Niet starten van fs9

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Hallo beste leden. Allereerst dank voor de acceptatie.

Mijn probleem; Onlangs heb ik windows 7 opnieuw geïnstalleerd en alle updates geïnstalleerd, daarna mijn fs9 geïnstalleerd, originele versie.

Na installatie heb ik de patch (update er op gezet. Nu wil het volgende dat fs9 in zijn totaliteit niet opstart ook de cd hoor ik niet draaien.

Ik heb gezocht naar oplossingen, maar heb niks kunnen vinden. Ook kan ik de cfg niet verwijderen omdat fs9 helemaal niet in docmenten/Appdata/Roaming/Microsoft staat.

Dit is voor mij een raadsel want ik heb altijd onder win7 fs9 gedraaid.

ook heb ik alles onder administrator gedaan.

Wie kan mij helpen, alle hulp is welkom :wink: :wink:

Groet, Leo
Gebruikersavatar
DaveHagen
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2016, 12:29
Locatie: Venray

Re: Niet starten van fs9

Bericht door DaveHagen »

Heb je de fs9 opnieuw geïnstalleerd?
Wees jezelf
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Niet starten van fs9

Bericht door FlipS »

Welkom op dit forum, Leo!

Installatie van FS9 mag onder Windows 7 inderdaad geen probleem geven.
Als FS9 niet in Gebruikers\[jouw naam]\AppData\Roaming\Microsoft staat, lijkt het erop dat de installatie niet is afgerond. Waarom niet, is niet zo eenvoudig te achterhalen.
Zoals Dave Hagen al suggereert, lijkt de eenvoudigste oplossing om FS9 opnieuw te installeren. Dan zou ik de huidige installatie wel eerst de-installeren. Ik meen dat dat kan door de eerste CD-rom in de drive te leggen waarna je een keuzemenu krijgt waarin het verwijderen van de installatie één van de opties is.
Als dat niet lukt, kun je proberen de huidige installatie te verwijderen via het Windows Configuratiescherm.
Voor de zekerheid zou ik na het verwijderen een register cleaning uitvoeren, bij voorkeur met CCleaner (dat kan met de freeware versie).

Dan opnieuw installeren. Ik weet niet wat voor patch er is; ik weet wel dat er een FS9.exe is (die je niet van Microsoft kunt downloaden; ik zou even moeten zoeken waar die te vinden is) waarmee het niet meer nodig is om de laatste CD-rom in de drive te houden. Dat is handiger maar zal je huidige probleem niet oplossen.
Eerst dus maar een herinstallatie proberen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Dank voor de snelle reacties. Er is een no-cd patch zodat je de 4e cd niet meer nodig hebt. De andere patch is fs9.1 update.

Ik heb al verscheidene keren fs9 opnieuw geherinstalleerd, zelfs op een andere schijf, ook zonder programfiles (x86).

Flips je zegt dat de installatie niet is afgerond, hoe is dat mogelijk als er staat run now.

Ik gebruik CCleaner voor register cleaning.

Het lijkt erop (of het ligt aan mij :roll: ) dat fs9 niet meer draait onder windows7
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Dreamliner55 schreef:Het lijkt erop (of het ligt aan mij :roll: ) dat fs9 niet meer draait onder windows7
Jawel hoor. Bij mij draait fs9 ook onder windows 7.

De fs9 is wel origineel ( dus gekocht?) Of is het een download ( zonder te betalen?).( edit: sorry over het eerste bericht heen gelezen, wel een originele versie)

Indien origineel dan zou ik toch het advies van FlipS volgen dus dé-installeren.

Nog even een aanvulling. Ik weet wel ( een tijdje geleden) dat met dé-installeren niet alles uit het register verdwijnt. Er blijven altijd zaken in het register staan.
CCleaner haalt ook niet alles weg. Zelf ben ik toen een tijdje handmatig in het register gedoken om alle fs9- verwijzingen te verwijderen.

Nog een edit: FS9 kan niet overweg met dxdiag hoger dan 9c. Kijk eens welke versie dxdiag op je systeem geinstalleerd staat.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Allereerst ik heb DxDiag versie 6.01.7611.17514 32 bits

Ik zal op zoek gaan naar alles van fs9 in het register, bedankt voor de tip. Ik laat het weten als ik resultaat heb :) :)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Dreamliner55 schreef:Allereerst ik heb DxDiag versie 6.01.7611.17514 32 bits
6.0? Werd er bij installatie fs9 niet gevraagd om de dxdiag te verhogen naar 9.0c?. Dat is wel een vraag volgens mij bijna aan het einde van de installatie.
Zou je anders niet beter eerst de dxdiag te updaten?

Nog een tip(je). Na installatie van de nieuwe fs9, nog geen update draaien en nog geen no-cd. Na installatie de computer opnieuw opstarten en dan kijken of fs9 werkt. Daarna pas update en dan daarna de juiste no-cd. Er zijn 2 versies 1 voor fs9.0 en 1 voor fs9.1 ( fs9.1 wordt het na de update).

En als laatste, wil fs9 niet opstarten doe het dan eens opstarten direct met de bestandsnaam ( in de hoofdmap) fs9.exe en niet via de snelkoppeling.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Polito »

arno schreef: Nog een edit: FS9 kan niet overweg met dxdiag hoger dan 9c. Kijk eens welke versie dxdiag op je systeem geinstalleerd staat.
Voor iemand de schrik krijgt: Ik heb Fs9 draaien op W10 met DirectX12, het gaat perfect hier.
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Polito schreef:Voor iemand de schrik krijgt: Ik heb Fs9 draaien op W10 met DirectX12, het gaat perfect hier.
Mooi, dat wist ik niet!
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Niet starten van fs9

Bericht door PW053 »

Sinds mijn laatste herinstallatie van W7 wil FS9 alleen nog opstarten met open internetverbinding.
Dat was halverwege 2016.
Het maakt niet uit of ik het opstart met REXfs2004, cd4 of met de "nocd" patch.
Voor die herinstallatie was er dat probleem niet.

Als ik het opstart voordat er verbinding is met het internet krijg ik (na twee x klikken) de mededeling dat fs9 al loopt....
Overigens zonder dat er wat gebeurd.

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Hoi even een update,

Ik heb geprobeerd directx te downgraden, maar dat is dus niet gelukt. Heb het spel opnieuw geïnstalleerd en het start nog steeds niet op. Ik weet het niet meer :oops: . Mijn directx versie is 11

Frank hoe heb jij fs9 geïnstalleerd, met administrator? Ik heb hem ook met geïnstalleerd en dat is zonder problemen gegaan. Ook het starten heb ik met rechten gedaan, maar hij weigert te starten.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Lees het onderstaande eens door. Misschien is de update w7 ook bij jou het probleem? Zo niet dan hebben we dat uitgesloten. En we blijven met jou zoeken naar een oplossing.
Eerdere vragen over opstarten direct van fs9.exe nog geen antwoord. En ook geen antwoord op de juiste no-cd versie?
Opgeven doen we nog niet. :mrgreen:

http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=100&t=20129
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Een map verwijderen zoals in onderstaande link misschien de oplossing?
http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.p ... 94#p105594

Of fs9.cfg eens verwijderen? ( verborgen bestanden zichtbaar hebben)
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Hoi Arno ik kan de cfg niet verwijderen omdat die er niet is net als de map flightsimulator files, deze staat niet in mijn documenten. Het is net of de installatie niet volledig is ook al krijg ik na installatie run now te zien, dus dat kan het niet zijn.
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Niet starten van fs9

Bericht door PW053 »

Geïnstalleerd onder admin, uiteraard :wink:
De nocd patch (die van Flight-one) in de main directory geplaatst, maar eerst de originele .exe verwijderd.
Dus niet overschrijven!
Vervolgens rechts klikken op de nieuwe .exe en instellen als "uitvoeren als admin...""

Wat mogelijk ook nog kan helpen is fs9.exe uitvoeren onder een ouder besturing systeem.
Probeer eens XP sp3 ofzo?? (bij mij maakte dat niet uit) Maar toch....

Verder heeft Flight one ook nog een registery-repair tooltje wat je zou kunnen proberen.
(bij mij maakte dat niks uit)

Hoop dat je er iets mee kunt :?

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Yep al een aantal keren, maar zonder resultaat.

[quote][/quote]Re: Vraagbaak Startproblemen FS9
Berichtdoor WouterV » 24 jan 2009, 17:58
Door Vista opnieuw te installeren, en dan direct de driver te installeren geinstalleerd.

Ik had dus eerst al Flight Simulator geinstalleerd, om daarna de driver te doen. Gaat dus fout bij mij.

Bedankt!
WouterV

Ik hoef toch niet mijn win7 opnieuw te installeren?
Gebruikersavatar
PW053
Instructor
Instructor
Berichten: 253
Lid geworden op: 13 feb 2011, 21:42

Re: Niet starten van fs9

Bericht door PW053 »

Das een hele toer!
:hm Je kan ook nog systeemherstel starten tot voor de installatie van FS9, dat is minder werk.
Daarna goed opruiming houden (systeembestanden opschonen enzo) en FS9 nog maar eens opnieuw doen...

Is maar een idee :idea:

Mvg, Frank.
"If you can fly a Sopwith Camel, you can fly anything" :fl: Majoor James "Biggles" Bigglesworth.
Gebruikersavatar
Polito
Instructor
Instructor
Berichten: 284
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:59
Locatie: Euskal Herria

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Polito »

Dreamliner55 schreef: Mijn directx versie is 11
Dus géén 6 als eerder gemeld?
Intel i5-8400CPU 2,71Ghz - Windows 10 Pro 64 bits - 16Gb RAM - Geforce GTX1050 - HPCompaq LA2206xc/LG L225WS - T.Flight Stick X
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Dreamliner55 schreef:Hoi Arno ik kan de cfg niet verwijderen omdat die er niet is net als de map flightsimulator files, deze staat niet in mijn documenten. Het is net of de installatie niet volledig is ook al krijg ik na installatie run now te zien, dus dat kan het niet zijn.
Als je de fs9.cfg niet kan vinden ( wel de verborgen bestanden zichtbaar?)dan vrees ik inderdaad dat de installatie niet goed is gegaan. In de fs9.cfg staan alle opstartinstellingen van fs9.
Lijkt me dat je dan een nieuwe installatie van fs9 moet doen. Met echt wel alles verwijdert.
1e / via Configuratiescherm fs9 verwijderen. Snelkoppeling verwijderen.
2e / CCleaner draaien.
3e / Via verkenner zoeken naar FS9 op "C", indien er iets naar voren komt, verwijderen
4e / via "start" regedit starten en zoeken naar fs9 en indien er iets zichtbaar wordt, verwijderen.
5e / computer opnieuw opstarten en nogmaals zoeken op alle ( aanwezige) schijven/partities naar fs9, indien nodig verwijderen.
6e / Nieuwe installatie van fs9. Er moet echt een vraag komen voor installatie van DX9 ( Indien je al versie 11 hebt dan die vraag overslaan).
7e / laat CD 4 in de cdrom. En probeer fs9 nu weer op te starten.
8e / Indien die het doet. Computer opnieuw opstarten.
9e / update fs9 installeren. ( update naar fs9.1)
10e/ Werkt die? Computer opnieuw opstarten.
11e/ copie maken van fs9.exe ( te vinden in de hoofdmap van FS9)
12e/ De juiste versie van de no-cd installeren.

Zo moet het echt goed gaan ( zeker als je alle verwijzingen in het register goed verwijdert hebt)
Windows 7 hoef je niet te vernieuwen. Denk eerst even na over mijn bericht van de mogelijk "foute" update van Windows( beschreven in een link).

Indien na dit alles fs9 nog niet opstart kijk dan even in de diverse logboeken ( even zoeken op dit forum naar logboek, FlipS heeft daarover eens iets geschreven) en zoek
naar een melding over fs9. Die eventuele melding hier op het forum schrijven.

Succes!
Dreamliner55 schreef:Ik heb geprobeerd directx te downgraden, maar dat is dus niet gelukt.
Waarschijnlijk bedoelde je hier "upgraden" (naar een hogere versie). "Downgraden" is teruggaan naar een vorige/oudere versie
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Niet starten van fs9

Bericht door FlipS »

Volgens mij mag de DirectX-versie geen probleem zijn. Ik heb alleen een probleem gehad met preview DX10 in FSX omdat dat geen complete DX-versie is. Sommige vliegtuigen bleven dan wit; andere problemen waren er niet. Ik kan gewoon met die witte vliegtuigen vliegen. Maar FS9 werkt wel met een complete DX-versie en voor zover ik weet werkt het altijd als je die versie of hoger hebt. Mag onder Windows 7 geen probleem zijn.
Ik had FS9 probleemloos geïnstalleerd (afgezien van een ernstige kras in CD 4) onder Windows 7. Later heb ik de upgrade gemaakt naar Windows 10. Niet alleen FS9 maar zelfs FS'98 (= FS 6.1) functioneert onder Windows 10. Niet dat ik daar veel mee doe maar het werkt wel.

Dat de installatie eindigt met 'Run now' is geen bewijs dat alles goed is geïnstalleerd; althans, volgens mij controleert de installer niet of alles ook werkelijk geïnstalleerd is.
Als de installatie niet compleet is, is het natuurlijk de vraag hoe dat kan. Ik neem aan dat je de vier CD-roms op de gevraagde momenten op volgorde hebt geïnstalleerd. Bij mij bleef de installatie hangen op de kras in CD 4; ik heb de installatie toen met een kunstgreep kunnen afronden, waarna ik kopieën van de niet geïnstalleerde bestanden van iemand heb gekregen om dat deel aan te vullen. Waarmee ik bedoel dat ik veronderstel dat er bij jou waarschijnlijk geen krassen op de CD-roms zitten en die ook schoon zijn, want anders zou ik verwachten dat de installatie ook ergens bleef hangen.

Is er misschien een map AppData\Roaming\Microsoft\FS9 onder één van de andere gebruikers? Want het is heel vreemd dat die map niet is aangemaakt.

Als je iemand kent met FS9 zou je ook nog kunnen proberen de ontbrekende mappen te kopiëren maar ik vrees dat de map onder AppData een koppeling moet hebben naar de registry en die komt er niet als je kopieert. Maar je zou het kunnen proberen.
Je kunt de mappen onder Mijn documenten volgens mij wel kopiëren.

Als niets lukt, vraag ik me af of je wellicht FSX zou kunnen proberen. Of heb je erg veel add-ons voor FS9?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Nou ik heb gedaan wat je schreef Arno, maar hij werkt nog steeds niet. Mijn register is echt helemaal leeg,
Na een nieuwe installatie van fs9 kreeg ik geen melding over directx.

Ik heb de game met administrator geïnstalleerd en ook op die manier opgestart, maar geen resultaat.

Waarschijnlijk toch maar op FSX overgaan.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Niet starten van fs9

Bericht door FlipS »

Of het er iets mee te maken heeft, weet ik niet, maar bij installatie kunnen er problemen zijn met Microsoft .Net Framework en Microsoft Visual C++. In mijn eigen pc heb ik alle versies van Visual C++ geïnstalleerd (uit mijn hoofd zijn dat er 15 of meer) omdat verschillende add-ons verschillende versies vragen. Nu adviseert Thrustmaster mij om die allemaal te verwijderen (ik krijg de Warthog niet goed aan de praat). Die ik dan na de al dan niet geslaagde installatie van de Warthog weer moet installeren omdat anders een aantal add-ons niet meer werkt.

Welke versie van Microsoft .Net Framework en welke versies van Microsoft Visual C++ zijn in jouw pc aanwezig (zie Configuratiescherm > Programma's)? Ik verwacht geen probleem met .Net Framework omdat die versie zeker nieuwer zal zijn dan FS9. Maar de versies van Visual C++ zijn niet cumulatief en daarvan zijn meestal ook oude versies nodig. De oudste is voor zover ik weet 2005. Er zijn 32- en 64-bits versies die naast elkaar aanwezig kunnen/moeten zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Dreamliner55 schreef:Waarschijnlijk toch maar op FSX overgaan.
Sorry dan weet ik het nu ook bijna niet meer. Als je over gaat naar FSX laat het hier dan ook even weten ( vragen over fsx in een andere rubriek). Dan hoef ik
hierover niet meer wakker te liggen :G: :y:
Mocht ik nog iets op het spoor komen dan laat ik hier weer even weten.
Nog 1 ding: ik schreef over logboek heb je daar nog in gekeken of er melding(en) zijn over fs9?
2e: Vind je nu ( na nieuwe installatie) wel een fs9 map in documenten c.q. de fs9.cfg?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Dreamliner55
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 19
Lid geworden op: 05 dec 2017, 20:21
Locatie: Zwijndrecht

Re: Niet starten van fs9

Bericht door Dreamliner55 »

Nee ik kan niks vinden in het logboek, heb geen map fs9 in documenten en ook geen fs9.cfg
Ik weet het ook niet meer ><
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Niet starten van fs9

Bericht door arno »

Dreamliner55 schreef:, heb geen map fs9 in documenten en ook geen fs9.cfg
Het juiste pad gevolgd?( met verborgen bestanden zichtbaar);
C:\users\gebruikersnaam\AppData\Roaming\Microsoft\FS9
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Plaats reactie