Korte vragen topic

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator 2004 (ook bekend als FS9)

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
timflightx
Instructor
Instructor
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 jul 2009, 21:56
Locatie: Losser

Re: Korte vragen topic

Bericht door timflightx »

wat word bedoeld met het volgende :

''High Speed Buffet/Flap Extension Speed

At high altitudes and flaps up, the start of the arc indicates the airspeed that provides a 0.3 g maneuver margin
to high speed buffet.

[Aircraft with CDS software upgrade]
When flaps are not up, the start of the arc indicates flap extension placard speed for the next normal flap setting.
the arc is removed when the flap hendle is moved to the landing flap selected on the APPROACH REF page or when the flap lever is moved to flaps 40.''
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door FsTheo »

Ik neem aan Tim dat er een plaatje van een Airspeed meter bij jou vraag hoort? Als je die kunt laten zien is het 'arc' gedeelte weer wat makkelijker uit te leggen.

Over High Speed Buffet lees ik twee dingen;
1. Een hapje eten in een 747 op cruise hoogte. :D
2. Buffet is in dit geval, trillingen. Bij hoge snelheden, onder Mach 1 maar boven Mach 0.85, zitten er delen aan je toestel die ten opzichte van de lucht waar je doorheen vliegt, al wèl met Mach 1 te maken hebben.
Denk maar aan een vleugel, de lucht aan de bovenkant gaat sneller over het oppervlak als de lucht aan de onderkant.
En door die verschillen krijg je een moment waarbij vibraties kunnen ontstaan, of 'buffet'.
Vlieg je boven Mach 1 dan is dat effect weer weg, en onder Mach 0.85 heb je er nog geen last van.

Nou ben ik ook maar een lezende amateur, misschien dat iemand anders er meer over kan vertellen.. :lol:

Theo :wink:
timflightx
Instructor
Instructor
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 jul 2009, 21:56
Locatie: Losser

Re: Korte vragen topic

Bericht door timflightx »

het gaat inderdaad over een airspeed/mach indicator. Ik snap het nog niet precies maar het gaat me vooral om de eerste zin : 0.3 g maneuver margin.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door FsTheo »

Op aarde voel je de zwaartekracht met 1g aan je trekken. Eigenlijk voel je het niet, want dat is normaal. :D
In een vliegtuig is dat ook zo. Tot het toestel naar beneden duikt of hard omhoog gaat. Dan wordt je opeens een stuk lichter of zwaarder.

Bij het begin van de 'arc', het boogje buitenlangs je kilometerteller :) (en ik stel me zo voor dat het om het gele gedeelte gaat, maar dat weet ik niet zeker) zit je op een snelheid, waarbij je dus niet harder of langzamer gaan, waardoor het voelt alsof jij 0.7g weegt, of 1.3. Kom je daar toch boven (of onder) dan krijg je weer 'Hoge Snelheidstrillingen'.

In FS kun je trouwens meekijken naar hoeveel g je trekt. Met <Shift><Z> zie je bovenin de balk ook 1.0G staan, bij een normale vlucht. Maak maar eens een duikvlucht en kijk wat die 1 doet! :lol:

Theo :wink:
timflightx
Instructor
Instructor
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 jul 2009, 21:56
Locatie: Losser

Re: Korte vragen topic

Bericht door timflightx »

okee dus eigenlijk bedoelen ze wanneer je bij die oranje boog komt (320-360 knots) je een g kracht hebt van 0.3?
of zie ik het fout?
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door FsTheo »

Nee, je moet dan met de handelingen die je het toestel laat verrichten, binnen een marge van die 0.3g blijven.
Ik weet nie hoeveel 'g' er op een toestel staat bij die snelheid. Je mag er dan nog steeds mee stijgen en dalen en sturen, zolang de druk niet hoger (of lager) komt als (die 'g')+0.3 (of-0.3).

Althans, dat is mijn interpretatie. :lol:

Theo :wink:
timflightx
Instructor
Instructor
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 jul 2009, 21:56
Locatie: Losser

Re: Korte vragen topic

Bericht door timflightx »

in de ''flight instruments'' manual van de 737 van smartcockpit staat op pagina 10 iets over bug 5 uitgelegd maar er staat niet bij waarvoor het dient! weet iemand dit ?

Tim
89vliegaap
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 129
Lid geworden op: 22 okt 2009, 10:38

Re: Korte vragen topic

Bericht door 89vliegaap »

Eerste wet van newton (of de tweede?) zegt dat de krachten op een voorwerp wat met constante snelheid in een constante richting opgeteld nul zijn. Dus gewicht gelijk aan lift en thrust gelijk aan drag. Met G heb je dan niks te maken. G heeft te maken met versnellingen en daarmee met krachten uit evenwicht, dus hogere G krachten treden alleen op als je bochten gaat maken of gaat duiken, maar alleen tijdens het veranderen van je beweging en richting.

Als je de neus ineens omlaag duwt knalt je G omhoog, maar als je de neus dan constant houd en je weet de snelheid constant te houden (gas dicht, misschien spoilers) dan is je G weer neutraal tijdens het dalen.
Afbeelding
timflightx
Instructor
Instructor
Berichten: 235
Lid geworden op: 08 jul 2009, 21:56
Locatie: Losser

Re: Korte vragen topic

Bericht door timflightx »

okee dat snap ik wel maar wat wordt ere dan bedoeld met die bug 5?

EDIT : maar als je als een gek omlaag duikt, en je weet op een of andere manier je snelheid constant te houden, is je g kracht dan gewoon steeds 1.0 of gewoon bijvoorbeeld 0.7?
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

verschuivende vliegvelden

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Wie herkent dit probleem:

Sinds kort verschuift het vliegveld waarvan ik opstijg mee in de vliegrichting. Als je na de start dus terugkijkt, zie je de baan meeschuiven over de grond achter mijn toestel aan.
Dit is mij voornamelijk opgevallen bij heel noordelijk gelegen vliegvelden als Thule in Groenland.
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door FsTheo »

@Tim, als je als een gek omlaag duikt zul je op het moment dat je begint me duiken, wel -G's ervaren.
Denk aan de achtbaan, als je van boven naar beneden kiepert, wordt je even uit je stoel gewipt. Dan voel je even 0.7 of misschien wel 0.3 G. Tot de snelheid van jouw lichaam en het wagentje hetzelfde zijn, dan is het weer 0.
En dat gaat goed tot je onderaan de baan bent, dan wordt jij even heel hard in je stoeltje gedrukt, 2G? 3G?

En zolang alles van een vliegtuig dezelfde G's maar ondergaat, is er niks aan de hand. Maar per onderdeel verschilt dat, en als er dan met meerdere G's aan zo'n toestel getrokken wordt, reageren de (zware) romp en de (lichte) vleugels daar heel verschillend op.

Heer Dobbertje! :D
Dit klinkt als 'hoogteverschil' tussen de verschillende scenery onderdelen. Alleen waar dat vandaan komt? Nieuwe scenery geïnstalleerd? Misschien een Mesh? Of een foutje in FS... Maar dan zou je het heel zuidelijk ook moeten meemaken.. :hm

Theo :wink:
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Korte vragen topic

Bericht door zoek34 »

@Theo/Dobbertje: ik had hetzelfde probleem ook, waarschijnlijk een bug in FS
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Gebruikersavatar
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:48
Locatie: Zevenaar, Gelderland
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door Jules »

Had je ook een oplossing gevonden, zoek34? Of heb je het probleem nog steeds? :roll:
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
zoek34
Senior Executive
Senior Executive
Berichten: 4596
Lid geworden op: 06 jan 2007, 08:40
Locatie: onder de SUGOL en ARTIP arrivals voor rwy 36R (Aalselmeerbaan)

Re: Korte vragen topic

Bericht door zoek34 »

ik heb er geen oplossing voor gevonden, heb het ook nog steeds
PC oud: Celeron D 346 (sock 775) / 8600GT 1GB / 3GB DDR2-553

PC nieuw: Intel Core I7-3930K / 680GTX TF4 / 32GB DDR3-1600 / Corsair H100 + 4x 120mm fans / Asus P9X79 / Samsung 830 256GB / WD Black 1TB / LG GH24NS90 / Be-Quiet PP L8 730W / CM Storm Trooper
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Goedemorgen heer Theo, goed u hier weer eens te spreken!!!! :dup:
En natuurlijk ook een goedemorgen aan Zoek34.
Bedankt voor jullie reacties.

Het rare aan het probleem is, dat als ik FS9 weer helemaal opnieuw installeer en dan zelfs mijn schijf waarop FS staat formatteer, er na de nieuwe installatie nog steeds het zelfde probleem is.

Op dat moment heb ik dus alleen het kale standaard programma draaien en kan het niet liggen aan een add-on scenery.

Wel moet ik zeggen dat ik het probleem vorige week heb gezien, nadat ik een nieuwe scenery van Groenland had gedownload. Het betreft hier een nieuwe upload op AVsim van een oudere Groenland scenery.
Maar je zou toch zeggen dat als ik alles opnieuw installeer, het probleem over zou moeten zijn, als er alleen maar de standaard FS9 versie draait.
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Korte vragen topic

Bericht door arno »

Dobbertje schreef:... dat als ik FS9 weer helemaal opnieuw installeer en dan zelfs mijn schijf waarop FS staat formatteer, er na de nieuwe installatie nog steeds het zelfde probleem is.
Heb je bij het dé-installeren ook de map bij "documents and settings" handmatig verwijdert? Die blijft namelijk staan bij een verwijdering van FS. Daar blijven dus ook de gegevens in staan tot en met de laatste wijziging.

arno
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Hoi Arno,

Ik heb de map documents en settings inderdaad niet verwijderd, omdat deze op mijn c schijf staat en alles van FS staat op mijn d schijf.
Maar bedoel jij misschien de map Flight Simulator Files die in de map documents and settings staat?
Die verwijder ik namelijk wel ,maar daarin staan toch alleen maar de opgeslagen vluchten?

Of staan de gegevens die jij bedoelt in een andere sub map en zo ja in welke?
Ik denk namelijk inderdaad dat wat jij schrijft de oorzaak kan zijn van mijn probleem.
Wel gebruik ik bij de de-installatie van FS altijd de optie "remove saved files and settïngs".
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Korte vragen topic

Bericht door arno »

Dobbertje schreef:Maar bedoel jij misschien de map Flight Simulator Files die in de map documents and settings staat?
Ik bedoel de "FS9"-map.

Die staat in: C:/documents and settings/jouwnaam/applicatie data/microsoft/fs9

( wel "verborgen bestanden" zichtbaar hebben!)
Dobbertje schreef:Die verwijder ik namelijk wel ,maar daarin staan toch alleen maar de opgeslagen vluchten
Die moet inderdaad ook handmatig verwijdert worden
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Arno,

Ik heb hem gevonden, ik wist helemaal niet dat daar nog een map stond van FS9 :oops: .

Ik denk inderdaad dat hiermee het probleem gevonden is.

Top! :dup:
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Helaas,
Ik heb nu weer FS9 helemaal opnieuw geinstalleerd en inderdaad ook die mappen handmatig verwijdert waarover jij het had Arno, maar het probleem is nog steeds niet verholpen.

Ik vrees dat het dus in fs9 zelf zit.
Opvallend is namelijk dat het alleen in heel noordelijk gelegen airports is.
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Korte vragen topic

Bericht door arno »

Zoek had er ook last van. Ik ga het nu ook eens bekijken.
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

Ja dat zou fijn zijn.
Ik denk serieus dat het wellicht iets te maken heeft met de noordelijke ligging. Ik heb er voornamelijk last van in Thule en Quanaaq (beiden in Groenland).

Kan het zijn dat het iets te maken heeft met het feit dat beide airports bijna op de "rand "van SF liggen?
Ik bedoel, in Fs stopt de wereld als het ware in het noorden. Als je in de buurt komt van een bepaalde noorder breedte, dan gaat je vliegtuig niet meer verder naar het noorden, maar begint op de kaart opzij te vliegen terwijl het toestel qua vliegrichting nog wel naar het noorden vliegt. Ook je instrumenten beginnen dan af te wijken.
Het rare is namelijk dat ik er zuidelijker in Groenland geen last van heb.
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
Gebruikersavatar
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:48
Locatie: Zevenaar, Gelderland
Contacteer:

Re: Korte vragen topic

Bericht door Jules »

Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Korte vragen topic

Bericht door arno »

Dobbertje schreef:Kan het zijn dat het iets te maken heeft met het feit dat beide airports bijna op de "rand "van SF liggen?
Dat weet ik niet. Ik denk dat het meer ligt aan ons eigen "kijk"vermogen. De gehele ondergrond is wit en er staat maar 1 gebouwtje op dat vliegveld. En die blijft wel op zijn plek staan. Ook ik zag het door jou genoemde fenomeen.

Ik heb nu van Avsim "greenland_271248.zip" gedownload en daar is het effect veel minder.

Probeer dat ook eens.

arno
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Ant-Arctic Flyer
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 654
Lid geworden op: 24 nov 2007, 18:31
Locatie: 20 juni 1969-21 september 2012

Re: Korte vragen topic

Bericht door Ant-Arctic Flyer »

greenland_271248.zip
Dat is nu precies de download die ik had geinstalleerd, waarna ik voor het eerst merkte dat het vliegveld meeschoof in de vliegrichting.

Ik heb mij ook wel eens afgevraagd of het optischbedrog was en het dus aan mijn kijk vermogen lag, maar bij mij zie ik toch duidelijk ook alle gebouwen in Thule meeschuiven. Als ik mij richt op een bepaalde plek op de grond, bijvoorbeeld iets wat aan het einde van de baan in Thule lijkt op een soort greppel (donkerder van kleur) dan zie ik de baan toch duidelijk over die lijn heenschuiven. Ook lijkt er maar geen einde aan de baan te komen als ik er boven vlieg.
Ik kijk dan van buitenaf naar mijn toestel vanuit een positie voor mijn toestel (numpad acht) terug naar achteren.
In Quanaaq lijkt de baan haast wel te zweven boven de grond.

Aanvankelijk dacht ik dat het juist iets te maken had met die betreffende download greenland_271248.zip.
Maar na een complete nieuwe fs9 installatie is het nog steeds dus die optie valt af.
Afbeelding

Flying the Arctic and Antarctic.
Alaska, Canadian Arctic, Greenland, Iceland, Faroe Islands, Jan Mayen, Svalbard, Scandinavia, Siberia, Bering Strait, Antarctica.
Plaats reactie