X-Plane FAQ`s

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Gesloten
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

X-Plane FAQ`s

Bericht door Leendejager »

1
Er is een gratis demo te downloaden, wat kost het pakket?
Het pakket kost in USA 39 dollar en bestaat uit zes double-layer-dvd`s.
Te kopen op diverse plekken in Nederland, maar het goedkoopste is om het direct in Amerika bij Austin Meyer te bestellen.
Betalen kan o.a. met PayPal en kost €40,10* franco thuis. (levertijd 1 a 2 weken) *dollarkoers is licht variabel.
Voor pakket en demo hier: http://www.x-plane.com/
Vergeet niet na de installatie van het pakket de laatste update te installeren.
De demo is altijd up to date.
Hier vind je een wat spannender intro scherm ,te plaatsen in .........\x-plane 9\Resources\bitmaps http://home.planet.nl/~dejag021/x-plane ... /intro.png (voor 1280x1024 beeldscherm only! )
Note: op dit moment dec 2009 is de prijs USD30,--

2
Draait X-Plane full version ook zonder DVD nr 1 in een drive?
Nee, het gebruik van de DVD is noodzakelijk anders draait ie in demo-mode.

3
Mijn harde schijf is niet zo groot, kan ik ook alleen de scenery van Europa installeren?
Ja, de installer geeft de mogelijkheid alléén die scenery te installeren die je wilt gaan gebruiken.
Later scenery toevoegen en/of verwijderen kan ook.

4
Kan de scenery opslag plaatshebben in een andere directory of op een ander station?
Nee, alles moet in de standaard X-Plane-mapconfiguratie.

5
Ik heb (nu) alleen de demo, kan ik binnen deze demo al scenery en andere add-ons uitproberen?
Ja dat kan, de demo heeft alleen een beperkte vluchtduur (10 min vliegen , daarna geen stick/yoke) en een beperkte scenery.
Verder is het een kompleet werkend programma.

6
Hoe verwijder ik X-Plane? Er is geen un-install optie?
Gewoon de X-Plane map verwijderen volstaat. X-Plane laat verder nergens iets achter.

7
Waarom is het beeld in X-Plane soms zoveel donkerder dan in MSFS?
Twee redenenen:
Omdat X-Plane gemaakt is ( en doorontwikkeld wordt) op een MAC platform ,waarbij de beeldscherminstellingen niet volkomen compatible zijn met die van de Windowsvideokaarten.
Kan verholpen worden door de gamma-waarden voor de videokaart-driver aan te passen.
En omdat X-Plane de wolken schaduwen laat maken op de aarde.
De wolken zijn ook niet statisch zoals in MSFS maar verplaatsen zich op natuurlijke wijze over de aarde.
Dat betekent dat het kan gebeuren dat een toestel in het zonnetje staat en kort daarna overschaduwd wordt, terwijl andere plekken op het vliegveld de schaduw verruilen voor helder licht.

8
In de VC zit ik zo dicht op het panel en als ik uitzoom kom ik achter de stoel van de vlieger terecht, kan ik daar iets aan doen?
Zet in het menu voor rendering-options de viewpoint-instelling ( lateral field of view ) op 70.

9
Ik zie helemaal geen AI verkeer,klopt dat?
Klopt, zit er standaard ook niet in.
10
Bijna alle vliegvelden hebben geen gebouwen en static-aircraft is dat normaal?.
Klopt , maar er is vrij veel mooie freeware-scenery verkrijgbaar.

11
Is er al (freeware) scenery voor Nederland verkrijgbaar?
Jazeker kijk hier maar eens http://www.nlx-plane.nl en http://www.xs4all.nl/~mvdm01/

12
Kun je, net als in MSFS, vliegtuigen repainten?
Ja dat kan , op een vergelijkbaar niveau als dat van FS9 , in de toekomst zullen ook bumps en speculars tot de mogelijkheden gaan behoren.
De grafische machine in X-Plane heeft in potentie veel mogelijkheden.

13
Mijn Force-Feedback stick doet geen Force-Feedback, klopt dat?
Ja, X-Plane ondersteunt (nog) geen FF.

14
Ik heb een add-onn scenery gedownload en krijg nu een foutmelding die mij zegt " opensceneryx\object\***** missing"
Voor de kleine objecten zoals static planes ,autootjes halletjes huisjes schuurtjes etc,etc, bestaat een download systeem.OpenSceneryX Object Library for X-Plane®
Dit systeem moet gebruikt worden om binnen X-Plane deze modelletjes te importeren.
Lees er hier meer over. http://www.opensceneryx.com/


15
Ik heb zitten rommelen met vliegtuigfiles en met Planemaker , binnen X-Plane staan in menus dingen die ik allang gewist heb,X-Plane doet raar, ik kan mijn screenshots niet vinden etc.
Een veel gehoorde klacht is dat X-Plane soms de meest vreemde storingen geeft zoals bijvoorbeeld het willen inladen van toestellen die helemaal niet meer geinstalleerd zijn.
Meestal volgt daar dan het advies op de "preferences" te wissen.
Dit helps soms maar heel dikwijls helemaal niet.

Als de klachten zich voordoen bij Vista of W7 machines ligt de oorzaak dikwijls ergens anders.

Veel users installeren X-Plane ( in strijd met het installatieadvies) in de directory Program Files.
Als X-Plane in Program Files of Programfiles(x86) staat , haal het daar dan weg.
Kopieer het gewoon naar de hoofdirectory van je computer.

Verklaring:

Binnen Vista en W7 kunnen bepaalde handelingen binnen de Program Files mappen alleen uitgevoerd worden door de administrator.
M.a.w. X-Plane kan binnen zijn eigen map géén files maken ,aanpassen of wissen.
Het besturingssysteem lost dat op door de door X-Plane aangemaakte files te plaatsen in.

user/appdata/local/virtualstore/program files/x-plane of

user/appdata/local/virtualstore/program files(x86)/x-plane

Als je dus na het afsluiten van X-Plane , binnen X-Plane dingen veranderd en X-Plane daarna weer opstart kan de boel hevig van slag raken.
Het wissen van de X-Plane map binnen de VirtualStore is meestal wel een oplossing maar gezien bovenstaande uitleg ongetwijfeld van tijdelijke aard.

Dus voor alle Vista an W7 gebruikers geldt: Plaats X-Plane gewoon de de hoofddirectory van je systeem.

Dat in het manual van X-Plane staat dat X-Plane géén files aanmaakt buiten de eigen map is dus maar een halve waarheid.
X-Plane zelf doet het inderdaad niet maar als jouw X-Plane in een Program Files map zit doet het besturingssysteem het ongevraagd voor jou, en doet dat op een plek die normaal gesproken niemand vindt.

16
Is het waar dat je X-Plane kunt draaien op een minder zwaar systeem dan wat je voor FSX nodig hebt?
Dat is inderdaad zo omdat X-Plane zichzelf min of meer aanpast aan de mogelijkheden van jouw PC.
Voor een optimale prestatie is het echter noodzakelijk een stevige machine te bezitten
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Gesloten