SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Ben je van plan een nieuwe PC aan te schaffen/bouwen?
Op dit forum kun je van gedachten wisselen ,meningen en ervaringen delen.

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Lion
Instructor
Instructor
Berichten: 213
Lid geworden op: 08 sep 2008, 13:21

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Lion »

Bedankt voor de heldere uitleg Nico, maar het gaat mij niet om de autobrakes.
Het gaat mij er om dat na het terugbrengen van de motoren naar idle na de landing/afremmen (Wat dus gebeurt d.m.v. de Autobrake/thrustreverse) dat dan links onder in mijn scherm het woordje BRAKE aan blijft staan en dat het vliegtuig dus blijft afremmen (Ook na het terugbrengen van thrustreverse naar idle)

Ik weet dus niet zeker of dit te maken heeft met mijn rudderpedals.
Gebruikersavatar
FsTheo
Site Admin
Site Admin
Berichten: 14013
Lid geworden op: 04 jan 2007, 18:34
Locatie: Zandeweer, Prov. Groningen
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FsTheo »

Nocila schreef:Je vindt het toch niet erg dat ik deze vraag hier stel Theo?
Nee hoor :D , er komt een PB!

Theo :wink:
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Hier nog even een aanvulling voor jouw Lion, ik heb dit uit de PMDG handleiding.

Het autobrake systeem is ontworpen om het vliegtuig meteen na de touchdown volledig te laten stoppen, zodat het ingrijpen van de bemanning wordt vereist als het volledige stoppen niet wordt gewenst. Schakel eenvoudig de voorbereiding van de autobrakes systeem uit door het op OFF te zetten na het passeren van de 60 knopen en verminder de reverse thrust naar idle vermogen.

De autobrakes voorbereiding kan ook worden uitgeschakeld door de throttles naar voren te zetten of door voor een ogenblik de remdruk handmatig toe te passen.


Dit zou ook voor de IFly kunnen gelden.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
romankit
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 apr 2012, 12:43

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door romankit »

goeiedag,

ik heb een probleem met me saitek throttle quadrant. (waarschijnlijk is het een instelling)
maar als ik me trust reverse wil doen dan activeert die zeg maar wel aleen hij gaat niet verder dus het is eenn klein stukje. en als ik dan als een gek me throttle axis omhoog en omlaag die in het thrust reverse gedeelte dan doet die het wel alleen me repeat staal voluit dus dat ik heel vaag.

alvast bedankt

EDIT: Het is opgelost
Afbeelding
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een Pro Flight Yoke met Quadrant en pedals.
Probleem is dat mijn Yoke af en toe blijft hangen, d.w.z. als ik deze naar mij toe haal zij niet in alle gevallen vanzelf teruggaat naar de neutraal stand. Zij hapert af en toe en dat is heel vervelend.
Ik heb enige tijd geleden de Yoke open gemaakt en met lagervet de mechanische delen doorgesmeerd.
Het resultaat is niet echt overweldigend.
Zou het kunnen zijn dat de betreffende veer vervangen moet worden?

Iemand soortgelijke problemen gehad?
Waar zijn deze veren verkrijgbaar?

Dank voor de reacties en tips.
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door elstoplo »

Echt niemand met soortgelijke problemen???
spotterke
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 26
Lid geworden op: 14 jan 2007, 23:04

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door spotterke »

Allen,

Ik heb de saitek yoke + throttle nu een tijdje in gebruik,maar ineens houdt de throttle ermee op.Het is te zeggen,de gasrespons komt niet meer geleidelijk.Het gaat van niets naar full throttle. Ik dacht al dat de throttle kapot was maar in de config.software van saitek werkt het wel naar behoren,dus als ik daarin gas geef gaan de rode balkjes netjes op en neer.Throttle was ingesteld via FSUIPC..
Iemand raad?

Marc
Jur
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2012, 20:10

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Jur »

Beste FS-mmers,

Recentelijk heb ik twee Saitek (Pro Flight) throttlequadrants met USB-aansluiting aangeschaft. Hierbij gebruik ik een CH-yoke en CH-pedalen. Ik vlieg met FS2004/FS9 met de B737-800 van PMDG.

De installatie van beide Saitek throttlequadranten op de pc en de installatie (toekenning) in FS9 levert problemen op. Dit lukt niet. Beide throttlequadrants worden wel door FS9 herkend.

Wat wil ik bereiken?
Ik wil beide throttlequadrants zo programmeren, zodat een B737 throttlequadrant ontstaat.

Throttleaquadrant 1:
1. X-as toekennen van de Speedbrake functie:
-Helemaal extended en kunnen intrekken (down)
-Speed-Brake van stand Down in positie Armed zetten en omgekeerd.

2. Y-as en Z-as: Thrust Levers engine 1 en 2 toekennen.

3. Thrustreverse: knop 8 en 9.

4. Start Levers: knop 3 en 5.

Throttlequadrant2:
1. X-as toekennen van de Flaps Lever functie.
-verschillende flapssettings en flaps intrekken.

2. Cessna versies etc: Y-as de mixture en Z-as Prop-functie toekennen.

Mijn vraag is of dit mogelijk is en hoe ik dit dan moet doen?

Bij voorbaat dank voor je/jullie reacties,

Jur.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Het zou allemaal moeten kunnen, alleen heb ik twijfel over de flaps want die kun je volgens mij niet toekennen aan een as. Als dat wel kan, zie je dat in het menu Settings > Controls.
Verder heb ik FSX en een iets andere configuratie maar ik heb de quadrants kunnen instellen voor een Dakota (eerste twee assen mixture control, volgende twee beide throttles, laatste twee propeller control). Op de taxibanen stuur je een Dakota met de motoren zodat je die afzonderlijk moet kunnen regelen.
Ik heb de Saitek yoke waardoor ik in het menu Settings > Controls maar één throttle quadrant zie. Ik neem aan dat bij jou beide quadrants in het menu staan (in de balk Controller type).

Steeds als je van tabblad wisselt, springt de balk Controller type terug, soms naar de rudder pedals, soms naar de yoke. Maar meestal niet naar de quadrants en het gevolg is dat je helemaal confuus raakt. Let dus steeds op dat in de balk Controller type het juiste quadrant staat! Dan zou je alles moeten kunnen instellen zoals je wilt.

Ik heb nog geen moeite genomen om uit te zoeken of het mogelijk is verschillende instellingen op te slaan zodat je eenvoudig kunt wisselen. De Saitek yoke biedt daar wel een mogelijkheid voor maar ik heb dus nog niet uitgezocht of FSX daarmee overweg kan. In FS9 zul je dat zelf moeten proberen.
In mijn geval is het simpel: als ik van de Dakota overstap in de Cessna, ontkoppel ik het tweede quadrant. Dan houd ik over: tweemaal mixture control (waarvan één niets doet) en throttle. De default Cessna SP172 Skyhawk heeft geen verstelbare propeller dus die regeling heb ik dan niet nodig.
Er zijn dus eenmotorige vliegtuigen waarbij ik ofwel beide quadrants aan moet sluiten (en de helft van de handels gebruik) of waar ik even andere functies moet toewijzen. Maar ik vlieg veel andere vliegtuigen met een joystick en je kunt gewoon wisselen tussen yoke en joystick; de FS houdt de instellingen vast die bij yoke resp. joystick horen zodat je dan niets opnieuw hoeft in te stellen.

Ik hoop dat je er uit komt!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
Jur
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2012, 20:10

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Jur »

Bedankt voor je snelle en goede reactie. In eerste instantie lukte het mij niet om beide throttles te installeren. Zij werden wel herkend in FS en op de PC, maar ik kon de assignments op throttle 2 in FS niet wijzigen. Dit werkte gewoonweg niet. Vreemd. Vandaar mijn vraag op het forum. Vandaag heb ik de yoke, pedals en beide throttle quadrants via een hub op de pc aangesloten. Ik heb vervolgens jou advies opgevolgd. Inmiddels werkt alles (prop, mixture, thrustlevers en flaps) goed. Zowel bij een standaard vliegtuig als de PMDG. Flapsetting werkt ook van flaps-up tot 40 graden flaps en omgekeerd.
Het enige wat niet goed werkt zijn de spoilers en speedbreakes. Bij het uitzetten van de spoilers werkt deze erg onrustig en ondanks één beweging gaat deze steeds heen en weer. Deze gaat ook niet down. Hooguit down na een zeer trage reactie van de spoilers op het quadrant. Als ik iets thrust geef gaan de spoiler wel omhoog. Speedbrake armen lukt niet. Bekend probleem? Op zich geen probleem door dit met de muis te doen, maar het zou mooier zijn als dit werkte.

In ieder geval heel erg bedankt voor je hulp en advies.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

De spoilers anex speedbrakes kunnen in FS blijkbaar niet goed ingesteld worden, ik gebruik daar FSUIPC voor.
Overigens is het geen doen om de spoilers te armen met de goedkopere throttle quadrants van b.v. SAITEK en CH products, dit geld eveneens voor de flaps.

Om dit echt realistisch te doen zal je toch moeten denken aan een apparaat uit de duurdere prijsklasse die détentes hebben (détentes zijn een aantal linkse of rechtse inkepingen in de sleuf waarin je de hendel heen en weer beweegt en waar je de hendel als het ware in kunt zetten, een Nederlands woord is er eigenlijk niet voor maar ik noem het klink zoals je dat hebt met raam krukken die je op een kierstand kunt zetten.

Om dit te benadrukken citeer ik Pete Dowson eventjes:
"Vermaak u niet met het idee om dit te doen voor een normale vrij beweegbare flaps hendel. Het is gewoon niet de moeite waard, u zult meer moeite hebben met het selecteren van de juiste flaps door eenvoudigweg het maken van kleine bewegingen en het observeren van de meter."
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
Jur
Observer
Observer
Berichten: 4
Lid geworden op: 14 dec 2012, 20:10

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Jur »

Inderdaad hebben de duurder throttles deze opties. Ik heb mij hier ook voor de aanschaf op georienteerd. Helaas geen optie. Volgens mij gebruiken sommige FS-mmers wel de spoilers/speedbrakes via het quadrant. Ik weet niet men hoe dit dan doet. FSUIPC vermoed ik, zoals je zelf al aangaf. Is dit in mijn geval een (aanvullende) optie?

Bedankt voor je advies en reactie.
Gebruikersavatar
Nocila
Instructor
Instructor
Berichten: 364
Lid geworden op: 17 jan 2008, 15:39
Locatie: Gouda

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door Nocila »

Dat kan je wel zeggen ja.
Groeten Nico

Je bent nooit te oud om te spelen, je bent pas oud als je niet meer speelt.
klmdude
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 mei 2011, 17:54

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klmdude »

Ik heb vandaag de saitek yoke en throttle binnen gekregen, yoke werkt perfect, alleen de throttle staat niet in mijn controller lijst van fsx, dus werkt hij ook niet. Drivers installeren werkt niet want dan zegt hij dat ik het product moet inpluggen, dat doe ik en dan nog werkt het niet. want dan zegt hij product niet gevonden :G: Wat kan ik hiermee doen?
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

De throttle is onderdeel van de yoke en wordt om die reden niet afzonderlijk getoond in het Settings > Controls menu.
Je kunt de assen en knoppen van het throttle quadrant toewijzen in respectievelijk het tabblad Control Axes en het tabblad Buttons/Keys en let dan steeds op dat in de balk 'Controller type' de yoke geselecteerd is.
Zo moet het lukken!
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klmdude
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 mei 2011, 17:54

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klmdude »

Het punt is dat in het control panel, alle knoppen reageren, om te testen dus. Behalve de 3 die op de throttle zitten, die reageren niet. :G: Baal er van, iets van 120 euro moet gewoon werken ><

ook het toewijzen van de controls werkt niet, als je dan de knop/schuif moet bewegen doet hij gewoon niks. geeft geen knop aan.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Vreemd :hm . Bij mij hebben de schakelaars op het throttle quadrant in het control panel de nummers 15 t/m 20. Ik heb dus gewoon functies kunnen toewijzen. En om compleet te zijn: ik heb de Saitek driver zelfs niet geïnstalleerd; het werkte direct goed.
Welke yoke en throttle heb je? Ik heb het Pro Flight Yoke System; zal inmiddels ruim twee jaar oud zijn.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klmdude
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 mei 2011, 17:54

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klmdude »

ik heb pro flight yoke system, en de guadrant throttle, zaten bij elkaar in een set. yoke werkt perfect, throttle reageer helemaal nergens op.
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Dan heb je dus hetzelfde spul als ik, alleen wat nieuwer. Ik kan je verzekeren dat het bij mij perfect werkt (afgezien van het feit dat de yoke veel te veel kracht vraagt maar dat zou ik pas veranderen als je de garantie niet meer nodig hebt) en dat zou bij jou dus ook moeten kunnen.
Misschien een overbodige vraag: ik neem aan dat je het quadrant op de PS/2 aansluiting op de yoke hebt aangesloten?
Ik weet niet hoe je het quadrant zou kunnen controleren want het lijkt erop dat ofwel de connector geen goed contact maakt ofwel er iets los zit in yoke of quadrant.
Als je iemand kent met hetzelfde yoke system kun je proberen wat er gebeurt als je jouw quadrant aansluit op zijn yoke en omgekeerd.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
klmdude
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 158
Lid geworden op: 06 mei 2011, 17:54

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door klmdude »

ja de throttle zit op de yoke aangesloten, en het lampje power brand wel, alleen werken de knoppen niet, en dus kan ik ook geen knoppen toewijzen. ><

edit: usb van de yoke eruitgehaald, conrol panel geopend, en opnieuw de usb erin. Heel even werken de controls van de throttle, dus heel even zie je in het conrol panel de Z/Z/Y as bewegen als ik ze beweeg, en na een paar seconden lijkt het contact wel verbroken :G: en doet hij vervolgens niks meer...

Edit: nou kleine update, na wat testjes ben ik erachter gekomen dat het hem zit in het kabeltje van de throttle naar het stuur, of in de aansluiting van het stuur, het zit namelijk zo dat als je heel hard op de aansluiting duwt hij wel contact maakt en dus wel functioneert... Maarja volgens de verkoper van bol.com speelt dat niet heel erg fijn (echt waar joh? :ap: ) dusja retourneren en een nieuwe bestellen.
romankit
Senior Controller
Senior Controller
Berichten: 113
Lid geworden op: 03 apr 2012, 12:43

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door romankit »

Hallo ik weet niet of ik de vraag hiier moet stellen maar hij heeft wel te maken met mijn saitek throttle...
als ik nu mijn thrust reverse activeer waneer ik touch down ben dan activeert de thrust reverse niet...
pas na 90 of 80 knopen activeert de thrust reverse pas ....
dit is bij al mijn vliegtuigen nu
eerder had ik er geen last van!
bijv bij de PMDG 737NGX
AIRBUS X EXTENDED
Afbeelding
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Je hebt deze vraag tweemaal gesteld en niemand heeft gereageerd zodat kennelijk geen van de bezoekers van dit forum het antwoord weet. In elk geval weet ik het niet omdat ik momenteel niet met vliegtuigen sim die over thrust reverse beschikken.
Ik ben geen real life piloot zodat ik niet weet wanneer de thrust reverse ingeschakeld kan worden. Ik veronderstel dat je altijd begint met de speed brakes vóór je thrust reverse inschakelt, maar ik kan het mis hebben. Je moet namelijk tot het laatst rekening houden met de mogelijkheid dat je een doorstart moet maken en de speedbrakes kun je snel uitschakelen terwijl van reverse naar normal thrust veel tijd kost.

Instellen van Saitek spelbesturingen in het algemeen: als je bij installatie de meegeleverde installatie-CD gebruikt, komen er rechtsonder pictogrammen te staan (soms moet je eerst de 'verborgen pictogrammen' tevoorschijn halen). Je klikt het betreffende pictogram aan. Als dit throttle quadrant bij de yoke hoort, klik je de yoke aan. Als het om een zelfstandig throttle quadrant gaat, dan klik je dat aan. Je krijgt dan een menu waarin je kunt configureren.
Als de problemen daar niet mee op te lossen zijn, kun je configureren in FSX via Settings > Controls. Selecteer dan op elk tabblad de yoke of het quadrant voor je gaat instellen.
Lukt het dan nog niet, dan zou ik de manual bij je add-on eens goed doorlezen; misschien wordt daarin genoemd hoe je thrust reverse moet instellen.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flyboeing
Instructor
Instructor
Berichten: 260
Lid geworden op: 18 jan 2007, 20:28
Locatie: vlakbij EHEH
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door flyboeing »

Is het mogelijk om een throttle zonder de yoke te gebruiken? Ik heb namelijk een joystick maar het zou leuk zijn als de throttle ook i.c.m. de joystick zou werken. Iemand een idee?
Camera: Nikon D90 Lenzen: Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Grip: Nikon MB-D80 Battery grip
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door FlipS »

Dat zou moeten kunnen maar dan moet je een throttle hebben met USB-aansluiting. Die zou dan herkend moeten worden door de computer zodat je hem kunt configureren. In FSX krijg je dan een extra tabblad voor de throttle.
Saitek heeft geen losse throttle (wel throttles die bij hun joysticks X52 en X65 horen maar dan kun je de throttle niet los kopen); wel een los throttle quadrant. Het throttle quadrant dat bij de yoke hoort heeft een PS/2-aansluiting waarmee die op de yoke wordt aangesloten, maar het losse quadrant heeft een USB-aansluiting en die kan direct op de pc.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
flyboeing
Instructor
Instructor
Berichten: 260
Lid geworden op: 18 jan 2007, 20:28
Locatie: vlakbij EHEH
Contacteer:

Re: SAITEK: Yoke, Throttle en Rudder vragen

Bericht door flyboeing »

Ah ik bedoelde ook de throttle quadrant :wink: Bedankt voor het antwoord, ik zie dat ze inderdaad met USB ook verkrijgbaar zijn. Zal er eens over nadenken.
Camera: Nikon D90 Lenzen: Nikon AF-S DX 18-70 F/3.5-4.5G Nikon AF-S VR 70-300mm f/4.5-5.6G IF-ED Grip: Nikon MB-D80 Battery grip
Plaats reactie