Van eigen toestel een AI toestel maken

De Traffic vragen, Afcad, TTools, PAI. World of AI, we gaan het hier verzamelen!

Moderator: Moderator-groep

Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 14 jan 2017, 12:40

Dit onderdeel is bedoeld voor vragen en/of opmerkingen n.a.v. dit onderdeel: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=82&t=20603
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 14 jan 2017, 19:19

CCP maakt het o.a. mogelijk om je toestellen in formatie te laten vliegen. Keuze uit acht patronen. Diamond:

Afbeelding

Wat ik eigenlijk niet weet is of je CCP los van Tacpack kunt gebruiken. Het zal wel niet, maar ik kan het niet testen omdat ik Tacpack heb. Mocht het toch kunnen: Aanrader!
Ik heb al een stuk of zeven AI toestellen gemaakt op de manier beschreven in de handleiding.
Het enige probleem dat ik tegenkwam waren de model files bij bijv. de F5 van Virtavia. Daar zitten er negen! in, en de kunst is dan om uit te vinden welke je moet hebben.
Nog niet gelukt met dat toestel. (Edit: Inmiddels wel danzij de tip van FlipS hieronder).
Als je keuze hebt uit zoveel model files is het eigenlijk niet te doen, anders dan in CCP waar je het resultaat meteen kunt zien, of dus niet.
Met AIFP3 gaat dat uren duren, tenzij je per ongeluk meteen de goede keus maakt.
Per ongeluk: Misschien dat iemand een tip voor me heeft om meteen de goede te vinden...
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor Kevin op 14 jan 2017, 21:23

Wat is CCP?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding
Avatar gebruiker
Kevin
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3414
Geregistreerd: 21 jul 2007, 19:14
Woonplaats: Heerlen

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 14 jan 2017, 21:42

Oh o!
viewtopic.php?f=29&t=20589
Ik wist al wel dat ik op een klein eilandje zat met niet al te veel bewoners. Tot nu toe 2 of zo... :mrgreen:
Maakt niet uit. Klein beginnen en dan groeien.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor Kevin op 16 jan 2017, 12:46

Sorry! Dat ken ik wel (gebruik het niet) maar op één of andere manier ging er geen belletje rinkelen bij de afkorting...

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
Afbeelding
Avatar gebruiker
Kevin
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3414
Geregistreerd: 21 jul 2007, 19:14
Woonplaats: Heerlen

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor FlipS op 16 jan 2017, 15:19

Het model vinden is toch niet zo moeilijk? Ik neem aan dat je een vliegtuig op het oog hebt. Je zoekt de bijbehorende texture-map. Is meestal direct duidelijk; anders moet je even naar de thumbnails kijken. Dan open je het aircraft.cfg en zoekt naar de [fltsim.x] met de betreffende texture (Texture=xxx). Vlak daarboven staat Model=xxx. Die moet je hebben.
Of zie ik nu iets over het hoofd?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3246
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 16 jan 2017, 18:23

Nee, ik zag iets over het hoofd.. :oops:
Een beetje dom dus.
Aan de andere kant: Als het model SEA heet, denk je dat texture SEA daar wel bij zal horen. In dit geval dus niet.
Maar gelukkig gaat het steeds sneller en beter.
Er blijft wel van alles te tunen: De lichten zitten meestal verkeerd bijvoorbeeld.
Nu los ik dat nog op door ze weg te halen in de cfg., maar elegant is anders.
Ik kreeg wel de tip om de juiste posities over te nemen uit de cfg. van het naar AI veranderde toestel.
Moet ik ook nog mee experimenteren: Klakkeloos overzetten werkt in ieder geval niet.
Overigens, en daar zal jij wel handig in zijn, schijn je dit hele verhaal ook met aliases te kunnen uitvoeren.
Chris_Pel heeft een voorbeeld gegeven waar ik nog niets mee gedaan heb, ook al omdat ik niet handig ben met aliases.
Wel eens een sound, maar verder nooit iets.
Zeker is in ieder geval dat dit verslavend werkt. Eenmaal een AI gemaakt, dan wil ik er meer maken! En in standaard FSX laten rondvliegen met aifp3. Mag ik trouwens zo'n bestand delen met anderen? De basis is freeware, de aanpassingen komen van payware...
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor FlipS op 16 jan 2017, 19:24

Of je profijt hebt van aliases weet ik niet. Een alias is een simpele koppeling aan een ander configuratiebestand. Komt dus overeen met 'klakkeloos' overnemen. Zie je vooral vaak met soundmappen. Je kunt een complete soundmap kopiëren en aan een ander vliegtuig plakken, maar je kunt ook een sound.cfg maken met alias naar een soundmap van een ander vliegtuig. Dat laatste is iets meer werk maar vraagt minder ruimte op je schijf.

Als lichten verkeerd zitten kun je die gewoon opschuiven. Lichten beginnen met nummer (Light.0 etc.) en na het = teken een typeaanduiding, daarna volgen de assen longitudinal, lateral en vertical.
Of even iets anders: als ik twijfel heb over de juiste geometrie van een vliegtuig of over de juiste posities van contactpunten (of zelf contactpunten wil toevoegen) maak ik lichtjes op de betreffende plaatsen. Probleem: in preview DX10 (wat ik gebruik) zie je lichtjes maar in een heel kleine hoek. In DX9 geen probleem.
Maar goed, hier kun je dus leuk mee spelen.

Of je zo'n zelfgemaakt bestand mag delen, weet ik niet, maar ik denk dat het ervan afhangt of je het kunt aanmerken als eigen werk. Als je bijvoorbeeld met Word (payware) een artikel schrijft, ligt het auteursrecht bij jou en niet bij MS. Als je met datzelfde programma een bestaande tekst kopieert en plakt, ligt het auteursrecht bij degene die de oorspronkelijke tekst schreef.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Avatar gebruiker
FlipS
Moderator
Moderator
 
Berichten: 3246
Geregistreerd: 22 sep 2011, 11:15
Woonplaats: Teuge

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 16 jan 2017, 20:59

FlipS schreef:Als lichten verkeerd zitten kun je die gewoon opschuiven.

Ja, jij misschien! De doorsnee Fs'er -en zo zie ik mezelf toch echt ondanks het feit dat ik wat specialisaties heb- heeft totaal geen inzicht in deze materie, eeh, lijkt me. Voorzichtig zijn met uitspraken doen..
Mocht je belangstelling hebben, dan zet ik wel zo'n AI frutsel op mijn XS4ALL parking, dan kun je daar eens naar kijken.
Via PB natuurlijk, vanwege die onduidelijkheid over auteursrechten. Dit geldt ook voor anderen die wel eens willen kijken naar de resultaten.
Er is niets bij van mijzelf, zelfs het idee niet. Alleen de uitvoering.
Niet dat ik problemen verwacht, maar dit soort zaken ga ik natuurlijk niet op bijv. AVSIM zetten.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 24 jan 2017, 17:10

In de handleiding heb ik wat tips toegevoegd. Handig voor wie zijn eigen AI traffic wil volgen.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor arno op 24 jan 2017, 18:23

greencan schreef:In de handleiding heb ik wat tips toegevoegd.

Waar is/staat die handleiding, mijnheer Greencan?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10589
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 24 jan 2017, 18:41

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=82&t=20603
Eindelijk een vraag! En deze had ik niet verwacht.. :mrgreen:
Zie de link in mijn eerste post..
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor arno op 24 jan 2017, 19:53

Ik meende dat ik dat al eerder gelezen had en niet dat het was toegevoegd. Maar ik dacht een "echte" handleiding te vinden. Want tot op heden is het mij ( ook met die handleiding) nog niet gelukt.
Klein geschreven: kan ook aan mij liggen hoor!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10589
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 24 jan 2017, 20:29

How.. Als er iets niet werkt zoals het hoort hoor ik dat graag.
Als browsers gebruik ik I.E. en Firefox. Daar is alles zoals het hoort, bij mij.
Zoals ik nu begrijp kom je niet bij die handleiding?
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor arno op 24 jan 2017, 22:29

greencan schreef:Zoals ik nu begrijp kom je niet bij die handleiding?

Tsja. Als ik op de andere site ( link in je eerste post hier) de tekst moet lezen als een handleiding dan heb ik dat natuurlijk wel gevonden/gelezen.
Maar onder een handleiding versta ik misschien iets anders, zoals bijvoorbeeld bij onze downloads.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Avatar gebruiker
arno
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 10589
Geregistreerd: 04 jan 2007, 18:51
Woonplaats: ergens op deze aardbol

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 25 jan 2017, 09:51

Ja, hoe moet je zoiets noemen? 'Uitleg over enz.' had ook gekund.
Als het maar doet wat het doen moet. :wink:
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 25 jan 2017, 23:21

Inmiddels duidelijkheid over auteursrechten.
Wat ik doe -en ik hoop een aantal anderen ook- mag alleen voor mijzelf.
Jammer, maar begrijpelijk. Een beetje indirecte reclame voor een product zou waarschijnlijk best welkom zijn, maar alle mogelijke gaten zijn juridisch dicht geplamuurd. Voor alles heb je toestemming nodig enz.enz.
Om die reden vervalt mijn aanbod om via pb bestanden te delen.
Ik kreeg een aardige link: http://www.militaryaiworks.com/
Even kijken of hier iets bij zit.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 09 okt 2018, 16:36

AI Heli's zijn nu ook beschikbaar. Ze waren er al langer, maar ik had er nog niet naar gezocht.
Ik heb er een paar getest met AIFP en CCP en het werkt prima.
Hier komen ze vandaan:
https://militaryaiworks.com/
Om te kunnen downloaden -wat supersnel gaat- moet een account worden aangemaakt.
En dan hier:
https://militaryaiworks.com/download-hangar/file-library/category/97-aircraft-models-fsx
Verwacht bij het opstijgen -flightplan gemaakt met AIFP- geen wonderen. Ze gaan hoveren en volgen dan de taxiways zoals elk ander 'normaal' toestel.
Bij CCP ligt het anders. Ik zit nog in de testfase, maar tot nu toe bevalt het prima wat ik te zien krijg.
Hier kom ik nog op terug.
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum

Re: Van eigen toestel een AI toestel maken

Berichtdoor greencan op 09 okt 2018, 22:34

Even stevig doorgetest met CCP. In dit geval met de AW139.
Het werkt, maar een schoonheidsprijs gaan we er nog niet mee winnen.
CCP gebruikers (hoeveel inmiddels?) weten dat je hoogte en snelheid per waypoint in kunt stellen.
Daar ligt het niet aan. Er zijn toestellen waarbij dat perfect werkt omdat die goede AI eigenschappen hebben.
Van tevoren weet je dat niet. En dus: ''Onderzoek alles en behoud het goede.''
In het geval van de AW139 kom ik uit op een ruime voldoende: De startfase blijkt behoorlijk onvoorspelbaar.(Opstijgen vanaf EBOS en landen op EBAW). Eenmaal op koers gaat het uitstekend tot en met de landing. Qua hoogte dan, niet qua snelheid. De opgegeven snelheid voor de landing wordt totaal genegeerd. De AW139 heeft een eigen wil wat dat betreft, maar alles komt goed.
Lastig blijft het uitzetten van de route boven addon scenery. CCP maakt gebruik van Google Earth, en addon scenery wijkt daar vaak meters vanaf.
Toch een aanrader om eens met heli's te gaan experimenteren.
:dup:
Afbeelding
Avatar gebruiker
greencan
Site Admin
Site Admin
 
Berichten: 3479
Geregistreerd: 06 jan 2007, 01:12
Woonplaats: Castricum


Keer terug naar AI-Traffic

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast

cron