Netwerkprobleem tussen Vista en XP computer

Soms lopen we vast met een stukje software, wat niet direct met FS te maken heeft, maar toch van invloed kan zijn.

Moderator: Moderator-groep

Netwerkprobleem tussen Vista en XP computer

Berichtdoor arno op 15 jun 2009, 18:19

Deze vraag zou ook bij "hardware" kunnen denk ik. Maar ik heb een volgend probleem.

Een computer met XP ( A ) en een laptop met Vista ( B ). Na het maken van een netwerkverbinding zie ik alles van A op B zonder problemen. Maar op A heb ik wel een verbinding met B, maar zie dan alleen een map "public" ( van B).
Ook met het instellen van wachtwoorden of zonder wachtwoorden kom ik niet verder. Als ik op B alle mappen deel krijg ik op A een melding dat ik niet de juiste machtigingen heb of zoiets. Wie o wie kan me in heldere ( leken) taal uitleggen stap voor stap hoe ik dit kan oplossen? Beide systemen zijn ingeplugd in een Speedtouch MultiPC modem en beiden hebben dezelfde werkgroep. Zelf al vele googlesites bezocht en ( mogelijke oplossingen) gevolgd maar zit nog steeds met hetzelfde probleem. Ik kom er niet uit.
Communicatie met een andere XP-computer ( tussen A en C) geeft helemaal geen probleem.

Bij voorbaat dank
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Site Admin
Site Admin

Re: Netwerkprobleem tussen Vista en XP computer

Berichtdoor Janco op 16 jun 2009, 08:28

Beste Arno,

Een bekend probleem, echter is het op te lossen! :dup:

Wat jij moet doen, is bij het delen van een map op computer B (Vista) bij de 'Gebruikersgroepen' de groep 'Iedereen' (handmatig) toevoegen. Na het toevoegen van de groep zul je zien dat hij ook in de lijst komt te staan (net als Administrator). Daarna zijn de permissies in te stellen van de groep.

LET OP! Indien je een Engelse installatie van Vista hebt gebruikt, maar het Nederlandse taalpakket hebt geselecteerd, moet de groep die je wilt toevoegen 'Everyone' zijn.

Alvast heel veel succes. Indien je nog vragen hebt lees ik deze graag.
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 16 jun 2009, 11:32

Hallo Janco, bedankt voor de poging om mee te denken dit probleem op te lossen. Ook jouw suggestie werkt(e) niet.

Wat ik tot nu toe allemaal gedaan heb weet ik niet meer en begin ook een beetje "radeloos" te worden :?
"Vroeger" met MS-Dos was ik de baas over de computer :y: , maar nu is de computer mij de baas :down:

Omdat ik echt niet meer weet wat ik allemaal precies gedaan heb vraag ik jou of het mogelijk is om mij stap voor de stap uit te leggen om een communicatie tussen beide genoemde computers ( met hun verschillende besturingssysteem)te realiseren. ( Ik las ergens dat je werkt bij Microsoft, dus een betere hulp kan ik mij niet wensen :fl: )

Bedankt alvast

arno ( radeloos, niet redeloos en een beetje reddeloos verloren :G: )

( PS: beide computers hebben verschillende "eigenaar-namen" en bij beiden wordt geen wachtwoord gevraagd
( uitgeschakeld) bij het opstarten)
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Frederik92 op 16 jun 2009, 11:51

waarschijnlijk staat "met wachtwoord beveiligd delen" in het netwerkcentrum aan, probeer die eens uit te zetten.....

Frederik
AfbeeldingAfbeelding
Frederik92
Instructor
Instructor

Berichtdoor arno op 16 jun 2009, 12:43

arno schreef:Ook met het instellen van wachtwoorden of zonder wachtwoorden kom ik niet verder.

Frederik ook bedankt voor het meedenken maar dat is ook al geprobeert.
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 18 jun 2009, 07:50

Beste Arno,

Wat vervelend om te lezen dat ook mijn suggestie niet werkt. Ik ga het even proberen om het stap voor stap met je door te nemen, hoewel je het me even niet kwalijk moet nemen dat ik geen Windows Vista machine bij de hand heb.

Voorts geef je al aan dat beide machines in dezelfde werkgroep zijn ingedeeld. Dat is al iets wat niet meer fout kan gaan. Toch wil ik je vragen even naar het netwerkcentrum te gaan.
Afbeelding
Hierboven staat een afbeelding van het netwerkcentrum. Onder het overzicht staat 'Netwerk (Particulier netwerk)'. Staat dat bij jou ook zo (standaard wordt 'Openbaar netwerk' ingesteld)? Het is namelijk noodzaak dat het netwerk wordt ingesteld als Particulier netwerk, alvorens de Vista machine door andere machines is te benaderen. Is jouw netwerk op jouw machine niet ingesteld als 'Particulier netwerk', wijzig dit dan door op 'Aanpassen' te klikken.

Kan je voor mij nogmaals controleren, dat het lijstje wat ik hieronder schrijf, overeenkomt met jouw machine?

Netwerkdetectie: ingeschakeld
Bestanden delen: ingeschakeld
Openbare mappen delen: ingeschakeld
Printers delen: optioneel (ingeschakeld wordt geadviseerd)
Met wachtwoord beveiligd delen: uitgeschakeld
Media delen: uitgeschakeld

Indien de door mij hierboven genoemde punten, inclusief de netwerkinstelling 'Particulier netwerk', overeenkomen en het nog niet wilt werken, moet ik mij er even dieper over buigen om te achterhalen wat het probleem kan zijn en een soortgelijke situatie proberen na te bootsen.

Succes!
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 18 jun 2009, 13:20

Janco schreef:Kan je voor mij nogmaals controleren, dat het lijstje wat ik hieronder schrijf, overeenkomt met jouw machine?

Netwerkdetectie: ingeschakeld
Bestanden delen: ingeschakeld
Openbare mappen delen: ingeschakeld
Printers delen: optioneel (ingeschakeld wordt geadviseerd)
Met wachtwoord beveiligd delen: uitgeschakeld
Media delen: uitgeschakeld

Succes!

Hallo Janco, ( ga aub :G: nog niet op vakantie, want ik voel dat er door jou wellicht een oplossing kan komen voor "mijn"probleem)

Ik heb mijn lijstje aangepast zoals jij hierboven beschreven hebt, echter....
Netwerkdetectie: ingeschakeld "ingeschakeld" krijg ik niet te zien,
wel "aangepast" omdat ik de optie "netwerkdetectie inschakelen" heb aangeklikt. Maar na verschillende keren "inschakelen" blijft er "aangepast" staan. De rest met jouw bovenstaande lijstje is gelijk, waarbij ik ook de printer in- en uitgeschakeld heb, maar ook geen resultaat.
Ik heb ook het netwerk op "partikulier" gezet.

Afbeelding

Ik vrees ( sorry) dat je er toch nog wat dieper in moet duiken :hm

Aan de andere kant is dit misschien ook gelijk voor nieuwe gebruikers een uitkomst om dit op te lossen.

Wederom alvast dank,

Arno
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Frederik92 op 18 jun 2009, 15:16

heb je toevallig norton antivirus?
ik heb die iig en kreeg ook de hele tijd aangepast te zien, je moet dan via norton antivirus de andere computers een "full trust" status geven. misschien moet je dat ook doen met andere virusscanners, maar die ken ik natuurlijk niet allemaal.....

Frederik
AfbeeldingAfbeelding
Frederik92
Instructor
Instructor

Berichtdoor Janco op 18 jun 2009, 15:22

Hoi Arno,

Netwerkdectie status 'aangepast' betekend dat hij wel zichtbaar zou zijn in het netwerk, maar dat bijvoorbeeld door Windows Firewall de boel nog wordt tegen gehouden. Ga eens naar Start, Configuratiescherm, Beveiligingscentrum. In het beveiligingscentrum is de bovenste optie in het werkkader, die van Windows Firewall. Klik op het pijltje aan de rechterzijde om de opties open te klappen. Kies daarna voor 'Uitschakelen' (Windows button).

Ga dan terug naar het netwerkcentrum, en controleer of de instelling voor netwerkdetectie inmiddels op 'Ingeschakeld staat'.

Zo nee? Toch even proberen om verbinding te leggen vanaf de XP machine met de Vista machine.

Zo ja? Ook even proberen om verbinding te leggen.

Voer ook de procedure van Frederik uit! En Windows Firewall en, mogelijkerwijs, Norton Antivirus geven geen goede combinatie. Het liefste even beide uitschakelen.

Laat even horen wat de uitslag is!

P.S. Ik ga pas eind juli op vakantie, en ik heb nog een paar extra opties klaarliggen die mogelijkerwijs verstoring geven in het netwerk... :)
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 18 jun 2009, 17:26

Janco schreef:Hoi Arno,
Netwerkdectie status 'aangepast' betekend dat hij wel zichtbaar zou zijn in het netwerk, maar dat bijvoorbeeld door Windows Firewall de boel nog wordt tegen gehouden. Ga eens naar Start, Configuratiescherm, Beveiligingscentrum. In het beveiligingscentrum is de bovenste optie in het werkkader, die van Windows Firewall. Klik op het pijltje aan de rechterzijde om de opties open te klappen. Kies daarna voor 'Uitschakelen' (Windows button).

Rechterzijde pijltje ging wel open maar kon niet uitschakelen, daarvoor moest ik gaan naar een aparte optie "Windows firewall". Na het klikken op het rechterpijltje stond wel beschreven dat er ook een beveiliging via Kaspersky aanstond en dat beiden "aan"zetten, conflicten kon geven.

Janco schreef:Ga dan terug naar het netwerkcentrum, en controleer of de instelling voor netwerkdetectie inmiddels op 'Ingeschakeld staat'.

Nee, blijft op "aangepast" staan.

Janco schreef:Zo nee? Toch even proberen om verbinding te leggen vanaf de XP machine met de Vista machine.

Inderdaad, nee. Zie wel nog steeds de laptop maar kan de betreffende schijf niet benaderen

Janco/Frederik schreef:Voer ook de procedure van Frederik uit! En Windows Firewall en, mogelijkerwijs, Norton Antivirus geven geen goede combinatie. Het liefste even beide uitschakelen.

De laptop heeft "Kaspersky Internet Security". Het uitschakelen van het gehele programma en uitschakeling van diverse opties heeft ook geen resultaat gegeven.Ook het uitschakelen van beide firewalls
(tegelijkertijd en onafhankelijk van elkaar,gaf niet het zo gewenste effect

Janco schreef:P.S. Ik ga pas eind juli op vakantie,

Gelukkig!!
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 20 jun 2009, 11:25

OK, we gaan verder. Staat het UAC (User Account Control) uitgeschakeld? Ga naar start -> configuratiescherm -> gebruikersaccounts -> gebruikersaccountbeheer in of uitschakelen -> vinkje uitzetten en bevestigen.

Voor de goede orde: je probeert een complete Harddisk te benaderen? Of een map op de harddisk? Daarnaast, je hebt wel de groep 'Iedereen' rechten gegeven om 'mede-eigenaar' te zijn?
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 20 jun 2009, 11:36

Janco schreef:OK, we gaan verder. Staat het UAC (User Account Control) uitgeschakeld? Ga naar start -> configuratiescherm -> gebruikersaccounts -> gebruikersaccountbeheer in of uitschakelen -> vinkje uitzetten en bevestigen.

Op de desktop ( XP) of op de laptop ( Vista)? ( Eh.. ik zie net dat "gebruikersaccountbeheer in of..." geen optie bij XP is, dus ga ik er van uit dat het op de laptop moet).

Janco schreef:Voor de goede orde: je probeert een complete Harddisk te benaderen? Of een map op de harddisk? Daarnaast, je hebt wel de groep 'Iedereen' rechten gegeven om 'mede-eigenaar' te zijn?

Ik probeer vanuit ( of vanaf) XP een partitie D Op de laptop te maken. De harddisk op de laptop is gedeeld in 2 partities. ( C & D) D is "gedeeld".

De vinkjes bij UAC ( op de laptop) kan ik vanavond of morgen pas bekijken aangezien de laptop "even"weg is.

wederom mijn dank

arno
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 20 jun 2009, 12:09

Hoi Arno,

De Harddisk is gedeeld, zeg je. Je hebt dat gedaan via 'Geavanceerd delen', nadat je met de rechtermuisknop op de Harddisk hebt gedrukt, en gekozen voor 'Delen..'? Als Geavanceerd delen wordt aangeklikt, dan krijg je het volgende scherm te zien:
Afbeelding
Je klikt op machtigingen, en je ziet het volgende scherm:
Afbeelding

De groep die eventueel toegevoegd/gewijzigd moet worden, is 'Iedereen' (of everyone, zoals in mijn screenshot is te zien. Dit is afhankelijk van welke taal geïnstalleerd is als basis, bij mij is dat Engels).

Als én Windows Firewall, en Kaspersky Firewall, en eventuele andere software is gedeactiveerd/uitgeschakeld, dan moet het op deze manier toch, vrijwel zeker, lukken.
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 20 jun 2009, 14:42

Ik probeer vanuit ( of vanaf) XP een partitie D op de laptop te maken. De harddisk op de laptop is gedeeld in 2 partities. ( C & D) D is "gedeeld".

Hier is tekstueel een foutje in geslopen, sorry. "...op de laptop te maken" moet zijn "op de laptop te benaderen".

De harddisk op de laptop is niet gedeeld, maar verdeeld in 2 partities. C en D. D= inderdaad gedeeld met geavanceerd delen en alles staat aangevinkt zoals op jouw screens. Die "D" ( van de laptop) is ook wel zichtbaar op de desktop ( XP) ( daarbij nog een map, uit mijn hoofd moet ik nu even schrijven "usercp" of "shared", ik heb de laptop even niet bij de hand), alleen die D-schijf is niet te benaderen omdat die foutmelding steeds komt. Dus er is wel een communicatie tussen beiden maar...onderstaande quote komt steeds:

\\Bua_Laptop is niet toegankelijk. U hebt mogelijk niet de juiste machtigingen van deze netwerkbron. Neem contact met de beheerder van de server op als u wilt weten of u toegangsmachtigingen hebt.

Edit: zodra de laptop weer aanwezig is ga ik alle ( ook op de desktop) firewall's uitzetten. Wel vreemd, want computers thuis, mogen toch met elkaar communiceren? Als het uitzetten van de firewall's wel zo werkt dan creeert Microsoft een groot lek op het gebied van bescherming toch?
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 20 jun 2009, 17:32

Ah! I think we can get this baby up and running!

Zelf heb ik ook wat over het hoofd gezien. Het delen van een map is in Vista makkelijker, dan een gehele drive. Bovenstaande procedures werken uitstekend bij het delen van een map, en de map zal dan ook volledig zichtbaar zijn en te benaderen.

Je settings, zoals ik nu kan controleren, staan allemaal goed ingesteld. De harddisk is zichtbaar. Echter, er moet nog wat gebeuren. De settings die gemaakt zijn voor het delen van de harddisk (groep: Iedereen, volledige toegang) moeten ingesteld zijn, en blijven. Dit zorgt er voor dat de drive zichtbaar wordt in het netwerk. Echter, de content op de drive, moet worden ingesteld om te benaderen.

Dit doe je door met de rechtermuisknop op jouw harddisk te klikken, en te gaan naar 'Eigenschappen'. Je klikt het tabblad 'Beveiliging' aan. Nu komt de crux: klik op de knop 'Bewerken'. Het volgende venster zal tevoorschijn komen:
Afbeelding
Kies voor toevoegen. Bij de objectnaam type je 'Iedereen' (of Everyone bij een Engelse installatie). Bevestig met 'OK'. Je keert terug naar het vorige scherm (zie screenshot) en je bent in staat om de vinkjes aan en uit te zetten. Selecteer ze allemaal (die mogelijk zijn) en bevestig het account. Je computer zal een tijdje gaan ratelen (afhankelijk van de hoeveelheid bestanden die aanwezig zijn, bij mij was het 174GB en duurde ongeveer 5 minuten) om alle bestanden van de juiste rechten te voorzien.

Well done! We hebben zojuist de harddisk zichtbaar gemaakt (via Geavanceerd delen) en de content benaderbaar gemaakt (via Beveiliging).
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 20 jun 2009, 21:51

HET WERKT! HET WERKT! :y: :y: :y: :y: :y:

Alleen niet dankzij het bovenstaande, sorry Janco >< . Janco, ook na het precies volgen van al jouw suggesties geen enkel resultaat.

Ik werd een beetje hopeloos. Uitzetten van beide firewalls ( Vista en Kaspersky) geen enkel effect. Vanavond kwam er een computerexpert. Zijn eerste vraag was heb je "Kaspersky", ik schuchter "ja", gooi die er maar van af, want ook "uitzetten" van dit programma geeft niet het gewenste resultaat. En zie! Na ook wat handmatige verwijderingen in het register van Kaspersky, WERKT HET! :y: :y: :fl:

Toch wil ik je verschrikkelijk hartelijk danken voor de tijd en energie die je gegeven hebt om mij van het probleem af te helpen. Ik ben er haast zeker van dat mede door jouw suggesties nu het probleem is getackeld.

Jouw kennis op dit forum was een grote bijdrage aan mij maar ook aan andere gebruikers zo zie ik ook in andere onderdelen, bedankt daarvoor en nogmaals veel dank om mij verder te helpen.
Misschien dat ik in toekomst jou ook een keer van dienst kan zijn.

Een big :dup: en geniet van een welverdiende vakantie straks :ap:

Arno
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 21 jun 2009, 00:44

Hoe het zij, zij het, ik ben blij voor je dat je het nu werkend hebt. Even voor de persoonlijke interesse: moest je nu inderdaad de beveiliging van de harddisk toewijzen? Ik heb het hier lokaal geprobeerd, met een clean Windows XP installatie en een gebruikte Vista (vanuit Seven heb ik 't nog niet geprobeerd), en daar was het inderdaad nodig om die beveiliging van de mappen aan te passen. Verder, als je nu gewoon een map wilt delen, die buiten je partitie om valt, die je wel deelt, kan je dat nu wel heel eenvoudig. Enige waar je even rekening mee moet houden, is dat je een groep 'Iedereen' de juiste rechten geeft.

Veel plezier en heel veel succes met je nieuwe mogelijkheden! :dup:
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 22 jun 2009, 07:05

Janco, ik heb bij "iedereen" op de laptop het vinkje "volledig beheer" weggehaald. Andere opties stonden vóór het probleem niet aangevinkt alleen weet ik niet meer welke. Het uitvinken ( en daarna ook weer aanvinken)geeft nu
een foutmelding op de laptop: "Er is een fout opgetreden tijdens het toepassen van beveiligingsgegevens op
D:\$RECYCLE.BIN"
. en
een melding van "Windows beveiliging" namelijk:
"Het stoppen van de doorgifte van machtigingsinstellingen leidt tot een inconsistente toestand, waardoor sommige objecten wel en andere niet over instellingen beschikken. Als u de wijziging per abuis hebt uitgevoerd, kunt u de eigenlijke verwijzing ter correctie meteen daarna uitvoeren om zo een consistente toestand te bereiken".

Het uitvinken van "volledig beheer" heeft in ieder geval geen invloed want ik kan nog steeds beiden computers nu benaderen. Wellicht komt die foutmelding omdat bij het uitvinken misschien eerst de machtigingen van de D-schijf opgeheven moeten worden? Maar het wordt me nu allemaal een beetje te technisch :G: Dus laat ik alles nu zo maar staan want anders kom ik misschien in meer problemen?

Kan jij iets met die foutmelding(en)?
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Janco op 22 jun 2009, 14:38

De meldingen zijn mij onbekend, maar zullen, naar zover ik kan achterhalen, geheid te maken hebben met de door jou omschreven procedure. Als het nu werkt, gewoon zo laten staan! Don't fix what ain't broken! :)
Met groet,
J. Kildger
Janco
Controller
Controller

Berichtdoor arno op 22 jun 2009, 14:55

Janco schreef:Don't fix what ain't broken! :)

I agree! :dup:

Nogmaals dank.

arno
arno
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor koray-flyer96 op 22 jun 2009, 15:16

Komt dat door Kaspersky? Ik heb nog nooit problemen gehad, en sterker nog stond kaspersky op de 3e plaats in de lijst van de consumentengids. En er stond ook dat er bij de test Kaspersky nooit problemen gaf bij de internet verbinding?
koray-flyer96
Supervisor
Supervisor

Berichtdoor arno op 22 jun 2009, 15:21

koray-flyer96 schreef:Komt dat door Kaspersky?

Zoals je leest, in mijn situatie dus wel. Maar wellicht ook door raadgevingen, bv plaatsen van vinkjes, door Janco :dup:

Arno
arno
Site Admin
Site Admin

Keer terug naar Software