KLC parking Schiphol & uitleg afcad

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
vliegtuig

KLC parking Schiphol & uitleg afcad

Bericht door vliegtuig »

Heeft iemand een afcad, voor de parking plaatsen die KLM Cityhopper altijd gebruikt op Schiphol. Het is daar nu een lege boel. Ik heb er wel al parking plaatsen, ze worden alleen niet gebruikt.
Supercitroen
Instructor
Instructor
Berichten: 387
Lid geworden op: 02 sep 2007, 18:51
Locatie: Check!

Bericht door Supercitroen »

Moet je dan niet AI flightplans en AI aircraft hebben van KLM Cityhopper?
vliegtuig

Bericht door vliegtuig »

Uhm... ja. Ik weet niet echt wat je bedoelt. Ik ben niet zo'n afcad-ster. Heeft niet iemand gewoon een afcad, waar de KLM Cityhopper-vloot daar staan geparkeerd i.p.v. bij de normale gates. Er zijn toch wel meer mensen die een hekel hebben aan een f50 geparkeerd aan de gate naast een b747?
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Als je bereid bent om er wat geld voor te betalen (èn je computer kan het trekken!) dan zou ik je de aanschaf van de Cloud9 EHAM addon aanraden. Dáár is het goed geregeld. Ook met een extern trafic programma, zoals bij mij FSTraffic2005 (het huidige Traffic) komen de kisten op de correcte pieren te staan (KLM Cityhopper op B-pier/platform, b.v.).

Wil je het zonder Cloud9 EHAM doen dan moet je aan twee voorwaarden voldoen:
- in je AI traffic moet in het cfg bestand een atc-parkingcode zijn opgenomen (atc-parking_codes=maatschappij) en de regel atc_parking_codes=GATE
- je moet een AFCAD bestand voor EHAM hebben waar de pieren gekoppeld zijn aan deze parkingcodes
Als aan deze twee voorwaarden is voldaan zullen de ai-kisten aan de aangewezen pieren staan.

Er zijn ook wel AFCAD-bestanden die voor een aantal pieren wèl de kreet "heavy" kennen en daar rekening mee houden, maar dan kan alles wat NIET heavy is op ALLE overige pieren terechtkomen.
Paul.
5229

Bericht door 5229 »

AI flightplans wil hij mee zeggen; vluchtplannen voor AI traffic (het overige verkeer in FS) Dus het verkeer dat jij tegen komt terwijl je vliegt, en ja vluchtplannen voor de AI F50 is inderdaad een goede oplossing hiervoor want daar staan realistische vliegroutes in en dus ook parkeerposities(plaatsen) :lol: In die vluchtplannen staan ook (parking)gates voor gedefineerd, en realistische natuurlijk. :wink:

PS. AFCAD gaat je niet bepaald veel hierbij helpen. Dus dat wat Supercitroen zij had helemaal niks met AFCAD te maken :roll:
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door FsTheo »

Volgens mij kan Afcad wèl helpen, je kunt nadrukkelijk een parking toewijzen aan een maatschappij, Cityhopper bijvoorbeeld.

Ik dacht dat pas op het laatste moment, als alles vol is, er ook andere maatschappijen gaan staan, maar daarvoor zou ik de handleiding weer even moeten doorlezen..

Theo :wink:
Gebruikersavatar
PatrickZ
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1625
Lid geworden op: 28 apr 2007, 18:38
Locatie: Onder de Rekken2A en Norku2A arrivals juist voor Artip

Bericht door PatrickZ »

Dit soort dingen regel je juist met Afcad en niet in je AI flightplans. Die geven alleen maar de airport op, maar niet de gate.
vliegtuig

Bericht door vliegtuig »

Bedankt voor de reacties! Ik ga dat van AI traffic wat PaulB schreef proberen. Ik denk niet dat C9 gaat lukken op mijn pc.

In de handleiding van Afcad die FsTheo vertaald staat wel dat het moet kunnen via Afcad, maar dat is veel te ingewikkeld voor mij. Wat ik er wel uit heb gehaald is dat je niet één enkele maatschappij daarmee aan een gate kan plaatsen, wel een bepaald vliegtuigtype. Het is dus toch wel mogelijk.
5229

Bericht door 5229 »

PatrickZ schreef:Dit soort dingen regel je juist met Afcad en niet in je AI flightplans. Die geven alleen maar de airport op, maar niet de gate.
Ik had het net verkeerd begrepen, wat er bedoeldt werdt :lol:
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Je kunt de gates wel degelijk aan een bepaalde maatschappij koppelen, hoor.
Kijk maar naar deze ACAD van Cloud9 Eham (AI_EHAM_C9-5.bgl), waarin dat is gedaan.

Afbeelding
Paul.
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Maar jouw stukje is een mooie aanvulling.
Ik schreef alleen dat het kan en jij hebt uitgelegd HOE!
Paul.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Bericht door FsTheo »

Schitterende samenwerking Heren! :dup:

En volgens mij hoef je verder niks in TTools te doen, zoals PatrickZ al schreef, TTools regelt alleen het vliegveld.
Eenmaal aangekomen wordt er gekeken òf er parkeergelegenheid is, (zoniet, dan lost het vliegtuig op, op de runway! :shock: :lol: ) en of er een parking beschikbaar is, toegewezen aan die maatschappij.
Is die nog vrij, dan zal het toestel daar heen taxieën.
Is de plek al bezet, dan zal hij een 'maatschappijloze' plek opzoeken!

Theo :wink:
phmak
Controller
Controller
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:08
Locatie: Leek

Bericht door phmak »

Om voor FS2004 goed herkenbaar te zijn om die parking toegewezen te krijgen,
dient in het arcraft.cfg ook de parkingtype en parking code ingevoerd te zijn.
is dat niet het geval, dan wordt die parking niet apart toegewezen.
je kan hiervoor het programma : parking manager gebruiken:
op http://www.avsim.com : apcmv16.zip
( alleen voor FS2004)

Joop Mak
NL2000 team
vliegtuig

Bericht door vliegtuig »

Woow :lol: bedankt voor de reacties! Ik ga het binnenkort proberen (nu geen tijd, school). Maar ik denk dat dat parking manager wel nodig is. Want de ai traffic moet natuurlijk wel weten dat ze daar moeten gaan staan.
Filipe

Bericht door Filipe »

PaulB schreef:Als je bereid bent om er wat geld voor te betalen (èn je computer kan het trekken!) dan zou ik je de aanschaf van de Cloud9 EHAM addon aanraden. Dáár is het goed geregeld. Ook met een extern trafic programma, zoals bij mij FSTraffic2005 (het huidige Traffic) komen de kisten op de correcte pieren te staan (KLM Cityhopper op B-pier/platform, b.v.).

Wil je het zonder Cloud9 EHAM doen dan moet je aan twee voorwaarden voldoen:
- in je AI traffic moet in het cfg bestand een atc-parkingcode zijn opgenomen (atc-parking_codes=maatschappij) en de regel atc_parking_codes=GATE
- je moet een AFCAD bestand voor EHAM hebben waar de pieren gekoppeld zijn aan deze parkingcodes
Als aan deze twee voorwaarden is voldaan zullen de ai-kisten aan de aangewezen pieren staan.

Er zijn ook wel AFCAD-bestanden die voor een aantal pieren wèl de kreet "heavy" kennen en daar rekening mee houden, maar dan kan alles wat NIET heavy is op ALLE overige pieren terechtkomen.
Bij mij niet .. Alles staat aan de gate
phmak
Controller
Controller
Berichten: 90
Lid geworden op: 12 aug 2007, 16:08
Locatie: Leek

Bericht door phmak »

Nico,

Helaas is dat niet bij alle AI vliegtuigen het geval.
Vaak zijn deze codes wel , maar soms ook niet ingevuld.

Het is ook handig om je eigen toestellen , waar je zelf mee vliegt , deze codes te geven.
Dan wordt je naar de goede gate geleid.

Je kan zelfs een heel eigen code toekennen aan een gate/parking in een afcad en in je eigen vliegtuig.
zo creëer je je eigen gate/parking

Joop Mak
NL2000 team
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

@Filipe

Dan gebruik jij waarschijnlijk niet het goede AFCAD-file.
Zie hieronder het resultaat met AI_EHAM_C9-5.bgl van Cloud9 EHAM (klik op het plaatje voor een grote versie)

Afbeelding

De kleine kisten staan op het B-platform en aan de overige pieren staan de kisten zoals te verwachten:
737/757 (en andere kisten van die grootte) op de C, D en H pieren
grotere kisten aan de overige pieren (E-F-G)

traffic = FSTraffic2006 (instelling 61%)
verdere addons niet zichtbaar
screenshot is onbewerkt
Paul.
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Bericht door zoek34 »

om maar even verder te gaan op AFCAD:

ik vindt het heel irritant dat als runway 24 in gebruik is dat alles bij s7 gaat staan.

ik zal graag willen dat:
de kleinere (proppellorvliegtuigen) aan S5 staan (light)
de kleinere (jets) aan S6 staan (bv 737) (medium)
en de grotere toestellen aan s7 (heavy)
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Frerick
Controller
Controller
Berichten: 54
Lid geworden op: 07 jan 2007, 14:36

Bericht door Frerick »

(at) Paul, heb je misschien de link naar die afcad voor mij? alvast bedankt :wink:
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Die is meegeleverd bij de EHAM scenery addon van Cloud9 en staat, na de installatie, in de folder cloud9/AMSTERDAM/AI files van Flight Simulator..
Daar staan ALLE AFCAD (AI) files van cloud9.
Je selecteert er één van en die copiëer je naar de map scenery. Zorg er wel voor dat je daar maar één AI-file hebt staan!!
Welk file je gaat gebruiken moet je aan de hand van het manual zelf even uitzoeken (blz. 23.)
Paul.
Sander
Senior Supervisor
Senior Supervisor
Berichten: 2368
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:53
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Bericht door Sander »

Paul,

Jouw AI is wel dramatisch slecht hoor ik heb nog nooit een KLM Learjet gezien
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

Dat is FSTraffic2006. :?
Daar zitten wel meer vreemde dingen in, zoals b.v. een RJ80 in KLM kleuren .........
Maar over het algemeen klopt het vrij aardig.
Paul.
Sander
Senior Supervisor
Senior Supervisor
Berichten: 2368
Lid geworden op: 05 jan 2007, 20:53
Locatie: Broek op Langedijk
Contacteer:

Bericht door Sander »

Oké Paul dus voor de rest wel oké? en hoe zit het met de FPS met die AI"?
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Bericht door zoek34 »

zoek34 schreef:om maar even verder te gaan op AFCAD:

ik vindt het heel irritant dat als runway 24 in gebruik is dat alles bij s7 gaat staan.

ik zal graag willen dat:
de kleinere (proppellorvliegtuigen) aan S5 staan (light)
de kleinere (jets) aan S6 staan (bv 737) (medium)
en de grotere toestellen aan s7 (heavy)
weet iemand nog hier iets op?
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
PaulB
....
....
Berichten: 3507
Lid geworden op: 04 jan 2007, 19:55
Locatie: 14 april 1945-09 juni 2009

Bericht door PaulB »

@Sander

Redelijk: op de screenshot was dat ± 14.

Mijn instellingen staan echter héél erg hoog (vrijwel alles op maximum).
En met 14 fps kun je toch echt nog goed vliegen.
Approach 27 heb ik overigens meestal ± 17-19 fps.


@Zoek34

Is volgens mij niet oplosbaar.
FS kijkt namelijk niet naar het type kist bij het toewijzen van de taxiroute/runway. Een Cessna 172 kan daarom zomaar tussen de 747's staan.
En dat is ook de reden dat je b.v. soms 737's ziet landen/starten vanaf 22/04 (Schiphol-oost).
Paul.
Plaats reactie