Overstappen van P3d naar X-Plane ??

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Overstappen van P3d naar X-Plane ??

Bericht door Lion »

Hallo allen,

Ik zit met een dilemma en ik hoop hier antwoorden cq suggesties te vinden.
Ik zal proberen in het kort uit te leggen wat er speelt:

Ik gebruik momenteel sinds lange tijd Prepar3D (v 2.4) en tot volle tevredenheid moet ik zeggen.
Echter ik loop al enige tijd te dubben om over te stappen naar Prepar3D v4...
Dit met name om dat dit 64bit is en dat de huidige nieuwe software niet meer voor v2.4 wordt uitgebracht.
Echter bij toeval las ik onlangs een artikel (e later nog veel meer) over X-Plane.
Ik lees daar ook zeer positieve verhalen over en zeker sinds X-Plane 11.
Dus nu ben ik aan het twijfelen geslagen.

Ik zal even aangeven wat voor software ik nu gebruik in Prepar3D - v2.4

Aerosoft Airbus 318/319/320/321
diverse extra uitbreidingen v.w.b. vliegvelden
FSCommander / voor de "moving map"
ATC pro
Opus weather icm REX textures
FTX software
GSX ground handling
Alpha India AI traffic

Bovenstaande zaken zijn zeer belangrijke aanvullingen voor mij en wil ik dan eigenlijk niet missen.

Nu komt natuurlijk mijn vraag, zijn hier mensen op het forum die de overstap al hebben gemaakt of overwegen dit te doen. En kan ik bij X-Plane dezelfde zaken als hierboven beschreven ook "beleven".
En hoe zit het met de performance - zoals grafisch, flight dynamics, scenery kwaliteit etc......
Ik heb overigens gezien dat er bij X-plane ook met Airbussen kan worden gevlogen. Als dit vergelijkbaar is met de Aerosoft Airbussen vind ik het prima. Andere vliegtuigen gebruik ik eigenlijk niet (meer)

Of kan ik beter verder gaan met Prepar3D?
Ik zal in beide gevallen kosten moeten maken om de sim weer op hetzelfde niveau te krijgen als ik nu heb, dus dat maakt m.i. geen verschil.

Ben benieuwd naar jullie eventuele aanbevelingen of andersom....

Alvast bedankt voor jullie input cq motivatie

gr Gerrit
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: Overstappen van P3d naar X-Plane ??

Bericht door FlipS »

Ik heb P3D v4 nog niet en X-Plane ook niet zodat ik je vragen maar gedeeltelijk kan beantwoorden. In de loop van de tijd heb ik hier op het forum een aantal voor- en nadelen gelezen:

X-Plane
Voor
- zeer goede grafische eigenschappen; zou zelfs mooier zijn dan P3D v4.
- flight dynamics van de vliegtuigen alle(?) op zelfde relatief hoge niveau.

Tegen
- kleine community
- geen AI verkeer.
- scenery zeer moeilijk te installeren, zie: http://www.dutchfs.nl/forum/viewtopic.php?f=93&t=20854
- PMDG niet goed compatibel; aantal functies werkt niet of niet goed. Omdat X-Plane zijn eigen systemen heeft, is het mogelijk dat andere add-on vliegtuigen dezelfde problemen hebben.

P3D
Voor
- P3D snel groeiende community.
- heeft AI verkeer.
- SDK’s voor vrijwel alle onderdelen.
- PMDG volkomen compatibel.
- add-ons van A2A Simulations alleen voor FSX en P3D maar nog niet allemaal voor P3D v4. Daar wordt hard aan gewerkt; naar verwachting zullen deze of in elk geval de meeste gereed komen in 2018.

Tegen
- Flight dynamics zeer wisselend van kwaliteit van uitzonderlijk simpel tot zeer realistisch (maar kunnen met kennis van zaken aangepast worden).

Ik heb een voordeel van de één niet steeds genoteerd als nadeel bij de ander; eigenschappen kunnen aanwezig zijn maar niet uitzonderlijk goed of slecht zijn.
Voor P3D v4 zijn nog niet veel addons maar het aantal groeit snel. Het aantal add-ons zal naar verwachting op termijn even groot zijn als voor FSX.

Blijkens de website van Aerosoft zouden de Airbussen (nog) niet geschikt zijn voor P3D v4 en X-Plane. Wellicht heb ik te haastig gezocht. Maar als ze niet geschikt zijn voor P3D v4 of X-Plane, zou ik de aanschaf van een nieuwe simulator nog een poosje uitstellen. De kwaliteit van Airbussen van andere bouwers is me niet bekend.
Volgens de website is FSCommander nog niet compatibel met P3D v4 maar ik lees ook hoe je FSCommander in P3D v4 moet installeren. Het is mij dus niet duidelijk of het wel of niet kan. De website meldt niet of het compatibel is met X-Plane; met behulp van FSUIPC zou het wel te gebruiken zijn in X-Plane.

Je kon P3D v2.4 gratis upgraden naar 2.5. Ik denk dat dat nog steeds kan maar alleen via je persoonlijke account. Ik moest v2.4 wel geheel de-installeren voor ik v2.5 installeerde. Ik had eerst geprobeerd 2.5 over 2.4 te installeren maar dan liep P3D steeds na 5-15 minuten vast.

Hopelijk zijn er andere bezoekers van dit forum die mijn informatie verder kunnen aanvullen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
tinus744
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 161
Lid geworden op: 10 feb 2012, 00:25

Re: Overstappen van P3d naar X-Plane ??

Bericht door tinus744 »

X-Plane is niet geschikt voor simmers die realistisch met grote jets zoals de 737 of A320 willen vliegen omdat de standaard auto-pilot, de karaktereigenschappen van de vliegtuigen en het NAV display van X-Plane niet te omzeilen vallen.

Korte uitleg.

Bij een A320 en 737 zie je op het NAV display alleen de waypoints, VOR's, NDB's en luchthavens die van belang zijn. Wanneer je dus op FL320 over Schiphol vliegt dan zie je de navaids die van belang zijn voor een landing op Schiphol niet.

Bij X-Plane zie je de hele mikmak. Sommige ontwikkelaars weten dat te omzeilen maar echt goed werkt dat niet. Je zult dus echt moeten slikken wanneer je in P3D gewend bent dat je een realistisch NAV display tot je beschikking hebt.

Ook de autopilot functies van X-Plane sluiten niet aan op de grote jets.

Dan nog iets wezenlijk anders.

In X-Plane is de basis het frame van het vliegtuig waarbij logaritmes worden gebruikt om de karaktereigenschappen van het vliegtuig te simuleren.

Kort gezegd, in Plane-Maker van X-Plane maak je een profiel van een vleugel en die wordt vertaald naar het gedrag. Je kunt dat maar heel moeilijk manipuleren.

Gevolg? Een 737 kan zomaar met 10.000 ft/m klimmen naar FL 400.

X-Plane is ooit ontwikkeld om te dienen als simulator voor de kleine luchtvaart. In dat opzicht is het een hele goede sim

Voordeel van X-Plane zijn de sloped runway's, de mogelijkheid om de sim te draaien op een Apple (geen Windhoos problemen, geen geknoei met ini bestanden en updates van DirectX enz.

Bedenk dus goed waar je prioriteiten liggen.
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: Overstappen van P3d naar X-Plane ??

Bericht door Lion »

Heren, bedankt voor jullie reacties tot dusver.
Het is mij inmiddels duidelijk dat ik bij een eventuele overstap naar X-Plane toch niet dezelfde beleving ga ervaren als bij Prepar3D. Er zitten duidelijk toch nog te veel "haken en ogen" aan en voor mijn wensen is een overstap denk ik niet wenselijk.
Ik kijk het nog even aan tot er meer vliegtuigen (lees Aerosoft Airbus) compatible worden en dan zal ik tzt de overstap gaan maken naar Prepar3D v4.

Fijne feestdagen gewenst.....
Plaats reactie