allereerst welkom op dit forum. Zoals je zelf al zegt is je budget niet al te groot. Ik denk ook dat daarom een B738 cockpit wel heel erg hoog gegrepen is. Om te beginnen met de maten, je moet rekening houden met een shell van ongeveer 2,50 meter breed, 2 meter hoog en 2-3 meter lang afhankelijk van wat je allemaal wilt.

Zelfbouw is zonder meer goedkoper, maar zelfs dan gaat er nog erg veel geld in zitten. Als je alles met bestaande apparatuur zou gaan bouwen dan moet je toch al snel rekening houden met €40.00,00 tot €60.000,00 voor je alles compleet hebt staan. Er zijn mogelijk goedkopere merken, maar ook dan ben je nog steeds heel erg veel geld kwijt. Ik schat dat mijn eigen cockpit (met heel erg veel zelfbouw) toch aardig richting €10.000,00 zal gaan lopen.

Als je veel zelf wilt gaan maken dan kom je wel goedkoper uit (zelf als je de gereedschappen hiervoor meerekent), maar dan gaat er wel enorm veel tijd (extra) in zitten. Ik maak ook zoveel mogelijk zelf voor mijn eigen B738 cockpit om zoveel mogelijk geld uit te sparen, maar allerlei meters, schakelaar en elektronica zal toch aangeschaft moeten gaan worden. Niet alleen bij direct aangeschafte apparatuur maar zeker bij zelf gemaakte spullen is een behoorlijke kennis van elektronica aan te bevelen. Ik ben nog lang niet klaar met de bouw van mijn cockpit, maar er zit momenteel toch zeker al 3.000 uur werk in.

Ik zou zelf in eerste instantie voor een cockpit van een SEP (Single Engine Piston) gaan. Ten eerste om de kosten en de tijd in de hand te houden, ten tweede om ervaring op te doen met zelfbouw, ten derde om binnen afzienbare tijd een vliegend geheel te hebben om mee te leren vliegen en te kijken of je het dan nog steeds leuk vindt. Zelf heb ik ook lang lopen twijfelen tussen een cockpit voor een SEP zoals een Cessna 172, een MEP zoals een Baron 58 of een B738.

Zoals duidelijk moge zijn heb ik gekozen voor een B738, maar ondanks dat ben ik inmiddels bezig met plannen en softwarematige realisatie van een SEP cockpit voor een Cessna 182 en/of een Piper PA-24. Gewoon omdat het vliegen met een SEP (low and slow) toch weer een aparte bekoring heeft (je ziet het landschap beter).

In de echte vliegwereld moet je ook beginnen met een SEP, pas daarna mag je les gaan nemen op een MEP en zo ga je langzaam maar zeker steeds grotere vliegtuigen leren vliegen. Zelf ben ik zelfs met zweefvliegen begonnen totdat ze het vliegveld bij ons in de buurt hebben gesloten.

Zo, je hebt inmiddels wat om over na te denken.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 28 apr 2016, 22:21
door TheDutchPilot
Jazeker heb ik nu iets om over na te denken!
Nu ik zie dat het best groot is, is het plan om het in mijn kamer te maken weg maar heb nogsteeds een zolder boven mij :wink:
Bedankt voor de hulp en als ik eruit ben laat ik een update weten!

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 29 apr 2016, 09:15
door Thair.nl
Quinten,

ik zou het gewoon stap voor stap op gaan bouwen. Ik weet niet wat je nu al aan hard- en software hebt, maar begin met een geschikte PC en videokaart en zet hier bijvoorbeeld Prepar3D op. Ga eerst eens met de standaard vliegtuigen vliegen en kies daarbij vooral een SEP. Andere toestellen zien er mogelijk beter /sneller uit, maar die vereisen meer vliegervaring. Meldt je eventueel aan bij de Flight Academy, daar kan je training krijgen hoe je moet vliegen met de standaard Cessna 172 en ga je stukje bij beetje het toestel onder de knie krijgen.

In de tussentijd kan je je hardware gaan uitbreiden met bijvoorbeeld een yoke / rudder/ TQ in plaats van een joystick en kan je een of meerdere monitors gaan aansluiten om apart het buiten gebeuren en het instrumentarium weer te kunnen geven. In een later stadium zou je de monitors voor het instrumentarium in een soort MIP (Main Instrument Panel) kunnen gaan inbouwen samen met een aantal schakelaars (voor bijvoorbeeld de verlichting en het starten van de motor en dergelijke).

Deze schakelaars moet je dan wel gaan aansluiten op een interface. Het mooiste is als een dergelijke interface zicht via de USB aansluiting voordoet als een joystick met een x aantal knoppen. Deze kan je dan rechtstreeks in je flight simulator configureren zonder daar een extra programma voor aan te hoeven schaffen.

Op deze manier kom je langzaam maar zeker steeds beter in je "spullen" te zitten en ga je ook gevoel krijgen naar wat voor toestel je wilt gaan, wat er allemaal voor komt kijken (hard- en software, handigheid met bouwen en het meest belangrijke: hoeveel muntjes ga je er aan kwijt zijn en kan je dat opbrengen).

Misschien is het ook handig om in je profiel aan te geven waar je (ongeveer) woont. Mogelijk zijn er bij jou in de buurt andere "vlieg gekken" waar je dan eens een kijkje zou kunnen gaan nemen.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 29 apr 2016, 15:27
door TheDutchPilot
Bedankt voor de tips Theo, ik heb nu nog niet veel aan hardware.. alleen een macbook pro.
En het beginnen van bijvoorbeeld een Cessna en dan overschakelen (als ik het leuk vind) naar een B737 is ook wat om over na te denken.
en ik heb nog een vraagje... hoe groot is een ongeveer gemiddeld een single seatcockpit? En hoeveel geld verschilt het met een volledige?

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 29 apr 2016, 21:12
door TheDutchPilot
UPDATE:

Ik heb gekozen om meteen een B737-NG cockpit (single seat) te nemen ipv. te beginnen met een Cessna. Ik heb hiervoor gekozen omdat het echt mijn 'kinderdroom' is om dat te hebben en vanwege ruimtegebrek en om goedkoper uit te komen. Natuurlijk kan ik van de single seat altijd nog vergroten naar de volledige cockpit op zolder bijvoorbeeld. ( Ik wil natuurlijk ook wel weten wat jullie vinden, of een volledige cockpit leuker en mooier is dan een single seat)
Maar ik zat het forum een beetje rond te neuzen, en ik zag dat er ook wel mensen zijn die de fokker 70/100 bouwen.
Dat heeft me geïnspireerd om misschien ook een fokker 70/100 te bouwen ipv. van een 737. Eigenlijk was mijn idee om later bij de KLM in de fokker 70 te gaan vliegen, maar helaas is die droom voorbij omdat er in 2018 geen fokker meer te zien is bij de KLM. Maar wordt vervangen door Embrears.
Als het me niet bevalt kan ik natuurlijk later de fokker verkopen en een B737 bouwen/kopen.
Maar het enige wat mij tegen houd,(wat ik ook op het forum zag) dat er heel weinig onderdelen verkrijgbaar zijn voor de fokker, inclusief shells. Dus dat je als basis een echte cockpit nodig hebt. Of dat je niet verder kan me je project omdat bepaalde onderdelen echt niet verkrijgbaar zijn.

Als iemand websites of winkels weet die dat soort onderdelen verkopen, hoor ik dat graag!

PS: ik heb nog een vraagje over de software. Welke flight simulators zijn erg goed voor de B737?
En bij welke flight simulators zijn er ook 'emergency landings' in toegevoegd? Dus dat er als voorbeeld een motor is uitgevallen dat er ook lichtjes gaan branden en alarmpjes afgaan. En dat je moet zien te weten om het toestel te laten landen.

PPS: Voor andere mensen die dit lezen, ik wil graag ook horen wat jullie de beste B737 cockpits/onderdelen vinden.
Ik zie allerlei voorbeelden die verschillen op het forum dat ik dat niet allemaal kan onthouden en de fout in kan gaan bij aankopen. Dus het zou mij wat makkelijker maken als ik een mooie, beste en realistische cockpit kan maken en de mooiste, beste en de realistische onderdelen kan krijgen.
Bedankt.

PPPS: Maakt een Home Cockpit veel geluid of valt dat best mee?

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 10:16
door Thair.nl
Hoi Quinten,

het "nadeel" van een single seater is dat je nooit met twee personen kan vliegen (zoals in het echt) en dat je dus de dubbele instrumenten "mist". Inderdaad wordt de meeste hardware gemaakt voor de B738 en voor een Airbus (weet zo snel het type nummer niet). Qua ruimte zal het ongeveer 60-70 cm gaan schelen en qua kosten: een yoke / rudder combinatie, een beeldscherm en een handjevol schakelaars, leds en de bijbehorende interface(s). Alles bij elkaar hooguit €1.000,00. Alleen het ruimte probleem is dus doorslaggevend voor de meeste om te kiezen voor een single seater.

Ik heb shell zelf gebouwd en deze is absoluut niet overeenkomstig de werkelijkheid. Het MIP gedeelte is iets meer dan 1,60 meter breed. Aan de zijkanten heb ik twee "deuren" gemaakt. Als ik vlieg doe ik deze "open" waardoor de toegang tot de cockpit wordt verbreed en er voldoende ruimte is om te zitten en te vliegen en als ik niet vlieg zijn deze "dicht" (net zo breed als de MIP) en kan ik langs de cockpit om bij de computers, de kasten en de ramen te komen. Op de MIP is een stellage bevestigd die naar een kastenwand achter me loopt en aan die stellage hangt mijn overhead panel met alles wat daarbij komt kijken, inclusief de beide panelen die aan de bovenkant van de deuren vastzitten om aan de bovenkant een stuk van de shell te vormen. Hierdoor zie je alleen de cockpit en het uitzicht door het "raam" zonder nog iets van de kamer te zien waarin de cockpit staat opgesteld.

Ik weet niet of je al eens hebt gekeken op de site of in de winkel van Luchtvaart Hobby SHop (Aviation Megastore) in Aalsmeerderbrug. Deze hebben een behoorlijke collectie hardware om een cockpit mee te bouwen, ik heb echter alleen geen idee of daar ook Fokker spullen bij zitten.

Dan nu naar de vragen. Heel veel mensen die met een Boeing cockpit vliegen gebruiken ProSim737 (heb ik zelf ook). Dit programma ondersteunt heel veel hardware en heeft onder andere ook de mogelijkheid om random failures te genereren. Op hun forum wordt heel erg veel support verleend door andere ProSim gebruikers. Inmiddels staat er ook een uitvoering voor een Airbus A320 op stapel die naar verwachting ergens in juni 2016 uit zou moeten komen.

De "beste" cockpit onderdelen zal per persoon zeer hoogst waarschijnlijk verschillen. Ieder op zich moet namelijk een afweging maken tussen kwaliteit en kosten. FlyEngravity levert heel erg mooie spullen maar is stevig aan de prijs. Veel mensen vliegen met OpenCockpits hardware (ik ook). De kwaliteit liet vroeger te wensen over maar is daarna sterk verbeterd terwijl de prijs erg aantrekkelijk is. OC hardware wordt met SIOC aangestuurd. Dit is een scripting taal. Er zijn mensen die dit een nadeel vinden en er zijn mensen (waaronder ik) die dit een voordeel vinden. Je kan hiermee namelijk zelf allerlei andere leuke zaken gaan regelen. Zo gebruik ik SIOC ook om geluiden aan te sturen waardoor het lijkt of er een First Officer naast me zit die "mee vliegt" en wordt de communicatie met de groud crew en de announcements van de cabin crew ten gehore gebracht.

Hoeveel herrie een cockpit maakt hangt hoofdzakelijk af van hoe hard je de speakers hun werk laat doen. Het standaard geluid is dat van een aantal PC's die staan te draaien en dat hoor je over het algemeen niet in de kamer ernaast.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 10:53
door TheDutchPilot
Bedankt voor de informatie Theo, ga ik zeker kijken en vergelijken.

Maar sorry ik heb nog een paar vragen :wink:

Is het gemakkelijk om van een single seat naar de volledige cockpit te veranderen? en kost de andere helft dan ook rond de 1.000 euro?
En
Kunnen Engravity en Opencockpits onderdelen samen? of moet je een zelfbouw en gekochte onderdelen van dezelfde leverancier.
dat waren de vragen.

En ja ik was al eens eerder bij de hobbyshop, ik zag daar ook een cockpit staan. Weet niet meer zeker of ie van een B737 was, volgensmij een B747 of een A320 maar B737 kan ook. Hoe dan ook, het zag er wel mooi uit met shell en alles. Alleen te groot voor mij kamer. :oops:
Ik zag daar ook op de webshop dat een single seat met instrumenten erbij etc. rond de 4300 euro gaat kosten inclusief BTW. Maar zelfbouw is ook leuker en goedkoper dus denk dat ik alleen een single seat daar haal zonder onderdelen of het gewoon zelf ga bouwen.

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 11:05
door Aviationpilot
Hallo Quinten,

Bekijk ook even de handleidingen (2 topics) in het 'Building at Home' gedeelte.
Stel allereerst een budget voor je beschikbaar (euro's), kwaliteitsperspectief (100% real = onwijs duur, of toch hier iets op besparen) en een tijdsbestek (moet het project snel af zijn of niet?). Op basis hiervan zal ik een a/c type uitzoeken en vervolgens naar leveranciers gaan kijken zoals Theo als zei.

Gr,

Rik

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 11:18
door TheDutchPilot
Bedankt voor de tips Rik, ik zat al 1 van de handleidingen door te lezen maar schoot er niks mee op. Maar zal het later nog even goed doorlezen.
Ik zou het project binnen 2/3 jaar willen afronden. Als dat niet lukt kijk ik nog of ik het leuk vind en of ik al ver ben met bouwen. Als dat negatief is moet ik erg veel motivatie hebben om nog door te gaan. Maar ik betwijfel dat nog :lol: . Ik ga het dan ook verkopen als ik er klaar mee ben (klaar mee in de zin van geen zin meer hebben :dup: )

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 14:31
door Thair.nl
Hoi Quinten,

het is niet zo dat als je met een single seater €1.000,00 bespaart dat de "andere helft" dan ook €1.000,00 kost. Er zit namelijk nog "iets" tussen zoals het centrale deel van de MIP en natuurlijk de pedestal met radio's en TQ en niet te vergeten het overhead panel.

Ik ben zelf al ruim drie jaar bezig met het bouwen van de B738 cockpit. Ik heb weliswaar een vliegbaar geheel, maar er moet nog heel erg veel nieuw worden gebouwd dan wel worden vervangen. Zo heb ik bijvoorbeeld een tweedehands overhead paneel gekocht waar alleen de meest belangrijke schakelaars in zaten. Ik ben nu bezig om daar een nieuwe versie voor te maken. Ook het pedestal en het TQ moet ik nog vervangen, zijn nu nog een monitor en een Saitek TQ. Ik denk nog minimaal vijf jaar bezig te zijn voordat ook die onderdelen zijn zoals ik ze wil hebben.

Als je binnen twee tot drie jaar een vliegend geheel wilt hebben dan zou ik zeker niet voor een B738 of daarmee vergelijkbare cockpit gaan (tenzij je dusdanig veel geld hebt dat je alles kunt kopen en het "alleen maar" in elkaar hoeft te zetten).

Uitgaande van wat je tot nog toe hebt verteld zou ik in eerste instantie gaan voor een MIP van bijvoorbeeld een Cessna of Piper (SEP) of desnoods een Baron 58 (MEP) en daar ervaring mee opdoen, zowel qua vliegen als qua bouwen. Je hoeft dan niet al te gek veel geld te investeren om toch een goed vliegend geheel te hebben. Je kan deze MIP dan later (of eerder) uitbreiden door er een shell omheen te bouwen.

Zoals al eerder gezegd ben ik zelf momenteel ook bezig met het kijken naar de mogelijkheden van een MIP voor een SEP naast de B738 cockpit. Deze MIP wil ik gaan maken met een relatief klein budget. De PC hiervoor heb ik al staan (is de PC voor de vlucht voorbereiding van de B738 cockpit met een verwisselbare HDD er in) en ook de monitor voor het "buiten gebeuren" is dus al aanwezig. Ik loop er hard over te denken om in de MIP twee touch screens te monteren en daarmee Air Manager aan te sturen. De totale kosten voor dit project (voor zover de onderdelen nog niet aanwezig zijn) zal ergens rond €600,00 - €700,00 gaan liggen en dat vind ik een acceptabel bedrag.

Kijk voor meer informatie over dit project maar eens op http://sep.thair.nl. Mogelijk kan je daar ook meer inspiratie opdoen over het opzetten van een MIP. Ik ben ook al eens voor een vriend bezig geweest met het opzetten van een cockpit voor een Baron 58. Kijk daarvoor maar eens op http://b58.thair.nl/.

Zoals Rik ook al vermeld is het heel erg belangrijk om, voordat je begint, eens een opzet te maken van wat je wilt, hoeveel ruimte je daarvoor hebt en, mogelijk wel het belangrijkste, wat je budget is om dit te realiseren (eventueel in een stappenplan uitgesmeerd over een aantal jaren).

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 15:43
door TheDutchPilot
Foto's van de soortgelijke singleseat die ik wil maken.


http://www.simflight.fr/wp-content/uplo ... erhead.jpg


http://www.oldsmobile1958.com/fsx/CPT51.jpg


Foto's van de soortgelijke volledige cockpit die ik wil maken.

http://3.bp.blogspot.com/-t2B3fYi1gjc/U ... -large.jpg

http://transportsale.com/wp-content/upl ... /94326.jpg


Zo'n soort cockpit wil ik gaan bouwen. Ik heb ook een plek gevonden op zolder waar de volledige cockpit kan staan. Maar het probleem is dat die van de buren is dus dat moet ik even vragen :mrgreen:

Ik heb ook nagedacht omdat mijn geduld echt niet langer dan 5 jaar kan duren, maar heb wel wat op mijn spaarrekening staan (755,63 euro).
Dus met dat bedrag kan ik al ver komen, ik heb ook besloten om deze dingen te gaan kopen: MIP eerst kopen (zonder de onderdelen), daarna onderdelen van de MIP en dan de forward en after overhead. Als laatst ga ik de shell van hout maken en als dat klaar is de stoelen.
Dus dan heb ik de onderdelen etc. etc.
Na dat ga ik een goede pc met schermen kopen met ProSim waarna ik alles kan aansluiten en kan vliegen.

PS: is het aansluiten van de Mip etc. moeilijk? want dat lijkt me van wel.. of valt dat best mee?


Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 16:55
door Thair.nl
Hoi Quinten,

gezien het feit dat je slechts €750,00 op je spaarrekening hebt staan, ben je helemaal verkeerd bezig met de realisatie van je vliegdroom. Het simpelst te bouwen deel (de MIP) wil je gaan kopen. Kijk maar een op deze link (http://www.aviationmegastore.com/b737-k ... art=125730 en je zal zien dat je nog even door moet sparen om alleen al dat onderdeel te kunnen kopen, laat staan de onderdelen die er in moeten gaan passen.

Om te kunnen vliegen zal je eerst een goede PC moeten hebben en ik betwijfel of je die al te pakken kan krijgen met het geld op je spaarrekening. Een flight simulator vergt namelijk behoorlijk wat rekenkracht, dus met een i3 CPU ga je het absoluut niet redden. Zelf gebruik ik momenteel een i7-3700K processor en daarmee kan ik 20-30 frames halen. 20 FPS is eigenlijk wel het minimum wat je nodig hebt, anders krijg je schokkende beelden en zit je meer naar een slideshow te kijken dan naar een soepel verlopend vliegverkeer.

Als je wilt weten hoe een processor presteert ten opzichte van andere processoren, dan kan je eens kijken op http://www.cpubenchmark.net/. Daar komt nog bij dat de daar genoemde metingen zijn gebaseerd op moderne programma's. FSX is al een erg oud beestje wat absoluut nog geen gebruik maakt van deze nieuwe technieken en daardoor dus nog minder zal presteren / een sterkere processor nodig heeft. Prepar3D wordt momenteel nog steeds ontwikkeld en die gaat langzaam maar zeker deze nieuwe technieken in het programma verwerken. Momenteel presteert Prepar3D dan ook beter dan FSX op een gelijke configuratie.

Maak maar eens een lijstje van wat je allemaal wilt hebben aan instrumenten, schakelaars en dergelijke en kijk dan eens op de site van Aviation Megastore (http://www.aviationmegastore.com/) en vooral of Flight Simulation / Cockpit Building / Boeing 737-800 NGX) en schrijf de prijzen eens achter al die onderdelen. Ik denk dat je steil achterover slaat als je deze bij elkaar optelt en ik weet ook zeker dat je daarbij meer dan de helft vergeet op te schrijven gewoon omdat je nog niet kan weten wat je allemaal achter de panelen nodig gaat hebben.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 17:21
door TheDutchPilot
Oke, ik zal alle tips uit deze topic (met de handleidingen,filmpjes en andere forums etc. erbij) even nagaan, dan gaan uitwerken. En als dat af is gaan sparen
Ik zal deze week een update plaatsen als ik een goed plan heb :dup:
En als ik vragen heb.. vraag ik het even voordat ik de fout in ga.

Groet TheDutchPilot

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 30 apr 2016, 22:27
door TheDutchPilot
Hallo, ik nog een paar vragen...

Zitten er bij de dual seat cockpit de Pedestal en Throttle er allebei bij? ik zie namelijk meerdere foto's waar het wel en niet zit...
En bij een single seat zit het er niet bij en bij sommige dual seats wel...hoe zit dat? En wat doet de pedestal eigenlijk?

Wat heb je nodig om een Yoke zelf te bouwen en hoeveel kost dat? En hoe sluit je dat aan?
En hetzelfde met de Throttle.
En kan je lichtjes zelf monteren in je pedestal? of kan je dat alleen kopen inclusief de pedestal.

En nu een grote... of toch niet: Hoe sluit je alles aan bij je PC en Beeldschermen? (Beeldschermen waar je naar buiten kijkt en in de MIP) Ik zag dat al toen ik op het forum aan het zoeken was... maar was me nog steeds niet duidelijk. En als je foto's hebt of filmpjes van hoe het moet, hoor ik dat graag!

Dus eigenlijk een basis van wat je moet doen als je de onderdelen hebt. Dus kan iemand me dat helemaal uitleggen wat je moet doen als je de onderdelen hebt? o.a communiceren met FS, al je draden aansluiten op PC/monitoren, hoe communiceer je je switches, instrumenten en MIP monitoren met FS etc. etc.
Want eerlijk gezegd, ik snap al die termen niet. Ik begin nu MIP etc. al te snappen :shock:

Ja ik weet het, ik ben nog net begonnen. Maar het is beter om het eerder te weten voordat het te laat is en alles naar de [nietnodigwoord] gaat :lol:

En ik ben nu trouwens hard aan het brainstormen en bij allerlei websites aan het kijken.. en toevallig bij timmermannen die misschien voor mij een MIP willen maken...

Ik zal vanaf nu ook gewoon mijn echte naam zeggen bij de groet ipv. TheDutchPilot :lol:

Groet Quinten

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 01 mei 2016, 08:52
door Thair.nl
Hoi Quinten,

een pedestal is het gedeelte dat normaal gesproken tussen de beide piloten op de grond staat. In dit pedestal zitten onder andere het throttle quadrant (TQ) en de radios's. Op het TQ vind je niet alleen de gashendels, maar ook de hendels voor de flaps en de speedbrake. Verder zijn er nog schakelaars aanwezig voor onder andere de parking brake en de beide cutoff switches (om de brandstof toevoer naar de motoren te kunnen onderbreken).

De radio's zijn onder te verdelen in NAV (Navigatie) en COM (Commnicatie). De NAV radio's heb je nodig om naar (en van) bakens te kunnen vliegen en dus ook om de auto pilot te kunnen gebruiken. De COM radio's zijn er om met ATC te kunnen communiceren. Verder is er nog een ADF radio aanwezig (oud NAV systeem dat nog veel gebruikt wordt) en een XPNDR (transponder) waarmee andere toestellen je kunnen zien en de TCAS zijn werk kan doen. Verder zijn er nog een behoorlijk aantal andere onderdelen aanwezig zoals het fire panel.

Op de overhead worden zaken geregeld zoals de verlichting, het starten van de motoren de brandstof en hydaulische pompen, airconditioning, verwarming, IRS systeem en niet te vergeten het hele elektrische systeem. Al dergelijke onderdelen heb je dus ook in een single seater nodig. Om een indruk te geven van het overhead paneel, dit is 65cm breed en 100cm hoog, bevat 105 schakelaars en 105 annunciators een paar toetsenbiorden en een stuk of 10 meters. Een kant en klaar overhead panel kost al gauw €3.500,00 en een pedestal heeft ongeveer dezelfde prijs. Alleen deze twee onderdelen kosten dus al 10x het bedrag dat je op je spaarrekening hebt staan.

Om alle schakelaars, meters en annunciators aan te kunnen sluiten heb je interfaces nodig. Ook hier zijn er weer verschillende mogelijkheden. Om er een paar te noemen: Leo Bodnar, Open Cockpits en Pokeys (in alfabetische volgorde). Op dergelijke interfaces sluit je de schakelaars en annunciators aan en de interfaces zelf via USB op je computer(s). Daarna moet je in het programma waarmee je vliegt (FSX / Prepar3D en dergelijke) deze signalen zien te verwerken. Meestal gaat dit niet direct en daar komt dan een programma zoals ProSim om de hoek kijken. Niet om je af te schrikken, maar ProSim bijvoorbeeld kost momenteel €600,00 exclusief BTW, dus alleen al hieraan gaat bijna je hele spaarrekening op.

Je kan heel erg veel zelf maken, afhankelijjk van hoe handig je bent en wat voor gereedschap je hebt. Een MIP bijvoorbeeld kan worden gemaakt van MDF en bestaat in feite uit een frame met daarop een frontplaat met gaten (voor de diverse instrumenten). Hiervan zijn genoeg voorbeelden beschikbaar zowel op deze site als eldeers op internet. Leds kan je zelf plaatsen, maar wil je het een beetje echt laten lijken dan zal je daar toch houders voor moeten maken / kopen en plaatjes met teksten kunnen maken die je voor de leds zet.

Ik weet niet over wat voor werkplaats je beschikt en welke gereedschappen daar al in aanwezig zijn, maar de volgende gereedschappen zijn eigenlijk wel noodzakelijk: cirkelzaag, decoupeerzaag, boormachine, schuurmachine, soldeerbout / -station en natuurlijk een goede collectie schroevendraaiers, tangen en dergelijke. Wat verder ook handig is: figuurzaag, snijplotter, multimeter, workmate en deregelijke. Als je deze spullen niet hebt of er niet mee om kan / mag gaan, zou ik niet aan zelfbouw beginnen. Een timmerman werkt over het algemeen ook niet voor niets.

Veel van deze zaken zijn niet nodig als je met een SEP begint (kan je later altijd nog uitbreiden naar een groter toestel). Het houtwerk kan je bij de bouwmarkt op maat laten zagen (op de gaten voor de monitors na). Zodra een dergelijke box in elkaar zit kan je deze gaan schiren en verven. Daarna kan je de monitor(s) er inzetten en op je PC gaan aansluiten. Afhankelijk of je voor losse schakelaars of voor touch screens gaat kan je vervolgens de schakelaars (op een apart paneel) monteren en in de MIP zetten en aansluiten op een interface die zich als joystick voordoet (kan je direct configureren binnen je FS).

Je zou kunnen beginnen met een goede joystick (zoals de Logitech Extreme 3D die ongeveer €50,00 kost) of direct kiezen voor een yoke / TQ / rudder combinatie, maar die is al een stuk duurder (ruim €300,00). Hoeveel monitors je op een PC kan aansluiten hangt af van de videokaart die er in die PC zit. Als je al een PC hebt zou de dus een achterop moeten kijken of er een aparte videokaart in zit of niet en hoeveel (en welke) aansluitingen op de extra videokaart (of als deze er niet is, op het moederbord) aanwezig zijn.

Kijk ook gelijk eens wat voor processor er in zit en hoe die presteert (zie de links in een vorige post), dan weet je gelijk of je PC geschikt is voor een FS. Wil je een beetje leuk kunnen vliegen dan heb je een processor nodig die minimaal een PI van 6.000 punten haalt. Volgens mij weer even voldoend stof om over na te denken.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 01 mei 2016, 10:17
door FlipS
Hallo Quinten,
Even een bescheiden aanvulling op de zeer waardevolle informatie van Theo. Je zou eens bij Aviosim in het Aviodrome kunnen kijken. Aviosim verkoopt ook onderdelen maar wat belangrijker is: je kunt daar een vlucht maken in hun simulator. Dat kan natuurlijk ook in een professionele simulator op Schiphol-oost maar in het Aviodrome kost het je alleen de toegang tot het museum en de vrijwilligers kunnen ook veel van je vragen beantwoorden. Je kunt dan op je gemak zien hoe groot zo'n cockpit is en wat er allemaal nodig is.
En, als je door financiële beperkingen nu nog niet toekomt aan het zelf bouwen van een home cockpit, is het misschien wel iets voor je om vrijwilliger te worden van Aviosim?

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 01 mei 2016, 20:26
door TheDutchPilot
Bedankt voor de tips allebei. Kan ik zeker gebruiken

Weet iemand van jullie waar je een MIP voor je kan laten maken van hout? en voor welke prijs? Ik heb overal gezocht maar kon niks vinden daarover.
En ben niet zo handig in arbeid met hout. :oops:
Verder ben ik van plan om de frames van de MIP, Pedestal, Overhead etc. te gaan maken van hout of sterker spul. Puur om goedkoper uit te komen dan voor 1.000 euro het in de winkel te gaan kopen. Dan ga ik instrumenten waarschijnlijk tweedehands kopen en switches/schakelaars los kopen.
Dus in de zin van, frame kopen en knoppen er zelf in monteren. Komt net iets goedkoper uit dan kant en klaar te kopen.
Maar ben bang dat ik de TQ wel in klaar in de winkel ga kopen.. ziet er erg ingewikkeld uit... Maar tips daarvoor hoor ik graag.

Dan nog 2 vragen..:
1:
Ik ga een cockpit bouwen met Opencockpit onderdelen. Op AviationMegastore.com zijn er Opencockpits onderdelen te koop, met een hele hoge BTW.
Maar op de site van Opencockpit zelf staat er geen BTW bij de advertenties. Dus mijn vraag is: ben ik goedkoper uit bij de site van Opencockpits? Of is dat hetzelfde als de Opencockpits spul bij AviationMegastore?

2: Kan je verschillende hardware en software mengen?
Dus dat je bijvoorbeeld een Throttle van Opencockpits hebt en een yoke van Engravity dat dat samen prima gaat en dat je alle software zoals ProSim737 of FSX het allemaal ondersteunt? (lijkt me niet maar vraag het toch even) En dat je als voorbeeld een yoke hebt (waar dan niet bij staat dat het bijvoorbeeld ProSim737 niet ondersteund) dan toch met dat kan werken of iets moet doen zodat het dat wel ondersteunt.. of heb je dan gewoon pech.
En hoe gaat dat dan met zelfgemaakte hardware? ondersteunt dat al het software of moet je er iets bij maken zodat het maar 1 of 2 softwares ondersteunt?


Dat is dus mijn plan van het hardware gedeelte. Zit er iets tussen wat niet klopt hoor ik dat graag! Alle hulp kan ik gebruiken (wat ik nu ook al veel heb :dup: )

Groet Quinten

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 09:46
door Thair.nl
Hoi Quinten,

ik heb geen idee waar je een MIP van hout kan laten maken. De besparing bij zelfbouw ligt voornamelijk in het feit dat je geen arbeidsloon hoeft te betalen. Als je het maken van een MIP uit gaat besteden aan een timmerman, dan zal deze ook niet voor niets gaan werken en betwijfel ik of je goedkoper uit zal zijn dan een kant en klaar gekochte MIP.

Tweedehands proberen spullen op de kop te tikken doe ik zelf ook vaak, scheelt erg veel geld. Vergis je echter niet in de prijs van de losse spullen die je wilt gaan kopen (en die je ook in een kant en klaar MIP frame nodig zal hebben). Ga voor een losse schakelaar maar uit van €3,00 per stuk. Je hebt er ruim 100 nodig. Draaischakelaars kosten ongeveer €8,00 per stuk en daar heb je er een stuk of 30 van nodig. Annunciators kosten bij zelfbouw ongeveer €1,50 per stuk en daarvan heb je er zeker 150 nodig. Daar komt dan bij dat je de teksten op die annunciators zelf moet kunnen maken anders ben je €2,50 extra kwijt per annunciator.

Een TQ is inderdaad een redelijk ingewikkeld apparaat met het bijbehorende kostenplaatje dat op kan lopen tot €3.500,00. Zelf vlieg ik gewoon nog met het Saitek TQ aangevuld met een paar schakelaars en leds, ziet er niet uit zoals het origineel, maar werkt wel. Ik ben wel bezig met het zelfbouwen van een TQ, maar dat heeft totaal geen prioriteit omdat ik een goed werkbare situatie heb.

Open Cockpits voor de interfaces is geen verkeerde keus (gebruik ik zelf ook). De BTW die LHS rekent is een normale BTW. Ik denk dat je vergist in de manier waarop de vermelde prijzen gelezen moeten worden. De vermelde prijs is exclusief BTW en daaronder staat de prijs inclusief BTW (dus niet de BTW zelf). Als je bij LHS koopt betaal je inderdaad meer dan bij OC zelf, maar vergeet niet dat je bij OC ook rekening moet houden met het betalen van BTW en dat er ook nog vrachtkosten bij komen. Als je veel tegelijk besteld ben je bij OC zelf goedkoper uit anders niet. Zelf koop ik alles van OC bij LHS. Kost wel iets meer, maar ik kan de aanschaf beter spreiden en als er iets aan de hand is krijg ik bij LHS erg goede ondersteuning. Bij OC zelf zit je dan weer tegen hoge vrachtkosten aan te hikken.

Hardware kan je gewoon met elkaar mengen, dit levert zelden problemen op. Naast OC interfaces gebruik ik zelf ook PoKeys. Alles werkt uiteindelijk via USB en een programma als ProSim kan uitstekend omgaan met de diverse interfaces. Yokes doen zich binnen Windows voor als een joystick en dus maakt het niet uit welke yoke je gaat gebruiken, dit staat volledig los van de ondersteuning door ProSim. Zelgemaakte hardware sluit je uiteindelijk toch ook weer aan op een interface waardoor de signalen weer door bijvoorbeeld ProSim kunnen worden verwerkt.

Bij software heb je minimaal een flight simulator nodig. Als je daarna een cockpit wilt gaan bouwen heb je een programma nodig die in interface vormt tussen alle schakelaars (met hun interfaces) en je flight simulator. ProSim is zo'n programma. Bij de software hoef je er alleen maar op te letten of deze geschikt is voor de flight simulator die je gebruikt.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 10:01
door Aviationpilot
Thair.nl schreef:ik heb geen idee waar je een MIP van hout kan laten maken. De besparing bij zelfbouw ligt voornamelijk in het feit dat je geen arbeidsloon hoeft te betalen. Als je het maken van een MIP uit gaat besteden aan een timmerman, dan zal deze ook niet voor niets gaan werken en betwijfel ik of je goedkoper uit zal zijn dan een kant en klaar gekochte MIP
.
Vaak een lokaaltje of kennis (bij mij en Dennis het geval).
Ik moest rond de 100 euro betalen geloof ik voor de complete MIP & lower MIP.
Dure timmerman wil ie in de buurt komen van het bedrag van kant- en klaar panelen.
Met hout (zelfbouw of laten bouwen) ben je altijd goedkoper uit als je vooraf genoeg research doet.
Enige is dan de kwaliteitsverhouding (hout of aluminium, etc.).

Voor de rest wederom nuttige teksten waar Theo waar ik me volledig bij aansluit :dup:

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 10:48
door TheDutchPilot
Hoi, bedankt voor de tips. Nu kan ik mijn lijstje afmaken.

Ik zag gister ook op de website van LHS een pedestal met onderdelen voor rond de €500,- en je hoeft het alleen in elkaar te zetten. Een goede deal zou ik zeggen.
Ik wil dan ook diep gaan duiken in kennissen van mijn familie of die goed zijn met hout, anders doe ik toch een poging om het zelf te bouwen.
Verder wil ik los frames en knoppen gaan kopen om het daarna in elkaar te zetten.( komt net iets goedkoper uit dan kant en klaar). Ik wil dus de frames van de MIP, Pedestal en de overheads laten maken/zelf maken en in het ergste geval het gaan kopen. Om dan de knoppen etc. Apart te gaan kopen.

Groet Quinten

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 11:35
door Thair.nl
Hoi Quinten,

ik heb ook even op de site van LHS gekeken en daar een pedestal van OC gezien van ongeveer €550,00, ik neem aan dat je die bedoelt. Dit is echter alleen de pedestal zelf zonder dat daar ook maar iets van apparatuur in zit. In feite hetzelfde verhaal als met de MIP. Ook hier geldt weer dat zelfbouw loont. Ik zou echter niet met de pedestal beginnen. Met een MIP zonder pedestal kan je vliegen met een pedestal zonder MIP niet. Hetzelfde geldt voor de overhead, zonder overhead kan je vliegen als je een MIP hebt anders niet.

Ik zou zelf als volgorde aanhouden MIP, OVH en dan pas de pedestal. Mijn OVH heeft alleen de meest noodzakelijk schakelaars en annunciators, een pedestal heb ik eigenlijk nog niet. In plaats hiervan heb ik wel de ombouw van een pedestal staan met daarin een monitor ingebouwd. Op deze monitor wordt niet alleen het pedestal weergegeven maar ook het OVH. Hierdoor kan ik die onderdelen die op mijn OVH ontbreken zien en bedienen (met de muis). Ook kan ik met die muis op de pedestal afbeelding mijn radio's en dergelijke bedienen. Pas in een (veel) later stadium zal ik de daadwerkelijke apparatuur in de pedestal gaan inbouwen.

Een dergelijk traject zou je dus zelf ook kunnen volgen. Je zou hierbij dus zelfs voor touch screen monitors kunnen kiezen waardoor je de losse apparatuur niet hoeft aan te schaffen. Scheelt kapitalen en je kan toch alles bedienen op de plek waar het zich in een echte cockpit ook bevindt. Deze manier van werken ga ik zelf vermoedelijk ook in de MIP van mijn SEP toepassen zodra ik klaar ben met het tekenen en programmeren van mijn instrumentarium.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 13:27
door TheDutchPilot
Ik bedoelde deze: http://www.aviationmegastore.com/b737-p ... art=114327
Als je naar beneden gaat staat er een stuk: "Can be mounted in 5 minutes with fast assembly components (included), to minimize the shipment costs."
Dus dat de onderdelen erbij zitten en je het alleen in elkaar moet zetten.
Verder bedankt voor de tips van de MIP etc. ik ga daarmee ook als eerst beginnen om later uit te breiden naar de ovh en de pedestal.
Dan kwam ik nog deze website tegen: http://flightsimulatorparts.com waren veel onderdelen te koop voor een goed prijsje dacht ik zo.
Heb je toevallig ook foto's van jou project? Die zou ik graag willen als inspiratie.. Ik had al op je website gekeken maar kon alleen info over de "kleinere" vliegtuigen vinden.

Groet Quinten

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 17:46
door Thair.nl
Hoi Quinten,

dan hebben we het over hetzelfde apparaat. Dit is alleen de pedestal ZONDER enig instrument of paneel. Het enige dat er bij zit zijn alle onderdelen om de kale pedestal in elkaar te zetten. Je hebt dus alleen maar een (lege) bak met wat stickers er bij.

Het overhead paneel dat in je tweede link staat vermeld is alleen het FWD OVH en dan nog alleen de panelen (op zich wel een goede prijs). Voor een leeg AFT OVH komt er nog eens nagenoeg hetzelfde bedrag bij. Daarna moet je nog alle schakelaars, annunciators, meters en dergelijke er zelf in gaan zetten en op interfaces aansluiten. Als ik mij goed herinner staat het Britse pond momenteel op iets van €1,40. De beide (kale) OVH panelen bij elkaar komen dus op ongeveer €620,00.

Ik heb de laatste tijd inderdaad geen totaal foto's van mijn cockpit op mijn site geplaatst, alleen van de onderdelen die er voor gemaakt worden en er in de meeste gevallen al ingezet zijn. De meest recente totaal foto (min of meer) is hier te vinden http://thair.nl/?p=3667. Op die foto zitten de deuren er nog niet in en kan je dus ook de extra aangebrachte monitors op die deuren niet zien. Van het OVH paneel zie je alleen het onderste gedeelte, maar er zijn (latere) artikelen waarop het OVH paneel wel zichtbaar is.

De "kleinere" vliegtuigen is een ander project waar ik momenteel mee bezig ben (het SEP gedeelte) wat nog in een planningsfase zit, maar waarvoor ik al wel zelf de instrumenten hebt getekend en aan het programmeren ben. Als die allemaal werken zoals ik wil, dan ga ik pas die MIP bouwen, vermoedelijk voorzien van touch screens zodat ik met die setup VFR kan vliegen.

Groetjes,

Theo.

Re: Home Cockpit

Geplaatst: 02 mei 2016, 19:49
door TheDutchPilot
Ik heb erover nagedacht, en ik wil de frames van de MIP, Pedestal en de FOR en AFT Overhead zelf gaan bouwen van hout of andere materiaal. (Wat raad jij aan?) Ik kwam ook ergens verf tegen met een "Boeing kleur" dus die kan ik goed gebruiken als ik het van hout ga maken.
Verder surf ik heel het internet over om een TQ zelf te bouwen of het voor een laag prijsje te gaan kopen.
Dan ben ik van plan om ook de Yokes zelf te gaan maken, waarschijnlijk ook de stoelen.

PS: Je cockpit ziet er mooi uit. Ik zag dat één van de CDU's en volgensmij ook de Pedestal digitaal waren. Zag er ook vooral realistisch uit!
En volgensmij ook je flightplan daarnaast op een monitor. Zit die flightplan ook bij de ProSim of heb je daar iets aparts voor. En hoe heb je de pedestal etc. digitaal (met waarschijnlijk touchscreen) gedaan? Je komt daar als het goed ook goedkoper mee uit. Ik dacht zo met een iPad, maar weet het niet zeker.

Groet Quinten