Welke pc en specs voor FSX

Stel hier je vragen over de aanschaf van een nieuwe PC

Moderator: Moderator-groep

Welke pc en specs voor FSX

Berichtdoor TheDutchPilot op 01 apr 2017, 13:45

Hallo, ik doe momenteel alles met een macbook pro. Maar dit is niet genoeg om FSX of X-Plane te laten draaien. En ik ben binnenkort jarig dus mijn idee was een nieuwe computer. Ik wil de Steam edition van FSX kopen alleen ik weet niet wat voor computer met welke specs ik hiervoor nodig heb. Ik ben al een half uurtje aan het kijken maar vind er niks op.

Gr. Quinten
TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Re: Welke pc en specs voor FSX

Berichtdoor FlipS op 01 apr 2017, 17:12

Wat voor pc je aanschaft, hangt vooral van je budget af. Voor FSX moet je denken aan pc's met zware processor (i5 of i7, klokfrequentie hoger dan 3 gHz), 8 GB RAM en redelijke videokaart met minimaal 1 GB VideoRAM; prijs liefst € 800,- of duurder. Voor X-Plane heb je voor zover ik weet een duurdere pc nodig met een zeer zware processor (i7, klokfrequentie hoger dan 3 gHz), tientallen GB's RAM en zeer zware videokaart met minimaal 2 GB VRAM.
Vergelijking van processors kun je vinden op PassMark; voor FSX is de Single Thread Peformance belangrijker. Kies voor FSX een cpu met (single thread) performance index van 2000 of hoger. Eis van X-Plane ken ik niet.
Vergelijking van videokaarten hier. Kies voor FSX een videokaart met p.i. van minimaal 3000.
Voor goede suggesties over de samenstelling kun je je onder meer informeren via de Best Buy Guide van Tweakers.
Zodra je een idee hebt hoeveel geld je aan een pc kunt besteden en je al enkele pc's op het oog hebt, kun je hier altijd verder vragen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor f14driver op 01 apr 2017, 17:50

Zoals Flip al zegt zijn er een paar zaken belangrijk voor een flight sim computer:

- Een goede processor , Intel I5, I7 of een AMD processor
op deze pagina kun je een goed overzicht krijgen van de verschillende mogelijkheden:
https://nl.hardware.info/reviews/6087/4 ... -conclusie

Mijn advies zou een I5 of een I7 zijn.

2e belangrijke punt is geheugen(RAM) op je moederbord. Als je het kan kies dan voor DDR4 geheugen met een minimale klokfrequentie van 2133 MHZ.
Minimaal 8, liever nog 16 GB geheugen.
Kijk of je 4 geheugen banken kunt plaatsen zodat je in de toekomst ook kan uitbreiden.
De stelregel is dat 2x8 GB beter is dan 4x4 GB dus kies of voor 2x 4 of voor 2x8

3e punt is je video kaart.
Kies voor een losse video kaart en niet voor een kaart die al in het moederbord zit.
De geïntegreerde grafische processor halen het geheugen weg van het operating systeem en de applicatie ( FSX in dit geval) waardoor er minder beschikbaar is voor de rendering ( opbouwen) van de wereld buiten je vliegtuig.
Als er weing geheugen beschikbaar is kan het spel gaan stotteren omdat er elke keer een stukje informatie van de schijf opgehaald moet worden.

4e is je harde schijf ( of SSD)
Een opslag schijf kun je tegenwoordig kopen als Hard Disk of als een Solid State Disk.
Het verschil is grofweg dat een harde schijf draaiende onderdelen heeft en een SSD alles opslaat in flash geheugen chips.
Bij het lezen van harddisk moet er bij een traditionele harddisk eerst de schijf op toeren gebracht worden ( normaal 7200 toeren per minuut) en daarna kan de data gelezen worden. Dit gaat wel snel maar brengt wel een vertraging met zich mee.
Een SSD schijf heeft alleen maar chips en geen draaiende onderdelen dus de lees en schrijf snelheid van een SSD is vele malen groter dan van een hard disk.
Uiteraard is een SSD wel duurder maar je merkt het snelheidsverschil zowel bij het opstarten van de PC als ook bij het spelen van games.
Statische data ( zoals scenery's bijvoorbeeld) kun je wel op een gewone hard disk plaatsen omdat die maar eenmailg ingelezen worden bij het spelen van het spel.

Onderstaand mijn specificaties :
Intel Core I7-6700K processor
Lenovo Skylake moederbord (Max 64GB geheugen)
32 GB RAM ( 2x16)
Geforce GTX980 video kaart met 4 GB geheugen
Samsung EVO 850 SSD 1 TB ( Flight simulator (FS9 en FSX)
Samsung EVO 750 SSD 500 MB (overige games)
2x 3 TB SATA hard disk voor overige opslag.

Hangt uiteraard wel een prijskaartje aan een dergelijk systeem maar dan kun je ook een paar jaar voor uit :wink:
Kind regards,
Tom vd Horst
World-of-AI
f14driver
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor PW053 op 01 apr 2017, 17:54

Tipje vanuit mijn ervaring:
Sinds vorig jaar deze tijd gebruik ik een GTX 960 4GB, gekocht voor rond 220€
Die kaart lijkt me ruim voldoende voor FSX en FS 2004. (FSX was niet meer aan de praat te krijgen, plus de oude videokaart GTX 580 1G vertoonde problemen)

De reden daarvoor is dat FSX performance hoofdzakelijk afhankelijk is van je processorkracht.
Dus: beter een snellere processor dan een peperdure videokaart.
Met de release van FSX steam versie zijn er tegelijk de bekende bugs uit gehaald, waardoor het spel soepeler loopt.

Mvg, Frank.

Edit: Tom was me voor.....
Kan er nog aan toevoegen dat FSX op SSD niet soepeler zal lopen, je pc zal wel sneller opstarten.
Voor HD kun je nog kijken naar een "velociraptor" schijf, die draaien 10.000 toeren.
PW053
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor TheDutchPilot op 06 mei 2017, 12:21

Hai,

Zijn deze specs wat?

GTX 1060 6gb MSI Armor White
Intel i5 4460 Gaming CPU
8gb RAM
500W power supply
MSI military classic 4 USB 3.0
Sharkoon VG4-w Red Led Light
Kingston 120gb SSD
Samsung 1tb HDD
TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor TheDutchPilot op 08 mei 2017, 15:40

Hallo,
Ik heb de volgende pc setup die ik voor 1500,- via marktplaats kan ophalen:

Computer setup

Blue snowball
Razer ornato chroma
Razer deathadder chrome
Razer kraken
Razer muismat
Logitech C920 - HD Pro Webcam
Ben-q zowie rl2755
Ben-q zowie rl2455
Ben-q zowie rl2455
samsung 5.1ch blu-ray home theater system ht-e5500
Luxe design racing - bureaustoel - blauw/zwart
SanDisk Ssd: 480gb 600mbs (ingebouwd)

PC specs:

Behuizing: sharkoon VG5-W - Blauw
Processor: intel core i7- BX80662I76700K 6700K 4.0Ghz
Koeling: fluisterstil cooler master Hyper 412S
Moederbord:Gigabyte B150M-D3H
Geheugen: crucial ballistix 16gb DDR4-2400
Grafische kaart: Asus GTX 960 2GB
Cardreader: 5 in 1 card reader
Netwerkkaart: 600Mbps TP-link wifi Usb stick
Beturingssysteem: windows 10
Hdd: 1tb
2 jaar standaard garantie tot 18-05-2018
TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor FlipS op 08 mei 2017, 15:47

Deze laatste lijkt me een uitstekende pc voor FSX! De pc in je vorige bericht heeft een krachtiger videokaart maar FSX moet het in de eerste plaats van de processor hebben. De pc in je laatste bericht lijkt me daardoor beter.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor TheDutchPilot op 08 mei 2017, 16:03

Dan wordt het deze, ik kan het zelfs voor 1450 euro (nieuw prijs was 3050,-) dit weekend ophalen in Utrecht.
Dus binnenkort ben ik zeer waarschijnlijk op het FSX forum te vinden :mrgreen:
TheDutchPilot
Student Pilot
Student Pilot

Keer terug naar Nieuwe PC