SNEEUW!

De flightsim van Austin Meyer.
Maak kennis met deze "andere" sim.

Moderators: Leendejager, Moderator-groep

SNEEUW!

Berichtdoor m.frieser op 29 dec 2014, 19:30

Medepiloten,

Zaterdag wilde ik een vlucht maken in het zuiden des lands. De hele dag sneeuwde het buiten, en had dan ook het weer gedownload in X-plane.
Maar ik kreeg geen sneeuw te zien. Kan iemand mij uitleggen waarom dat ik dat niet zie, terwijl er toch echt wel een dik pak sneeuw buiten lag.

Alvast bedankt.

Gr, Michel.
Vergeet je daalsnoepje niet!
m.frieser
Student Pilot
Student Pilot

Re: SNEEUW!

Berichtdoor LNRalph op 29 dec 2014, 20:38

X-Plane heeft helaas (nog) geen sneeuw op de grond. Misschien komt het ooit...
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor wim1976 op 30 dec 2014, 13:00

De eerste winter textures zijn er al wel via een gratis add-on. Zoek eens op X-plane.org. Overigens wel lastige installatie.
wim1976
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor m.frieser op 30 dec 2014, 16:17

Oke bedankt voor jullie reactie. Ik wacht wel even af, en hoop dat X-plane zelf met deze update komt.

Gr,

Michel.
m.frieser
Student Pilot
Student Pilot

Berichtdoor LNRalph op 13 maart 2015, 07:48

Met versie 10.40 komt er een mogelijkheid voor sneeuw textures.

http://developer.x-plane.com/2015/03/rf ... y-regions/
LNRalph
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor tinus744 op 15 maart 2015, 00:04

LNRalph schreef:Met versie 10.40 komt er een mogelijkheid voor sneeuw textures.

Dat is maar betrekkelijk omdat je in 10.4 alleen de mogelijkheid krijgt om van sneeuw naar sneeuw te vliegen.

Vlieg je bv. in 10.4 vanaf Schiphol zonder sneeuw dan is het niet mogelijk om aan te komen op Innsbruck met sneeuw.

Volgens mij is het met OpenGL simpelweg niet mogelijk om hetzelfde te bereiken als in DirectX waar MFSX mee werkt omdat OpenGL altijd textures laadt in de sim. In X-Plane 10.4 wordt het wel mogelijk gemaakt om de textures met sneeuw te laden zonder X-Plane te hoeven herstarten.

Als ik het mis heb dan hoor ik het graag.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor tinus744 op 15 maart 2015, 00:24

Om het misschien duidelijker te maken.

X-Plane maakt gebruik van OpenGL. Het voordeel van OpenGL is dat het sneller is. OpenGL laadt textures die in 3D op het scherm getoverd worden. Het nadeel van OpenGL is echter dat je dus altijd gebonden bent aan de textures in de sceneries. Heeft de texture in de scenery geen sneeuw dan krijg je ook geen sneeuw te zien.

In Direct3D/X is dat wel mogelijk.

Daarom geven veel game developers de voorkeur aan DirectX/3D. Het nadeel van DirectX/3D is dat het langzamer is.

Met DirectX is het mogelijk om de hardware de sneeuw tevoorschijn te laten toveren. Zoals gezegd, DirectX is langzamer, vergt meer vermogen van de CPU (omdat de CPU de sneeuw moet genereren) maar het is hiermee wel mogelijk om een landschap zonder sneeuw te laten veranderen in een landschap met sneeuw. Gaat het in een DirectX applicatie sneeuwen op de berg dan zullen die delen waar de sneeuw valt ook wit worden.

Met OpenGL blijf je dan altijd met het probleem zitten dat X-Plane bij een sneeuwbui een andere texture moet laden. En voor elk niveau van sneeuwval dus een nieuwe texture.

Vlieg je bijvoorbeeld over de Alpen in MSFX dan is het mogelijk om de sneeuw per direct aan te passen aan de weersomstandigheid. Flinke sneeuw in de winter, alleen sneeuw op de toppen in de zomer. De variaties hierin zijn oneindig.

In X-Plane zou je dan voor ieder seizoen een aparte texture moeten hebben. Heb je zin om er 100 te maken dan kan je X-Plane eventueel opdracht geven om die éne texture te laden. Heb je geen zin om er honderd te maken maar alleen maar een winter en een zomer texture dan kan je kiezen uit één van die twee. Vlieg je dan in de winter over de Alpen het de winter texture dan liggen de Alpen vol met sneeuw. Ook al is er op dat moment in de Alpen juist heel weinig sneeuwval.

Zal nog een hele klus worden om dat voor elkaar te krijgen in OpenGL. Wellicht komen er in de toekomst mogelijkheden om over de textures layers aan te leggen met sneeuw. Wie zal het weten.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor wim1976 op 17 maart 2015, 21:41

Tinus, leuk verhaal, maar technisch rammelt het . Probleem is niet de textures, die kun je zo variabel maken als je wilt. En dat wordt in 10.40 beter ondersteunt. Punt is dat Ben Supnik van Laminar Research een fraaiere oplossing wil in de vorm particles. Dan kan de sneeuw dynamisch aangroeien.

Overigens brengt 10.40 geen sneeuw, alleen, zoals hierboven reeds gezegd, betere mogelijkheden voor developers om te variëren met textures. Waardoor sneeuw eenvoudiger te realiseren is. De methode van Fsx zeg maar. Daar bestaan de seizoenen ook uit verschillende texturesets, zodat OpenGL op dit punt geen verschil kent met Directx.
wim1976
Senior Controller
Senior Controller

Berichtdoor m.frieser op 27 maart 2015, 17:31

Bedankt voor jullie info heren!!!
m.frieser
Student Pilot
Student Pilot

Keer terug naar X-Plane