X-plane11 en addons

De flightsim van Austin Meyer.
Maak kennis met deze "andere" sim.

Moderator: Moderator-groep

X-plane11 en addons

Berichtdoor jefken op 26 okt 2017, 15:19

Hi,
Ik ben sinds een week overgeschakeld op X-plane 11 wat mij overkomt als helemaal anders dan X-plane 10 wat ik een tijdje heb gedraaid maar wat ik als fsxker nogal ingewikkeld en moeilijk bestuurbaar overkwam. Ik miste daar zoveel in dat ik maar steeds bij fsx bleef waar ik toch een paar interessante pay addons had van pmdg 737 en 777 en a2a c172 en c182. Ze hebben me veel plezier verschaft maar de evolutie in de sims gaat steeds verder behelve voor fsx.
Ik stel vast dat X-plane 11 voldoet aan veel van mijn verwachtingen.
Ik heb reeds een aantal addons (free en payware)zoals FlyWithLua met XPRealistic en BetterPushback same met een gratis scenery CN37 Kelso Valley.
Maar de installatie van die addons loopt niet van een leien dakje. Sommige addons hebben andere nodig om te kunnen werken en als fsxker had een addon voor fsx alles aan boord wat nodig was voor de installatie en de installer deed dan ook alle werk dat nodig was en de addon werkte perfect.
De hierboven verrmelde addons heb ik uiteindelijk aan de praat gekregen maar de BetterPushback lijk niet altijd te werken.
Ik heb ook geprobeerd om GroundServices-master te installeren maar blijkbaar draait dit binnen nog wat anders en de uitleg die gegegeven is misschien begrijpbaar voor de ontwikkelaar of aanbieder maar die uitleg volgend laat mij tot nu nog niet toe om dat tot een goed einde te brengen. Misschien is mijn googl-engels niet voldoende.
Is er op dit forum ergens een ondersteuningslink voor addons voor X-plane 11.
X-plane 11 is voor een amateur die ik zal blijven en plezier beleef aan het gewone vliegen een enorme vooruitgang tov fsx. P3d heb ik niet overwogen want alles opnieuw aankopen is zeker niet de bedoeling.
Kan iemand die gespecialiseerd is in Xplane11 misschien een tipje oplijsten van eventuele addons die geweldig zijn en niet te missen?

Daarvoor mijn dank
Jefken
FSX - X-plane 11 (64bits) -Airfoillabs_C172SP - Dreamfoil_Bell 407_XP11
laptop asus G752VY W10 64bits I7 16 SSD 500GB HDD GB 2TB
Avatar gebruiker
jefken
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 26 feb 2012, 14:08
Woonplaats: Gent - België

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor jefken op 27 okt 2017, 09:46

Hi,
ik ben erin geslaagd om de GroundServices-master te installeren.
Het installeren van adddons zal nog heel wat oefening vergen te beginnen met het verstaan wat aanbieders bedoelen in hun readme's. Misschien kunnen ze eerst de text eens voorleggen aan hun oma en kijken of die het begrijpt ?


Jefkfen
FSX - X-plane 11 (64bits) -Airfoillabs_C172SP - Dreamfoil_Bell 407_XP11
laptop asus G752VY W10 64bits I7 16 SSD 500GB HDD GB 2TB
Avatar gebruiker
jefken
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 26 feb 2012, 14:08
Woonplaats: Gent - België

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor Leendejager op 28 okt 2017, 14:40

XP is inderdaad een heel andere wereld dan FSX.
Met de add-ons die jij noemde heb ik geen ervaring, dus had ik je er ook niet mee kunnen helpen.

Mijn ervaring is dat als je een beetje gewend raakt aan de taal van XP het allemaal erg meevalt.

Ik wil je graag een goede raad meegeven.
Zorg dat je altijd minstens één copie van de XP installatie op een schijfje hebt staan.
Omdat in principe ALLES van XP binnen de XP directory staat kun je probleemloos back-uppen.

Ikzelf heb in mijn sim-pc XP staan op een SSD en een back-up op een HDD.
Mocht te bliksem inslaan en de PC in rook op gaan, dan heb ik nog een backup op een USB schijfje.
Dat scheelt een week installeren en zo`n schijfje kost zeven tientjes.
Laatst nam ik dat USB schijfje ( EN DVD1) mee naar een vriend die wel een stevige PC heeft met P3D maar ook eens wilde zien hoe XP op zijn machine presteert.
Draaien dus, probleemloos.( laden duurt iets langer )
Dat doe je niet met FSX e.d.

Cheers

Leen
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Avatar gebruiker
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
 
Berichten: 3439
Geregistreerd: 06 jan 2007, 09:41
Woonplaats: Vlaardingen

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor jefken op 29 okt 2017, 15:08

Al doende leer ik wel en ik heb alles tot nu toe werkend gekregen. Xplane11 is echt anders dan xp10 en fsx en is prachtig en snel in gebruik zodanig dat mijn fsx nu al in de frigo zit.
Ik zal mijn Xplane 11 dan binnenkort naar mijn ssd brengen daar staat nu fsx op. Heb spijtig genoeg maar 250GB op mijn ssd. Nu staat xp11 op mij d: maar dat is geen ssd maar wel 1TB.
Ik begin zo een beetje de structuur te kennen en door veel naar YouTube te kijken is een en ander te achterhalen. Ook op avsim is veel te vinden over Xplane11. De taal speelt soms parten maar wel trekken onze plan.

Jefken
FSX - X-plane 11 (64bits) -Airfoillabs_C172SP - Dreamfoil_Bell 407_XP11
laptop asus G752VY W10 64bits I7 16 SSD 500GB HDD GB 2TB
Avatar gebruiker
jefken
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 26 feb 2012, 14:08
Woonplaats: Gent - België

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 04 nov 2017, 09:27

Je kunt deze twee overwegen.

http://store.x-plane.org/SSG-E-Jets-170-Evolution_p_502.html#tab-1
http://store.x-plane.org/727-Series-Study-v2_p_496.html

Ik heb zelf de 727 voor X-Plane 10 en dat is goed omdat je dan niet te maken hebt met de eigenzinnige visie van Austin Meyer w.b.t. autopilots en NAV schermen. Bij de E170 hebben ze die visie van X-Plane redelijk weten te omzeilen maar het blijft een noodoplossing. (je ziet nl alleen de navaids die in de FMC geprogrammeerd zijn.

Om eerlijk te zijn is X-Plane alleen voor mij interessant omdat ik een MacBook heb. Wanneer ik een PC zou hebben dan zou ik zonder enige twijfel overstappen op P3D omdat deze sim stukken beter is w.b.t. de grote jets en haar systemen. X-Plane is vooral een hobby project van Austin Meyer en is volledig afgestemd op private planes zoals de Cessna's en de Pipers. Wanneer je dat leuk vind dan is X-Plane leuk. Wanneer je bv. 737NG wilt vliegen dan legt X-Plane het dik af tegen FSX en P3D.

Met de twee die ik hierboven heb genoemd kan je aardig uit de voeten. Ik heb trouwens gehoord dat FlyJsim ook bezig is met de update van de 737-200 naar X-Plane. De huidige versie doet het alleen in XP10. Ook een hele leuke trouwens die 737-200. Ook hier ben je niet afhankelijk van de autopilot konijnen die ze bij X-Plane uit de X-Plane hoed kunnen toveren.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 06 nov 2017, 16:47

jefken schreef:Het installeren van adddons zal nog heel wat oefening vergen te beginnen met het verstaan wat aanbieders bedoelen in hun readme's.


Het installeren van add-ons zal je nog menig hoofdbrekens kosten.

Voorbeeld.

Ik heb dit weekend 25 luchthavens gedownload bij X-Plane.org en er is er niet één die het zonder slag of stoot doet. Je moet heel diep graven in de manuals om erachter te komen welke libraries je nog moet installeren en dan nog ben je er vaak niet. Zelfs dan nog moet ik maar al te vaak een editor zoals WED erbij halen om de hele mikmak op te schonen.

Lekker hoor wanneer je een scenery hebt met 150 boompjes die een verkeerd pad hebben en dat jij dan elk van die 150 boompjes stuk voor stuk moet selecteren om ze dan per stuk aan te passen.

Ben je zo een weekend zoet mee.

Het installeren van add-ons in FSX ging in ieder geval stukken eenvoudiger omdat je die met een installer erop zet.

Je zult WED echt nodig hebben wanneer je een veelvraat gaat worden met sceneries. Dan weet je dat alvast.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 07 nov 2017, 05:21

En om die problemen met sceneries in cijfers uit te drukken.

Ik heb zondag 15 Duitse luchthavens geïnstalleerd en op dinsdagmorgen had ik er nog maar 4 werkend. Dat zijn EDDH, EDDK, EDDN en EDDV.

EDDR (Saarbrücken) heb ik al uren aan besteed in WED maar nog steeds laadt de scenery niet en is de luchthaven compleet blanco.

Het is dan logisch dat FSX en P3D simmers snel afhaken wanneer ze tegen deze problemen aanlopen.

Je moet echt een hele handige programmeur zijn wil je deze problemen op kunnen lossen. Een doorsnee gebruiker komt daar echt niet uit.

En bij X-Plane.org hoef je al helemaal niet aan te komen want het ligt in hun ogen nooit aan hun maar altijd aan jou.

Jammer dat zo'n sim op die manier niet uit de verf komt.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 07 nov 2017, 05:27

Nou, na 3 dagen WED editen heb ik het eindelijk voor elkaar dat EDDR ook werkt. Heeft nog wel aanpassingen nodig maar daar kom ik wel uit.

De stand is nu 5 op de 15 werkend.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor jefken op 09 nov 2017, 15:32

Hi,

Ik heb nu reeds al wat gedaan in X-plane 11 en ik heb de c172 van Airfoillabs en de 407 heli van dreamfoils aangeschaft en enkele addons en scenery wat mij al vrij goed gelukt is om ze te installeren;
Voorlopig zijn dat mijn favoriete toestellen. De c172 is een prachtig toestel om op te leren. En de helicopter 407 laat zich wel vliegen na veel oefenen.

Maar om de zaken te faciliteren en een beter inzicht te krijgen is het begrijpen van de X-Plane desktop manual een must. Gezien die niet in het Nederlands bestaat en dat mijn moedertaal is waarin ik de zaken nog het best begrijp heb ik enige tijd geinvesteerd om deze manual te vertalen. Ik ben geen professioneel vertaler maar met translate google kom je al een heel eind ver. Een geduldig karwei gezien je slechts 5000 tekens in één keer kan downloaden en vertalen. Dan nalezen en eventueel wat corrigeren om het verstaanbaar te maken. Ik vind het resultaat wel bevredend en het leest wel vlotter in het nederlands omdat ik eigenlijk al enige ervaring had met engelstalige manuals.
Veel zaken worden nu wel uitgeklaard nu ik de tekst ook eens kan lezen in het nederlands.
Indien er enige interesse zou zijn om een kopie in pdf-formaat van de nederlandse vertaling te hebben is dat voor mij geen probleem. Onder voorbehoud natuurlijk dat deze vertaling werd gedaan met google translate. Dus schiet niet op de pianist als er eventueel hiaten zouden zijn.

Veel groeten

Jefken
FSX - X-plane 11 (64bits) -Airfoillabs_C172SP - Dreamfoil_Bell 407_XP11
laptop asus G752VY W10 64bits I7 16 SSD 500GB HDD GB 2TB
Avatar gebruiker
jefken
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 156
Geregistreerd: 26 feb 2012, 14:08
Woonplaats: Gent - België

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 12 nov 2017, 09:49

Bij X-Plane kan je lezen tot je een ons weegt maar je zult nooit in staat zijn om de manier te doorgronden hoe ze het in X-Plane bedacht hebben.

Bij mij mislukken meer dan een kwart van al mijn vluchten door "grapjes" van X-Plane.

Twee voorbeelden die ik tegenkom met de E170 van SGG.

Ik vlieg nogal eens circuits waarbij ik de luchthavens wil uittesten om te zien of alles werkt zoals het ILS etc.

Dus ik voer dan een departure in en sluit daar een arrival bij zodat ik een rondje maak.

Oke. Ik stel een cruise alt in van 10.000 ft. Speed restriction below FL 100 van 250 knts.

Na take off gaat het heel even goed totdat X-Plane besluit om de snelheid op cruise te zetten. Met 300 knts ramt de E170 zichzelf dik door de max speed heen waarbij er klimsnelheden worden bereikt van meer dan 10.000 ft/m.

Te gek voor woorden uiteraard dat dit kan gebeuren.

Volgende voorbeeld.

Bij approach stel ik de runway in het vliegplan in. Dat werkt bij de E170 volledig in de FMS. Je hebt dus geen radio waar je de frequentie in moet stellen.

De meest keren werkt dat goed. Alleen bedenkt X-Plane het soms om zomaar de glideslope niet op te pakken. God mag weten waarom niet. Waarschijnlijk om ze bij X-Plane bedacht hebben dat je de glideslope pas op kan pakken wanneer je ook de localizer te pakken hebt.

Vervolgens loop je achter de feiten aan en wil ik een doorstart maken. Dat lukt dus niet want X-Plane heeft bedacht dat wanneer je een doorstart maakt en je kiest ervoor om zelf de heading in te voeren dat dit dus niet kan. Het vliegtuig gaat dus volledig zijn eigen weg, je raakt de kluts volledig kwijt, je weet niet meer waar je bent, het vliegtuig begint te dalen en te stijgen als een idioot en je speed zakt naar stall om daarna weer op overspeed te gaan.

Kortom, weer een vlucht mislukt.

Nogmaals, X-Plane is leuk voor degenen die VFR willen vliegen met kleine vliegtuigen. Voor de grote jets is X-Plane totaal ongeschikt. Het legt het bij afstand af tegen FSX en P3D. Dat is waarschijnlijk ook de reden waarom PMDG het heeft gelaten bij de DC6 voor X-Plane. Dan kan het wel omdat je dan niet te maken hebt met de idiote verzinsels van Austin Meyer. PMDG heeft wel in rap tempo alle modellen zoals de 737, 747 en 777 uitgebracht voor P3D.

De kans dat PMDG ooit met een release gaat komen van deze Boeings voor X-Plane is nihil omdat de autopilot en het NAV scherm van Austin Meyer (die dwingend is) niet aansluit bij de autopilots van de Boeings en Embraers.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor bitje op 26 dec 2017, 22:34

Voor sceneries werkend te krijgen dienen een aantal libraries geinstalleerd te worden.
Er is een groot ondersteuend forum voor X-Plane, waar ook samenvattingen van de vele gebruikte libraries genoemd worden.
X-Plane.org
Home / Forums / Engineering Department / Scenery Development Forum / Master List of Libraries
Die dienen allemaal gedownload en geinstalleerd te worden.
Ook is de volgorde van een aantal bestanden in the scenery-packs belangrijk.
bitje
Observer
Observer
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 dec 2016, 22:37

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor ravw op 28 dec 2017, 02:25

Voor de mensen die nog mooie luchthavens zoeken en makkelijk te installeren

https://forums.x-plane.org/index.php?/p ... loads_file

...................

Ik heb al aardig wat airports in mijn lijst staan

Mijn lijstje airports loopt wel lekker op

Afbeelding

Afbeelding

Alleen TNCB -TNCA -EHAM - EHBK- LSZA en LOWI gekocht
lekker die kerst sales overal :-)


En voor wie graag GA vliegt
Zou de Cessna 172SP Skyhawk van airfoillabs moeten kopen ,is echt zijn geld meer dan waard .......
nu al bijna 20 uur er op zitten in die kist ....

http://store.x-plane.org/Cessna-172SP-S ... p_401.html

Een betere GA kist ben ik nog niet tegen gekomen voor X plane ( voor de mensen die A2A kunnen van FSX )
deze is zeker gelijkwaardig
Een copiloot zit er altijd naast, want ik ben de kapitein.

Systeem:AMD Systeem:CM Elite 130,GA-B150N Phoenix Wifi,I5 6400,GTX 970 ,Crucial BX200 240GB, Samsung EVO 250GB,8 Gb KHF, Windows 10 Pro 64bits
Avatar gebruiker
ravw
Student Pilot
Student Pilot
 
Berichten: 42
Geregistreerd: 02 maart 2012, 16:04
Woonplaats: Vlaardingen

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 28 dec 2017, 14:11

bitje schreef:Voor sceneries werkend te krijgen dienen een aantal libraries geinstalleerd te worden.


Ook dan werken de sceneries heel vaak niet.

Het probleem van X-Plane is nl. dat alles map georiënteerd is. Dat lijkt makkelijk maar dat is het niet.

Het is dan nl. ook veel gemakkelijker om fouten te maken.

Bij P3D en FSX heb je dat niet omdat je dan installers hebt.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor bitje op 30 dec 2017, 17:04

Ik weet niet wat anderen doen, maar ik heb EDDH, EDDK, EDDN, EDDV, EDDR geladen, zonder prohlemen.
Daarnaast ook EDDl en EDDF als payware.
Vooral EDDF is beestachtig mooi en uitgebreid.

Let wel dat men steeds de laatste updates van X-Plane installeert ( en laat een kopie van de vorige op de harde schijf staan.
Men krijgt de melding dat er zo'n 500 nieuwe vliegvelden in 3D erbij krijgt.
Mijn laatste versie is 11.20rv1.

Afbeelding
bitje
Observer
Observer
 
Berichten: 7
Geregistreerd: 10 dec 2016, 22:37

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 02 jan 2018, 15:31

bitje schreef:Ik weet niet wat anderen doen, maar ik heb EDDH, EDDK, EDDN, EDDV, EDDR geladen, zonder prohlemen.


Dat hangt er helemaal vanaf hoe de hiërarchie is ingesteld van de gebruikte library's. Als die wel overeenkomen met jou structuur in de mappen dan doet hij het wel. Komt die hierachie niet overeen dan doet hij het niet.

Daar komt ook nog eens het verschil bij met MacOsX en Windows systemen.

En dan hebben we ook nog te maken met de versie van de library's die gebruikt zijn. Kan ook verschil in zitten die problemen opleveren.

Zoals ik al gezegd heb, het principe van map georiënteerde structuren heeft zijn voordelen maar ook zijn nadelen.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor tinus744 op 07 jan 2018, 09:41

Vanochtend weer een vlucht geprobeerd en wederom afgebroken.

Van Schiphol naar Innsbruck met de E170 van SSG.

Na een half uur worstelen met de daling heb ik de vlucht maar afgebroken. Eén groot drama! Die hele dynamics van X-Plane met daling en het vermogen deugt gewoon niet. Mijn E170 daalt op de autopiot op FLCH maar de snelheid is niet onder controle. Voor je het weet schiet het toestel door zijn max toegestane snelheid waarna die snelheid eraf wordt genomen.

Gevolg? Snelheid gaat eruit, toestel gaat weer stijgen. Ik weet niet of ze dat bij Laminar weten maar zo zitten de dynamics in elkaar. Wanneer je bij het dalen de snelheid eruit haalt dan gaat het vliegtuig eerst stijgen alvorens het weer gaat dalen.

Nogmaals, X-Plane is leuk voor kleine vliegtuigen. Voor de serieuze simmer die bv. PMDG 737,747,777 gewend is is X-Plane af te raden. Ik heb zelf rond 2010 met de PMDG 737 en 747 gevlogen en dat was toen al stukken beter dan X-Plane nu is.

De enige reden dat ik het nog met X-Plane probeer is omdat ik op een MacBook werk. Ik begin nu wel te overwegen om een Windows PC aan te schaffen zodat ik X-Plane terzijde kan leggen.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
 
Berichten: 160
Geregistreerd: 10 feb 2012, 00:25

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor Haije op 11 feb 2018, 09:49

Hoi,
Het lijkt mij dat je Zibo's fantastische modificatie van de default Laminair B738 is ontgaan hoewel ik me dat eigenlijk niet kan voorstellen.
Indien toch, hier de link.
https://forums.x-plane.org/index.php?/f ... oad-links/
Groet Haije
Haije
Observer
Observer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 mei 2013, 19:14

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor Haije op 11 feb 2018, 10:44

Voor het goed werkend krijgen van een Airport heb je eigenlijk altijd de Overlay Editor nodig.
https://forums.x-plane.org/index.php?/f ... ry-editor/
Dat zou niet moeten als de bouwer van het Airport ook alle objecten zou mee sturen. Vaak wordt wel verteld welke pakketten/Libraries er nodig zijn en die zijn via het forum altijd wel te vinden.
https://forums.x-plane.org/index.php?/f ... libraries/
De Overlay Editor laat je zien wat je mist en waar ze moeten staan.
Het is wel even doorzetten maar met de Overlay Editor gaat het er mee door.
Overigens vind ik wel dat de moderators van het X-plane forum hier iets van moeten zeggen zodat het tobben met de editors niet meer nodig is.
Succes Haije
Haije
Observer
Observer
 
Berichten: 2
Geregistreerd: 24 mei 2013, 19:14

Re: X-plane11 en addons

Berichtdoor Barrick62 op 07 jun 2018, 11:19

Verder is het misschien ook handig om het programma xOrganizer te gebruiken,
hier mee kun je makkelijk zien wat je hebt geinstalleerd en kun je simpel de boel verslepen naar de juiste plaats
en etw dubbele airports uitvinken zodat je ze niet steeds na elke update opnieuw moet verwijderen,
en ook kun je ermee makelijk zien welke Ortho tiles je geinstalleerd hebt en addons aan en uit zetten.

xOrganizer link: https://forums.x-plane.org/index.php?/f ... r-windows/
Barrick62
Observer
Observer
 
Berichten: 3
Geregistreerd: 06 jun 2018, 21:35


Keer terug naar X-Plane

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 2 gasten