Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Hi,

Even een vraagje m.b.t. de final appoach. Ik heb PMDG (de oude f9-versie ) en als ik op de glide slope zit merk ik dat ik niet geheel recht tegenover de baan zit. En dat is ook zoals ik het ingeef in het fmc. Als ik dan een willekeurige arrival (star) kies komt ie ook op het fmc niet geheel recht voor de baan wat betreft de L-nav route. Naar mate ik dan de baan nader kom ik er meer recht voor te zitten, ook met VOR/LOC geactiveerd. Is dat normaal ? Normaal moet ik toch al vanaf het begin van de final approach recht voor de baan zitten door het ILS-systeem? Ik heb filmpjes op Youtube gezien en daar komen ze wel recht voor de baan.

Begrijpt iemand wat ik bedoel?
Boldie
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 16
Lid geworden op: 25 jan 2015, 20:53
Locatie: Vlaardingen

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Boldie »

Misschien is het de opstuurhoek i.v.m. wind correctie.
Als er zijwind is, moet het vliegtuig met de neus naar de kant waar de wind vandaan komt opsturen, om te voorkomen dat hij opzij geblazen wordt.
Vanuit het toestel lijkt het dan alsof je niet naar de baan vliegt, maar naast de baan.
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Thair.nl »

Gebruik je allebei de radio's voor een ILS landing? Voor een nauwkeurige nadering is dat namelijk nodig. Allebei de NAV radio's op de ILS frequentie zetten, vervolgens op de MCP eerst VOR LOC kiezen totdat de localizer actief is en daarna op APP en vervolgens er voor zorgen dat zowel CMD A als CMD B actief zijn. Hierdoor kan met beide NAV radio's een ILS landing gemaakt kan worden.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Ik ga het proberen Theo! Ik denk niet dat het met de wind heeft te maken maar ik ga zeker niets uitsluiten. Ik ga proberen om met twee ILS-frequenties en de twee AP te landen.

Dank jullie!
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Thair.nl »

Let er ook op dat je een landingsbaan gebruikt waarbij de ILS daadwerkelijk recht op de baan staat. LOWI (Innsbruck) bijvoorbeeld heeft een zogenaamde offset, hierbij staat de ILS onder een hoek op de landingsbaan.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Ja ik heb het op dvd staan, een instruktievideo om op LOWI te landen, een van de moeilijkere landingsbanen. Thanks Theo, ik ga ermee aan de slag!
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Ik ben ten einde raad. Het heeft niet met de wind te maken, ik had de wind op 2 knopen gezet en nog komt ie scheef voor de landingsbaan. Ook heb ik met twee autopilots en twee landings frequenties proberen te landen maar te vergeefs, het wil maar niet lukken om kaarsrecht voor de baan te komen. Misschien ff proberen om addon airports uit te zetten? Pffff, op deze manier moet ik heel erg vroeg manueel gaan landen dus zonder AP zodat ik wel recht voor de baan kom! Maar dan heb ik helaas geen comfort meer op de glide slope tot ongeveer 1000 voet...

Misschien ff proberen met een autoland, of ie dan wel recht voor de baan komt???
Laatst gewijzigd door marchellodelaglande op 11 mar 2017, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door PW053 »

Twee gedachten van mij:
1) Gebeurt dat alleen met PMDG, heb je met een default toestel al eens dezelfde landing gemaakt?
2) Heb je de AIRAC's (FS2004) geupdate?

Mvg, Frank [vlieg]
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Hahaha ik zou niet eens weten hoe ik een standaard 737-800 moet vliegen. Maar ik geloof wel dat het aan de PMDG zou kunnen liggen. De laatste airac heb ik namens Navigraph gedownload dus daar kan het normaal niet aan liggen zou ik zeggen.

Dus jij zegt dat het eerder aan PMDG zou kunnen liggen dan aan de addon airport?

Wat ik wel wil proberen is een autoland en dan kijken of het vliegtuig wel recht voor de baan komt. Wat ik daarmee opschiet weet ik niet maar ik kan het allicht proberen toch?
Laatst gewijzigd door marchellodelaglande op 13 mar 2017, 21:45, 1 keer totaal gewijzigd.
citroene
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 mar 2016, 20:39

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door citroene »

Je moet de airacs van fs zelf ook updaten. Via deze website kun je een tool downloaden https://www.aero.sors.fr/hfiles/FSXP3D_WorldNavaids.zip

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk
Afbeelding
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Oh dat wist ik niet! Ik dacht dat het al voldoende was als ik een PMDG- update had gedaan d.m.v. Navigraph?? Bedankt voor de tip! Ik ga het gelijk updaten!
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Kevin »

Die link is voor FSX/P3D, de volgende is voor FS9: http://www.aero.sors.fr/navaids2.html.

Ik betwijfel dat dit het probleem oplost, maar het is wellicht het proberen waard.
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Ik laat het je weten zodra ik weer een poging gewaagd heb, dat zal woensdag zijn dan.... Misschien lost deze update nog iets anders op, namelijk dat je op je ND in het vliegtuig nu wel de 10 graden hoek van de ILS kan zien, de lijn die aangeeft wanneer VOR/LOC op je MCP geactiveerd moet zijn. Of kan ik die 10 graden lijn activeren in de FIX pagina van het FMC?
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Zoals het nu eruit ziet lijkt je gelijk te hebben Kevin, ik ben nog niet recht voor de baan gekomen na de update. Ik denk dat ik maar een op het forum van PMDG ga vragen wat het zou kunnen zijn!
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Kevin »

Hoe ziet het er precies uit? Ongeveer zoals op onderstaande foto (maar dan misschien verder van de baan af), of vlieg je echt 'naast de baan'? Want misschien is wat jij denkt dat niet klopt, wel helemaal niet zo verkeerd als het lijkt! Als je de A/P nu eens tot het einde aan laat staan en de kist dus een autolanding laat maken, kom je dan wel fatsoenlijk op de baan terecht en niet in het gras? Want als dat het geval is, is er eigenlijk natuurlijk niets mis. Je kunt altijd nog proberen de magnetic variation data te updaten; dat is het laatste wat ik kan bedenken. Dit is ook te vinden op de website van Hervé Sors die eerder genoemd werd, via onderstaande link. Ik ben weer benieuwd naar je ervaringen! :wink:

Afbeelding
Soms kom je niet kaarsrecht voor de baan, maar kun je toch een prima landing maken! Zo lang het verschil maar niet té groot is...

http://www.aero.sors.fr/navaids.html

Kijk ook eens hier: http://www.flaps2approach.com/journal/2 ... pdate.html.
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Was het maar waar dat ik zo voor de baan was gekomen. Het is meer naar rechts. Ik denk ook zeker dat ik naast de baan terecht zou zijn gekomen. Ik denk zelfs dat er zeker twee banen tussen kunnen. Het valt me ook op dat ik steeds aan de rechter kant van de baan kom en niet links. Wat ik ook belangrijk vind om te vermelden is dat ik merk dat ik op het PFD ook daadwerkelijk niet op het localiser pad zit, dus het balletje staat behoorlijk aan de linker kant, tussen helemaal links en het midden. Dus dat klopt dan weer met wat ik uit het raam zie, doffe allende dus :down:

Als je er een screenshot van wilt hebben dan hoor ik het wel. Ik heb een PrintSceen programma maar ik dacht niet dat ik daarmee een screenshot kan maken van FS. Anders maak ik er wel een foto van en stuur hem prive op als dat goed is!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door FlipS »

In Microsoft Flight Simulator maak je screenshots door op toets V te drukken. De screenshots worden dan opgeslagen in een map ...\Mijn documenten\Flight Simulator 9\
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Dank je Flips voor deze informatie. Ik ga het gebruiken!
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Het is nog niet gelukt. Ik heb de magnetic variation data geupdate, (bestandje vervangen) maar helaas nog geen resultaat. Het lijkt wel alsof ie zich niet wil oriënteren op het midden van de localiser maar op de dot links van het midden. Hier een indruk wat ik bedoel:

Afbeelding

Je ziet dat ie echt niet van plan is om op de baan te gaan landen, zelfs niet met maar 3 knopen! En het balletje blijft zo staan, beweegt zich niet verder naar het midden. Ik heb zelfs nog even geprobeerd om d.m.v. de slew-mode het vliegtuig recht voor de baan te krijgen maar nadat ik hem weer normaal het gezet orienteerde het vliegtuig zich gelijk weer op de dot links van het midden.

Je zei al dat je het verders niet meer zou weten wat er aan de hand zou kunnen zijn na die updates dus dan zou ik het moeten vragen op het forum van PMDG zelf denk ik! Morgen probeer ik een autoland en dan maar kijken wat het vliegtuig gaat doen!
Laatst gewijzigd door marchellodelaglande op 19 mar 2017, 23:18, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Kevin »

Erg jammer! Ik denk dat je het dan inderdaad bij PMDG zult moeten zoeken. Helemaal voor niets zijn die updates toch niet geweest, ze kunnen altijd nog van pas komen en nu weet je in ieder geval van het bestaan van die website!

Nog even voor de zekerheid: het gaat hier toch om de oude versie PMDG 737NG in FS9, nietwaar?

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Ja, het gaat om de oude versie! Ik had er wel ook het programma I FLY op staan maar die werkte bij mij niet goed dus die had ik gelijk weer verwijderd...Erg bedankt voor je hulp Kevin. Ook bedankt voor de updates. Kan idd nooit kwaad!
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Kevin »

Ik vroeg het omdat er nog wel eens mensen zijn die de oude PMDG 737NG in FSX installeren en dat kan ook problemen geven, vandaar. Ik hoop dat je toch nog een oplossing kunt vinden!

Verstuurd vanaf mijn LG-H815 met Tapatalk
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Je gaat het van me horen zodra ik iets weet van het PMDG-forum!
Gerbress
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2008, 11:06
Locatie: Leidschendam

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door Gerbress »

Dit probleem is voor mij niet helemaal vreemd. Een aantal jaren geleden vloog ik ook met FS2004 en de PMDG737NGX
Met een volledige autoland kwam ik steeds langs de landingsbaan terecht. Het z.g. wybertje stond dan bij de aanloop voor de landing niet geheel in het midden maar ernaast. Dit kwam op meerdere vliegvelden en banen voor. Na vragen op dit forum, zijn we er nooit uitgekomen. Toen ben ik begonnen met de aankoop van FSX en de PMDG737NGX en deze doet wat hij moet doen en komt op de landingsbaan op de middellijn aan. Veel sterkte, groet Gerard
Windows 10 Home Premium 64 bit, Processor:Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU (at) 3.4GHz. Geheugen 8.00 GB. Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Directx11.2 SaitekX52
marchellodelaglande
Controller
Controller
Berichten: 84
Lid geworden op: 18 aug 2016, 21:12

Re: Niet geheel recht voor de landingsbaan...

Bericht door marchellodelaglande »

Waren er ook banen waar het dan wel goed mee ging? Dank je voor deze info! Misschien is dat dan wel het startsein om ook maar met FSX te gaan beginnen!
Plaats reactie