Nieuwe flight sim pc

Stel hier je vragen over de aanschaf van een nieuwe PC

Moderator: Moderator-groep

Nieuwe flight sim pc

Berichtdoor mgf1 op 22 jul 2017, 19:13

Goedendag,

Na jaren afwezigheid wil ik weer opnieuw beginnen met simmen! Ik heb jarenlang gevlogen van FS2000 tot FS2004. Helaas trok mijn E8400 processor geen FSX maar "helaas" is deze nu aan zijn einde gekomen :)

Ik zoek een pc waarbij ik FSX op normaal tot hoge settings kan draaien. Totale budget ligt op ongeveer 900 euro.

Ik dacht zowieso aan een GTX1050 Ti 4GB als GPU.
Als processor heb ik mijn twijfels. Ik las dat FSX voornamelijk single core gebruikt dus ga ik kijken naar de ghz.

I5 / I7, ik zie door de bomen het bos niet meer. Investeren in een I7 7700 of liever een I7 7600k die standaard op 4 GHZ draait?

Of is dit overkill voor FSX en kan ik ook met een 7e generatie I5 uit de voeten?

Wie o wie kan mij van advies voorzien..

Ik wil overigens met payware kisten vliegen en eventueel scenery.

Groet, Maurice
mgf1
Observer
Observer

Re: Nieuwe flight sim pc

Berichtdoor FlipS op 22 jul 2017, 22:18

Welkom op dit forum, Maurice!

Als je weer wilt 'instappen' zou ik je vooraf een suggestie willen doen: kies één van de 64-bits flight simulators. FSX is een 32-bits toepassing die ondermeer beperkt wordt door de Virtual Address Space die maximaal circa 3,5 GB RAM kan toewijzen (ongeacht de hoeveelheid RAM die je in je pc hebt geïnstalleerd). Met de almaar mooier en dus groter wordende add-ons loopt die 3,5 GB steeds sneller vol, en dan resulterend in een Out of Memory error.

Microsoft is al lang geleden gestopt met FSX. MS heeft de rechten tweemaal verkocht: aan Lockheed-Martin (die de flight simulator nu onder de naam Prepar3D uitbrengt) en aan Dovetail Games (die de flight simulator uitbrengt onder de naam Microsoft Flight Simulator X Steam Edition).
Van Prepar3D is kort geleden een 64-bits versie gepubliceerd (Prepar3D versie 4). Dovetail Games heeft een nog niet afgewerkte nieuwe 64-bits flight simulator uitgebracht onder de naam Flight Sim World Early Access. Ik weet niet wanneer de full release komt.

X-Plane is allang 64-bits. Sinds kort heeft Aerofly FS ook een nog niet afgewerkte 64-bits versie in Early Access uitgebracht die erg goed ontvangen is.

Welke van deze vier is nu de beste? Dat kan nog niet definitief gezegd worden omdat Flight Sim World en Aerofly FS2 nog geen full releases zijn.
X-Plane en Prepar3D v4 zijn beide ontzettend mooi. De vliegtuigen in X-Plane hebben goede flight dynamics. In P3D zijn de flight dynamics van verschillende kwaliteit, variërend van beroerd tot uitmuntend. Voor zover ik weet heeft X-Plane (nog) geen AI verkeer. P3D heeft dat wel.
Verder heb ik het gevoel dat alle flight simulators in kwaliteit, mogelijkheden en prijs naar elkaar toegroeien. Zowel met X-Plane als met P3D v4 doe je zeker een goede keuze.
Er gaat het gerucht dat Dovetail Games niet wil samenwerken met 'third parties' wat in de praktijk zou betekenen dat er weinig add-ons voor komen en je ook geen mogelijkheid hebt om zelf add-ons te bouwen (zodat er ook geen freeware zou komen). Of het waar is, moeten we nog afwachten.

Voor FSX zijn ontzettend veel add-ons. De meeste zijn ook geschikt voor FSX SE en P3D v3. Het blijkt dat veel FSX add-ons ook bruikbaar zijn in P3D v4 maar dat vereist soms wat zelfwerkzaamheid. De verwachting is dat alle bouwers van add-ons voor FSX zich op het ombouwen c.q. nieuw bouwen van add-ons voor P3D v4 zullen storten.
Op dit moment zijn er veel meer add-ons voor FSX dan voor X-Plane maar meer voor X-Plane dan voor P3D v4. Waarschijnlijk zal P3D v4 snel inlopen. Van de mooiste en beste payware add-ons voor FSX zijn er al diverse geschikt gemaakt voor P3D v4.

Aerofly FS2 haalt op een 'gewone' game-pc duizelingwekkende fps, maar met een flight simulator die niet compleet is, is dat geen kunst. Eerst dus maar eens de full release afwachten. Ik vermoed dat alle 64-bits flight simulators uiteindelijk ongeveer dezelfde performance zullen halen.
Alle nieuwe flight simulators maken veel beter gebruik van de videokaart waardoor je met dezelfde pc een betere performance hebt. Doordat de nieuwste flight simulators mooier zijn en daardoor ook zwaarder, zal de betere performance vooral vertaald worden in een mooier en stabieler beeld; niet in aantal fps.
Je hebt eerder met Microsoft Flight Simulator gevlogen. Dan zal de menustructuur van P3D je bekend voorkomen. Er zijn verschillen, maar daarin zul je de weg gemakkelijk vinden.

Zou je toch FSX willen installeren: dat het vooral single core gebruikt is niet geheel waar. FSX (ook de oude boxed version) maakt gebruik van alle cores, maar één van die cores wordt zwaarder belast dan de andere. Om die reden kijk ik voor de performance van een cpu naar de single core resultaten, bijvoorbeeld op PassMark.
Als je naar de single thread performance kijkt, maakt i5 of i7 niet uit.

Op dit moment heb ik Prepar3D v4 nog niet aangeschaft, maar van wat ik erover gelezen heb, zal de pc die je in gedachten hebt, ook geschikt zijn voor de 64-bits flight simulators.

Ik hoop dat je iets aan dit relaas hebt. Als je nog vragen hebt, stel ze gerust!
Succes met de overwegingen!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor mgf1 op 22 jul 2017, 23:49

Dank je wel voor je zeer uitgebreide reactie! Ik zat in mijn mail te graven en zag dat ik ooit xplane heb aangeschaft. Xplane 10 om precies te zijn. Ik zal dan toch met pijn in mijn hart afscheid nemen van de mirosoft FS serie.

Gezien de toekomst, kom ik nog weg met een I5 of kun je eigenlijk al niet meer zonder een I7?
Door een I7 te kiezen gaat het budget wel gelijk een stap omhoog en ik weet niet zo goed of dat het prijsverschil wel waard is.
mgf1
Observer
Observer

Berichtdoor Thair.nl op 23 jul 2017, 09:05

Ik heb zowel Prepar3D v3 en v4 en X-Plane 10 en 11. Wat mij betreft heeft X-Plane 11 aanmerkelijk mooiere scenery dan de andere drie zelfs met de ORBX toevoegingen voor Prepar3D. Voor mijn B738 cockpit gebruik ik nog steeds Prepar3D v3 omdat ProSim (helaas nog) geen X-Plane ondersteunt, maar voor mijn Baron B58 cockpit ben ik inmiddels tot volle tevredenheid overgestapt naar X-Plane 11.

Als je budget het toelaat zou ik altijd voor een i7 variant gaan, deze is grofweg de helft sneller dan een i5 uitvoering. Zoals FlipS al opmerkte maken de moderne 64 bits applicaties gebruik van alle cores (en van de GPU). Een i7-6700K haalt een PI (Performance Index) van 11.110 en een i5-6500 komt "maar" tot 7.216. Ik heb nu in de B58 cockpit zelf nog een i5-3550 (PI 6.873) maar kom daarmee niet verder dan ongeveer 10 FPS. Dit is voor mij reden genoeg om een nieuwe PC te gaan bouwen op basis van de i7-6700K (gaat binnenkort gebeuren, dus nog geen gegevens van bekend).

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Thair.nl
Instructor
Instructor

Berichtdoor mgf1 op 25 jul 2017, 16:57

Dank je wel! Inmiddels ben ik er al uit dat het geen AMD Ryzen gaat worden. Toch te veel onzekerheden. Super snelle processoren, maar niet perfect voor games.

Qua processor neig ik naar een I7 7700 (niet de K variant!) en de i7 6700k

De i7 7700 draait op 3.6 ghz en de i7 6700k op 4 ghz.

Qua videokaart een gtx1050 op 4g of 1060 op 3 gb.

Welke combi is beter?

Zal FSX en prepar3d hier lekker mee draaien of is dit nog te weinig?

Bedankt
mgf1
Observer
Observer

Berichtdoor Thair.nl op 25 jul 2017, 17:18

Waarom zou je niet voor de K variant gaan. Deze draait standaard al op 4.20 GHZ (tegenover 3.60 GHz voor de gewone variant). De performance index is 12.165 tegenover 10.801 oftewel ruim 12,5% sneller. De K variant is geschikt voor overclocken, maar dat hoef je niet te doen (doe ik ook nooit). Een i7-6700K haalt een PI van 11.109 waardoor een i7-7700K bijna 10% sneller is. Qua prijs maakt het niet zoveel uit (i7-6700K €359, i7-7700 €335 en i7-7700K €369). Voor €10,00 meer heb je dus een processor die bijna 10% sneller is.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Thair.nl
Instructor
Instructor

Berichtdoor mgf1 op 25 jul 2017, 19:51

De 7700K staat (of stond?) garant voor temperatuur issues. Ik heb hier niet al teveel verstand van dus ik weet niet ik die problemen op de hals wil halen. Heb een leuk setje gezien met een i7700k en 16gb en mobo voor onder de 700 euro. Op zich kast voeding en harde schijf heb ik al.
mgf1
Observer
Observer

Berichtdoor mgf1 op 28 jul 2017, 09:17

Ondanks bovenstaand advies merk ik dat ik toch water bij de wijn moet doen gezien mijn budget.

Na veel wikken en wegen, lezen, vergelijken van benchmarks, etc heb ik mijn budget naar boven gestelden wel naar 1200 euro.

Mijn voornaamste keuzes zijn:

I5 7600K + gtx1060 6 GB
I7 7700K + gtx 1050 ti

De 1050 ti heeft wel aanzienlijk minder performance. Bijna 3000 punten verschil op de gpu lijst.

Waar ben ik beter mee af? Beiden systemen worden uitgerust met 16 gb ddr 4 geheugen.
mgf1
Observer
Observer

Keer terug naar Nieuwe PC