Air Manager

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Air Manager

Bericht door LNRalph »

Dag Hollandse flight simmers! Nu kan ik het eindelijk eens in het Nederlands vertellen :)
Air Rietveld heeft een X-Plane 'plugin' ontwikkeld genaamd Air Manager. Hiermee is het mogelijk om heel gemakkelijk 2D panelen te creëren. Dit kan door instrumenten gratis te downloaden vanuit de applicatie, of je kunt ze heel gemakkelijk zelf maken.

Dit zelf maken kun je heel basis houden, maar hierin kun je zo ver gaan als je zelf wil. Het bestaat uit twee dingen, afbeeldingen (PNG) en Lua code.
Bij de release (binnenkort) zal Air Manager geleverd worden met een B58 paneel en nog wat andere losse instrumenten. Er staat een heel klein voorbeeldje op Twitter: https://twitter.com/AirRietveld
Voor hulp bij het creëren van een instrument hebben we een uitgebreide wiki opgezet: http://airrietveld.nl/wiki/

Om een beter idee te krijgen van hoe het er uit ziet en hoe het werkt om een instrument te maken, raad ik je aan door deze filmpjes te bekijken: http://www.youtube.com/channel/UCCLeY2T ... -OA/videos

Wanneer je een instrument gecreëerd hebt en je wil dit delen met ons, dan kan dat uiteraard. Wij plaatsen het instrument na een check in de 'shop' en deze is vervolgens te downloaden voor iedereen.

De release datum is nu gepland voor komend weekend (30 nov/01 dec), dit is mits er geen gekke fouten meer ontstaan. Het programma is dan te downloaden via onze website. Zodra het zo ver is zal ik hier een bericht plaatsen.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Air Manager

Bericht door arno »

LNRalph schreef:De release datum is (30 nov/01 dec), dit is mits er geen gekke fouten meer ontstaan. Het programma is dan te downloaden via onze website. Zodra het zo ver is zal ik hier een bericht plaatsen.
En het bleef stil! :hm
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Excuses. Het was stil hier, dus ik heb niets meer met dit topic gedaan.
Versie 1.0 is uit en versie 1.1 komt komt binnenkort al uit, vermoedelijk ergens in februari. Hierin zijn wat bug fixes gedaan. Maar het leukste is dat je Open street Maps in instrumenten kunt integreren. Moving maps met de navigatie data uit X-Plane world data. Dus ook alle navigatie beacons, vliegvelden, etc.

Dit is een promo van 1.0: https://www.youtube.com/watch?v=kfISOkCcfTM
We zullen ook een 1.1 promo maken. Alle 1.0 kopers krijgen een gratis update naar 1.1.
In versie 1.2 komt het schrijven van data naar X-plane via knoppen op het scherm, maar ook via externe input. Waarschijnlijk komt er ook een FSX versie, misschien zelfs één programma voor beide.

Dat waren alle ontwikkelingen in een notendop :)
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Release 1.1 is vandaag uitgebracht. De onderstaande video toont de meest belangrijke nieuwe features.

Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Hallo Ralph (? gokje... :-) )

Ik had via andere kanalen al eens geinteresseerd naar je cockpitinstruments software gekeken.
Ziet er aantrekkelijk uit, erg mooie grafics ook, mooier vind ik, dan Panel Builder van RC Simulations. Er is nog niet zó veel keus in instruments, ik denk dat dat het eerste is waaraan gewerkt moet worden. Wat ook een erg praktische feature zou zijn, is dat je panels kunt opbouwen per type vliegtuig (dat kan al) die vanzelf ingeladen worden zodra dát type vliegtuig in X-Plane wordt geladen. Dat mis ik erg bij Panel Builder.

Zijn de instrumenten ook in grootte te veranderen ?

Ik wens je success met de verdure ontwikkeling en hoop dat er een paar mensen zullen komen die het leuk vinden om extra instrumenten te creëren.

Hartelijke groet,
Bram Stikkel
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Hallo Bram, (Ralph inderdaad :wink:)

We hebben nu keuze uit 47 instrumenten. Binnenkort komen er weer 3 bij, waarschijnlijk nog meer. Dit valt dan samen met de release van 1.2, waarin het mogelijk is om buttons, switches en dials toe te voegen.
Momenteel werk ik aan de PFD van een Boeing, die hoop ik over een maand klaar te hebben. Tevens wordt de complete VEMD van de AS350B3 ook binnenkort beschikbaar. Langzaamaan groeit het :)

Wat je zegt van het type vliegtuig. We zijn van plan om bij, waarschijnlijk release 1.3 die ook FSX ondersteuning krijgt, profielen toe te voegen. Daarmee kun je een set instrumenten naar keuze, met hun positie, in een keer aanzetten en uitzetten. Ik zal kijken of dit aan de hand van een dataref te koppelen is aan profielen. Goed om te horen dat dit ook de wens van anderen is :) Als je nog meer suggesties hebt dan zijn die altijd welkom.

Bij de wee, hier is een kleine sneak preview van release 1.2, waarin je kunt zien wat de mogelijkheden zijn met buttons, switches en dials, en welke instrumenten direct beschikbaar komen bij release 1.2:

Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Knap werk, Ralph en bedankt voor de preview.

Ik ga je Air Manager met grote belangstelling volgen :-).
Ben wat voorzichtiger geworden in het 'alvast' kopen omdat features in komende releases toegezegd zijn. Maar zoals al gezegd, het ziet er mooi uit en de optie om zelf meters te kunnen maken is een leuke en - voor zover ik weet - unieke feature.

Ik ben eigenlijk wel nieuwsgierig om welke reden je voor de naam "Air Manager" gekozen hebt. Als je wilt, vertel daar eens wat over.

Als je het leuk vindt om een keertje bij mij - in Pijnacker - in de sim-cockpit te kijken en je bent toevallig een keer in de buurt. Laat het maar even weten.

Hartelijke groet, [vlieg]
Bram Stikkel
www.vliegenomtehelpen.nl
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Geeft niks, ooit zullen de features die je zoekt er wel in zitten, hoop ik :D
We zijn de hopelijk laatste bèta nu aan het testen.

Air Manager is verzonnen door Corjan, de programmeur. Dat was het eerste wat hem te binnen schoot. Zit geen verhaal achter dus :) Maar nu willen we ons vasthouden aan de Air lijn. Air zus, Air zo.

Vanaf juni ben ik weer in Nederland, dan kom ik graag kijken.
Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Geef maar een seintje tegen de tijd dat je tijd en gelegenheid hebt.
Groet,
Bram [vlieg]
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Vandaag is versie 1.2 gereleased. Met als nieuwe main feature software buttons, switches en dials, waarmee je data en commands naar X-Plane kan sturen.

We gaan nu beginnen aan 1.2.1. Hierin komen een aantal performance updates en worden de mogelijkheden van OpenStreetMaps als GPS een stukje uitgebreid.

Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Praktische uitbreiding.
De Google Maps GPS wordt ook erg handig.
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

OpenStreetMaps ;) We hebben al een soort van GPS, maar deze laat alleen nog maar vliegvelden, VOR-DME en NDB's zien. Meer kun je er niet mee, behalve in en uit zoomen. In versie 1.2.1 wordt het mogelijk om frequenties te tonen bij VOR-DME's en NDB's. In versie 2.0 wellicht wat meer mogelijkheden.
Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

O, dat van die frequenties die te zien zijn, is ook erg praktisch.
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Het is een begin :) Draait jouw simulator nu op X-Plane?
Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Ik doe pogingen.
Maar er wel zijn een hoop hindernissen te nemen.

Eén van de grootste is trouwens dat X-Plane 10 niet met meerdere vensters werkt, althans niet op één pc.
En werken met meerdere pc's in een netwerk is mooi en snel, maar erg duur, in meerdere opzichten. De pc's zelf moeten er zijn, natuurlijk, maar ook steeds meer software-ontwikkelaars willen dat je per pc één licentie hebt.
En dan is er nog de uitdaging om alle pc's met exact dezelfde scenery en instellingen in te richten en te houden.

Maar zeg nooit nooit. Ik vind het zowieso erg leuk om de ontwikkelingen van flightsimulators zelf uit te proberen.
Voor FSX en Prepar3D werk ik nu met Panel Builder als instrumentenpaneel. Het is een veelzijdig programma waar je veel mee kunt, maar ook met veel slordigheidjes erin. De ontwikkelaar daarvan heeft me jaren geleden al eens toegezegd, dat een van de eerstvolgende features zou zijn, dat de paneltypen automatisch met het laden van een ander vliegtuig zouden wisselen. Dat is nog steeds niet gerealiseerd, ondanks dat hij zelfs al een versie 2 heeft die je weer opnieuw moest betalen...

Maar goed, zo heeft iedere software wel iets.
En het is maar voor de ontspanning, tenslotte... dat dreig ik wel eens te vergeten ;-).

Veel ontwikkelplezier ! Ik houd Air Manager in de gaten !
[vlieg]
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Dat kan ik mij heel goed voorstellen. Het draaien van meerdere kopieën van X-Plane staat mij ook een beetje tegen voor de bouw van m'n eigen simulator. Het idee is goed, maximale performance, maar ook maximale kosten :)
Je kan het ook bij Prepar3D houden, scheelt een hoop gedoe.

Ik heb even naar de concurentie zitten kijken. Eens zien wat daar populair is :lol:
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Versie 1.3 is uit, samen met een nieuw instrument, een zeer compleet multi-function display. Nu door naar versie 2.0 met o.a. FSX en Prepar3D ondersteuning.

Afbeelding
Gebruikersavatar
bstikkel
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 20
Lid geworden op: 20 aug 2013, 13:34
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door bstikkel »

Wauw, ziet er erg mooi uit. Heb je al een berichtje naar Simflight.nl redactie gestuurd en eventueel naar Air Daily X ? Willen ze vast wel plaatsen.
Groet,
Bram
[vlieg]
Geloof is net als vliegen; goed naar de instructies van de luchtverkeersleiding luisteren is essentieel. Problemen zijn niet uitgesloten, maar als je aangeeft dat je problemen hebt, krijg je alle hulp die mogelijk is om veilig te kunnen landen.
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Nog niet gedaan. Bedankt voor de tip, ga ik achteraan!

En hier eindelijk het filmpje. Weinig nieuws te zien in het filmpje behalve het MFD.



Damn, wat zijn die allemaal erg op FSX en Prepar3D gericht :-?
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

We hebben deze week een klein beetje gewerkt aan FSX en Prepar3D support, maar voornamelijk aan de nieuwe GUI. We zijn overgegaan op een ribbon interface en er komen natuurlijk allerlei nieuwe functies bij. Hieronder zie je een screenshot van de nieuwe GUI, nog wel in ontwikkelingsstadium, dus er kunnen nog dingen veranderen.

Afbeelding
Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Vandaag versie 2.1 gereleased. Versie 2.1 heeft een hoop nieuwe features en bugfixes, zoals touch screen support onder Windows en de mogelijkheid om data op te slaan (radio frequenties, temperaturen, engine overspeeds, etc...).

Gebruikersavatar
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 124
Lid geworden op: 02 mar 2013, 21:29
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Air Manager

Bericht door LNRalph »

Vandaag wat gespeeld met de OpenGL versie van ons programma op de Raspberry Pi 2. Een 1680x1440px instrument rendert ie goed op ongeveer 45 frames per seconde. Het is nog een beta versie, maar redelijk uitgewerkt.

wdelcart
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 10
Lid geworden op: 18 jul 2017, 18:14

Re: Air Manager

Bericht door wdelcart »

ik kijk vol verlangen ui naar air manager 3
heb hem effe kunnen testen
Plaats reactie