Intel i7-7700K 4,2 GHz / MSI Geforce GTX 1080

Stel hier je vragen over de aanschaf van een nieuwe PC

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Braveman
Observer
Observer

Intel i7-7700K 4,2 GHz / MSI Geforce GTX 1080

Bericht door Braveman » 03 feb 2019, 12:45

Dag Flightsimmers,

Na jaren niets meer gedaan te hebben met FSX wil ik mijn hobby met het vliegen weer oppakken. Maar nu niet met een huis tuin en keuken PC, maar met een krachtige machine die ik later wil gaan uitbreiden met extra schermen en misschien wel instrumenten.
Eerst maar eens de basis:
Ik ben begonnen met het rondkijken op internet en kwam via een website uit op de volgende pc:
- Processor: Intel® Core i7-7700K 4,2 GHz (4.5) socket 1151 
- Processor koeling: Corsair Hydro Series H100i v2, Waterkoeling 
- Moederbord: MSI Z270 GAMING M7, socket 1151
- Geheugen: 2x Corsair 16 GB DDR4-3466 Kit Vengence XMP
- Videokaart: MSI GeForce GTX 1080 Gaming X 8G
of
MSI Geforce GTX 1080 SEA Hawk EK X
- SSD: Samsung 950 Pro, 256 GB M.2 SSD (Windows 10)
Samsung 970 Pro, 512 GB M.2 SSD (FSX, P3D, X-Plane 11)
- Harddisk: Western Digital Black, 1 TB 7200rpm (DATE & BACKUP)
- Voeding: Corsair AX860, 860 Watt Platinum+
- Behuizing: Cooler Master CM 690 III, Window, LED

Ik kan deze kant en klaar bestellen, maar vindt het een grotere uitdaging om hem zelf te bouwen wat mij overigens ruim 600 euro scheelt.
Aangezien deze pc al sinds 2016 op de site staat, lijkt mij dat er al 1 en ander verouderd is.

Is er iemand die tips heeft of ervaringen met zelf bouwen van de PC en mij kan adviseren over bovenstaande pc?
Ik twijfel ook over het aantal schermen, 3 of 4 voor de cockpitview en 1 scherm (misschien een touchscreen) voor het overheadpanel.

Ik lees graag jullie reacties.

Mvg Braveman

arno
Site Admin
Site Admin

Re: Intel i7-7700K 4,2 GHz / MSI Geforce GTX 1080

Bericht door arno » 10 feb 2019, 20:13

Kan hier iemand met kennis op reageren?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

FlipS
Moderator
Moderator

Re: Intel i7-7700K 4,2 GHz / MSI Geforce GTX 1080

Bericht door FlipS » 11 feb 2019, 10:03

Welkom op dit forum, Braveman!

Het is nogal omvangrijke materie, daarom beperk ik me nu even tot wat tips. De eerste tip is om niet verder te gaan met FSX maar je te richten op een 64-bits programma. 32-bits programma's worden beperkt in het gebruik van RAM geheugen waardoor je altijd tegen grenzen aanloopt. Als je mooie scenery hebt en je zet alle instellingen maximaal, dan maak je grote kans op OOM's. Met 64-bits programma's heb je daar geen last van. Bovendien zijn de 64-bits programma's actueel en maken ze gebruik van de mogelijkheden die hedendaagse hardware biedt. Je flight sim wordt dus mooier en stabieler met een 64-bits simulator.

Dat zijn op dit moment X-Plane 11, Prepar3D v4 en Aerofly FS2. Voor welke sim je kiest, hangt af van wat je ermee wilt. Daar is al veel over geschreven, ook op dit forum (onder andere http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=20888). Ultrakort samengevat: X-Plane is gebouwd voor realistisch vliegen met sportvliegtuigen. Wil je realistisch vliegen met een verkeersvliegtuig (bijvoorbeeld PMDG), dan kun je beter Prepar3D aanschaffen. Over Aerofly FS2 heb ik nog geen ervaringen gelezen.

Prepar3D is even universeel als FSX maar de flight dynamics zijn wisselend van kwaliteit (en vaak slecht). Dat merk je alleen als je 'ouderwetse' vliegtuigen vliegt; moderne vliegtuigen en in elk geval alle verkeersvliegtuigen en straaljagers worden 'by wire' bestuurd, wat wil zeggen dat er een computer tussen de piloot en de roeren zit. Neem bijvoorbeeld een F-16 die notoir instabiel is. De RW piloot merkt daar helemaal niets van omdat hij dankzij de computer een zeer stabiel vliegtuig ervaart. In bijna alle GA zijn de sturen via staalkabels met de roeren verbonden; de piloot voelt wat het vliegtuig doet.
Er zijn bouwers van add-ons die een stuk software toevoegen waardoor een hoog realistisch niveau bereikt wordt. Dat is met name A2A Simulations (alleen voor FSX en P3D). Waarbij de vliegtuigen (GA, warbirds en een paar vintage) er ook nog eens prachtig uitzien.
In het verleden bouwde RealAir ook vliegtuigen met realistische eigenschappen; het was de eerste bouwer van virtuele vliegtuigen die erin slaagde een vliegtuig een min of meer realistische spin te laten maken en ook de side slip was realistischer dan andere vliegtuigen voor FSX. RealAir is ruim twee jaar geleden opgeheven, maar de oprichter, Sean Moloney, is weer opnieuw begonnen, nu onder de naam Vertxsim (en zonder Rob Young, zijn vroegere compagnon). Hij heeft een virtuele Diamond DA-62 gebouwd (alleen voor P3D v4) waarvoor hij ook een extra stuk software bouwde om stall- en spin eigenschappen veel realistischer te maken. Doordat ik P3D v4 nog niet heb (omdat ik dan eerst een nieuwe pc moet kopen) kan ik dit vliegtuig nog niet uitproberen maar ik vertrouw erop dat het net zo realistisch is als de vliegtuigen van A2A Simulations. En in elk geval ziet het er prachtig uit.

Dan wat betreft je vraag over een pc. Kijk bij de bouwers van X-Plane of Prepar3D (of eventueel Aerofly FS2) wat de systeemeisen zijn. Ik vermoed dat de pc die je noemt, geschikt is voor P3D v4 maar niet veel over heeft. Zodra in de toekomst zwaardere add-ons uitkomen, zou het best kunnen dat deze pc al aan de (te) krappe kant is.
Tweakers.net heeft een best buy guide waarin regelmatig adviezen worden gegeven over componenten om (onder andere) een game pc samen te stellen.
Ook interessant zijn 'ranglijsten' van componenten, bijvoorbeeld PassMark cpu benchmark en videocard benchmark. De prijzen op deze lijsten kunnen vaak verouderd zijn; kijk voor actuele prijzen op Tweakers.

Het zelf samenstellen van een pc is goed te doen maar vraagt enige kennis en zorgvuldigheid. Je kunt het beste zelf afwegen of dat binnen je mogelijkheden ligt.

Succes met de bouw van een flightsim pc!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Plaats reactie

Terug naar “Nieuwe PC”