Airbus A318, A319, A320 problemen

De Traffic vragen, Afcad, TTools, PAI. World of AI, we gaan het hier verzamelen!

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
rhderouw
Student Pilot
Student Pilot

Airbus A318, A319, A320 problemen

Bericht door rhderouw » 03 apr 2015, 14:30

Hallo,
Wanneer ik airbus A318, A319 en A320 toestellen in AIFP2 zet, geven deze mij in FSX een "fatal error occurred" bij het wisselen van scherm (F9 naar F12 bijvoorbeeld), of bij het bekijken van deze toestellen op de luchthaven. De enige uitzondering is de A319 van Germanwings - Bearbus, maar deze heeft dan ook een ander AIR bestand. Alle AIR bestanden van genoemde airbustoestellen met een pa31x-cfm56.air bestand komen met deze fotmelding. De airbus toestellen hoger dan A320 geven geen problemen. Ook toestellen van andere fabrikanten geven geen problemen.

Ik heb FSX golden edition met acceleration pack, SP2. Ik heb ook de uiautomationcore.dll geprobeerd, of de direct x10 aan/uit gezet, de fsx.cfg opnieuw laten opbouwen, FSX opnieuw geinstalleerd, sliders naar beneden bijgesteld, beeldschermresolutie naar beneden bijgesteld, maar niets lijkt te werken. Ik draai op een windows 7.

rara, weet iemand een antwoord ?

Grtz. Roelof

Morpheus
Controller
Controller

Re: Airbus A318, A319, A320 problemen

Bericht door Morpheus » 07 apr 2015, 10:34

Hoi Roelof,

Ik doe al een hele tijd niets meer met FS, maar ik zal het proberen.

Zoals ik het lees, zit het probleem in het .air bestand.
Kun je aangeven of pa31x-cfm56.air daadwerkelijk de naam van het .air bestand is, of dat het zo wordt gebruikt in de aircraft.cfg?

Ik ga er van uit dat je de kisten van Project Airbus bedoeld. Als ik kijk naar de basepackages, dan zit er een .air bestand in genaamd pa318-cfm56.air, pa319-cfm56.air enz., dus niet pa31x.

Daarnaast begrijp ik uit je verhaal dat je deze kisten als AI-traffic wil gebruiken. Je kunt je afvragen of dit handig is, aangezien de kisten van Project Airbus zijn bedoeld om zelf mee te vliegen.
Als je AI-traffic wilt gebruiken, zijn er tal van andere mogelijkheden om je luchtruim te vullen.

mvg,

Morpheus
Actus non facit reum risi mens sit rea
the act does not make a person guilty unless the mind is also guilty

rhderouw
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door rhderouw » 08 apr 2015, 07:08

Hoi Morpheus,

Naast dat ik het vliegen enorm leuk vind, vind ik het ook leuk om een luchthaven na te bootsen. Zo probeer ik nu Dusseldorf te simuleren door op een dag van de week de vluchten die werkelijk gepland staan te laten binnenkomen en vertrekken. Dat zijn dus een heleboel A318, A319 en A320 toestellen, van allelei verschillende maatschappijen. Met ADE kan ik de toestellen laten parkeren waar ik wil, en bepaalde pieren voor bepaalde maatschappijen reserveren.

De pa318-cfm56, pa-319-cfm, pa-cfm56, de pa-v2534, de pa-a320-200_IAE .air bestanden worden ook zo genoemd in het aircraft.cfg bestand en staan ook in daadwerkelijk in de map van de betreffende toestellen. Het vreemde is dat ik met deze toestellen wel kan vliegen in FSX, alhoewel sommige daarvan bij het afsluiten van FSX ook met een " fatal error occurred" komen, maar ik kan ze dus niet gebruiken in AIFP2 als AI traffic. Het lijkt wel of alle .air bestanden die beginnen met PA niet werken. de toesttellen die een A318_CFM_IFDG_011 en A319_CFM_IFDG_011 .air bestand hebben doen het wel. Echter deze kun je niet even overzetten naar de "foute" toestellen.

Ik ben nu al weken bezig met proberen te ontdekken wat er nu fout gaat. Ik kom er nog steeds niet achter. Maar zoals wel vaker in FSX en aanverwante artikelen, de aanhouder wint.

Grtz. Roelof

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 08 apr 2015, 08:42

In het algemeen kan een .air-bestand geen fatal error veroorzaken. Wat misschien zou kunnen is dat er in het .air-bestand een fout zit in de gegevens voor AI-verkeer. Ook dan kan ik mij moeilijk voorstellen dat dat tot een fatal error leidt maar ik moet bekennen dat ik me in .air-bestanden nog niet met de AI-eigenschappen heb beziggehouden.
Om het even heel kort uit te leggen: een virtueel vliegtuig bestaat uit een driedimensionale tekening (het model) waar kleuren op aangebracht worden (de textures) en een database waarin de gegevens voor de flight dynamics zitten. Microsoft heeft die database verdeeld over het .air-bestand en het aircraft.cfg. Het analyseren van de .air-bestanden vraagt vrij veel kennis. Je kunt wel met weinig voorkennis aan het aircraft.cfg sleutelen.
Als de gegevens voor de flight dynamics niet kloppen, zal het vliegtuig anders vliegen dan in werkelijkheid.

Je kunt soms het .air-bestand omruilen door dat van een ander maar zo goed mogelijk vergelijkbaar vliegtuig. In het .air-bestand zitten weinig absolute waarden maar vooral coëfficiënten. Die coëfficiënten worden vermenigvuldigd met waarden in het aircraft.cfg. Ik denk dus dat je een A320 gewoon kunt laten vliegen op het .air-bestand van een A318 (of omgekeerd) met wel het aircraft.cfg dat bij het vliegtuig hoort. Daarin moet je dan de naam van het .air-bestand wijzigen naar die van het vervangende bestand.
Bewaar altijd back-ups zodat je een ombouw kunt terugzetten als het niet werkt.

Ik zou bij het optreden van fatal errors in de Windows foutenlogboeken zoeken. Behalve UIAutomationcore.dll treden vaak g3d.dll fouten op. Daarvoor zou in FSUIPC een fix zitten. Je kunt altijd (los van de werkelijke oorzaak) het niet geregistreerde deel van FSUIPC installeren; dat is gratis.

Als je zeker weet dat de oorzaak in de Airbussen zit, zou een andere oplossing misschien kunnen zijn om andere aan te schaffen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Morpheus
Controller
Controller

Bericht door Morpheus » 08 apr 2015, 10:26

Wat ik eigenlijk veel leuker vond dan het vliegen, was het ontwerpen/verbeteren van vliegvelden en 'aanrommelen' met AI-traffic
Zo heb ik ooit eens een nieuwe Nederlandse luchthaven ontworpen in FS9, Texel International Airport :lol: .
Dit was voor mij voornamelijk om te experimenteren met de mogelijkheden van ADE.
Ik ben redelijk thuis in AI, dus binnen de kortste keren was dit veld gevuld met commercieel, zakelijk, militair, privé en vrachtverkeer.

Het is wel zo dat kisten bedoeld om zelf mee te vliegen, zoals die van PA waar je het nu over hebt, vaak niet of minder geschikt zijn om als AI te gebruiken, door de eigenschappen. Daarnaast zijn het natuurlijk ook framerate-killers, zeker op drukke velden. Eigenlijk zijn dit soort toestellen te 'zwaar' om als AI te dienen, zeker als je er veel van gebruikt.
Omdat je aangeeft dat je zelf wel met die toestellen kan vliegen, vermoed ik dus dart de PA-toestellen nu niet echt bijzonder geschikt zijn om als AI te dienen.

Mijn advies zou dan ook zijn om toestellen te gebruiken die speciaal geschikt zijn in plaats van de PA-toestellen.
Dit zijn dan toestellen die niet bedoeld zijn om zelf mee te vliegen, maar eigenlijk alleen maar "voor het oog" zijn.

Er zijn genoeg geschikte AI-modellen te vinden. Je kunt dan eventueel de paints van de maatschappijen die je wil zelf toevoegen en het flightplan zelf maken/bewerken.

Dat vond ik zelf ook het leukste. Zelf alles bij elkaar zoeken, installeren, een flightplan maken en dan kijken of het werkte zoals ik wilde :lol:

mvg,

Morpheus
Actus non facit reum risi mens sit rea
the act does not make a person guilty unless the mind is also guilty

rhderouw
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door rhderouw » 08 apr 2015, 12:45

Je hebt helemaal gelijk. Het "simpel" rondjes vliegen is leuk, maar verveelt bij mij toch snel. Ik vind het ook leuker om de grenzen van een pakket op te zoeken, dus ik heb al heel wat afgerommeld om bestanden van het ene toestel in het andere te gebruiken, of te ontdekken hoe een vliegveld in elkaar zit. Zelfs met textures ben ik al aan het rommelen geweest, alhoewel je dan wel heel verrassende uitkomsten krijg. Mijn kennis van FSX is nog niet zo heel erg groot, zo wist ik niet dat er een verschil zat in AI toestellen en PA toestellen. Maar goed......... ik vraag me wel af of ik de enige dan ben die Airbus toestellen in AIFP2 gebruik.
Ik zal eens kijken of ik van de betreffende Airbus kisten een AI versie kan vinden.
Grtz. Roelof

rhderouw
Student Pilot
Student Pilot

Bericht door rhderouw » 08 apr 2015, 15:34

Tsjonge jonge, jonge........... Ik heb nooit geweten dat er een onderscheid was tussen AI toestellen en PA toestellen. Mijn gehel AI traffic was dus gebaseerd op PA toestellen. Nu ik WOI ontdekt heb, en daar wat proeven mee heb gedaan is mijn gehele probleem opgelost. Alle airbus toestellen doen het goed.
Morpheus bedankt......... je hebt mij op het juiste spoor gezet.

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 08 apr 2015, 15:59

Fijn dat het is opgelost!
Even een summiere uitleg: AI vliegtuigen bestaan net zoals 'gewone' vliegtuigen uit een model, textures en een database. Het verschil is dat het model (veel) eenvoudiger is en dat de textures een lagere resolutie hebben. Als je een wat krappe pc hebt, dan kun je door de installatie van een PMDG airliner al door de ondergrens van de frame rate zakken. Je zult je dan wel kunnen voorstellen wat er gebeurt als je meer toestellen installeert die de frame rate even zwaar belasten. Omdat AI verkeer vanwege het grote aantal vliegtuigen nogal zwaar op de frame rate drukt, worden die dus 'lichter' uitgevoerd. Ik heb zelfs wel vliegtuigen gezien met achthoekige wielen om ze zo 'licht' mogelijk te maken. Nou is dat wel een beetje overdreven maar zo gedetailleerd als de vliegtuigen die je zelf bestuurt, is voor AI vliegtuigen zeker niet nodig.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Plaats reactie

Terug naar “AI-Traffic”