SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
EdRaket

Yoke+Throttle+FSUIPC

Bericht door EdRaket »

Hoi,


Ik heb de Saitek Yoke en 2x Throttle Quadrant aangeschaft. Ik gebruik deze met een geregistreerde versie van FSPUIC. Ik weet hoe een en ander toe te wijzen en te calibreren in FSUIPC. Mijn vraag is of ik ook instellingen
in FSX moet wijzigen of alles zo kan laten.

Ik heb alle assignments in FSX al verwijderd maar moet ik het hokje met "Enable Contoller" ook uit vinken in het tabblad " Contollers" in FSX of overrulled FSUIPC alles? Deze vraag geldt ook voor de instellingen "Sensitivity + Nulzone" of worden deze instellingen overrulled door FSUIPC?


Groeten,

Edward
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Edward hier heb je de antwoorden op je vragen.

1) De assignments heb je al uitgeschakeld, die stap is dus goed.
2) Je moet inderdaad de "controlers" (joysticks) uitschakelen in FS zelf, hoe het precies zit bij FSX weet ik niet maar bij FS9 is het een kwestie van op "disable joystick" klikken, dus ik denk dat je "disable controlers" moet aanvinken, dat is misschien even zoeken maar je komt er vanzelf wel achter wanneer je besturingsapparatuur niet meer werkt in FS.
3) Nee je hoeft bij "Sensitivity + Null zone" geen actie te ondernemen bij mijn weten, in FSUIPC stel je dat natuurlijk wel in bij de "calibraties".

Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben, als je nog vragen hebt betreffende FSUIPC dan hoor ik het wel.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Gebruikersavatar
performance70
Controller
Controller
Berichten: 77
Lid geworden op: 20 okt 2009, 17:56

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door performance70 »

Als je ook het antwoord op mijn probleem weet :roll: ben je helemaal geweldig !
Oxford here i come.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Dat bedoelde ik met - niet zo eenvoudig - de handleiding van Fsuipc die ik zelfs heb gedownload, maar het zal wel aan mij liggen, ik kan er niet uit wijs worden, kan althans nergens vinden hoe ik m,n pedalen moet programmeren. :?:

Aan Japio

In feite moet je de rem en rudder pedalen als handels zien of eigenlijk beter gezegd assen, het zijn er 3 n.l 1 voor de rudder en 2 voor de remmen.
In het tabblad "Axis Assignment" bij Joy# zal je een nummer zien verschijnen als je de pedalen beweegt en onder tussen op "rescan" klikt, bij Axis# zal je X,Y of Z zien afhankelijk van of je de linker rem dan wel rechter rem of rudder beweegt.
Je moet daarna onder de Type of Action Required (Type van Actie die Nodig is) optie in het rondje voor Send Direct to FSUIPC Calibration (Zend Direct naar FSUIPC Kalibratie) klikken voor het verzenden naar de FSUIPC calibratie.
Je pedalen kan je daarna calibreren in het tabblad "Joystick Calibration", op pagina 2 daarvan kan je bij de linkse en rechtse rem de nul zones instellen en op pagina 3 kan je de nul zone van de rudder instellen.
Eventueel kan je ook nog de gevoeligheid bij "Slope" instellen en ze ook nog omkeren door op Rev(erse)" te klikken.
Als er nog vragen zijn dan hoor ik dat wel.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

performance70 schreef:Als je ook het antwoord op mijn probleem weet :roll: ben je helemaal geweldig !
Nee eigenlijk niet omdat ik een CH yoke heb, maar wellicht zou je kunnen proberen om alles via FSUIPC in te stellen.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Nico,
Hartelijk dank voor je reactie, ga het straks nog uitproberen, hoop dat het lukt, ik laat het in ieder geval weten.

Groetjes Japio
4 p221w - + eyefinity monitor,I7 930 2x ATI Sapph HD5850 TOXIC - Antec 1200 Black - Coomas silent 1000 w- Asus P6T - Coomas V10 - 2x 500 Gb HD en 2x Solid State SSD . - 1x 128 gb en 1x 240 gb
windows 7 HP 64 .rudderpedals en div. Saitek panels/stuur
EdRaket

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door EdRaket »

Hoi,


@Nocila, bedankt voor de uitleg, nu moet het helemaal goed komen met FSUIPC en Saitek.


@Japio, probeer deze handleiding over FSUIPC is door te lezen, staat stap voor stap wat te doen en is dan echt een
eitje. Het enige wat anders is met een Saitek is het instellen van de "reversers" mbv instellen "Button/Key press"
gekoppeld aan de "F2" toets .

SIMSAMURAI's FSUIPC Tutorial http://fsuipc.simflight.com/beta/SIMSAM ... TORIAL.pdf


Groeten,

Edward
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Helaas, het enige wat ik bereik is dat m,n Yoke en pedalen steeds verder gaan afwijken en vervolgens totaal niet meer doen wat ze moeten doen. :G:
4 p221w - + eyefinity monitor,I7 930 2x ATI Sapph HD5850 TOXIC - Antec 1200 Black - Coomas silent 1000 w- Asus P6T - Coomas V10 - 2x 500 Gb HD en 2x Solid State SSD . - 1x 128 gb en 1x 240 gb
windows 7 HP 64 .rudderpedals en div. Saitek panels/stuur
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Tja van hieruit kan ik ook niet zien wat er mis gaat, wellicht biedt thuishulp de oplossing :hm
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Gebruikersavatar
Dennis
Controller
Controller
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2008, 11:19
Locatie: Friesland, 16 KM from EHLW.

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Dennis »

Beste simmers,

Ik heb ongeveer 2 maanden geleden een Saitek setje aangeschaft dat bestaat uit de volgende onderdelen :

-Yoke
-2 Throttles Quadrants
-Rudder Pedalen

Nou heb ik 3 vragen die hopelijk een van jullie kan oplossen

1. Naar mijn idee zijn mijn throttles te gevoelig, als ik ze in idle stand heb gaat mijn toestel al taxien met een snelheid die alleen maar toenneemt.
Het probleem om dit op te lossen is natuurlijk om af te remmen met de rudder pedalen, maar ja dat zou niet moeten als ze in idle stand staan.
2. Als ik vlieg en ik doe en ik zet mij throttles in full throttle dan doet hij dat in FS niet helemaal, als ik kijk naar de throttles van mijn FS vliegtuig.
Druk ik op F4 dan die ik de throttle van het vliegtuig in FS een stukje vooruit gaan.
3. Hiernaast heb ik nog een probleem, als ik mijn 6e throttle (v.l.n.r) die ik gebruik voor de flaps helemaal naar bendeden doe dus ook in het rode gedeelte (reverse) dan switcht mijn FS van view.

Ik heb FSUIPC geregistreerd en daarin mijn throttles ingestelt voor de spoilers en flaps.
De overige vier throttles voor het gas geven in FS.
Hebben jullie meer informatie nodig, stel het gerust.
Alvast bedankt ! :) :dup:
Dennis, powered by :
ASUS P8Z77-V PRO| Intel i5-3570K @3,80 GHz w/ Corsair H100 | Corsair Vegenance Blue 8GB DDR3-1600 RAM |NVIDIA ASUS ENGTX590/3DIS/3GD5 |Corsair 650D| HP w2207 | Western Digital EALX 1TB | Windows 7 Home Premium x64
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Ik gebruik weliswaar geen saitek besturingsapparatuur maar die van CH products, maar ik zal je toch enkele tips geven.
De throttles kan je het beste via FSUIPC instellen en niet via FS.
Voor de flaps en de spoilers kan je beter niet de handels gebruiken.
Ik heb de faps aan een togle schakelaar toegewezen en dat werkt het beste.
De spoilers werken op zich wel met een handel, alleen kan je b.v. bij de PMDG vliegtuigen niet meer je spoilers armen voor de landing.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Gebruikersavatar
Dennis
Controller
Controller
Berichten: 75
Lid geworden op: 11 jul 2008, 11:19
Locatie: Friesland, 16 KM from EHLW.

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Dennis »

Ik was het dus zat omdat ik dit probleem al een tijdje had en niks wou veranderen want dat kon me meer in de problemen werken.
Vandaag ben dus instellingen lopen veranderen, met resultaat! :)
Natuurlijk alles wel weer netjes terug veranderd wat geen resultaat had.
Probleem 1 & 2 zijn opgelost! de sensitivity van de throttles zijn veranderd.
Ik heb de sensitivity voluit gezet en nu zijn ze niet gevoelig meer en kunnen ze full throttle.
Bedankt de reactie Nicola maar ik blijf liever mijn instellingen van FSUIPC en FS zo houden aangezien het zo goed is.
Ik heb alleen nog probleem 3 die nog opgelost moet worden.
Dennis, powered by :
ASUS P8Z77-V PRO| Intel i5-3570K @3,80 GHz w/ Corsair H100 | Corsair Vegenance Blue 8GB DDR3-1600 RAM |NVIDIA ASUS ENGTX590/3DIS/3GD5 |Corsair 650D| HP w2207 | Western Digital EALX 1TB | Windows 7 Home Premium x64
maurice383
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 nov 2009, 19:16

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door maurice383 »

misschien is deze vraag al een keer gesteld maar ik kon het in ieder geval niet terugvinden.

ik heb sinds een tijdje ook de saitek pro flight system( stuur+ trottlequadrant, geen pedalen). ik heb de software ''profile editor'' geinstalleerd. ik snap van dat programma geen ene bal. ik wil graag het stuur minder gevoelig instellen. zelfs bij een jet is de reactietijd zo kort dat het niet leuk meer vliegen is. kan ik het misschien met een ander programma instellen en zoja hoe?

thanks alvast!
maurice383
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 23
Lid geworden op: 30 nov 2009, 19:16

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door maurice383 »

iemand misschien een antwoord? het is nogal storend namelijk!

alvast dank
Gebruikersavatar
Jules
Senior Instructor
Senior Instructor
Berichten: 841
Lid geworden op: 02 jan 2009, 21:48
Locatie: Zevenaar, Gelderland
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Jules »

In de Profiler kun je gevoeligheid niet instellen, dacht ik. Wel in FSX, bij Controls. Maar ik heb daar nooit aangezeten, als je de software hebt geinstalleerd zou het goed moeten zijn. De yoke centreert zichzelf heel goed, dus als je er niet aankomt, gebeurt er niets. Dat hij dan snel reageert is dan juist goed, dan kun je kleine correcties makkelijk maken, toch?
Piloot voor V-Bird VA |www.vbirdva.com|PMDG 747-400X|MD-11X|DA Fokker 100/70|Aerosoft F-16|PBY Catalina
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Voor de zoveelste keer raad ik aan FSUIPC te gebruiken (payware versie) voor het juist afstellen van de besturingsapparatuur.
Ik ben momenteel bezig met een handleiding die een stuk eenvoudiger is dan Pete Dowson's handleiding, wellicht dat deze het komende weekend hier beschikbaar is.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Japio
Instructor
Instructor
Berichten: 487
Lid geworden op: 29 jan 2008, 22:01

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Japio »

Dat zou heel fijn zijn Nico,als je er gereed mee bent zie ik het graag tegemoet op de site, waarvoor bij voorbaat dank. :dup:
4 p221w - + eyefinity monitor,I7 930 2x ATI Sapph HD5850 TOXIC - Antec 1200 Black - Coomas silent 1000 w- Asus P6T - Coomas V10 - 2x 500 Gb HD en 2x Solid State SSD . - 1x 128 gb en 1x 240 gb
windows 7 HP 64 .rudderpedals en div. Saitek panels/stuur
Gebruikersavatar
jurrien plijter
Supervisor
Supervisor
Berichten: 1043
Lid geworden op: 10 jan 2007, 16:28

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door jurrien plijter »

En er is weer een nieuw model uit! :)
http://www.simw.com/index.cfm?fuseactio ... s&pid=2268

Afbeelding

Afbeelding

What is Force Sensing?

In a world first for a manufactured simulation controller, the X65F’s stick does not move; instead, like those found in real modern fighter jets, it responds to pressure that you exert on the handle, resulting in a fast, accurate and realistic response that will make you the ace in your squadron. With no moving parts and a shaft that is made from high grade steel, this provides incredible reliability and longevity.

Features :



Metal construction for the ultimate in realism and durability

Unique force sensing stick – all input is detected from how hard you push on the stick, just like in real modern day jet fighters. This includes a force-sensing twist rudder control

Features on-the-fly adjustment of the force settings for the stick – including separate adjustments for each axis of the stick for the ultimate in stick response configuration.

Dual throttle for finer control over twin engine jets, or lock the two throttles together for single engine fighters

Stick controls include: 3 x 8-way hats / 1 x 8-way thumb hat / 1 x trigger / 2 x buttons / 2 x pinkie switches

Throttle controls include: 2 x rotaries (incorporating push button controls) / 1 x mouse hat / 4 x 8-way hats / 1 x 2 way ‘K’ switch / 1 x scroll selector / 1 x 4 position mode switch

Back panel with 5 more control switches, force-sensing strength selection, mode indication and mounting points for Saitek Pro Flight Instrument Panels (sold separately)

A potential total of 608 commands possible without ever moving your hands from the controls!


Mijn X52 gaat dan maar op marktplaats, want die nieuwe ziet er wel heel gaaf uit 8)
bartdepiloot
Instructor
Instructor
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:12
Locatie: Eindhoven

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door bartdepiloot »

een vraagje over de saitek yoke system:

heeft de mode-switch, waarmee je dus alle knoppen eigenlijk 3 functies geeft, ook effect op de throttles?

of heb ik het hele mode-switch verhaal gewoon verkeerd begrepen? :lol:

bart
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

De throttles stel je gewoon in FS als control axes in. De mode switch heeft hier geen effect op. Het is zelfs zo dat de mode switch alleen effect heeft op instellingen die je via de Saitek Profiler Software doet. Alles wat je in FS zelf instelt is niet beïnvloedbaar door de mode switch.
bartdepiloot
Instructor
Instructor
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:12
Locatie: Eindhoven

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door bartdepiloot »

ok, thanks voor het antwoord :D
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Graag gedaan. :wink: Mag ik trouwens vragen wat je precies in gedachten had te kunnen doen, als de mode switch ook effect op de throttle levers had?
bartdepiloot
Instructor
Instructor
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:12
Locatie: Eindhoven

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door bartdepiloot »

dan had ik waarschijnlijk één mode voor GA vliegtuigen, één mode voor airliners en de laatste voor iets anders,
wist nog niet wat

maar werken de knoppen die onder de throttles zitten wel met die modes?

ik krijg hem komende week binnen, ik ben benieuwd! :D
Gebruikersavatar
Kevin
Moderator
Moderator
Berichten: 3304
Lid geworden op: 21 jul 2007, 19:14
Locatie: Wijlre
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Kevin »

Ik vlieg verschillende typen, van twee- tot viermotorig en ik wijzig nooit iets aan de instellingen van de gashendels. Ik heb namelijk twee Saitek Pro Flight Throttle Quadrants naast elkaar staan (zie hier; tweede van beneden) en ik gebruik de middelste vier hendels voor motor nummer 1 t/m nummer 4, de linker voor de spoilers en de rechter voor de flaps. Wanneer ik dan een tweemotorig toestel vlieg, gebruik ik nummer 3 en nummer 4 simpelweg niet.
Ik neem aan dat jij slechts één Throttle Quadrant hebt of gaat aanschaffen, namelijk die standaard bij de Yoke zit. In dat geval kun je met de payware versie van FSUIPC heel wat. Je kunt er bijvoorbeeld instellen dat één hendel zowel motor nummer een als nummer twee bedient en een andere hendel nummer drie én vier. Voor de throttles heb je dus helemaal geen mode switch nodig. :wink:
bartdepiloot
Instructor
Instructor
Berichten: 203
Lid geworden op: 22 jun 2007, 13:12
Locatie: Eindhoven

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door bartdepiloot »

ah ok, ik zal eens kijken of ik nog geld over heb voor de FSUIPC :lol:
Plaats reactie