X-Plane 11 en Thrustmaster HOTAS WARTHOG

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
raymond51
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2018, 14:30

X-Plane 11 en Thrustmaster HOTAS WARTHOG

Bericht door raymond51 »

Hello,
Dit is mijn eerste posting.
Ben volledig nieuw in het gebeuren.
Heb X-plane 11 aangeschaft en wachtende op de warthog.
Kan/mag ik al de software installeren op mijn PC of is het beter dat ik wacht tot ik de warthog heb?

Zijn er mensen die ervaring hebben met de warthog? Eventueel toetsenbelegging.
Met welke knop bedien je de staartroeren?

Heb hier al veel gelezen en leer elke dag bij maar heb niets gevonden bij bovenstaande vragen.
Alvast bedankt voor jullie reactie.

Raymond
Gebruikersavatar
greencan
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3675
Lid geworden op: 06 jan 2007, 01:12
Locatie: Castricum

Re: X-Plane 11 en Thrustmaster HOTAS WARTHOG

Bericht door greencan »

Welkom!
X-plane heb ik niet, de Warthog wel.
1) Je kunt alles installeren, dat maakt niet uit.
2) Bij de Warthog krijg je een link naar de site van Thrustmaster. Daar moet je drivers downloaden en eventueel nog andere zaken waar ik zo op terug kom.
Bij installatie van de drivers krijg je de melding dat de Warthog moet worden ingeplugd, daarna gaat alles vanzelf.
In mijn geval met FSX.
3) De extra software bestaat uit een aantal T.A.R.G.E.T files. Die maken het mogelijk om alle functies van de Warthog volledig zelf te programmeren. Hier heb ik eens naar gekeken, maar dit is mij te ingewikkeld. Waarom zul je zelf nog wel ontdekken als het zover is.. :mrgreen:
4) Dat TARGET heb je overigens niet nodig. Je kunt binnen FSX gewoon op de ouderwetse manier knoppen en functies toewijzen. Hoe dat in X-plane gaat weet ik niet.
5) De Warthog is een prijzig dingetje, maar dan heb je ook wat. Laat niets op je tenen vallen, want de joystick en throttle unit wegen allebei meer dan 3 kg., uiterst stabiel dus.
Er zijn zelfs speciale tafelklemmen ontworpen! Zie https://www.youtube.com/watch?v=kN83TQoI-bk
En als je dan toch op Youtube zit is er nog genoeg andere info te vinden.
Super aanschaf en veel plezier ermee!
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: X-Plane 11 en Thrustmaster HOTAS WARTHOG

Bericht door FlipS »

Net zoals greencan heb ik geen X-Plane, wel de Thrustmaster Warthog. Nog even je laatste vraag.
Ailerons en elevator wijs je toe aan de stick. Sommige sticks hebben een z-draaiing voor het rudder; de Warthog heeft dat niet. Prettiger en realistischer zijn rudder pedals. Ik zou dan de Saitek Combat Rudder Pedals adviseren. Ik meen dat de vorm daarvan gebaseerd is op de pedalen van de A-10 Warthog zodat ze goed bij de Thurstmaster Warthog passen.
Kennelijk zijn deze pedalen sinds de overname van Saitek door Logitech niet meer leverbaar, maar op Marktplaats is regelmatig aanbod. Nieuw waren ze prijzig, dus schrik niet van de tweedehandsprijzen.

Dan zou ik ook nog de suggestie willen doen om een trimwiel aan te schaffen. Ik heb het Saitek Cessna Trim Wheel. De vorm daarvan is gebaseerd op het trimwiel zoals in Cessna's maar het werkt ideaal in elk virtueel vliegtuig. Kennelijk is dit trimwiel sinds de overname van Saitek enzovoort. en ook hierin is tweedehands aanbod. Het is contactloos (het werkt hetzelfde als het scroll wheel van computermuizen) en daardoor onverslijtbaar.

Veel virtueel vliegplezier!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
raymond51
Observer
Observer
Berichten: 2
Lid geworden op: 19 feb 2018, 14:30

Re: X-Plane 11 en Thrustmaster HOTAS WARTHOG

Bericht door raymond51 »

Heel erg bedankt mannen en neem jullie aanbevelingen zeker ter harte.
Plaats reactie