Lage framerate

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
hansle52
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mar 2011, 15:16

Lage framerate

Bericht door hansle52 »

Hallo,
Ik gebruik X-Plane 11 als vluchtsimulator. Als OS gebruik ik Linux Mint 18.2. Ik heb in het totaal 4 pc’s via een switch met een vast cat5e verbinding aan elkaar gekoppeld. 3 pc’s gebruik ik in combinatie met een 22” monitor voor het zicht naar buiten. Deze pc’s hebben minimaal een i5 3.10 Ghz processor, 16 Gb geheugen en een Nvidia videokaart GeForce 760. De 4e pc heeft een duo core processor en 4 gb geheugen. Deze pc wordt alleen gebruikt om de instrumenten weer te geven met Air Manager. Met Synergy gebruik ik 1 toetsenbord en 1 muis om de 4 pc’s te bedienen.
Als Master binnen X-plane heb ik de middelste pc gebruikt. Deze heeft het ip.nr x.x.x.20. De linker pc heeft x.x.x.21, de rechter x.x.x.22 en tot slot de instr. pc x.x.x.23.
Alles werkt vaak naar behoren, alleen helaas niet altijd. Ik heb namelijk het volgende probleem.
Als alles goed draait heb ik op de 3 monitoren voor het zicht naar buiten een framerate van tussen de 35 en 70 (of hoger). De Master-pc geeft verder geen problemen. Alleen heel regelmatig stort de framerate van de beide slave pc’s in. De framerate keldert dan plotseling naar 10 of lager. Dit gebeurt op een willekeurig tijdstip. Het kan zich al voordoen bij het opstarten, maar kan ook optreden tijdens de vlucht zelf. Soms is het op te lossen door (even) over te schakelen naar een Windowed-view, maar ook dat helpt vaak niet.
Bij de netwerkinstellingen heb ik geprobeerd om de slaves aan te geven met hun computernaam en met hun ip-nummer. Mijn probleem blijft echter bestaan.
Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en wat een/de oplossing is.
arno
Ere oud staflid
Ere oud staflid
Berichten: 10436
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:51
Locatie: ergens op deze aardbol

Re: Lage framerate

Bericht door arno »

hansle52 schreef:Heeft iemand enig idee wat er aan de hand is en wat een/de oplossing is.
Iemand?
Klik voor onze spelregeltjes. Diverse handleidingen op onze website. Is een verkregen antwoord de oplossing geweest voor je vraag? Laat dit dan ook even weten!
hansle52
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mar 2011, 15:16

Re: Lage framerate

Bericht door hansle52 »

Ik denk dat het probleem verholpen is!
Ik ben van videodriver Nvidia-384.90 teruggegaan naar driver Nvidia-340.104 en sinds enkele dagen heb ik geen problemen mee. Ik hoop dat dit de oorzaak was.
Met de oude drivers zag ik dat de framerate omhoog ging. Ik heb de settings ook hoger op kunnen schroeven, terwijl de framerate nog (ver)boven de 30 frames blijft.
Het vreemde was dat de middelste pc geen problemen had met de driver 384.90. Deze videokaart heeft wel 4Gb geheugen, terwijl de anderen 2Gb geheugen hebben. Voor de uniformiteit heb ik deze driver ook teruggebracht naar 340.104.
hansle52
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 12
Lid geworden op: 29 mar 2011, 15:16

Re: Lage framerate

Bericht door hansle52 »

Even een update voor de geïnteresseerden:
Sinds kort draait X-Plane bij mij onder Linux 18.3 (Sylvia), samen met de nieuwste drivers van Nvidia (390.25).
Ten opzichte van 18.2 (Sonya) blijkt bij mij dat 18.3 (mits een schone installatie en geen upgrade) veel sneller start dan 18.2. (13 Seconden met 18.3 tegen 25 seconden met18.2). Dit is wel alleen LInux, dus nog geen X-Plane!
Ook heb ik geen problemen meer met de Nvidiadrivers wat betreft een lage framerate. Op het vliegveld van Gran Canaria bv. heb ik een framerate van rond de 55 tot 60 frames per seconde. Vliegend door de bergen op Gran Canaria is de framerate nog hoger.
Voor mijn gemak heeft iedere pc 2 SSD-schijven. 1 SSD van 32GB voor de Linux installatie met de Nvidia-drivers (en Synergy om alles met 1 muis en 1 toetsenbord te kunnen bedienen) en een 2e SSD van 128 GB. Op deze SSD staat alleen de complete X-Plane 11. Het voordeel van deze opstelling is dat ik simpel Linux kan vervangen zonder problemen te hebben met een herinstallatie van X-plane, terwijl ik ook heel simpel X-Plane kan vervangen/bijwerken. De zaken en het meisje blijven mooi gescheiden van elkaar :wink:
Plaats reactie