Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door marchellodelaglande »

Hallo allemaal,

Helaas net weer meegemaakt, ik was aan het vliegen naar Dublin en ineens stopt het programma ermee, erg lastig als je een wat langere vlucht maakt. Ik heb veel addons erop staan zoals vliegvelden maar denk niet dat het daarmee temaken heeft. Eerst stopte het programma ermee toen ik de glideslope inzette, misschien teveel info ineens bijelkaar maar nu net stopte de simulator ermee toen in gewoon op cruisehoogte was. Ik denk zelf niet dat ik een te traag systeem heb, namelijk een dualcore E8600, 3300Mhz, dan wel overgeklokt naar 3700Mhz wat ook volgens mij geen probleem zou kunnen zijn. Ook gebruik ik Multicore Enviroment, dat om core 1 die flightsimulator gebruikt zo veel mogenlijk te ontlasten en zet addons zoals TrackIR, Active Sky 6.5 en Radar Contact 4 op de tweede core. Ik krijg na de crash wel een mededeling van ''Meldt Microsoft over dit probleem'' Ik gebruik PMDG 737-800!

Groetjes Marcel
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door FlipS »

Hallo Marcel,
Er kunnen erg veel oorzaken zijn van crashes van MSFS. Als er geen foutmelding verschijnt of als er wel een foutmelding verschijnt maar zonder vermelding van een oorzaak, moet je in de gebeurtenislogboeken van Windows kijken. Je kunt die logboeken op verschillende manieren vinden; je kunt bijvoorbeeld op de Start-knop klikken en dan in de zoekregel 'logboek' invullen. Dan kun je verschillende logboeken kiezen; je moet de Windows logboeken hebben, en daarvan kies je Toepassing. Dan krijg je een lijst van talloze gebeurtenissen en daarin moet je zoeken naar de fout op het tijdstip dat FS9 vastliep. Je kunt op fouten filteren om het zoeken te vereenvoudigen.

Als je de fout gevonden hebt en aanklikt, verschijnt een wat cryptische tekst waarin meestal een module met fout genoemd wordt. Als daaruit niet meteen duidelijk is waar de oorzaak zit, kun je op Internet zoeken of het hele foutbericht kopiëren en in dit topic plaatsen zodat wij die informatie hebben om verder te zoeken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door marchellodelaglande »

Ik heb hier een link gecopieerd naar de foto van de error. Ik hoop dat ie zichtbaar is!

http://s1376.photobucket.com/user/Marce ... k.png.html
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door PW053 »

Probeer eens hetzelfde met Multicore Enviroment uitgeschakeld, Marcel :wink:
Het is maar een gedachte, makkelijk uit te proberen, toch?
Mvg, Frank
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door arno »

marchellodelaglande schreef:Ik heb hier een link gecopieerd naar de foto van de error. Ik hoop dat ie zichtbaar is!

http://s1376.photobucket.com/user/Marce ... k.png.html
Volgens mij is het plaatje niet zichtbaar ( althans ik zie alleen maar een ronddraaiend tandwieltje) omdat je eerst moet inloggen/registreren
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door marchellodelaglande »

Bedankt Frank, ga ik zodadelijk proberen maarrrr ik heb volgens mij de foutmelding gevonden. Het is een ''atiumdag.dll'' error, althans dat is de naam van de moldule met fout!

Ik weet niet of je hier iets mee kunt beginnen Flips?

Hoe krijg ik uberhaubt een foto op het forum? Misschien wel makkelijk?
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door arno »

marchellodelaglande schreef:Hoe krijg ik uberhaubt een foto op het forum? Misschien wel makkelijk?
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=4&t=12041
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door FlipS »

Atiumdag.dll is onderdeel van de driver van AMD videokaarten. De crash gebeurt vaak bij updates van die driver. Probeer een oudere versie van de driver van je videokaart te vinden en installeer die. Je kunt verschillende oude versies proberen. Zou blijken dat de fout daar niet in zit, dan kun je via de website van AMD altijd weer de meest recente driver downloaden.
Het is soms nuttig om updates niet direct van de downloadsite te installeren maar het gecomprimeerde installatiebestand op te slaan en te behouden; dat komt soms later nog eens van pas.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door marchellodelaglande »

Bedankt Flips!!

Helaas blijkt nu dat het niet steeds bij dezelfde fout blijft. Nu net weer vast gelopen net vlak voordat ik de baan raakte van Dublin airport wat een addon scenery is. Beeld word dan zwart en vervolgens crasht hij. Weer gekeken wat de foutmelding was en deze keer bleek het om een modulefout te gaan (FE.DLL) dat in de map van Fs9 staat.

Ook heb ik even handmatig de PMDG 737-800 cockpit na de crash boven de landingsbaan gehangen alsof ik zou gaan landen maar dat bleek ie goed te doorstaan. Dat heb ik gedaan om na te gaan of er een conflict is met de Dublin airport addon scenery die in heb geinstalleerd.

Ik heb even gegoogeld op verschillende forums en kwam vaak de ''Imagetool Fs9'' tegen. Ik weet niet of ik daar wat mee kan? En ook 32 bit i.pv. 64 bit, DirectX en DXT3 kwam ik vaak tegen op o.a. op deze link: http://www.avsim.com/topic/230773-fs9-c ... t-texture/

Helaas kon ik het niet zo goed begrijpen wat ze ermee bedoelden. Misschien weet jij het of heb je een eigen theorie?

Het (b)lijken dus nu twee errors te zijn......
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door FlipS »

Als je verschillende fouten tegenkomt, kunnen die verschillende oorzaken hebben maar ze kunnen ook dezelfde oorzaak hebben.
Is er iets veranderd? Bijvoorbeeld een add-on die je hebt geïnstalleerd, kort voor de fout optrad? Of een update?

Ik weet niet of FS9 overweg kan met 32-bits textures. Ik denk dat de meeste textures voor FS9 16-bits zijn. De Imagetool wijzigt het soort afbeelding. Er zijn meer programma's die dat kunnen. Probleem is dat je dan eerst moet zoeken welke textures de crash veroorzaken. Ik heb de Imagetool niet; misschien kan die automatisch naar afwijkende textures zoeken.
Maar ik zou dus eerst proberen na te gaan wat er veranderd is direct voorafgaand aan het voor het eerst optreden van deze crashes.

Zoals gezegd kunnen updates van de driver van de videokaart vaak crashes veroorzaken. Volgens mij kun je via het Configuratiescherm > Programma's (verwijderen) zien welke versie van de driver geïnstalleerd is (zoek naar drivers van ATI). Als die heel recent is, kan daar de oorzaak zitten. Als die van een eerdere datum is dan het voor het eerst optreden van de crashes, is de driver niet als eerste verdacht.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door arno »

Kan het ook zo zijn dat je PC te warm wordt? Al eens schoongemaakt?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Flight Sim 2004 stopt plotseling....

Bericht door marchellodelaglande »

Bedankt voor deze tips om na te gaan. Ik ga eerst even de laatste updute verwijderen van de videokaart. Maar misschien word de pc ook te warm . Ik heb in ieder geval coretemp op mijn pc staan. Maar om eerlijk te zeggen twijfel ik een beetje over het laatste omdat ik de computer zo heb ingesteld dat ie automatisch uitschakeld als te coren te heet worden! En schoonblazen kan zeker geen kwaad!

Nogmaals bedankt en ik ga ermee aan de slag!
Plaats reactie