FSX Crasht

Algemene discussieplek voor alles betreffende Microsoft Flight Simulator FSX

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Hallo mensen,

Ik gebruik al best lang FSX (de steam editie), en heb nooit echt een probleem gehad. Echter heb ik dit de laatste tijd wel. Het begon nadat ik enkele vliegtuigen heb gedownload. Alles werkte normaal, maar af en toe begon het spel een halve seconde te haperen, en dit ging zo door totdat het spel gewoon afsluitte en geen enkele waarschuwing of error gaf, of dat het stopte met reageren en zo lang bleef vasthangen totdat ik het maar handmatig met taakbeheer moest afsluiten. Ik had echt geen idee wat ik moest doen, en keek een tijdje rond op het internet, en daar ontdekte ik dat je met windows logboeken vaak kon achterhalen waarom FSX stopte met werken. Telkens als dit bij mij gebeurde was er echter niks te zien. Hierna besloot ik fsx helemaal opnieuw te installeren, in de hoop dat alles dan wel werkt. Tot mijn spijt kwam ik er echter net achter dat het probleem weer niet opgelost is want fsx crashte weer (deze keer met een bericht). Toen ik deze keer in het logboek ging kijken stond er opeens wel een error. Dit is wat er stond:

''Naam van toepassing met fout: fsx.exe, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9a9a
Naam van module met fout: API.DLL, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9ab5
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x00100043
Id van proces met fout: 0x3738
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d29ff0fdc87fb8
Pad naar toepassing met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\fsx.exe
Pad naar module met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\API.DLL
Rapport-id: 01b42e22-87e6-451a-a69b-77a555cc6961
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:''


Wat kan ik hiermee en is het mogelijk dat dit probleem gefixt wordt? Ik ben namelijk bezig met een langeafstandsvlucht en als ik elke keer opnieuw moet beginnen vanaf waar ik voor het laatst heb opgeslagen kom ik niet echt ver.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,

-Daniel Dankers
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Crasht

Bericht door FlipS »

Volgens dit rapport zou er een fout zitten in api.dll. Dit is een bestand dat aanwezig zou moeten zijn in ..\Windows\System32. Wat er verkeerd is, blijkt niet uit het rapport. Het zou kunnen dat het bestand corrupt is (een installatiefout van Windows) of het zou kunnen dat het een verkeerde versie is.
Het enige wat ik kan bedenken, is dat je wat experimenteert. Je kunt onder andere hier verschillende versies van api.dll downloaden. Kijk eerst in ...\Windows\System32 of er een versie van api.dll aanwezig is. Waarschijnlijk wel. In dat geval zou ik eerst proberen wat er gebeurt als je de meest recente versie van dit bestand in de root van FSX zet (zodat FSX het daar vindt en het in Windows aanwezige bestand beschikbaar blijft voor andere programma's).
Als dit niet werkt, hernoem je api.dll in ...\Windows\System32 in api.off en plaats dan de meest recente versie in deze map. Probeer eventueel verschillende versies.
Is api.dll niet aanwezig, dan kun je het direct in ...\Windows\System32 plaatsen.

Er is ook een steam_api.dll. Blijkbaar wordt dat bestand niet altijd geïnstalleerd door Steam. Steam_api.dll is natuurlijk niet hetzelfde als api.dll, maar ik kan ook niet uitsluiten dat het probleem daar zit. Je kunt bijvoorbeeld hier informatie en een download vinden.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Er zat geen api.ddl in de system32 map, wat ik erg vreemd vind. Ik heb het gedownload en erin gezet, en ik ga nu testen of dit het probleem oplost.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

FSX Werkt prima, (tot nu toe) nog geen problemen gehad!

Hartstikke bedankt voor de hulp :)
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Hallo mensen,

Ongeveer een week geleden plaatste ik een topic over hoe mijn fsx de laatste tijd plotseling crasht, soms met een waarschuwing maar vaak totaal niet. Dit is zeer vervelend aangezien ik dan altijd wel (gedeeltelijk) opnieuw moet beginnen met een vlucht, aangezien ik niet weet wanneer fsx crasht en dus ook niks heb opgeslagen.

De vorige keren kreeg ik af en toe deze fout in het logboek:

'Naam van toepassing met fout: fsx.exe, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9a9a
Naam van module met fout: API.DLL, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9ab5
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x00100043
Id van proces met fout: 0x3738
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d29ff0fdc87fb8
Pad naar toepassing met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\fsx.exe
Pad naar module met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\API.DLL
Rapport-id: 01b42e22-87e6-451a-a69b-77a555cc6961
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:''

Hieraan is te zien dat ''API.DDL'' hier de fout veroorzaakt. Dit bestand zat niet in de system32 map, dus heb ik het online gedownload en erin gedaan. Dit leek te werken, FSX crashte niet en ik had nergens last van. Helaas zijn de problemen vandaag weer begonnen, deze keer met het api.ddl bestand. FSX blijft crashen (sluit gewoon zomaar af zonder foutmelding). Elke keer dat dit gebeurt kijk ik in het logboek om te zien of hier een foutmelding staat. Dit is niet zo, is er een manier/programma dat dit kan traceren? Ik neem aan dat ik niet echt geholpen kan worden zonder enig foutrapport/melding. Ik heb fsx 2x opnieuw geinstalleerd, wel met dezelfde addons als daarvoor, misschien dat het daar aan ligt maar dat lijkt me sterk omdat deze addons voorheen wel gewoon werkten. In de steam map zit ook een api.ddl, en een steam api.ddl

Kan iemand mij hier mee helpen?
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
elstoplo
Instructor
Instructor
Berichten: 406
Lid geworden op: 26 okt 2007, 16:24
Locatie: Santpoort-Noord

Re: FSX Crasht

Bericht door elstoplo »

Geen idee wat hiervan de oorzaak is maar veelal zoals het nu lijkt zijn het de .dll bestanden.
Ooit zelf ook eens last van gehad en heb het programma DLLSuite geinstalleerd.
Nadien nooit meer dit probleem gehad.
Dit programma kan je af en toe runnen of zelfs iedere keer na het opstarten en repareert dan de dll bestanden.

Je zou dit kunnen overwegen.
Succes
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Fsx is weer een paar keer gecrasht, het lijkt er opeens op dat pmdg de boosdoener is?

Naam van toepassing met fout: fsx.exe, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9a9a
Naam van module met fout: PMDGOptions.dll_unloaded, versie: 10.0.61355.54, tijdstempel: 0x48f0928c
Uitzonderingscode: 0xc000041d
Foutmarge: 0x00005a20
Id van proces met fout: 0x3a94
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d2a54ee808ba3b
Pad naar toepassing met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\fsx.exe
Pad naar module met fout: PMDGOptions.dll
Rapport-id: 20fe3587-136e-4cda-9f89-e7ff45a0a6b3
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:

en nog een keer

Naam van toepassing met fout: fsx.exe, versie: 10.0.62615.0, tijdstempel: 0x559f9a9a
Naam van module met fout: PMDGOptions.dll_unloaded, versie: 10.0.61355.54, tijdstempel: 0x48f0928c
Uitzonderingscode: 0xc0000005
Foutmarge: 0x00005a20
Id van proces met fout: 0x3a94
Starttijd van toepassing met fout: 0x01d2a54ee808ba3b
Pad naar toepassing met fout: D:\SteamLibrary\steamapps\common\FSX\fsx.exe
Pad naar module met fout: PMDGOptions.dll
Rapport-id: d6a2b123-2e3b-4e2e-90ea-80d9a1298a42
Volledige pakketnaam met fout:
Relatieve toepassings-id van pakket met fout:
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Ik heb eens op de site van PMDG gekeken (http://support.precisionmanuals.com/kb/ ... oting.aspx), en daar de stappen gevold om te controleren of het dll.xml bestand klopt. Alles lijkt normaal, achter elke regel staat CRLF, en ook de structuur van alle launch addons klopt
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Crasht

Bericht door FlipS »

Heb je behalve PMDG nog andere add-ons geïnstalleerd? Ik heb zelf bijvoorbeeld een conflict tussen ORBX en NL-2000 dat veroorzaakt wordt doordat beide een dll-bestand bewerken. Momenteel heb ik twee kopieën van dat bestand en activeer ik het bestand van de scenery waar ik wil vliegen. Ik moet me er nog in verdiepen hoe ik daar één bestand van kan maken waarmee beide sceneries goed werken; deze bestanden hebben nu een verschillende structuur zodat ik denk dat ik ze niet zonder meer kan samenvoegen.
Zou het kunnen dat het dll.xml bestand bij jou ook gewijzigd wordt door verschillende add-ons?
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Ja ik heb meerdere addons, waaronder veel pmdg, captainsim, de qualitywings 757 en de just flight dc-10. Ik zag trouwens in het xml.dll bestand nog dat enkele spaties niet klopten (Niet alle launch addon tags stonden recht onder elkaar), of dit invloed heeft weet ik niet.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Crasht

Bericht door FlipS »

Op Internet vind ik wel meer vragen over deze storing maar niet echt veel en een oplossing vond ik nog niet. Daardoor vermoed ik dat het een storing is die niet algemeen optreedt maar alleen bij een toevallige combinatie van add-ons. Dat kan meerdere oorzaken hebben; het is mogelijk dat sommige add-ons een bestand wijzigen (dat zou dus xml.dll kunnen zijn) waardoor een eerder geïnstalleerd vliegtuig storingen krijgt.
Wat je zou kunnen proberen is het volgende: je de-installeert al deze vliegtuigen (PMDG, captainsim, de qualitywings 757 en de just flight dc-10). Daarna installeer je één of meerdere van de PMDG vliegtuigen opnieuw en je test voldoende langdurig om te weten of de storing nog optreedt.

Als de storing dan nog steeds optreedt, kun je alles weer installeren want dan lag het kennelijk niet aan de andere add-ons. Maar als de storing nu weg is, dan maak je een kopie van xml.dll waarna je één van de andere add-ons installeert. Dan kijk je of xml.dll gewijzigd is (zie je waarschijnlijk al aan datum en bestandsgrootte. Er zijn overigens maar weinig add-on vliegtuigen die wijzigingen aanbrengen in xml.dll). Je installeert de andere add-ons één voor één zodat je weet of één of meerdere van deze add-ons xml.dll wijzigen.

Als blijkt dat xml.dll niet alleen door PMDG maar ook door andere add-ons wordt gewijzigd, ga je de inhoud van de eerst gemaakte kopie met het later gewijzigde bestand vergelijken. Misschien kun je dan vaststellen wat er gewijzigd is en of er een mogelijkheid is om de wijzigingen van alle add-ons in het bestand op te nemen.
Ik weet niet hoe lang xml.dll bij jou is; als het zo lang is dat visueel vergelijken erg veel werk is, dan zijn er programmaatjes die bestanden automatisch vergelijken.

Het is vrij veel werk maar helaas is dat wel eens nodig met de flight simulator. Het is een wonder dat zo'n gecompliceerd programma met zeer veel bestanden zo goed functioneert. Door 'third party' software kan er dan toch wel eens een conflict optreden. Dat hoeft nog niet eens te betekenen dat die add-ons onzorgvuldig gebouwd zijn; het zou kunnen dat software gebouwd is met verschillende programma's of verschillende versies van een programma en dat kan net het verschil maken.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Dat is inderdaad vrij veel werk, al helemaal nadat ik fsx al opnieuw had geinstalleerd en net alle addons weer terug had. Er zijn enkele addons die ik sinds de aankoop van mijn pc gebruik (waaronder de pmdg 737, de aerosoft a320 en de just flight dc-10), waarvan ik bijna zeker weet dat er niks mis mee is, zou ik deze kunnen overslaan of is het beter als ik ook deze opnieuw installeer? Het zou vrij veel tijd schelen aangezien ik een hoop liveries heb
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Gebruikersavatar
FlipS
Site Admin
Site Admin
Berichten: 3433
Lid geworden op: 22 sep 2011, 11:15
Locatie: Teuge

Re: FSX Crasht

Bericht door FlipS »

Ik heb de Aerosoft A320 en de Just-Flight DC-10 niet, dus of die iets met xml.dll doen weet ik niet. Van de vliegtuigen van Aerosoft lijkt de kans me groter dan die van Just-Flight. De vliegtuigen die ik van Aerosoft heb, zijn uitgebreider dan die van Just-Flight maar er kunnen altijd uitzonderingen zijn.
Hoe dan ook kun je gewoon proberen ze te laten staan. Blijft de storing, dan kun je ze altijd nog een keer de-installeren.

Overigens kun je wijzigingen aan vliegtuigen zoals toegevoegde of verwijderde paints heel snel terugzetten. Je maakt een kopie van de complete map(pen) van dat vliegtuig. Na de-installeren en herinstalleren kopieer je de map(pen) weer terug. Je kunt 'vervangen' van de meeste bestanden overslaan, behalve van het aircraft.cfg (en van panel.cfg als je daar ook wijzigingen in hebt aangebracht).
Bij mijn weten worden bestanden in Effects en Gauges niet verwijderd bij de-installeren maar voor de zekerheid zou je die mappen ook kunnen kopiëren.
Flight simming is a health hazard (Warwick Carter)
koploper77
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 38
Lid geworden op: 08 feb 2015, 12:21
Locatie: Limburg
Contacteer:

Re: FSX Crasht

Bericht door koploper77 »

Even een korte update,

Ik heb zoals aangeraden alle addons verwijderd, en ze langzaam weer terug gezet, met tussen elke addon een korte testvlucht om te controleren of alles nog werkt.

Hieruit heb ik gemerkt dat alles gewoon goed gaat, totdat ik de PMDG 747 v3 installeer. Ik heb hier niet zoveel moeite mee, aangezien ik de v2 ook heb, en de 747 nauwelijks gebruik voor vluchten. Ik heb hierna de 747v3 niet meer geinstalleerd, en alles lijkt nu prima te werken.
[vlieg] [vlieg] [vlieg]
Plaats reactie