Met horten en stoten werkende Saitek Pro Flight Yoke
Ik heb steeds met het Saitek X52 Pro Flight Control System (joystick) gevlogen (ook met vliegtuigen die een yoke hebben) omdat de Saitek yoke te onnauwkeurig was. De A2A Cessna 172 was aanleiding om de yoke weer eens onder het stof vandaan te halen. Al snel werd duidelijk waarom ik die niet meer gebruikte. Klimmem en landen is al lastig genoeg met dit virtuele vliegtuig en met de Saitek yoke lukte het me niet om deze bewegingen fatsoenlijk uit te voeren. Ik heb de yoke daarom maar weer eens open geschroefd en ben verder gegaan met knutselen.
Ik had de veerkracht eerder al verminderd. Lees eerst
de uitleg van Ken Weir even, dat scheelt mij veel schrijfwerk. In eerste instantie had ik in plaats van elastiek één van de veren van de pitch beweging gebruikt voor de roll beweging. Dat beviel niet goed; ik heb nu op de roll beweging twee ringetjes die ik van een 1 1/8 fietsbinnenband gesneden heb, dat bevalt beter. Doordat het binnenste ringetje in neutrale positie slap zit, beweegt het stuur in dat gebied nu licht; de kracht neemt bij grotere verdraaiingen sterk progressief toe.
Twee ringetjes fietsbinnenband. Rechtsonder deze ringetjes de nu lege schroef van de oorspronkelijke veel te zware veer.
Ik heb de veren van de pitch beweging vervangen door elastiekjes maar de door mij gebruikte elastiekjes hadden niet voldoende kracht waardoor de yoke niet terugkeert op de neutrale positie. Ik heb er weer één van de oorspronkelijke veren op gezet; die zit nu boven. (Om de onderste weg te halen kun je het beste de 'tang' wegnemen door het schroefje boven het draaipunt eruit te draaien). De 'tang' (als je de yoke open hebt, begrijp je direct hoe ik die naam bedacht heb) heeft teveel wrijving langs de busjes op de hefboom die via vertandingen de potentiometer verdraait. Ik heb de hefboom gedeeltelijk bekleed met een stukje glad materiaal, om precies te zijn de gladde papieren drager waarop stickers en zelfklevende postzegels zitten). Dat scheelt erg veel wrijving.
Na deze verbeteringen bleek de wrijving van de stalen as aan het stuur nog te hoog te zijn. Ik heb de as nu gesmeerd met wit multi purpose vet dat beter smeert dan het door de fabrikant toegepaste vet.
Door de bekleding van de hefboom en onnauwkeurigheid bij de fabricage, kon de 'tang' bewegen als hij dicht was. Dat heb ik opgelost door wat dun karton rond het rubberen vierkantje (wat onder de hefboom zit) te plaatsen. Even zoeken naar de juiste dikte; als de 'tang' dicht is, zou deze niet meer mogen kunnen bewegen.
Links: de bekleding van de hefboom: een gevouwen kokertje, vastgezet met duct tape. Waar de hefboom verbreed, gaat het kokertje verder als twee losse flapjes. Rechts: het karton rond het rubberen blokje.
De hefboom staat hier schuin naar links; buiten beeld onder de foto de vertandingen van de hefboom en aan de potentiometer.
Blijft over de minimale speling die de stalen pen op de hefboom heeft in de kunststof ring die om de as van het stuur zit. Die speling heb ik nog niet kunnen wegnemen. Als de hefboom zelf een vaste neutrale positie heeft, is een zeer geringe speling die je op het stuur voelt, geen bezwaar.
Een ander probleem waarvoor ik geen verklaring kon vinden, is dat ik het stuur iets gedraaid moest houden als het stuur in de VC precies recht stond. Ik heb vele malen vruchteloos geprobeerd te kalibreren. De kalibratie lijkt steeds goed te verlopen, maar op het moment dat ik weer ging simmen, moest ik het stuur toch weer gedraaid houden. Tenslotte heb ik dat probleem hardware-matig opgelost. Ik heb de potentiometer voor de roll beweging uit de bevestiging gehaald en heb een kunststof plaatje van 2 mm dik (plexiglas) gemaakt waar de schroefdraad van de potentiometer precies door past. Dit plaatje zit nu tussen de potentiometer en het oorspronkelijke zwarte plaatje. Ik heb het deel van het toegevoegde plaatje dat tussen de houder zit, taps gemaakt en aan de onderkant nog iets afgerond. In dat plaatje heb ik een keepje gemaakt waar het nokje van de potentiometer in komt. Ik heb het nokje nog iets moeten afvijlen zodat het niet door het plaatje steekt. De potentiometer is nu rond zijn as draaibaar en daardoor instelbaar.
Het plexiglazen plaatje laat een verdraaiing van ruim 5° linksom en 5° rechtsom toe.
Vervolgens heb ik de flight simulator gestart en heb de potentiometer zo gedraaid, dat ik het stuur recht moet houden als het stuur in de VC ook recht staat.
De yoke voelt nog steeds niet zo goed aan als de yoke van een echt vliegtuig, maar ik kan er nu veel nauwkeuriger mee vliegen.