X Plane 11

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Tulpenboom=+/?
Observer
Observer
Berichten: 5
Lid geworden op: 03 aug 2016, 20:53

X Plane 11

Bericht door Tulpenboom=+/? »

Is X Plane wel zo goed als men zegt
Thair.nl
Instructor
Instructor
Berichten: 417
Lid geworden op: 25 dec 2012, 10:23
Locatie: EHRD
Contacteer:

Re: X Plane 11

Bericht door Thair.nl »

Ik heb geen idee wat je van "men" hebt gehoord maar tot voor kort gebruikte ik P3DV3 voor zowel mijn B737 als mijn B58 cockpit. Ik heb afgelopen november op het FS Weekend X-Plane 10 gekocht waarbij ik X-Plane 11 gratis toegestuurd zou krijgen zodra deze uit kwam. Ik was niet echt kapot van X-Plane 10 dus ben gewoon bij P3D gebleven. Vlak voor het uitbrengen van X-Plane 11 viel deze bij mij op de deurmat en ik heb deze geïnstalleerd op mijn B58 cockpit (B737 draait met ProSim en die heeft nog geen ondersteuning voor X-Plane).

Ik moet zeggen een wereld van verschil. De standaard scenery ziet er fantastisch uit met details die ik daarvoor nog nooit heb gezien, zelfs niet met de Flugwerk Austria add-on. Hoogspanningsmasten compleet met leidingen, bewegwijzering boven de snelwegen en ga zo maar door. Eindelijk heeft X-Plane ook standaard ondersteuning voor meerdere schermen voor het buitengebeuren enzovoorts. Ook de gebruikers interface is met sprongen vooruit gegaan. Mijn B58 cockpit blijft dus draaien op X-Plane 11.

Groetjes,

Theo.
i7-3770K, 16GB, GTX670, BenQ W1080ST / i5-3550, 8GB, HD5770 / Q6600, 4GB, HD4570 / G1610, 4GB / Saitek yoke,TQ, rudder / OC 737 MCP, EFIS / 10 monitors / Prepar3D, ProSim737, PFPX, TopCat, ASN. websites: thair.nl, facebook.com/thair.nl
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: X Plane 11

Bericht door FlipS »

X-Plane is lang de enige 64-bits flight simulator voor pc geweest. 32-bits toepassingen worden beperkt doordat maximaal circa 3,5 GB RAM toegewezen kan worden waardoor vooral sceneries niet gedetailleerd konden worden. Ik zag een freeware versie van Paris voor X-Plane, zo mooi als in een 32-bits versie volstrekt onmogelijk zou zijn. De mooiste steden van ORBX voor FSX/Prepar3D v1 t/m v3 halen het niet bij de detaillering die in X-Plane mogelijk is. Er is me verteld dat tijdens een mooie vlucht in X-Plane 40 GB RAM in gebruik kan zijn.

Maar sinds kort zijn Aerofly FS2, P3D v4 en Flight Sim World (die laatste twee zijn opvolgers van FSX) ook 64 bits en zijn daarmee ook veel mooier dan FSX en de versies 1 t/m 3 van P3D.

Er wordt ook hoog opgegeven over het realisme van de flight dynamics in X-Plane. FSX, P3D en Flight Sim World kunnen even realistisch zijn. Ik schrijf 'kunnen', want vaak is dat niet zo. Er zitten in deze drie flight simulatoren voldoende algoritmen om realistische flight dynamics mogelijk te maken, maar Microsoft heeft FSX lang uitgebracht als spel met vereenvoudigde vliegeigenschappen. A2A Simulations heeft zich echter alleen gericht op flight simmers die juist zo realistisch mogelijk willen vliegen. De (payware) vliegtuigen van A2A Simulations (alleen voor FSX/FSX SE en P3D) zijn zeker zo realistisch als die van X-Plane. RealAir bouwde ook realistische flight dynamics maar deze bouwer is kort geleden gestopt. Van andere bouwers is de kwaliteit van de flight dynamics wisselend en variëren van zeer simpel tot realistisch.

Het komt ongeveer hier op neer: in X-Plane heb je een schuifje waarmee je kunt instellen hoe makkelijk of realistisch een vliegtuig vliegt, terwijl je dat in FSX en Prepar3D zou moeten instellen door aanpassen van .air-bestand en aircraft.cfg. Dat aanpassen vraagt uiteraard kennis van aerodynamica en van de wijze waarop de eigenschappen geprogrammeerd zijn.
Waarbij je moet bedenken dat realistische vliegeigenschappen alleen van belang zijn bij vliegtuigen die geheel door de piloot bestuurd worden via kabels tussen besturing en roeren. Als een vliegtuig 'by wire' (via computerbesturing) bestuurd wordt, heb je met realisme vrij weinig te maken. Dat geldt voor alle moderne verkeersvliegtuigen en dito straaljagers.
Ik heb geen ervaring met Aerofly FS2 maar ook daarvan zouden de vliegeigenschappen op hoog peil staan.

Naar mijn idee groeien de eigenschappen van flight simulators voor pc steeds meer naar elkaar toe, evenals de prijzen. X-Plane en Prepar3D richten zich wat meer op de professionele piloten en veeleisende flight simmers. FSX is nog steeds de meest gebruikte flight simulator waardoor dat programma de grootste community heeft en er het meeste add-ons voor beschikbaar zijn. Voor P3D v4 zijn nog weinig add-ons beschikbaar maar de bouwers van add-ons voor FSX/FSX SE zijn hun add-ons in hoog tempo aan het aanpassen voor P3D v4. Voor X-Plane zijn veel add-ons beschikbaar maar niet zoveel als voor FSX.

Ik hoop dat je met deze vergelijking een keuze kunt maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Gebruikersavatar
gott1962
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 127
Lid geworden op: 24 jun 2012, 14:57

Re: X Plane 11

Bericht door gott1962 »

Door mijn real life vliegopleiding heb ik in 't afgelopen jaar weinig meer op de computer gevlogen. Maar gisteren heb ik weer eens X-Plane opgestart en geupdate. Indien je de juiste add ons gebruikt is X-Plane voor VFR vliegen absoluut zeer goed bruikbaar. Alleen de weather engine is veel te zenuwachtig ten opzichte van de werkelijke wind. Maar dat is een al oud probleem van XP. Wel zijn de wolken extreem verbeterd in de laatste update(s). De standaard C172 vind ik hartstikke goed, ondanks dat ik in werkelijkheid nog nooit zelf gevlogen heb in een hoogdekker (ik vlieg in Pipers). Daar zit voor mij gelijk het grote probleem... De Pipers die beschikbaar zijn voor XP zijn harddisk vervuilers (heb je dus helemaal niets aan). Incl. de betaalde versies van vflyteair. (zonde van mijn centen).

Ik heb gisteren mijn real life examen vlucht van aanstaande vrijdag op XP gevlogen. Om mijn navigatie te oefenen. Als je gebruik maakt van de photoscenery die beschikbaar is voor 80% van west Europa dan is dat een verademing. Je ziet Nederland gewoon zoals 't is! Daar kan geen één scenery van welke simulator dan ook tegen op. (ook de NL-2000 scenery kan daar een puntje aan zuigen). Uiteraard is dit alleen van groot belang voor VFR vliegers.

Tot slot voor degene die benieuwd zijn wat nu een real life examen inhoud voor een SEP:
Eerst wordt je anderhalf uur doorgezaagd op de voorbereiding van een vlucht. In mijn geval EHLE - EDLP (Lelystad - Paderborn). Daarin kan je vragen over Meteo met betrekking tot de vlucht verwachten, wat vragen over het toestel waar je mee vliegt, keuzes die je maakt in de route en aankomst. Kennis van Jepessen kaarten, VFR kaarten en Approach/Ground charts etc etc.

De praktijk bestaat uit de volgende onderdelen
Take off
Navigeren
Low level Navigatie
Bijzonderde verrichtingen: t.w. steep turns (45° helling) zowel horizontaal als dalend, slow flight, approach to stall, clean stall, noodlandingsprocedures
Uitwijken (opnieuw berekenen van koers en tijd waar je dan moet uitkomen)
Diverse soorten landingen: Normale landing, flapless, glijlanding vanaf 700 ft en glijlanding vanaf 1000 ft en een precission approach landing (doellanding). Eventueel wordt een landing afgebreken (Go Around) en ook nog een EFATO (Engine Faillure After Take Off.) Waarbij het gas wordt dicht getrokken als je op zo'n 200 ft hoogte zit tijdens de take off.

Je wordt dan gekeurd op airmanship (juiste keuzes maken en dat alles veilig wordt uitgevoerd)

En om 't verhaal dan helemaal compleet te maken...

Buiten voldoende instructie moet je ook alle theorievakken hebben gehaald (Meteo, Navigatie, Aerodynamica, Prestatieleer, Vliegtuig techniek, Human Performance and Limitations, Communications en Airlaw.
Verder moet je nog een praktijk examen Radio Telefonie afleggen
En de wettelijk verplichte LPE (Language Proficiency Endorsement) afleggen. (ICAO eis).
Met vriendelijke groet,

Gott
Gebruikersavatar
zzip
Instructor
Instructor
Berichten: 292
Lid geworden op: 19 dec 2010, 16:44
Locatie: Tsonjingboldog/Mongolia

Re: X Plane 11

Bericht door zzip »

Bedankt voor de uitleg en succes vrijdag met uw examen !

Grtz
Peter
Afbeelding
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: X Plane 11

Bericht door tinus744 »

X-Plane is vooral de betere keuze voor de simmers die met kleine sportvliegtuigen VFR willen vliegen. Voor de simmers die bijvoorbeeld met de 737NG willen vliegen zal X-Plane vooral teleurstelling opleveren.

De standaard 737 in X-Plane 11 ziet er op het eerste gezicht compleet en erg goed uit maar de 'verwende simmer' die de 737 van PMDG gewend is zal snel afhaken omdat de 737 van X-Plane fouten bevat die al snel als zeer hinderlijk worden ervaren.

Een paar voorbeelden

De FMS
Werkt anders dan in werkelijkheid
  • Geen mogelijkheid voor het invoeren van gewicht en brandstof.
  • Geen mogelijkheid voor het invoeren van een derated take off
  • Het vliegtuig volgt met grote regelmaat het vliegpad niet
  • Aanpassen van flight level niet mogelijk tijdens de vlucht
  • Wanneer je te laat bent om je daalvlucht in te zetten dan besluit de FMS van de 737 om je dan maar met een hogere VS naar beneden te laten gaan. Ik heb het vanmorgen gehad dat ik even een kopje koffie ging halen en dat de X-Plane 737 FMS besloot om met 8.000 f/m naar beneden te duiken toen ik op FL/CH drukte. Ik hoop dat het duidelijk is dat dit in een echte 737 nimmer en nooit zal gebeuren.
Dit zijn geen kleine foutjes in de FMS maar behoorlijke bugs die er gewoon niet in mogen zitten wanneer je het verkoopt als de meeste realistische sim die verkrijgbaar is!

Het taxi gedrag klopt nog steeds niet. Bij een echte 737 of 747 geef je een beetje vermogen om het vliegtuig te laten rollen en wanneer het veld vlak is, zoals op Schiphol, dan kan je het vermogen daarna terughalen naar idle om door te blijven rollen. Er is dan meer dan voldoende vermogen om het vliegtuig te laten rijden. Sterker nog, bij KLM hebben ze grote problemen met de remmen van de 737 omdat ze bij het taxiën naar de Polderbaan een lange taxirit hebben waarbij de remmen vaak gebruikt moeten worden om het toestel niet te snel te laten taxiën. Bij X-Plane sta je met je 737 binnen enkele tientallen meters stil wanneer je het vermogen terughaalt naar idle.

De grafische interface blijft ook steken waar juist progressie geboekt zou moeten worden. Het is nog steeds niet mogelijk om diverse onderdelen van een cockpit als popup te laten verschijnen zoals dat met PMDG wel kan. Je bent te lang bezig om bepaalde knoppen te bereiken in het overhead panel of de middenconsole. Je hebt daar tijdens een nadering vaak gewoon de tijd niet voor. Een popup werkt dan veel beter.

X-Plane probeert erg krampachtig realisme op te wekken met 3D cockpits die niet reëel is omdat je nu eenmaal op de PC vliegt! Popups zijn weliswaar niet reëel maar ze werken wel stukken beter dan de 3D oplossing.

De standaard vliegvelden die er nu bij geleverd worden kan je beter meteen vervangen voor gratis versies die op X-Plane.org te vinden zijn omdat die standaard X-Plane velden de frame rates volledig om zeep helpen. Je hebt voor die sceneries een video kaart nodig van 4G en ik denkt niet dat de meeste zo'n snelle PC hebben. Een voorbeeld. Bij de standaard X-Plane versie van Schiphol blijft er vrijwel geen frame rate meer over terwijl je in dat geval alleen maar de kale pieren en de aviobruggen hebt. Met de versie van X-Plane.org hou ik een meer dan behoorlijke framerate over waarbij Schiphol er behoorlijk echt uitziet compleet met geparkeerde vliegtuigen aan de gates. Ik snap echt niet waar X-Plane mee bezig is in dit geval.

De verlichting in de avond en nachturen is nog steeds ver beneden de maat. Ga eens met X-Plane op Schiphol staan tijdens de nacht. Pikdonker. Er valt vrijwel niks te zien tenzij je de taxilichten of landingslichten aanzet. Ook wanneer er geen verlichting is dan is het 's nachts nooit pikdonker voor ons als mens. Onze ogen passen zich aan zodat je in het donker zonder verlichting nog steeds behoorlijk kunt zien waar je loopt. Nog maar niet te spreken hoe Schiphol er in het donker uitziet. Wanneer je nu in het donker op Schiphol aankomt dan lijkt het wel op Gotham city. Een spookvliegveld waar je van God en weet ik nog niet meer verlaten bent. Ook hier maakt X-Plane in al haar nieuwe versies, en dus ook niet met X-Plane 11, geen enkele stap voorwaarts. Ook hier zullen veel simmers op afhaken die FSX en P3D gewend zijn.


Al met al is X-Plane 11 een goede verbetering t.o.v. X-Plane 10 maar de sim zal blijven steken in het gebruikersaantal wat ze op dit moment hebben. Het zal een marginaal product blijven. Ook voor de ontwikkelaars geldt hetzelfde. Ik kan me nog herinneren dat er grote euforie was toen bekend werd dat PMDG zich ook op X-Plane ging storten maar verder dan de D6 is het niet gekomen terwijl PMDG al haar producten in rap tempo heeft aangepast voor P3D. Ook voor hen zal X-Plane een marginaal product blijven zolang Laminar Research haar visie niet 100% omgooit en een volledig nieuwe versie schrijft van X-Plane.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: X Plane 11

Bericht door tinus744 »

Wat ik wel positief vind is de scenery. Ik heb Tromso even geprobeerd maar het lijkt erop dat X-Plane 11 minder vraagt van de CPU en videokaart dan X-Plane 10. Ziet er goed uit.

https://postimg.org/image/4c7q7jfvp/
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: X Plane 11

Bericht door FlipS »

Dank voor al deze goede informatie, tinus 744!
Eerder noteerde ik dat je praktisch niets te maken hebt met realistische flight dynamics als je vliegtuig 'by wire' bestuurd wordt. Maar het nauwgezet kunnen volgen van alle procedures en instellingen is een andere vorm van realisme die even belangrijk is.
En zoals gott1962 (hoe is je examen gegaan?) terecht opmerkte is een realistisch landschap van belang voor VFR vliegers.
Dus hoewel alle flight sims naar elkaar toe groeien, zijn er toch nog zulke verschillen dat je je keuze moet baseren op datgene wat je met de simulator wilt.

Wat vraagt X-Plane 11 met mooie add-ons en hoge settings van de pc? Met andere woorden: heb je een zeer zware pc (bijv. i7 7600K en GTX 1070) nodig of is een mindere pc ook geschikt?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: X Plane 11

Bericht door tinus744 »

Je moet wel een flinke videokaart en een snelle CPU hebben om X-Plane goed te kunnen draaien.

Ik heb zelf een MacBook met een SSD schijf en 1.500 videokaart. Hiermee kan ik behoorlijk wat aanzetten. Echter, de standaard luchthavens van X-Plane moet ik verwijderen of vervangen voor andere die veel minder geheugen vragen.

De afbeelding van Tromso is zo'n voorbeeld. Hier kan ik alles voor aanzetten.

Wat betreft de keuze. De 737NG is verreweg het meest populaire, en ook meest verkochte vliegtuig in de sim wereld. Als X-Plane echt serieus mee wil doen dan moeten ze die in ieder geval in orde hebben.

De PMDG 737NG simmers zijn echter dermate veeleisend dat die niet gaan overstappen op X-Plane omdat er geen 737NG beschikbaar is die kan wedijveren met de PMDG versie.

En PMDG kan simpelweg geen X-Plane versie van de 737NG uitbrengen omdat de autopilot en het NAV scherm van X-Plane dwingend zijn. Als ik later meer tijd heb zal ik uitleggen waarom dat niet mogelijk is. Ik heb nl. nu een afspraak.
Gerbress
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 146
Lid geworden op: 30 jan 2008, 11:06
Locatie: Leidschendam

Re: X Plane 11

Bericht door Gerbress »

Inderdaad valt de 737NG van Xplane behoorlijk tegen, zelfs vele knoppen doen het niet en als je een knop indrukt pakt hij er meteen maar twee. Ook ik ben verwend met de PMDG737NG., maar in XPlane vlieg ik hoofdzakelijk met de Free eadt.eu X737-700 met de Free XFMC. Dit zit wel erg dicht bij de PMDG en zelfs meer en beter. Waar ik me wel aan erger is dat ik geen totale Save van de vlucht kan maken, om later verder te vliegen of lekker oefenen met de landing. Hierdoor wordt een lange vlucht gewoon niet te doen. Ga je met een view buiten het vliegtuig, dan wordt de instelling niet bewaard als je weer even terug wilt en moet je steeds weer opnieuw instellen. Ze mogen best wel eens afkijken bij FSX. Verder gebruik ik XCamera, hiermee heb ik een totale volgorde met Camera's gemaakt vanaf Cold&Dark en kan ik met één toets, Next Camera, alles invullen zonder wat te vergeten en met vergrote beelden.
Ik heb het hier wel meer gezegd, jammer dat je hier moeilijk antwoorden op vragen krijgt door weinig gebruik van XPlane. Ook op het XPlane forum gaat dit moeizaam. NaastFSX PMDG is XPlane best aardig. groet Gerard
Windows 10 Home Premium 64 bit, Processor:Intel(R) Core(TM) i7-2600 CPU (at) 3.4GHz. Geheugen 8.00 GB. Videokaart: NVIDIA GeForce GTX 560 Directx11.2 SaitekX52
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: X Plane 11

Bericht door tinus744 »

Eén van de grootste tekortkomingen van de X-Plane 737 is het NAV display.

Bij X-Plane zie je altijd alle waypoints en alle VOR en NDB bakens. Ongeacht hoe hoog je vliegt en het moment van de vlucht.

In werkelijkheid zie je bij een 737 alleen die waypoints en bakens die op dat moment relevant zijn. Vlieg je dus op FL 320 over Schiphol heen dan zie je de waypoints die horen bij een approach niet. Bij X-Plane zie je die wel wat het onoverzichtelijk en volledig onbruikbaar maakt. Ik heb tenminste, afgezien van de route die je kunt zien, helemaal niets aan het NAV display.

Bij de 737 (en zeker ook de 747) zie je ook alleen maar de vliegvelden op het NAV display waar het vliegtuig kan landen. Een 737/747 display laat Teuge dus niet zien omdat ze daar toch niet kunnen landen. Maar bij X-Plane staan deze velden ook allemaal op het display.

Ook het main control panel onder het raam werkt niet zoals het hoort te werken.

Wat is de standaard procedure bij een 747 (en ik neem aan dat dit bij de 737 hetzelfde is)

De ALT ingesteld op het main control panel is hoger in hiërarchie dan de ALT ingesteld in de FMS. Stel je dus op de FMS een ALT in van FL300 en je stelt op het control panel 5.000 ft in dan is het main control panel de baas en klimt het vliegtuig naar 5.000 FT. Verdraai je nu de ALT met de knop naar 10.000 dan gebeurd er niets. De 747 gaat dan pas klimmen wanneer je op de knop drukt waarmee je de ALT hebt ingesteld. VNAV en LNAV blijven in dat geval actief, echter, de 747 schakelt dan wel over op klimvermogen. Komt de 747 aan op die 10.000 FT dan stopt de klim daar.

Heb je eenmaal de kruishoogte bereikt van FL300 en stel je een nieuwe CRZ ALT in het main control panel dan stelt het main control panel deze hoogte ook in in de FMS. Bij hoogtes lager dan de ingestelde CRZ ALT doet de 747 dat niet.

In werkelijkheid wordt VS of FL/CH bij de klim heel erg weinig gebruikt. Standaard is de procedure die ik hierboven het beschreven.

Ga je dalen met de 737/747 dan stel je op het control panel een nieuwe hoogte in en druk je op FL/CH. Het NAV display laat dan een banaantje zien die aangeeft waar het vliegtuig de ingestelde hoogte zal bereiken.

Dit zijn allemaal standaard procedures die in X-Plane niet mogelijk zijn. En dat is jammer want wanneer ze dat bij Laminar wel zouden aanbieden dan zou X-Plane een serieuze kandidaat zijn om vele FSX en P3D simmers over te laten stappen.

Maar ja, Austin Meijer is nu eenmaal niet van zijn zelf bedachte systeem af te krijgen.

Jammer.
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: X Plane 11

Bericht door tinus744 »

Gerbress schreef:in XPlane vlieg ik hoofdzakelijk met de Free eadt.eu X737-700 met de Free XFMC. Dit zit wel erg dicht bij de PMDG en zelfs meer en beter.
Ikzelf vind de standaard 737 van X-Plane beter. Vooral het geluid is beter.
Leendejager
Executive Poster
Executive Poster
Berichten: 3455
Lid geworden op: 06 jan 2007, 09:41
Locatie: Vlaardingen
Contacteer:

Re: X Plane 11

Bericht door Leendejager »

Ook voor hen zal X-Plane een marginaal product blijven zolang Laminar Research haar visie niet 100% omgooit en een volledig nieuwe versie schrijft van X-Plane.
Enige nuance moet hier mijns inziens wel toegevoegd worden.

Terecht zijn hier opmerkingen gemaakt t.a.v bediening en gedrag van airliners in X-Plane. Dat is in veel gevallen niet ideaal ( expressed mildly ).
Om nu X-Plane tot een marginaal product te verklaren gaat natuurlijk wel een beetje erg ver.
X-Plane is i.d.d. een sim die vooralsnog heel veel meer te bieden heeft voor de liefhebbers van non-airliners en voor liefhebbers van realistische grafische eigenschappen.
PMDG heeft de DC6 met matig succes in de X-Plane markt geplaatst en biedt verder nog niks voor X-Plane.
Kijken we naar Carenado dan zien we dat daar een heleboel gebeurt m.b.t X-Plane en je wel heel veel zakgeld moet hebben om een abonnement op de releases te nemen.
Binnen AVSIM zien we dat het aantal bezoekers van de FSX fora significant afneemt en dat we ( ja ik ben ook een beetje AVSIM) zien dat de groep van P3D gebruikers veel minder groeit dan dat de FSX hoek terug loopt.
Het beleid is er op gericht ook zoveel mogelijk X-Plane-simmers aan te trekken omdat daar de nieuwe groeimarkt in word gezien.

Het is echter een probleem omdat twee toonagevende X-Plane fora een geheel andere policy hebben dan AVSIM.
AVSIM is in eerste instantie een hobby-forum met wat donateurs en adverteerders.
Met name die adverteerders zij zeer belangrijk.
De Adverteerders op AVSIM , betalen voor het plaatsen van hun advertenties.

Op X-Plane.org en X-Pilot .com ( X-Pilot.com= X-Aviation-shop) is het forum een nevenactiviteit van een webshop, met als doel leden aan zich te binden in zakelijke zin.
Een grote onafhangelijke X-Plane website bestaat niet.
Op deze sites vind je dan ook haast nooit advertenties van producten die niet OOK via de webshop van die site te koop zijn.

Als bezoekers van de X-Plane fora op AVSIM links plaatsen naar X-Plane producten, kan dit door adverteerders op AVSIM worden gezien als gratis reclame ,terwijl zij moeten betalen.
Op X-Plane org kennen we ( ja ik ben ook een beetje X-Plane.org ) de conflict of interests niet.

Waarom vertel ik dit?
Ik vind het nuttig en leuk om te laten zien dat X-Plane en FSX/P3D niet alleen twee verschillende soorten sims zijn, maar ook eigenlijk twee verschillende werelden.

Als ik als moderator op AVSIM roep dat ik PMDG helemaal niks vind ( ik waardeer PMDG , maar nu even niet als voorbeeld) ) , of kritiek lever op .............. dan neemt men mij dat begrijpelijkerwijs niet in dank af.

Roep ik als moderator op X-Plane org dat ik Carenado ( waar ik een fan van ben) helemaal niks vind, dan fiets ik de winkel in de wielen.

Als ik hier op DutchFS als modarator roep dat ik zowel PMDG als Carenado knudde vind, zullen velen dat terecht niet met mij eens zijn, maar verder gebeurt er niks.
DutchFS heeft geen advertenties van PMDG en Carenado en we verkopen die spullen niet in onze eigen webshop.

Zolang je het netjes houd mag je op DutchFS alles zeggen.

Leen de Jager
Afbeelding
"Non licet omnibus volare cum aquilis" (Azzurro)
Plaats reactie