Nieuwe FS X Desktop

Stel hier je vragen over de aanschaf van een nieuwe PC

Moderator: Moderator-groep

Nieuwe FS X Desktop

Berichtdoor crazymen op 29 aug 2018, 19:15

Hi allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum na een lange afwezigheid m.b.t. Flightsim. Ik heb jarenlang als puber fanatiek Flightsim gespeeld (FS2004). Dit is een jaar of 10-15 geleden en dus op een verouderde desktop (1.6 GhZ, 256 mb videokaart en 1 GB geheugen).

Ik zit nu te denken om een nieuwe desktop te kopen en vroeg me af of ik met de volgende specs FS X degelijk kan draaien (+25 FPS met AI Traffic, ActiveSky, FSPassengers, eventuele payware scenery Amsterdam):
- Intel i-Core i3 of i5 processor met minimaal 3.6 Ghz
- Minimaal 8 GB RAM Memory
- Videokaart minimaal 2 GB NVidia GTX

Verder vroeg ik me af wat de beste free/pay ware add-ons zijn voor FS X? Vroeger altijd World of AI, FS Passengers, Ground Environment, Cloud 9 Scenery, IFDG, Project Opensky gebruikt.

Alvast hartelijk dank!!!

Roeland
crazymen
Observer
Observer

Re: Nieuwe FS X Desktop

Berichtdoor arno op 01 sep 2018, 13:00

Iemand die Roeland verder kan helpen?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor FlipS op 05 sep 2018, 11:22

Welkom op dit forum, Roeland!

Om FSX met een voldoende hoge frame rate te draaien, heb je een vrij goede pc nodig. FSX leunt erg zwaar op de processor; een te groot deel van de graphics worden ook door de cpu berekend. De processor moet daarom vier cores hebben (meer mag maar heeft weinig voordeel) en dan vallen de i3 cpu's af. FSX maakt geen gebruik van hyper threading dus 2 cores met HTT werkt voor FSX als 2 cores.
De 'engine' van FSX draait in één core en benut die voor 100%. Voor de graphics heb je minimaal 2 cores nodig. Heb je maar 2 cores, dan heb je te weinig capaciteit voor de graphics.

De cpu moet een single core performance index hebben van 2 of hoger. Vergelijk op PassMark.
Of je voor een i5 of i7 kiest maakt niet zoveel uit; de p.i. telt. Laat de keuze dus afhangen van de prijs.

FSX is een 32-bits toepassing. Consequentie is dat die nooit meer dan circa 3,5 GB RAM kan benutten. Neem nog wat reserve voor andere processen maar meer dan 8 GB heeft geen zin.

FSX stelt maar matige eisen aan de videokaart. Performance index van 3,5 of hoger (zie PassMark; 1 GB videoram is voldoende maar meer mag zeker.

Kies een moederbord dat dezelfde kwaliteit heeft als de cpu. Een goede cpu op een matig moederbord geeft een matig resultaat.

Er is al een redelijk aanbod aan tweedehands pc's die aan bovenstaande eisen voldoen.

Van de software die je noemt, ken ik weinig. Goede freeware: NL2000, Belgium 2012. Goede freeware vliegtuigen zijn er ook maar van de grote verkeersvliegtuigen is de kwaliteit aanzienlijk minder dan van payware. Op deze website kun je in het onderdeel 'De beste freeware add-ons' meer informatie vinden.

De mooiste payware scenery komt van ORBX: global, landen en (voornamelijk kleine) airports. De landen sceneries zijn gedetailleerder dan de global scenery. De kleine airports zijn zeer gedetailleerd.
Zeer goede payware verkeersvliegtuigen zijn van PMDG (B737, B777, B747) en van A2A simulations (militair en General Aircraft). Veel andere payware vliegtuigen zijn goed maar een niveau lager dan PMDG en A2A.

Real Weather werkt door onbekende oorzaak niet goed meer in FSX. Er zijn add-ons. Ik installeerde recent RealWX. Het doet wat het moet doen maar verder is het nogal onduidelijk; bijvoorbeeld of het freeware of payware is. Zodra ik dat weet, zet ik mijn bevindingen op dit forum.

Verder zou je je kunnen afvragen of je niet meteen overstapt naar een 64 bits flight simulator. FSX (de originele boxed version) wordt al lang niet meer ondersteund; FSX Steam Edition loopt nog (en is beter aangepast aan moderne pc's dan de boxed version) maar raakt ook verouderd. Beide zijn 32 bits.
64 bits flight simulatoren hebben de toekomst; wel heb je er een zwaardere pc voor nodig.
Er zijn twee goede 64 bits flight simulators: X-Plane en Prepar3D v4. Er zijn meerdere verschillen maar het belangrijkst is dat X-Plane vooral geschikt is voor VFR vliegen met GA terwijl Prepar3D geschikt is voor alle vormen van vliegen; wel is X-Plane voor VFR met GA aantrekkelijker dan P3D. Maar als je in P3D een GA vliegtuig van A2A installeert, zijn de verschillen tussen X-Plane en P3D niet groot.
Er is nog een 64 bits simulator in ontwikkeling: Aerofly FS2. Daar weet ik weinig van; ik vermoed dat geen van de bezoekers op dit forum er ervaring mee heeft.
Bijna alle nieuwe add-ons die uitkomen voor FSX en/of P3D zijn zowel geschikt voor 32 bits als voor 64 bits. Soms moet je speciaal voor één versie kiezen zoals bij A2A Simulations. Bij veel andere kies je bij installatie voor FSX of P3D en van die laatste of je de 32- of 64 bits versie hebt. PrD v1, v2 en v3 zijn 32 bits, alleen v4 is 64 bits.

Ik hoop dat je hiermee al wat verder kunt. Vragen staat vrij!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor crazymen op 09 sep 2018, 17:31

Hi,

Dank voor de uitgebreide reactie.

Heb inmiddels volgende systeem gekocht:

- Intel i Core 5 3.0 GHZ
- 8GB DDR 4 Ram
- Nvidia GT1050 2GB
- 1TB HDD + 128GB SDD

Ben van plan om FSX op SDD te installeren om zo laadtijden te verkorten. Wat denken jullie over bovenstaande en kans om FSX met aantal add-ons op +25 fps te draaien?
crazymen
Observer
Observer

Keer terug naar Nieuwe PC