Winndows7 update,s

Soms lopen we vast met een stukje software, wat niet direct met FS te maken heeft, maar toch van invloed kan zijn.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Japio
Instructor
Instructor

Winndows7 update,s

Bericht door Japio » 15 nov 2016, 09:37

Op m,n PC waar ik niets anders mee doe als online vliegen , ik bezoek dus geen websites of andere internet gerelateerde zaken, kan ik ik de Windows7 updates niet meer binnenhalen.
Heb inmiddels alles gedaan wat mogelijk is, o.a. PC weggebracht bij Alternate, konden niets anders voorstellen dan een complete nieuwe installatie waar ik niets voor voel omdat alles perfect werkt. De afd.support van Microsoft heeft zelfs m,n PC geremote, echter geen succes.
Nu is m,n vraag, zou het i.v.m. virussen / malware kwaad kunnen als ik doorga zonder de updates ?
Bij voorbaat dank voor een reactie. :G:

FlipS
Moderator
Moderator

Re: Winndows7 update,s

Bericht door FlipS » 15 nov 2016, 11:09

Ik weet niet wat Alternate en Microsoft allemaal geprobeerd hebben, maar misschien is er nog een andere weg. Als je een tweede pc hebt met exact hetzelfde besturingssystem (Windows 7 en 32- of 64 bits zoals in je FS pc), dan kun je de updates daarmee ophalen en dan niet installeren maar opslaan. Vervolgens breng je die met een USB-stick naar je FS pc en installeert ze daar. Probleem is dat je dan wel moet weten welke updates je moet hebben. Dat zou je waarschijnlijk het eenvoudigst te weten kunnen komen door ze in die andere pc niet automatisch te installeren maar ze steeds handmatig op te halen.
Misschien is het ook mogelijk updates op datum te zoeken; ik weet eigenlijk niet of dat kan.

Er is zeker risico als je pc niet up to date is, maar hoe ernstig dat risico is, is niet te zeggen.
Er zijn updates die W7 verbeteren; die heb je nu niet nodig. Er zijn ook updates die 'lekken' dichten; die zou je het beste dus wel binnenhalen. Als je Microsoft Security Essentials gebruikt, moet dat dagelijks updates ophalen.
Als je je pc alleen gebruikt voor flight simulation, hoef je nauwelijks bang te zijn voor infectie. Een infectiemethode die steeds populairder wordt, is dat je per ongeluk een bestandje binnenhaalt wat je hele pc blokkeert. Je pc wordt dan alleen tegen betaling vrijgegeven. Wie voldoende kennis heeft, kan de blokkade zelf opheffen (vanuit een externe scanner want als je pc geblokkeerd is, kun je ook niet meer bij de geïnstalleerde scanner). Als je alleen contact legt met de server waar je online vliegt, is het risico dat je zulke malware binnenhaalt uiterst klein. Je moet met deze pc dus niet meer surfen. Hopelijk kun je dat met een andere pc doen die wel up to date is.

Als je meerdere pc's hebt, zijn die waarschijnlijk met elkaar verbonden via je modem. Dan is het mogelijk dat een goed beveiligde pc wordt geïnfecteerd via een niet of slecht beveiligde pc. Ik weet niet hoe groot dat risico is. Je kunt dit risico uitsluiten als je jezelf de discipline kunt opleggen om geen andere pc's te laten draaien terwijl je slecht beveiligde pc draait. Ik weet uit eigen ervaring dat dit gemakkelijk een keer misgaat maar gelukkig is bij mij nog geen pc geïnfecteerd geraakt.

Hoe dan ook is van belang dat je alle maatregelen neemt die mogelijk zijn om het risico te verkleinen. In de eerste plaats moeten alle poorten van de modem die je normaal niet gebruikt, gesloten zijn. Hoe je dat moet doen, zou in de manual bij je modem moeten staan.
Verder moet je minstens één goed antivirus/antimalware programma hebben. Als je meerdere virusscanners installeert, mag er maar één automatisch opgestart worden. Ik heb (naast Microsoft Security Essentials) Hitman Pro dat altijd een snelle scan uitvoert bij het opstarten van de pc. Daarnaast heb ik Malwarebytes Anti-Malware. Dat laat ik niet automatisch opstarten. Af en toe laat ik dat programma ook een scan uitvoeren; vaak vindt dit programma andere malware dan Hitman Pro (en omgekeerd).
Er is nog een heel goede scanner: Kasparsky Internet Security. Die gebruik ik momenteel niet.
Dit is allemaal payware maar je kunt een gratis proefversie installeren. Die blijft scannen, ook na het verlopen van de gratis licentie. Na het verlopen van de gratis licentie verwijderen ze geen infecties en verdachte bestanden meer, maar die kun je handmatig verwijderen (wat soms langdurig werk is en met verwijderen van registerbestanden moet je heel secuur werken).

Mocht je pc onverhoopt geïnfecteerd raken en de genoemde programma's zijn niet in staat de infectie te elimineren (een 'goede' infectie laat zich niet gemakkelijk verwijderen) of je pc is helemaal geblokkeerd, dan kun je een externe scanner samen met Boot-bestanden op een USB-stick zetten. Je moet de pc dan (in de BIOS) zo instellen dat die eerst opstart van de USB-stick en pas als die er niet is, van de HDD of SSD. Er zijn verschillende programma's in omloop, onder andere Kasparsky's rescue disk.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 15 nov 2016, 12:12

Dit ( grote ) probleem komt ook voor als je destijds bent overgestapt naar Windows 10 en weer terug naar Windows 7 ( na een maand "proeftijd"). Is/was dit ook bij jou het geval? Dan weet ik een oplossing!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 15 nov 2016, 12:37

FlipS, hartelijk dank voor je uitgebreide antwoord. Helaas is m,n internet PC niet meer wat het feitelijk zou moeten zijn, besturingssysteem is Vista wat niet meer door Microsoft wordt ondersteund. Heb wel de betaalde versie van AVG tuneup die ik regelmatig laat draaien voor registerfouten etc en gebruik ook de freeware versie van Malwarebytes.Als je gaat googlen op Windows update werkt niet meer, zie je allerlei oplossingen voorbij komen waarvan ik er een paar heb uitgeprobeerd en uiteindelijk terecht kwam bij de afd.support van Microsoft die zoals gezegd m,n PC op afstand hebben overgenomen en diverse KB code,s installeerden wat dus niet de oplossing bleek. Tijdens het googlen kwam ik het volgende programma tegen, t.w. Reimage, welke belooft de update problemen op te lossen, nee dus, verleden week een licentie gekocht van 66 euro, de PC na aktivatie laten scannen en haalt vervolgens div. fouten weg en op het eind verschijnt er een popup die vermeld Windows update,s te gaan installeren wat niet het geval was.
Na telefonisch contact met Reimage kreeg ik te horen dat zij m,n PC wel wilden remoten voor ca. 375 euro waarbij het update probleem verholpen zou zijn.
Probleem is dat m,n vlieg PC ongeveer 5 jaar geleden is gebouwd door Alternate met vrij dure componenten en m.i toch nog wel een paar jaar mee moet kunnen, vervanging is dan ook nog niet aan de orde.
M,n laatste optie is om bijv. een Windows 10 licentie te kopen en alles opnieuw te installeren maar dat is iets waar ik enorm tegen op zie.
Nogmaals dank voor je reactie en eveneens dank aan Arno.

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 15 nov 2016, 12:53

Kijk toch eens op bladzijde 2 ( het laatst geschrevene) van de volgende nieuwsbrief. Misschien kan je dit eerst uitproberen zonder eerst de euro 375,00 uit te geven:
https://www.schoonepc.nl/brief/schoonep ... ief_75.pdf
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 15 nov 2016, 13:33

Ja Arno,ik heb ook de map Distribution software verwijderd - na het opstarten wordt automatisch weer een nieuwe map of betanden aangemaakt - maar ook geen resultaat.

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 15 nov 2016, 14:06

Alleen de distribution map verwijderen is niet de oplossing. Althans ik deed dat ook maar geen resultaat. Daarna moet je handmatig nog een aantal kb's downloaden en installeren( blz 25 van die pdf.).

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 15 nov 2016, 14:07

Ik heb alle updates uitgeschakeld staan, op al mijn pc's (4) waarvan twee gebruikt worden voor FS.
Dat al een tiental jaren.
Nog nooit problemen ondervonden.*
Als alles lekker werkt wil ik dat vooral zo houden.
Ik heb wel op 2 pc's een virusscanner, en dat zijn de pc's waarop ik contact heb met internet.

*Men beweert wel eens dat de perfecte misdaad niet bestaat. Natuurlijk bestaat die, alleen niemand weet dat ie gepleegd is.
Zo kijk ik ook aan tegen virusscanners. Leuk, maar naar mijn gevoel schijnveiligheid: Je weet nooit of ze iets niet zien.
Daar kwam ik lang geleden achter toen we nog volop experimenteerden met virusscanners. De éen zag dit, de ander dat, weer een ander weer iets anders. Geen één zag alles!
Ik gebruik nu F-secure van Xs4all. Xs4all een beetje kennende moet dit wel een goede zijn.
Maar!
Toe ik van FSX@war de CCP wilde installeren werd dat geblockt. Op hun site/forum was een lijst te vinden van virusscanners die wel en niet moeilijk deden. De scanners zijn het er dus niet over eens wat een virus is..
Probleem was niet heel groot: F-secure biedt de mogelijkheid een bestand uit te zonderen van de scan.
Maar in ieder geval doen wat je het beste lijkt. :dup:
Afbeelding

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 15 nov 2016, 14:17

Bedankt voor de aanvulling Arno, alle mogelijke KB........ no,s zijn door Microsoft geinstalleerd en zonder resultaat.
En Greencan, ben blij met je verhaal, juist omdat ik geen websites bezoek op de betreffende PC ga ik dat maar op dezelfde wijze doen, dank .

FlipS
Moderator
Moderator

Bericht door FlipS » 15 nov 2016, 16:42

Ik zou inderdaad maar gewoon met deze pc blijven flight simmen, maar wel oppassen met Internet. Als je online vliegt, heb je een open verbinding met Internet. Dan is dus van belang dat je geen onnodige poorten open hebt staan en dat je een goede provider hebt, want die houdt ook al veel tegen. Op deze manier is het risico klein.

Alle Internetfraude is erop gericht om je op te lichten. Ik koop via Internet wel eens add-ons die ik met creditcard betaal. Ik heb al een paar keer gehad dat ik de dag na de aankoop een bericht van de bank kreeg dat onregelmatigheden met mijn creditcard waren geconstateerd en dat het gebruik van die kaart om die reden beperkt was. Om de beperking op te heffen, moest ik op een link klikken.
Maar ... ik heb helemaal geen creditcard. Ik gebruik de creditcard van mijn vrouw (wat ook om andere redenen een prettige oplossing is). De bank had die e-mail dus niet aan mij maar aan mijn vrouw moeten richten. Conclusie: phishing. Ik heb de e-mail doorgestuurd aan de Fraudehelpdesk, die erg blij is met dit soort e-mails omdat elke e-mail een spoor biedt dat naar de daders leidt. Ook banken zijn blij met doorgestuurde phishing e-mails. Blijkbaar hebben de oplichters dus ingebroken bij de webshops waar ik winkelde zodat ze wel mijn e-mailadres vonden maar niet de gegevens van de creditcard van mijn vrouw.

Het is ook zo dat de oplichters snel succes willen hebben. Als jij niet meteen toehapt, dan laat die oplichter je verder met rust. Tot de volgende weer een poging waagt. De oplichters moeten het dus vooral hebben van mensen die niet alert zijn.
Moraal van dit verhaal: neem even de tijd om over vreemde e-mails na te denken en in geval van twijfel: bel naar de bank. Gezond verstand is belangrijker dan de beste virusscanner.

In principe kan iemand een programmaatje bij jou installeren dat toetsaanslagen doorgeeft aan de oplichter. Als je dan een aankoop doet via Internet, heeft die oplichter al jouw bankgegevens. Daarom bouwen de banken steeds meer extra beveiligingen in (met token of via je mobiele telefoon). Als oplichters mijn inlogcodes hebben, kunnen ze nog steeds geen overschrijving verrichten.

Als je niet erg veel add-ons hebt geïnstalleerd, zou je kunnen overwegen de harde schijf te formatteren en alles opnieuw te installeren. Als je je oude licentie van Windows 7 nog hebt, zou je daarna weer een goed werkend OS moeten hebben. Daarna ben je natuurlijk wel even bezig met ophalen en installeren van alle updates; nog vóór je de flight simulator opnieuw installeert.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 15 nov 2016, 17:44

Ja, ik blijf voorlopig doorgaan en dan maar zonder updates. Je verhaal komt mij trouwens bekend voor omdat ik er mee te maken heb gehad. Ik gebruik De Visa ANWB card en ca.twee jaar geleden werd ik op zondagavond gebeld door Visa i.v.m.een hoge opname - m,n limiet van 2500 euro - in Australie. Ik had n.nl twee addons gekocht bij de Flightsimstore, ik vertrouwde het telefoontje niet omdat het zondag was maar het bleek toch van Visa te komen.
Internetfraudeurs hadden kansgezien om de gegevens van mij en een aantal anderen te bemachtigen. Gelukkig ben je bij Visa verzekerd , maar het blijft doodzonde.
Ja, het feit dat ik opzie tegen een kompleet nieuwe installatie heeft te maken met de veelvoud aan geinstalleerde scenery en m,n Eyefinity configuratie en div. Hardware van Saitek waar ik niet zo,n ster in ben en altijd afhankelijk van bevriende flightsimmers die mij daarbij te hulp schieten.

arno
Site Admin
Site Admin

Bericht door arno » 15 nov 2016, 18:45

Overvloedig te zeggen om regelmatig een backup te maken. Misschien heb je hier iets aan?
http://www.flightsim.com/vbfs/fslib.php ... d=51805495

greencan
Site Admin
Site Admin

Bericht door greencan » 15 nov 2016, 18:46

Idee voor een apart onderdeel? Phishing & andere dubieuze zaakjes..
Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad -met dank aan Xs4all die dit soort troep in mijn spambox plaatst waardoor je al driedubbel gewaarschuwd bent.
Zeer doorzichtige onzin tot nu toe, zoals: Uw account -daar en daar- zal binnenkort worden opgeheven tenzij bla bla bla
en dan een link natuurlijk.
Lekker laten opheffen dat account. :mrgreen:
Het succes voor dit soort oplichters zit hem naar mijn mening in het feit dat te veel computergebruikers niet boven de materie staan. Ze zien de pc als een heilige en buigen diep voor alles wat er binnenkomt.
Dat weet ik dan weer doordat ik een tijd als vrijwilliger gewerkt heb voor Het Gilde Castricum, afdeling computerproblemen.
Daar ben ik tegen trieste zaken aangelopen, vooral bij senioren. Overgehaald door hun kinderen 'om eens wat met een pc te gaan doen, want dat is zo leuk voor foto's en e-mail'. U kent het ongetwijfeld wel. Als er iets in beeld verschijnt waarop geklikt kan worden wordt erop geklkt, met alle gevolgen vandien.
De jonkies zijn wat onnozelheid betreft ook niet mis: Totale onbenullen als het gaat om het plaatsen van persoonlijke zaken op 'social media'.
Zeggen we er wat van, dan zijn we 'ouwe zeuren die zich er niet mee moeten bemoeien'.
Sterkte in de toekomst mensen!
Afbeelding

Japio
Instructor
Instructor

Bericht door Japio » 21 jan 2017, 10:01

Het heeft even geduurd maar ik kan de windows7 updates weer binnenhalen omdat ik de oplossing kreeg van een bevriende flightsimmer die hetzelfde probleem had.
Allereerst is het zo dat Internet explorer11 of een andere vergelijkbare op je PC geinstalleerd moet zijn.
Hierna moeten de volgende twee bestandjes van Microsoft worden geinstalleerd , KB3020369 en KB3172605, let op, deze zijn voor de 64 bits. Voor de 32 bits pc,s zijn dat dus andere KB,s welke je via Microsoft support te pakken krijg.
Je kunt ook even googlen op de volgende tekst WINDOWS7 UPDATE WERKT NIET MEER waarna je vanzelf de Microsoft Helpdesk tegenkomt waar het hele verhaal duidelijk staat beschreven en ook de KB,s vermeld ziet voor 32 bit.
Bij mij werkte het perfect want na de installatie werd direct begonnen met het zoeken naar update,s wat slechts enkele minuten in beslag nam en ontving ik er 133 tegelijk. Het is wel zo dat Microsoft heeft besloten om voor Windows7 de updates niet meer zoals voorheen onregelmatig uit te geven maar nu 1x per maand.

Plaats reactie

Terug naar “Software”