rode randen

Algemene discussieplek voor alles betreffende X-Plane

Moderator: Moderator-groep

Plaats reactie
Flyby99
Observer
Observer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 10:14

rode randen

Bericht door Flyby99 »

I fly with X-plane 10 version 10.51.
My computer specs are:
- iMac 27 inch late 2013
- macOS Sierra version 10.12.5
- processor: 3,5 GHz Intel core i7
- memory: 16 GB 1600 MHz DDR3
- video card: NVIDIA Geforce GTX 780M 4096 MB

I’ve enclosed a picture of a DC-3 on an airport. You can see that the horizon on the photo has small red edges all over. The red edges appear only when objects are projected against a grey background alsno not at a clear sky. When I set the plane higher in the sky you can see the red edges more clearly.
I’ve brought this to the attention of the forum of X-plane.org without results.

Perhaps it is the way the colors are controlled by the video card, as the red color perhaps stays behind or is forward to the other projected colors on the screen.
I do not know how to reach the settings of the videocard when using an iMac; it is a onboard card. They say that when OS X is up to date, the system has the proper video driver.
I’ve tried the different color profiles of the screen via the X-plane settings but that does not reduce the red edges; it alters only the general colour a bit.

When I set the HDR Anti Aliasing at none the red edges are rather thick (see attachments). When I set the HDR Anti Aliasing at 8x SSAA + FSAA (highest quality) than the red edges are smaller but they are still there and clearly visible; furthermore the fan in the iMac then starts running because of a temperature reaching 95 degrees Celsius (allowed ceiling, but too hot I think).

The other settings I’ve set are:
- compress textures to save VROM: ticked
- texture resolution: normal
- gamma 2.2
- runways follow terrain color: ticked
- numer of trees: populated
- numer of objects: a lot
- number of roads: default
- number of cars: none
- world detail distance: medium
- runway and taxiway smoothness and lighting: high
- shadow detail: 3D on aircraft
- water reflection detail: default
- other settings in Stuff to Draw: unticked
- 3-D bump maps: ticked
- gritty detail textures: ticked
- draw volometric fog: unticked
- draw per pixtel lighting
- HDR rendering: ticked
- atmospheric scattering: ticked
- anisotropic filter lefvel: 4x (hardcore)
- Extended DsF scenery: unticked
Total size of all loaded textures at current settings: 415.42 meg

Perhaps the cause is the way how X-plane renders the colors?

I’ve run the updater of X-plane to version 10.51.

Up till now I’ve never experienced this phenomenon on my screen when running X-plane.

Hope to hear from you.

Afbeelding
Afbeelding
Flyby99
Observer
Observer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 10:14

Re: rode randen

Bericht door Flyby99 »

Iemand die een reactie kan geven op mijn bericht?
Alvast bedankt.
Gebruikersavatar
DaveHagen
Student Pilot
Student Pilot
Berichten: 32
Lid geworden op: 04 dec 2016, 12:29
Locatie: Venray

Re: rode randen

Bericht door DaveHagen »

Heb je iets verkeerd gedaan misschien tijdens de installatie? En ik wil niet gemeen doen, maar zou je het wel in het Nederlands willen plaatsen? Want ik neem aan dat niet iedereen zo goed is in Engels :wink:
Wees jezelf
Flyby99
Observer
Observer
Berichten: 9
Lid geworden op: 09 okt 2013, 10:14

Re: rode randen

Bericht door Flyby99 »

DaveHagen, hierbij het bericht in het nederlands:

Ik vlieg met X-plane 10 versie 10.51.
Mijn computerspecificaties zijn:
- iMac 27 inch najaar 2013
- macOS Sierra versie 10.12.5
- processor: 3,5 GHz Intel core i7
- geheugen: 16 GB 1600 MHz DDR3
- grafische kaart: NVIDIA Geforce GTX 780M 4096 MB

Ik heb een afbeelding bijgevoegd van een DC-3 op een vliegveld. Te zien is dat de gehele horizon op de afbeelding een rode smalle rand heeft. Deze rode randen verschijnen alleen wanneer voorwerpen (vliegtuig, verkeerstoren etc.) contrasteren tegen een grijze achtergrond, dus niet bij een heldere hemel.
Als ik het vliegtuig hoger tegen de lucht plaats, zijn de rode randen duidelijker te zien.
Ik heb dit fenomeen aangekaart op het forum van X-plane.org echter zonder resultaat.

Misschien is het de manier waarop de kleuren door de grafische kaart van de iMac worden aangestuurd, omdat de rode kleur van de randen wellicht achter loopt of juist voorop loopt ten opzichte van de andere aangestuurde kleuren op het beeldscherm.

Ik weet niet hoe ik bij de settings kan van de grafische kaart; ik draai X-plane op een iMac, waarbij de grafische kaart op het moederbord van de computer zit (i.t.t. een losse grafische kaart die in een slot op het moederbord wordt gestoken). Men zegt dat wanneer OS X (het besturingssysteem van Apple) steeds de laatste update heeft, de grafische kaart ook de juiste video driver heeft.

Ik heb de verschillende kleurprofielen van het screen via het menu Settings van X-plane uitgeprobeerd, maar dat vermindert niet de rode randen, alleen het algehele kleurbeeld van de monitor verandert daardoor.

Wanneer ik in het menu van X-plane de HDR Anti Aliasing op "none" zet, zijn de rode randen nogal dik (zie bijgevoegde afbeeldingen). Wanneer ik de HDR Anti Aliasing zet op "8x SSAA + FSAA (highest quality)" dan zijn de rode randen wat smaller maar nog steeds goed zichtbaar. Bovendien gaat de ventilator in de iMac op een gegeven moment draaien en zie ik dat de temperatuur van het moederboard of de grafische kaart oploopt naar 95 graden Celsius (het maximum van de grafische kaart). Dit is veel te heet lijkt me.

De overige settings die ik in X-plane heb staan zijn (deze zijn in het menu Settings in het engels aangegeven):
- compress textures to save VROM: ticked
- texture resolution: normal
- gamma 2.2
- runways follow terrain color: ticked
- numer of trees: populated
- numer of objects: a lot
- number of roads: default
- number of cars: none
- world detail distance: medium
- runway and taxiway smoothness and lighting: high
- shadow detail: 3D on aircraft
- water reflection detail: default
- other settings in Stuff to Draw: unticked
- 3-D bump maps: ticked
- gritty detail textures: ticked
- draw volometric fog: unticked
- draw per pixtel lighting
- HDR rendering: ticked
- atmospheric scattering: ticked
- anisotropic filter lefvel: 4x (hardcore)
- Extended DsF scenery: unticked
Total size of all loaded textures at current settings: 415.42 meg

Misschien is de oorzaak de manier waarop X-plane de kleuren samenstelt ("rendert")?

Verder heb ik de updater in X-plane gedraaid en is X-plane up to date (versie 10.51)

Tot nu toe heb ik nooit dit fenomeen van rode randen/contouren meegemaakt als ik X-plane draai.

Ik hoop van jullie mede-forumgebruikers te horen.
Plaats reactie