Gebruik van meer dan 1 monitor of computer.

De flightsim van Austin Meyer.
Maak kennis met deze "andere" sim.

Moderators: Leendejager, Moderator-groep

Gebruik van meer dan 1 monitor of computer.

Berichtdoor Martin3h op 06 nov 2013, 10:03

Op de FS show in Lelystad was die heli waar ik ook in mocht vliegen :D :D Mooie ervaring. Maar mijn vraag is hoe was de set-up van 2 computers en 2 schermen. Ik heb ook nog een 2e computer en overweeg om deze in te zetten voor mijn Set-up, maar hoe doe ik dat? Ik wil dan op een scherm een cockpit zetten en op het andere scherm de scenery.
De 2e vraag is of het ook mogelijk is met 1 computer en 2 schermen.

Martin.
Martin3h
Student Pilot
Student Pilot

Re: Gebruik van meer dan 1 monitor of computer.

Berichtdoor FsTheo op 06 nov 2013, 22:21

Ik ben geen X-Plane vlieger Martin, dus pak ik de tweede vraag even. :)

Zelf draai ik twee schermen op één computer. De videokaart heeft twee uitgangen, dus kan er zonder mankeren een tweede scherm op.
Vervolgens moet je Windows vertellen dat je, òf hetzelfde beeld op het tweede scherm wilt hebben, òf je 'breidt het ene scherm naar het andere uit'.
Dan heb je één beeld over twee schermen. Op het ene scherm draai ik FS9, op het andere een flightplanner met bewegende kaart.
Met een videokaart met één uitgang wil het ook, daarvoor zijn er splitters in de handel.
Alleen moet je dan wat meer rekening houden met wat je kaart aankan omdat die maar voor een enkel scherm bedoeld is.

Theo :wink:
FsTheo
Site Admin
Site Admin

Berichtdoor Martin3h op 07 nov 2013, 12:23

Die oplossing doe ik ook Teo, ik gebruik een 82cm tv voor x-plane en een 2e comp. scherm voor FC9 voor flightplanning.
Dat werkt perfect, maar ik bedoelde eigenlijk op de tv scherm de scenery en om mijn 2e scherm een 2D cockpit.
Maar ik denk dat dit teveel gevraagd is voor X-plane, op FSX is het wel te doen.
Dus blijft de mogelijkheid over om het met 2 computers te doen.

Bedankt voor je reactie.
Martin.
Martin3h
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor gott1962 op 07 nov 2013, 13:47

Hoi Martin,

Ik raad je ten zeerste aan om nooit 1 computer 2 schermen te laten aansturen in X-Plane. Zelf raden ze dit ook af buiten het feit dat X-Plane dit bewust niet ondersteunt in verband met de performance. Wat wel mogelijk is is inderdaad 2 computers (beide met een eigen licentie van X-Plane) te koppelen aan elkaar via het netwerk. Via settings kan je dan de door jou gevraagde configuratie instellen. Als je Engels begrijpt dan raad ik je aan om onderstaande link te lezen. Hierin wordt netjes uitgelegd hoe het één en ander in zijn werk gaat. Kom je er niet uit laat het dan maar even weten. Overigens is dit geschreven voor X-Plane 10, maar onder 9 werkt dit precies hetzelfde.

http://wiki.x-plane.com/X-Plane_10_Expe ... _Simulator

succes!
Met vriendelijke groet,

Gott
gott1962
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor Martin3h op 07 nov 2013, 16:32

Bedankt voor de info gott, ik ga het zeker uitzoeken.
2 licenties ga ik zeker niet kopen >< , FS kost me al genoeg :wink:
Maar misschien is daar ook wel weer een oplossing voor te vinden.

Martin.
Martin3h
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor gott1962 op 14 nov 2013, 04:13

Martin3h schreef:2 licenties ga ik zeker niet kopen >< , FS kost me al genoeg :wink:
Maar misschien is daar ook wel weer een oplossing voor te vinden.

Martin.

Die is er ook, maar die oplossing mag ik niet in het openbaar geven. lol
Met vriendelijke groet,

Gott
gott1962
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor Cornelis op 19 nov 2015, 18:05

Op de laatste happening van flight simulators in Lelystad kocht ik F-Plane 7 nov 2015
De eerste vliegervaringen waren wat moeizaam. Het was wennen na vier jaar ervaring met FSX.
Toen kwam de behoefte op om te werken met 2 schermen (doe ik al vier jaar succesvol met FSX.)
Na speurwerk vond ik in de handleiding onder htst. 8 de juiste tip.
Ik opende onder het Settings menu -in de bovenste taakbalk- en daaronder: render options.
Hier was het mogelijk :'draw iOS on second monitor on the same card' te klikken.
Het zag er meteen mooi uit! Op het grote hoofdscherm een prachtige map van de vliegvelden
En op het kleine scherm de instrumenten van de Cessna. (Omdraaien van de schermen was ook mogelijk)
Maar toen kwam de grote ontnuchtering.. Het -broodnodige- menu in de taakbalk was niet meer op te roepen!
Dus onder andere geen enkele view mogelijkheid.
Wie kan mij helpen om het menu terug te krijgen? Terugdraaien van de '2 screens situatie' kan ook niet, dat gaat alleen onder het menu (?)
Cornelis
Observer
Observer

Berichtdoor piet.vandenhout op 19 nov 2015, 22:40

Weggooien van x-plane.prf te vinden in output\preference directory brengt weer terug naar default.

Piet.
piet.vandenhout
Observer
Observer

Berichtdoor Cornelis op 20 nov 2015, 11:41

(Ik hoop dat ik nu bij piet van den hout terecht kom; het is even wennen aan de procedures van het forum)
Welnu Piet, ik heb eerst wat zitten turen naar je antwoord.. Maar ik kan output en prefences toch vinden.
Daar heb ik geopend:
: Xplane bynary
Calibration
Keys
Save
Screen res
Xplane
Ik heb overal geklikt op : vorige versies terugzetten
Helaas geen resultaat
Wat moet ik nog meer doen?
Cornelis
Observer
Observer

Berichtdoor piet.vandenhout op 20 nov 2015, 20:52

Heb je geprobeerd om de file x-plane.prf weg te gooien en dan opnieuw x-plane weer opstarten?
Maar je kunt ook alle files weggooien en dan x-plane opstarten, deze zou dan weer op moeten starten zoals na een nieuwe installatie, maar je bent dan ook je joystick instellingen kwijt.

Piet.
piet.vandenhout
Observer
Observer

Berichtdoor Cornelis op 21 nov 2015, 08:05

Ah, gelukkig Piet, daar ben je met een antwoord..
Sorry, maar wat bedoel je precies met : alle Xplane.prf files weggooien?
'Joice stick instellingen weg' is geen enkel bezwaar, die heb ik toch al niet.
Voor mij is nu de brandende kwestie: hoe krijg ik de menu's terug??
Cornelis
Observer
Observer

Berichtdoor piet.vandenhout op 21 nov 2015, 12:36

Hoi Cornelis, er is maar 1 x-plane.prf file, je zou kunnen proberen om alleen die file weg to gooien OF anders alle files in de output\preference directory weggooien, door deze laatste actie te doen begin je wat betreft instellingen zoals scherm en joystick calibratie weer opnieuw.

Piet.
piet.vandenhout
Observer
Observer

Berichtdoor Cornelis op 21 nov 2015, 18:22

Hartelijk dank Piet!
Ik kan weer vliegen. Ik ben als volgt gevaren:
Begonnen met alleen Xplane te deleten. Geen effect. Toen binary, save, en screen res erbij deleted.
Calibration en keys laten staan. Opstarten. Ja, één scherm, en de menu's verschenen weer in de taakbalk bij nadering met de muis! ( de calibrationbinary en sw. Toewijzing moest alsnog worden gedaan)
Een hele opluchting dus. Blijft de vraag op de achtergrond: is vliegen met twee schermen nu wel of niet mogelijk?

In hdst 9 staat: 9.3.1. Configure the monitors as enterely separate in your operatiegebied system.

Wat wordt hier precies mee bedoeld; waar kan ik twee gescheiden monitors opgeven?

Ik zou het toch erg leuk vinden om met twee schermen te vliegen..
Cornelis
Observer
Observer

Berichtdoor piet.vandenhout op 21 nov 2015, 22:32

Ik maak geen gebruik van het IOS gedeelte van x-plane, deze is ook meer bedoeld voor een instructeur. Ik heb wel x-plane gedraaid over drie schermen heen via 1 grafische kaart. Dit gaf wel een mooi cockpit gevoel, maar was een te grote aanslag op de framerates in bepaalde situaties. Dit ga ik weer doen bij de volgende upgrade van mijn pc.

Piet.
piet.vandenhout
Observer
Observer

Keer terug naar X-Plane