Nieuwe cursus navigatie

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Nieuwe cursus navigatie

Bericht door PaulB »

In aansluiting op de al langer bestaande vliegcursussen van de Groningse HCC Werkgroep Flight Simulator is er nu een (visuele) cursus over de navigatie, gemaakt door Enno Laverman, genaamd "Navigatie in beeld".
Deze cursus behandelt o.a. het navigeren met NDB's en VOR's, het aanvliegen van een ILS, en meer.

Ga naar http://www.hccgroningen.nl en zoek bij "Werkgroepen" onder WG Flightsimulator.
Paul.
Rob-PA7RM
Instructor
Instructor
Berichten: 446
Lid geworden op: 01 sep 2007, 21:13
Locatie: Heelsum
Contacteer:

Bericht door Rob-PA7RM »

Leuke info. :) Spreekt mij zeker aan. Derhalve ook een newsitem gemaakt op simFlight.nl. Met verwijzing voor discussie op dit forum.
Afbeelding Flightsim news (at) Afbeelding
Flight Fan

Bericht door Flight Fan »

wordt beetje ver rijden :lol: woon zelf in alphen aan den rijn (zuid holland)
(ik heb geen auto....maar het gaat om het idee :mrgreen: )

Verder lijkt me wel leuke cursus..
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Leuk tochtje naar Groningen (kom je nog eens ergens .... :D )

Maar je hoeft de cursus gelukkig niet persoonlijk op te halen, hè? :D
Paul.
erols
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 542
Lid geworden op: 12 jan 2008, 21:49
Locatie: Den Haag

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door erols »

ja jongens ik moet ff een cursus navigatie van jullie gebruiken want ik ben nieuw maar ik weet niet of ik voor het bepalen waar in naar toe moet (om veilig en wel aan te komen bij de luchthaven) de navigation log moet gebruiken of wat anders.
en ik snap alle afkortingen en dingen niet, behalve de HDG en de ALT ken ik wel.kunnen jullie dat aan mij uitleggen?

de groeten van erols.

alvast bedankt jongens.
In het echt gevlogen met: A300, A300-600R, A320, A340, B737-800, B747-400, B777-200ER
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door greencan »

Paul heeft een link geplaatst naar een complete cursus!
Je moet er wel iets voor doen natuurlijk!
:D
Afbeelding
Flight Fan

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Flight Fan »

waar is deze link te vinden?
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door zoek34 »

volg de aanwijzingen van Paul in het eerste bericht
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Flight Fan

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Flight Fan »

ah ok, even over het hoofd gezien :lol:
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Dan zal ik m'n vraag ook maar even hier bij gooien, hij gaat niet helemaal over het navigeren, dat wil zeggen, het gaat meer om de voorbereiding en het uitstippelen van de route.

Ik wil de Holland-Batavia route gaan vliegen. Deze werd natuurlijk gevlogen in een tijd zonder FMC's of andere geavanceerde navigatie hulpmiddelen.
Ik wil dus VOR to VOR gaan vliegen. Nu kan ik natuurlijk een aantal VORs en NDBs uitkiezen die dicht genoeg bij elkaar liggen en een schatting maken van de bearings, maar ik zou graag van te voren weten welke radiaal ik van een gekozen VOR moet vliegen. Oftewel, ik kan op m'n kaart (FSNavigator) wel een lijn tussen twee VORs trekken maar dan weet ik alleen de heading, en die komt natuurlijk niet altijd exact overeen met de radiaal (in- of outbound) van de VOR.

Ik hoop dat iemand hier me dat exact kan uitleggen hoe ik dat bepaal, want follow the needle vind ik geen fraaie methode, dan vlieg je nl afhankelijk van de wind nooit twee maal exact dezelfde route.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door FsTheo »

"Follow the Needle", vaak is het niet 'volgen' maar 'achternajagen'! :lol:
Je vliegt dan in een (grote) boog, met een omweg naar je doel.
Had je deel 11 van 'Navigeren met FS' al bekeken? Daarin wordt dacht ik beschreven hoe je met continue corrigeren toch vrij recht op je doel afgaat.. Weliswaar met NDB maar het effect is denk ik hetzelfde.

Hoewel NDB misschien nog wel iets realistischer is.. :roll: En vaak hebben ze ook nog een groter bereik.. :)

Theo :wink:
schokker
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1729
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:05
Locatie: Kampen

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door schokker »

Het vliegen van de Batavia route in het verleden was een knap staaltje navigatie werk.
In die tijd waren er nog geen VOR's en bestonden er hier en daar al wel NDB's.
Vaak waren die geplaatst op punten waar ook de scheepvaart er gebruik van kon maken.
Verder was het 'huisje, boompje, beestje' vliegen.
Echt naar buiten kijken waar je was.
Ik heb nu nog steeds bewondering voor de mannen op de bok in die tijd die de vluchten goed wisten te volbrengen.

Gtz,
Jan
Domme vragen bestaan niet.
Uitsluitend domme antwoorden.

Afbeelding
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Klopt, maar aangezien dat met FS vrijwel onmogelijk is, ok Marseille en Rome vind ik waarschijnlijk nog wel, maar daarna wordt het toch lastiger, wil ik het dus liever met behulp van VOR's en NDB's gaan doen.

En Theo, op zich snap ik wel hoe ik de windcorrectie moet toepassen, maar wat ik eigenlijk bedoelde is hoe vind ik van te voren uit welke radiaal ik moet hebben.
Voorbeeld:
Ik begin met het vliegen naar VOR A, ik plot dus een lijn van de runway naar VOR A, de radiaal is hier natuurlijk afhankelijk van het punt waar ik op hoogte zit om te gaan intercepten, die staat dus nog niet vast.
Maar dan, van VOR A naar VOR B ligt natuurlijk gewoon een rechte lijn. Als ik deze plot op een kaart weet ik in principe de heading die ik moet aanhouden (wind daar gelaten, nee niet daar een wind gelaten ;-) maar de iwnd buiten beschouwing latend) maar aangezien ieder baken afwijkt van de magnetische heading, dus radiaal 270 loopt bijna nooit exact oost-west maar een paar graden ernaast. Wat ik nu wil weten, is hoe weet ik van te voren (dus terwijl ik nog op de grond sta) welke radiaal het dichts bij m'n te vliegen route ligt. Outbound van VOR A of inbound VOR B, dat maakt me niet uit. Ik kan natuurlijk bij VOR A gaan kijken welke radiaal van B het dichtst bij is, maar ik weet het liever van te voren zodat ik misschien iets voor VOR A al kan gaan bijdraaien. Verder liggen de VOR's natuurlijk niet overal zo dichtbij dat VOR B al binnen bereik is ter hoogte van VOR A.
Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1625
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door PatrickZ »

Als je nou gewoon altijd inbound vliegt op de volgende VOR, dan kan het nooit fout gaan. Gewoon als je bij VOR A bent alvast de frequentie op VOR B zetten en dan net zo lang aan het course wieltje draaien totdat je hem hebt. En als je bij VOR B bent dan zet je de frequentie op VOR C en draai je weer aan het wieltje. Je hoeft dus helemaal niet van te voren exact te weten waar je hem op moet zetten, je kunt dat gewoon zien.
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Klopt, daar heb je helemaal gelijk in, maar in sommige (armere) delen van de wereld, staan de bakens soms te ver uit elkaar en/of hebben een minder groot bereik, dus dan is het volgende baken niet altijd al op te pikken bij het voorgaande.

Verder weet ik gewoon dat het van te voren te bepalen moet zijn, en ik zit zo in elkaar dat als ik weet dat iets kan, ik dan graag wil weten hoe dat dan gaat. (moet ... niet ... zo'n ... pietje ... precies ... zijn ....) :)
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door FsTheo »

Ik snap wat je bedoelt. Je hebt dan inderdaad de optie om eerst een eind door te vliegen op het kompas, alleen wil je dan de deviation terplekke weten.

Maar een andere optie is de VOR achter je nog een tijdje te blijven gebruiken. Stel je vliegt inbound naar VORA op 50, je weet dat je volgende waypoint VORB op 90 graden is. Maar te ver weg ligt om hem vanaf A al te kunnen gebruiken.
Je zou dan VORA op een Back Course van 270 kunnen blijven vliegen, tot er kontakt is met B.

Toch? :roll:

Theo :wink:
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Dat klopt volgens mij helemaal Theo, MAAR: als je dan niet (goed) rekening hebt gehouden met de deviation dan kan het dus zijn, dat je op 270 niet recht naar VOR B vliegt en je dus verder vliegt dan nodig, en, en dat vindt ATC niet leuk: je vliegt niet recht naar VOR B terwijl je dat in je vluchtplan wel aangegeven hebt. Vandaar mijn vraag, hoe bepaal ik die radiaal van VOR A om recht naar VOR B te vliegen.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door FsTheo »

Volgens mij vlieg je wèl rechtstreeks naar de volgende VOR, want je werkt met radio signalen, niet met kompas.
Als je weet dat de volgende VOR exact op 90 graden ligt en je vliegt op 270 weg van de vorige, moet je er komen.
Wel een dikke kans dat je kompas iets ander vemeldt, omdat die wel onder invloed staat van de afwijkingen...

Theo
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Nou, zo bedoelde ik het niet. Want als ik op de kaart kijk, kijk ik naar de kompasligging van het tweede baken ten op zichte van het eerste. En dat betekend dus dat als daar 90 graden uitkomt het best kan zijn dat ik door de afwijking van het eerste baken niet op radiaal 270 moet vliegen maar bijvoorbeeld op 168 ofzo.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door FsTheo »

Maar, zeg ik dan weer, als je een goede kaart hebt, een 'Sectional', dan staat daar altijd de afwijking op vermeld! :lol:

Theo :fl: :y:
Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1625
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door PatrickZ »

Zowieso, je wilt de Indië route gaan vliegen. Dan vlieg je dus vlakbij de evenaar en daar heb je dus heel weinig afwijking. Hoe dichter je bij de polen komt, hoe meer afwijking je hebt. Maar op de evenaar is er dus helemaal geen afwijking. Het stuk naar het zuiden toe door Europa is nog wel zo dicht bezaaid met VORs dat dit ook geen problemen op zou moeten leveren.
Sjef Gielen
Instructor
Instructor
Berichten: 492
Lid geworden op: 06 jan 2007, 00:50
Locatie: Helmond
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door Sjef Gielen »

Ik heb ff gekeken, en volgens mij is het met fsnavigator mogelijk om de radiaal te bepalen, die geeft nl de afwijking aan, moet ik alleen nog ff goed kijken of de afwijking bij de heading opgeteld of er van afgetrokken moet worden.
wilista

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door wilista »

Mag ik eens jullie tippen op gebied van cursus navigatie. Bij ProSim4u geven ze ook enkele malen per jaar navigatieles. Zelf heb ik in januari dit gevolgd en met succes. Is een 3 avondse cursus op gebied van navigatie, zowel VFR als IFR.
Informeer eens bij ProSim4u naar eventuele datums. Is erg leuk en je ontmoet ook andere simmers...

GR. William
Gebruikersavatar
rubenonline
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 jun 2010, 15:31
Locatie: Vlissingen, Zeeland
Contacteer:

Re: Nieuwe cursus navigatie

Bericht door rubenonline »

Mooi! nu kan ik me er eens beter in verdiepen!;)
Plaats reactie