X Plane 11

De flightsim van Austin Meyer.
Maak kennis met deze "andere" sim.

Moderators: Leendejager, Moderator-groep

X Plane 11

Berichtdoor Tulpenboom=+/? op 01 jul 2017, 10:58

Is X Plane wel zo goed als men zegt
Tulpenboom=+/?
Observer
Observer

Re: X Plane 11

Berichtdoor Thair.nl op 01 jul 2017, 12:19

Ik heb geen idee wat je van "men" hebt gehoord maar tot voor kort gebruikte ik P3DV3 voor zowel mijn B737 als mijn B58 cockpit. Ik heb afgelopen november op het FS Weekend X-Plane 10 gekocht waarbij ik X-Plane 11 gratis toegestuurd zou krijgen zodra deze uit kwam. Ik was niet echt kapot van X-Plane 10 dus ben gewoon bij P3D gebleven. Vlak voor het uitbrengen van X-Plane 11 viel deze bij mij op de deurmat en ik heb deze geïnstalleerd op mijn B58 cockpit (B737 draait met ProSim en die heeft nog geen ondersteuning voor X-Plane).

Ik moet zeggen een wereld van verschil. De standaard scenery ziet er fantastisch uit met details die ik daarvoor nog nooit heb gezien, zelfs niet met de Flugwerk Austria add-on. Hoogspanningsmasten compleet met leidingen, bewegwijzering boven de snelwegen en ga zo maar door. Eindelijk heeft X-Plane ook standaard ondersteuning voor meerdere schermen voor het buitengebeuren enzovoorts. Ook de gebruikers interface is met sprongen vooruit gegaan. Mijn B58 cockpit blijft dus draaien op X-Plane 11.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Thair.nl
Instructor
Instructor

Berichtdoor FlipS op 01 jul 2017, 21:26

X-Plane is lang de enige 64-bits flight simulator voor pc geweest. 32-bits toepassingen worden beperkt doordat maximaal circa 3,5 GB RAM toegewezen kan worden waardoor vooral sceneries niet gedetailleerd konden worden. Ik zag een freeware versie van Paris voor X-Plane, zo mooi als in een 32-bits versie volstrekt onmogelijk zou zijn. De mooiste steden van ORBX voor FSX/Prepar3D v1 t/m v3 halen het niet bij de detaillering die in X-Plane mogelijk is. Er is me verteld dat tijdens een mooie vlucht in X-Plane 40 GB RAM in gebruik kan zijn.

Maar sinds kort zijn Aerofly FS2, P3D v4 en Flight Sim World (die laatste twee zijn opvolgers van FSX) ook 64 bits en zijn daarmee ook veel mooier dan FSX en de versies 1 t/m 3 van P3D.

Er wordt ook hoog opgegeven over het realisme van de flight dynamics in X-Plane. FSX, P3D en Flight Sim World kunnen even realistisch zijn. Ik schrijf 'kunnen', want vaak is dat niet zo. Er zitten in deze drie flight simulatoren voldoende algoritmen om realistische flight dynamics mogelijk te maken, maar Microsoft heeft FSX lang uitgebracht als spel met vereenvoudigde vliegeigenschappen. A2A Simulations heeft zich echter alleen gericht op flight simmers die juist zo realistisch mogelijk willen vliegen. De (payware) vliegtuigen van A2A Simulations (alleen voor FSX/FSX SE en P3D) zijn zeker zo realistisch als die van X-Plane. RealAir bouwde ook realistische flight dynamics maar deze bouwer is kort geleden gestopt. Van andere bouwers is de kwaliteit van de flight dynamics wisselend en variëren van zeer simpel tot realistisch.

Het komt ongeveer hier op neer: in X-Plane heb je een schuifje waarmee je kunt instellen hoe makkelijk of realistisch een vliegtuig vliegt, terwijl je dat in FSX en Prepar3D zou moeten instellen door aanpassen van .air-bestand en aircraft.cfg. Dat aanpassen vraagt uiteraard kennis van aerodynamica en van de wijze waarop de eigenschappen geprogrammeerd zijn.
Waarbij je moet bedenken dat realistische vliegeigenschappen alleen van belang zijn bij vliegtuigen die geheel door de piloot bestuurd worden via kabels tussen besturing en roeren. Als een vliegtuig 'by wire' (via computerbesturing) bestuurd wordt, heb je met realisme vrij weinig te maken. Dat geldt voor alle moderne verkeersvliegtuigen en dito straaljagers.
Ik heb geen ervaring met Aerofly FS2 maar ook daarvan zouden de vliegeigenschappen op hoog peil staan.

Naar mijn idee groeien de eigenschappen van flight simulators voor pc steeds meer naar elkaar toe, evenals de prijzen. X-Plane en Prepar3D richten zich wat meer op de professionele piloten en veeleisende flight simmers. FSX is nog steeds de meest gebruikte flight simulator waardoor dat programma de grootste community heeft en er het meeste add-ons voor beschikbaar zijn. Voor P3D v4 zijn nog weinig add-ons beschikbaar maar de bouwers van add-ons voor FSX/FSX SE zijn hun add-ons in hoog tempo aan het aanpassen voor P3D v4. Voor X-Plane zijn veel add-ons beschikbaar maar niet zoveel als voor FSX.

Ik hoop dat je met deze vergelijking een keuze kunt maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
FlipS
Moderator
Moderator

Berichtdoor gott1962 op 13 aug 2017, 13:27

Door mijn real life vliegopleiding heb ik in 't afgelopen jaar weinig meer op de computer gevlogen. Maar gisteren heb ik weer eens X-Plane opgestart en geupdate. Indien je de juiste add ons gebruikt is X-Plane voor VFR vliegen absoluut zeer goed bruikbaar. Alleen de weather engine is veel te zenuwachtig ten opzichte van de werkelijke wind. Maar dat is een al oud probleem van XP. Wel zijn de wolken extreem verbeterd in de laatste update(s). De standaard C172 vind ik hartstikke goed, ondanks dat ik in werkelijkheid nog nooit zelf gevlogen heb in een hoogdekker (ik vlieg in Pipers). Daar zit voor mij gelijk het grote probleem... De Pipers die beschikbaar zijn voor XP zijn harddisk vervuilers (heb je dus helemaal niets aan). Incl. de betaalde versies van vflyteair. (zonde van mijn centen).

Ik heb gisteren mijn real life examen vlucht van aanstaande vrijdag op XP gevlogen. Om mijn navigatie te oefenen. Als je gebruik maakt van de photoscenery die beschikbaar is voor 80% van west Europa dan is dat een verademing. Je ziet Nederland gewoon zoals 't is! Daar kan geen één scenery van welke simulator dan ook tegen op. (ook de NL-2000 scenery kan daar een puntje aan zuigen). Uiteraard is dit alleen van groot belang voor VFR vliegers.

Tot slot voor degene die benieuwd zijn wat nu een real life examen inhoud voor een SEP:
Eerst wordt je anderhalf uur doorgezaagd op de voorbereiding van een vlucht. In mijn geval EHLE - EDLP (Lelystad - Paderborn). Daarin kan je vragen over M